• 0

“In Nederland zijn winkeliers toonbankleuners”

“In Nederland zijn winkeliers toonbankleuners”, dat zegt Cor Molenaar, retailkenner in het artikel

https://www.nu.nl/weekend/5824530/het-regent-faillissementen-waardoor-vallen-al-die-winkels-nu-om.html#coral_talk_wrapper

Met name de reacties op dit artikel zijn wel interessant, maar hoe denken de winkeliers onder ons hierover ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er gaan grote ketens failliet en dan geven de usual suspects commentaar. Nu.nl zou eens een lijstje moeten maken van de ketens die zij geadviseerd hebben en desondanks ook failliet zijn gegaan. 

 

De ketens van Blokker hadden in enkele segmenten bijna een monopolie, dus daar was wel luiheid ingeslopen. Daar komt decennia achterstand in IT voor. Maar Coolcat is helemaal niet van een toonbank-leuner, in tegendeel.

 

Je zou Het Nieuwe Normaal van onderzoeker Frank Quix eens kunnen bekijken. Die maakt de optelsom: vergrijzing, kleinere huishoudens, minder gezinnen en meer alleenstaanden = vraagverandering, zeker ook in non-food. Daar gaat een omzetdaling van tien tot twintig procent over de laatste jaren gepaard met een toenemend aantal winkels. Veel ketens zijn blijven groeien. In tien jaar (tussen 2004 en 2014) is de omzet per vierkante meter met 10% tot soms 25% gedaald.

 

Tja, dan vallen ze na verloop van tijd vanzelf om. Komt niet door internet of gebrek aan beleving. 

hetnieuwenormaal.pdf

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Er gaan grote ketens failliet en dan geven de usual suspects commentaar. Nu.nl zou eens een lijstje moeten maken van de ketens die zij geadviseerd hebben en desondanks ook failliet zijn gegaan. 

Voor de goede orde ... nu.nl adviseert niks en niemand. Het is econoom Cor Molenaar die zijn visie geeft.

 

Toegegeven, het artikel is een beetje smeuig en eenzijdig, maar vandaar mij vraag hoe de winkeliers onder ons hierover denken.

 

Andere vraag: Hoeveel webwinkels, van klein tot groot, zullen er inmiddels failliet zijn gegaan ... en waar wij niks over lezen?

Zijn vele webwinkeliers eigelijk ook niets anders dan toonbankleuners? ... ook al is  die toonbank omgeruild  door een luie stoel.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Cosara zei:

Voor de goede orde ... nu.nl adviseert niks en niemand. Het is econoom Cor Molenaar die zijn visie geeft.

 

De usual suspects is het vaste rijtje deskundigen: Cor Molenaar en Paul Moers. Laurens Sloot wordt wat minder vaak gevraagd, maar dat is een wetenschapper die minder anekdotisch en meer data-based te werk gaat. Ga eens na welke grote ketens gebruik hebben gemaakt van hun adviesdiensten, en je komt er een paar tegen die niet meer bestaan. Dat doet verder niks af aan hun deskundigheid en kracht als verhalen-vertellers, maar je moet uitspraken als toonbankleuners een beetje als provocatie zien. Het is een verrekte lastig vak, en achteraf is het makkelijk gelijk hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

... je moet uitspraken als toonbankleuners een beetje als provocatie zien. Het is een verrekte lastig vak, en achteraf is het makkelijk gelijk hebben.

Wat is een lastig vak ... econoom zijn of winkelier?

 

Graag wat ervaringen van winkeliers ... want de bal rolt in het veld toch net iets anders dan aan de zijlijn gedacht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat is een retailkenner? Welke opleiding moet ik volgen om retailkenner te worden? Wat is het gemiddelde salaris van een retailkenner? Zet de volgende woorden in de juiste volgorde: retailexpert, retailkenner, retailgoeroe, retailspecialist.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In het land der blinden is een eenoog al snel kenner, specialist, expert en uiteindelijk zelfs goeroe. Ook de omschrijving econoom is niet veelzeggend, want die titel is vrij. In het klooster had je vroeger een broeder econoom die die boeken deed. Zal wel opteller betekenen. Dan zit je al aardig in de wereld van administratieve automatisering. Werk je met systemen die zich ook lenen voor loyaliteitsprogramma's. En rol je zo de marketing in. 

 

Maar retail is een puzzel. Je moet een uniek assortiment samenstellen, goed inkopen, snel distribueren, winkels op de goeie plek hebben, personeel vinden en motiveren, en uiteindelijk sfeer maken. De Action is ook niet bepaald een gezellige winkel, toch is het wel een succes. Zo lang het duurt.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

De Action is ook niet bepaald een gezellige winkel, toch is het wel een succes. Zo lang het duurt.

Als de Op=Op Voordeelshop op het idee gekomen is om de formule van Action te kopiëren, dan is dat niet gelukt.

Er zal toch wel wat meer voor nodig zijn dan een goed bedachte formule.

