• 0

“In Nederland zijn winkeliers toonbankleuners”

“In Nederland zijn winkeliers toonbankleuners”, dat zegt Cor Molenaar, retailkenner in het artikel

https://www.nu.nl/weekend/5824530/het-regent-faillissementen-waardoor-vallen-al-die-winkels-nu-om.html#coral_talk_wrapper

Met name de reacties op dit artikel zijn wel interessant, maar hoe denken de winkeliers onder ons hierover ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
8 uur geleden, Bazzio zei:

ik vind de reacties onder het artikel weer van het gebruikelijke azijngehalte ...


... maar uw reactie is toch net zo zuur ?

 

Reden te meer om het te neutraliseren ... indien mogelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Op het aangehaalde nu.nl artikel zijn momenteel ook 341 reacties geplaatst (even extra klikken, discussie aldaar is overigens inmiddels gesloten). Goede verkoopdag, Bazzio!

 

Cosara, ik vroeg naar jouw Hudson's Bay ervaring en koopgedrag, want aan kijkers hebben ze na flinke investeringen natuurlijk ook niks! En dat geldt m.i. voor heel veel grote en kleine retailers: als je huur en personeelskosten hoog zijn, je bezoekersaantallen, omzet en marge beperkt, dan kom je volgens eenvoudige economie eenvoudigweg lastig naar een positief resultaat en wordt het ondernemersinkomen een sluitpost.

 

Kennen jullie het oud-Hollandse 'Ziet kopen, doet kopen' nog?

 

Zonnige groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Highio zei:

Kennen jullie het oud-Hollandse 'Ziet kopen, doet kopen' nog?

 

Nee ... maar dat lijkt mij een beetje op massahysterie ... iets doen omdat anderen het ook doen. 

 

Overigens ... Is het niet “zien, doet kopen” ?

 

48 minuten geleden, Highio zei:

Cosara, ik vroeg naar jouw Hudson's Bay ervaring en koopgedrag, want aan kijkers hebben ze na flinke investeringen natuurlijk ook niks! 

Zoals gezegd ... ik ben geen sponsor van winkeliers.

 

48 minuten geleden, Highio zei:

En dat geldt m.i. voor heel veel grote en kleine retailers: als je huur en personeelskosten hoog zijn, je bezoekersaantallen, omzet en marge beperkt, dan kom je volgens eenvoudige economie eenvoudigweg lastig naar een positief resultaat en wordt het ondernemersinkomen een sluitpost.

Het ondernemersinkomen (zeker van de kleine ondernemer) is toch altijd een sluitpost ?

 

Gelukkig zijn er ‘ruim voldoende leuke en interessante, positief ingestelde, ondernemende winkeliers’ ... maar of dat voldoende is, dat betwijfel ik.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Nee ... maar dat lijkt mij een beetje op massahysterie ... iets doen omdat anderen het ook doen. 

 

Kuddegedrag en consumentenmarketing verschillen niet zo veel, maar krijg en houd de motor maar eens draaiend. Zien kopen, doet kopen, mij ook best.

 

Als er uit de omzet en marge nog wat marketingbudget resteert en/of als je daar zelf enthousiast en goed genoeg in bent, dan zou je er toch positief uit moeten kunnen springen als zelfstandige? Anders zouden we allemaal net zo goed kunnen stoppen!

 

Waarom kiezen jouw klanten voor jou? Of waarom gunnen zij jou werk en opdrachten? Als winkelier kun je m.i. even goed naar kansen en toegevoegde waarde zoeken en maatwerk met service bieden!

 

Groet,

 

Highio

 

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De selectie quoten werkt (weer) eens niet. 😠

Bij deze even geen reactie dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Stampvoeten helpt ook niet. Retailers zijn mensen met een functie binnen een grote organisatie, winkeliers zijn ondernemers of middenstanders. De middenstander is iemand die gewoon in plaats A doet wat iemand anders in plaats B doet. Wel voor eigen rekening en risico, maar zonder al te veel verbeeldingskracht. Dat toonbankleunen zit een beetje ingebakken in het vak dus, hoewel er altijd wel wat te stoffen valt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Quote: TaBla

1) Retailers zijn mensen met een functie binnen een grote organisatie.

2) winkeliers zijn ondernemers of middenstanders.

3)De middenstander is iemand die gewoon in plaats A doet wat iemand anders in plaats B doet. Wel voor eigen rekening en risico, maar zonder al te veel verbeeldingskracht. Dat toonbankleunen zit een beetje ingebakken in het vak dus, hoewel er altijd wel wat te stoffen valt. 

 

Wow ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, TwaBla zei:

Wat bedoel je daar nou mee? Wat zijn socials? Waar reageert een beperkte doorsnee van het winkelend publiek?

moet ik dat uitleggen?
azijnzeiken op social media (en/of nieuws) kanalen...
er is maar een deel van het winkelend publiek dat hier reageert, er zijn genoeg mensen die wel gewoon winkelen maar helemaal niet op socials actief zijn 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Bazzio zei:

er zijn genoeg mensen die wel gewoon winkelen maar helemaal niet op socials actief zijn 

 

Het woord socials is me onbekend. Ik weet niet of je op Nu.nl doelt of dit forum. Het is sowieso niet duidelijk waar je je over opwindt.

 

Er zit meteen een kwalificatie in toonbankleuners, een woord dat aan Cor Molenaar toegeschreven wordt. Dat is dus een negatief oordeel in het verhaal zelf, niet in de reacties. In de reacties geven mensen hun visie op winkels, online en offline. Dan zie je al snel dat je grote winkelketens en kleine zelfstandigen niet over één kam kan scheren, en dat de uitval bij webwinkels vele malen groter is dan bij echte winkels.

 

Het is dus een-en-al spraakverwarring. 🗣️

 

Vandaar dat er amper een serieuze reactie te geven is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bazzio zei:

er is maar een deel van het winkelend publiek dat hier reageert, er zijn genoeg mensen die wel gewoon winkelen maar helemaal niet op socials actief zijn 

Op een ondernemersforum mag je verwachten dat winkeliers reageren ... als ondernemers en niet als winkelend publiek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien kan dit topic hernoemd worden naar 'Het regent faillissementen' (met soms een doorstart o.i.d.)? Dat voelt denk ik veel prettiger aan voor direct betrokkenen die dit lezen, ondanks dat de boodschap geen prettige is.

 

Telegraaf.nl/Harry van Gelder op 12 april 2019: Hudson’s Bay: kroniek van een aangekondigde dood (Twee jaar na opening dreigt sluiting Nederlandse winkels)

 

Waarom kwalificeren we winkeliers of winkelpersoneel eigenlijk niet als doeners of aanpakkers?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Highio zei:

Waarom kwalificeren we winkeliers of winkelpersoneel eigenlijk niet als doeners of aanpakkers?

In het locale winkelcentrum met twee grote supermarkten, zijn er nog altijd een warme bakker, slager en een groente&fruit winkel, waarvan de eigenaren zijn niet van plan om binnenkort te stoppen.

 

... en ja, de beleving en belangstelling voor de klant is toch wel iets om daar te blijven kopen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Highio zei:

Waarom kwalificeren we winkeliers of winkelpersoneel eigenlijk niet als doeners of aanpakkers?

 

Of als helden, dat is ook zo'n uitdrukking die niets meer betekent. Het lijkt de bloody padvinderij wel. Waarom moeten we mensen al bij voorbaat gunstig stemmen door ze te voorzien van schouderklopjes die ze helemaal nog niet verdiend hebben. Waart er een polarisatievirus rond, dat we onverdiende negatieve kwalificaties als toonbankleuner moeten compenseren met onverdiende positieve kwalificaties? Kaatsebal!

 

Terug naar merites please...

 

Hebben kleine winkeliers last van dezelfde problemen als grote winkelketens?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
50 minuten geleden, TwaBla zei:

Terug naar merites please...

 Hebben kleine winkeliers last van dezelfde problemen als grote winkelketens?

Nee.

 

Hebben kleine boekhoud- en accountantkantoren dezelfde problemen als de grote ?

... ook hierbij is het antwoord nee !

 

De doelgroep lijkt steeds belangrijker te worden.

Cosara_Quotes_75.thumb.jpg.a55c8f6bb6c4823237745f47927866c6.jpg

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Deze discussie of beter stellingname hoeft voor mij niet bij voorbaat met schouderklopjes of knuffels, maar nu werkt deze verwijderend boven constructief met een gekozen titel die werkt als rode lap.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Cosara zei:

In het locale winkelcentrum met twee grote supermarkten, zijn er nog altijd een warme bakker, slager en een groente&fruit winkel, waarvan de eigenaren zijn niet van plan om binnenkort te stoppen.

Er zijn vast wel ergens cijfers van de sanering in de jaren zestig tot-en-met tachtig van de middenstand. Dat betekent ook dat de overblijvende zelfstandigen hun zaak beter in orde hebben. Zou weleens willen weten of er de laatste twintig jaar weer groei zit onder kleine zelfstandige winkels, en wat dan een verklaring kan zijn van deze toename. Ik zie wel een model waarin de nieuwe generatie middenstanders betere tools heeft om in  te kopen, te beheren en te verkopen. Opa middenstander had geen IT. Vader middenstander had geen web. Zoon en dochter middenstanders hebben totaal nieuwe middelen. De middenstand wordt middelstand!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, TwaBla zei:

De middenstand wordt middelstand! 

Quote van de week !

 

Ook de Dino's zijn door de Muizen opgevolgd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is nou eigenlijk het probleem met een toonbank-hanger in een bakstenen winkel?

 

Als ik iets wil kopen in een stenen winkel dan wil ik er echt geen barista of wat dan ook bij. De locale AH geeft je een gratis kop koffie, maar dat moet ergens van betaald worden. Gezien in die koffie niet drink neem ik aan dat het van de marge op mijn boodschappen gaat. En ik zie liever personeel achter de kassa dan klooiend met dat koffie-apparaat zodat ik met een beetje tempo kan afrekenen. 