De bijkomende vraag is dan ook ... wat?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In Nederland is vanwege de beperkte afstanden en bevolkingsdichtheid m.i. altijd wel een alternatieve leverancier voor handen. Bij gebrek aan een definitie van de begrippen 'winkelier' of 'toonbankleuner' valt dan eerlijk gezegd weinig te discussiëren. Winkelier is dat een zelfstandige of franchisenemer? Of filiaalhouder van een keten met (inhuur)personeel?

 

Natuurlijk zijn er actieve ondernemers onder zelfstandige winkeliers te vinden en middenstanders met een afwachtender houding. Dat geldt evenzo voor webshophouder, voorzover deze in in deze tijd verschillen van winkeleigenaren.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Cosara zei:

Als de Op=Op Voordeelshop op het idee gekomen is om de formule van Action te kopiëren, dan is dat niet gelukt.

Er zal toch wel wat meer voor nodig zijn dan een goed bedachte formule.

Ben je al eens in zo'n winkel geweest? Op=Op bleef steken op stocklots in andere productgroepen dan Action. Op papier vergelijkbaar, in praktijk heel anders. Op=Op zat teveel in de drogisterij/dierenvoer.  Het zou interessant zijn om de ervaring van de inkopers eens te vergelijken. Action is ook begonnen met restpartijen (op de markt zelfs) maar ze zijn nu groot genoeg om direct bij leveranciers in te kopen. Net als de Poundstores in de UK. Misschien werken ze wel samen. Dat deden Zeeman, Wibra en Blokker vroeger ook. Die reisden samen naar Hongkong.

 

Kijk maar eens bij Koopman.  :classic_tongue:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In Nederland is vanwege de beperkte afstanden en bevolkingsdichtheid m.i. altijd wel een alternatieve leverancier voor handen. Bij gebrek aan een definitie van de begrippen 'winkelier' of 'toonbankleuner' valt dan eerlijk gezegd weinig te discussiëren. Winkelier is dat een zelfstandige of franchisenemer? Of filiaalhouder van een keten met (inhuur)personeel?

 

Natuurlijk zijn er actieve ondernemers onder zelfstandige winkeliers te vinden en middenstanders met een afwachtender houding. Dat geldt evenzo voor webshophouder, voorzover deze in in deze tijd verschillen van winkeleigenaren.

 

Volgens mij hebben we hier best een concurrerende economie met een relatief laag prijsniveau van consumentengoederen (supermarktartikelen), zolang je maar niet aan luxe of gemaksinkopen doet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien is 'opisopvoordeelshop.nl' ook gewoon een slecht (online) marketingverhaal t.o.v. 'action.nl' of 'action.com'? En het schaalvoordeel lijkt me ook te ontbreken! Hetzelfde geldt voor Big Baza(a)r. Wie kan hier direct verwijzen naar een website? Complete droevenis is het, terwijl er (oud) geld achter zit of zou moeten zitten...

 

...voor mij is dat gewoon het kaas van je brood laten eten (het afleggen tegen gezonde concurrentie) en daarvoor hoef je geen retailkenner te zijn.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, TwaBla zei:

Ben je al eens in zo'n winkel geweest? Op=Op bleef steken op stocklots in andere productgroepen dan Action. Op papier vergelijkbaar, in praktijk heel anders. Op=Op zat teveel in de drogisterij/dierenvoer. 

Yep ... beiden in hetzelfde winkelcentrum.

Van die teveel drogisterij/diervoer was geen sprake ... producten nagenoeg gelijk.

Op=Op op een betere locatie dan Action met een minder armoedige presentatie.

Misschien trekt die (weldoordachte?) armoedige sfeer een ander soort kopers aan ... zoiets als bij de opheffingsuitverkoop van V&D-winkels.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nu gaat het opeens alleen nog maar over discounters, een gemiddelde Nederlandse winkelier draait daar op basis van zijn of haar vaste (en variabele) kosten de 'kritische' omzet niet voor...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er geen winkeliers onder ons zijn om hun verhaal te vertellen.

Heb er wel een paar als klant  gehad ... en daar werd je niet vrolijk van ... zijzelf ook niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tja, waarom zou een winkelier (of webshophouder) zich geroepen voelen om met naam en toenaam te reageren in dit draadje met zijn of haar verhaal o.b.v. van jouw (negatieve) introductie en aanvulling? Ik ken ruim voldoende leuke en interessante, positief ingestelde, ondernemende winkeliers, maar waarom zou ik die hier willen aansluiten?

 

Laten we het anders beter hebben over ondernemers achter adviesbureau's of administratiekantoren die (ook) nooit buiten hun eigen werkplek komen...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 6-4-2019 om 18:58, Cosara zei:

Andere vraag: Hoeveel webwinkels, van klein tot groot, zullen er inmiddels failliet zijn gegaan ... en waar wij niks over lezen?

 

Ruim 80% heeft geen modaal inkomen. Eén op drie heeft nog nooit winst gemaakt. Maar der zijn er dan ook een heleboel. Onderzoek (steekproef?) voor Shopping 2020.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Highio zei:

Laten we het anders beter hebben over ondernemers achter adviesbureau's of administratiekantoren die (ook) nooit buiten hun eigen werkplek komen...

Tja... er zullen best wel ‘toonbankleuners’ onder adviesbureau’s en administratiekantoren bestaan.

 

2 uur geleden, Highio zei:

Tja, waarom zou een winkelier (of webshophouder) zich geroepen voelen om met naam en toenaam te reageren in dit draadje met zijn of haar verhaal o.b.v. van jouw (negatieve) introductie en aanvulling?

Omdat een positief tegengeluid op het gerefereerde artikel toch wel fijn zou zijn.

Gezien het achterwege blijven van reacties zijn die er misschien wel niet ... en dat geeft zo langzamerhand te denken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Sinds de fusie van Kaufhof en Karstadt in november 2018 heeft de nieuwe groep ook warenhuizen in Nederland onder het label "Hudson's Bay".

In maart 2019 werd nog een nieuw warenhuis in Utrecht geopend.

Het management van Galeria Kaufhof Karstadt verwacht dat de filialen in Nederland in 2028 ongeveer één miljard euro zullen verliezen.

 De sluiting van warenhuizen in Nederland later dit jaar of het faillissement ervan wordt niet uitgesloten.

 

bron: Karstadt wird wieder zum Problemfall

 

Loopt de Nederlandse consument nu ver voorop als het gaat om internetaankopen en kunnen andere Europese landen dat veranderende koopgedrag ook nog verwachten ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Cosara, heb jij Hudson's Bay in Den Haag al bezocht en heb je toen ook iets gekocht?

 

Zelfde vraag voor hun webshop of het herrezen vd.nl. Wie is daar vaste klant met herhalingsaankopen?

 

De vertaling of citering is in diverse bronnen en berichten slordig. De verwachting is dat het cumulatieve verlies de komende tien jaar oploopt tot een miljard.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Vroeger liep ik weleens bij Galeria Inno in Antwerpen binnen. Dat was net z'n trieste seniorenwinkel als V&D in Nederland. Blijkbaar zijn de Canadezen en de Duitsers Oostenrijkers blijven doorfuseren en acquireren, met als gevolg meer-en-meer van hetzelfde wanhopige middenmoot warenhuizen. Zie de recent geopende Hudson Bay in de oude V&D in Hoog Catharijne. De Bijenkorf is tenminste slim gaan krimpen.

 

Er zijn ook tien quasi outlet-stores van Saks Off 5th, waarvan twee in Nederland.  

 

De eigenaar van de Europese warenhuizen Signa (dus niet Sigma) is ook eigenaar van KaDeWe, de Bijenkorf van Duitsland. Signa Sports United is bovendien een onderneming die tachtig webwinkels in 17 landen beheert, allemaal in sport- en outdoor-activiteiten. Europees marktleider in de verkoop van fietsen online. Een ander opvallend zusje is Eataly. Kijk ook eens naar de marktplaats Hood.de, een soort Wehkamp.

 

Niet bepaald toonbankleuners.

 

Maar zijn het nou winkeliers of onroerend goed-handelaars?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Highio zei:

(1) Cosara, heb jij Hudson's Bay in Den Haag al bezocht en (2) heb je toen ook iets gekocht?

(3) Zelfde vraag voor hun webshop of het herrezen vd.nl.

(1) ja ... louter uit nieuwsgierigheid.

(2) nee ... ik koop selectief om te gebruiken en niet om een winkelier te sponsoren.

(3)  ja en nee ... met dezelfde redenen als hiervoor.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

ik voel me eigenlijk niet erg geroepen om te reageren, wat wil je weten dan?

ik vind de reacties onder het artikel weer van het gebruikelijke azijngehalte, lekker pissen op socials is altijd leuk... maar geeft nooit een evenwichtig beeld aangezien er altijd een beperkte doorsnede van het winkelend publiek reageert.

iedereen heeft het over beleving, maar wat is dat dan?

parkeergelden zijn ingevoerd omdat parkeerruimte in het centrum schaars is, als je het gratis maakt kost het de gemeente gelde en zijn de bewoners boos, het is nooit goed!

het is altijd een complex geheel waarbij er per stad gekeken moet worden aan welke instrumenten je moet draaien om het leuk te maken..

alleen gevestigde orde en regelgeving, gemeentes en vastgoedeigenaren zijn behoorlijke struikelblokken.

en wie gaat dat veranderingsproces betalen?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Bazzio zei:

lekker pissen op socials is altijd leuk... maar geeft nooit een evenwichtig beeld aangezien er altijd een beperkte doorsnede van het winkelend publiek reageert.

Wat bedoel je daar nou mee? Wat zijn socials? Waar reageert een beperkte doorsnee van het winkelend publiek?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 301 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.