 

En dat geldt eigenlijk voor vrijwel iedere stenen winkel waar ik kom: ik hoef er geen beleving bij, afgezien van wellicht iemand die mijn zware aankopen in mijn auto legt. 

 

Er is ongetwijfeld een categorie klanten die gaat winkelen omdat ze dat leuk vinden en wel een "ervaring" erbij willen, maar dat zijn eerder toeristen dan koopgerichte klanten. De vraag is hoe groot die groep is, en of je ze met dergelijke "ervaringen" kunt verleiden tot het doen van aankopen met grotere marges. Bovendien zit je in binnensteden met het probleem dat tijd geld kost - ik zag dat een uur parkeren in amsterdam nu al 7.50 kost - als ik daar een half uur "gratis" ga lopen koffieleuten tik ik dus 3.75 parkeerkosten af, ongeacht of ik me realiseer dat die koffie in de productprijs is verrekend. 

 

Misschien dat het wel werkt voor toeristen, zeker als ze zich schuldig voelen om die gratis koffie te nemen zonder iets te kopen, en niet lang genoeg in de buurt blijven om het uit spijt toch maar weer terug te brengen. In iets als amsterdam-centrum kan dat best werken, maar in een buitenwijk of buiten de grote steden is het verlies. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Maar wat is nou eigenlijk het probleem met een toonbank-hanger in een bakstenen winkel?

Als ik iets wil kopen in een stenen winkel dan wil ik er echt geen barista of wat dan ook bij.

En dat geldt eigenlijk voor vrijwel iedere stenen winkel waar ik kom.

Tsja ... Het is ook niet uw probleem, is het wel ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vraag maar eens aan je zus waarom ze een dagje uit gaat naar Batavia Stad, Benm.

 

Misschien dat mannen wat minder belevingsgevoelig zijn. Als die jeans passen, doe me maar drie stuks. 

 

En die verrekte blogs, vlogs, quasi-grappige newsletters en curatie-begeleiding van webshops mogen ook meteen afgeschaft worden. 👹

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo'n outlet center in de polder is wel weer wat anders natuurlijk, da's ook een soort toerisme, en met gratis parkeren. Ik neem overigens aan dat je dat bedoelt en niet wat de tegenwoordig Jakarta noemen, daar wil ik best heen, toko toko murah! ;)

 

Ik weet niet of het een kwestie van geslacht of generatie is, of wellicht beide, maar wel dat er een aanzienlijk deel van de bevolking is dat zoiets heeft als "zout op met je beleving", en dat dat deel een behoorlijk stuk van de koopkracht vertegenwoordigd. Wellicht is dat ook precies het deel dat beseft dat alle kosten voor die belevenis ergens in de productprijs moeten zitten. 

 

Wellicht zijn bakstenen winkels domweg te scheiden in dingen die het voor de 'belevenis' doen, en dingen die praktisch zijn omdat je het product NU wilt hebben. 

 

Overigens kan ik me voorstellen dat de laatste categorie zich wel enige zorgen maakt over de toekomst: Same day delivery webshops zijn een gevaarlijke concurrent. Anderzijds zijn online bestelservices juist een kans: In zuidoost azie heb je bijvoorbeeld apps als gojek (oorspronkelijk een soort uber met motorfietsen, nu ook met auto's etc) waarbij je een chauffeur min of meer "whatever you want" kunt laten ophalen bij een winkel om het aan je te bezorgen. Meestal gaat dat heel snel, in een half uur oid. Ik heb het vooral gebruikt om eten te laten halen (dus vanaf een restaurant waar je ook kunt gaan zitten eten als je wilt), maar ze bezorgen alles wat op een motorfiets past (en dat is daar nogal veel), tegen kosten van minder dan $1 als het binnen een paar kilometer is. 

 

Uiteraard krijg je die kosten hier nooit zo laag als daar, maar als het voor een paar euro kan kom je al een eind. Het wordt een beetje het model van het chinees-indische restaurant: Je -kunt- het ter plekke eten, maar het meeste wordt afgehaald of afgeleverd via een bezorgdienst. Dit is natuurlijk ook hier al een tijdje gaande, iets als thuisbezorgd.nl heeft (ook) eigen bezorgers rondrijden tussen diverse restaurants en de klanten op hun website. Ik zie geen reden waarom dat met restaurants wel kan werken maar met andere retail niet. 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ik weet niet of het een kwestie van geslacht of generatie is, of wellicht beide, maar wel dat er een aanzienlijk deel van de bevolking is dat zoiets heeft als "zout op met je beleving", 

Dat opzouten is wel iets te krachtig uitgedrukt, maar wat betreft de kwestie van geslacht ... Ik hoef alleen maar naar mijn eigen gezin te kijken om de verschillen in “beleving” te zien.

De reacties van Benm zullen geen blauwdruk voor iedere man zijn, maar wel herkenbaar.

Vrouwen hebben interesse in alles waar een katoendraad in verwerkt is ... bij mannen is dat koperdraad.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.