• 0

DGA - RC zonder rente limiet bij verschillende BVs

Beste,

 

Wij hebben 3 BVs, een werkmaatschappij, een licentiemaatschappij, en een personal holding.

De licentie heeft 100% aandeel in de werkmaatschappij en de personal holding heeft 50% aandeel in de licentiemaatschappij.

De werkmaatschappij en de licentiemaatschappij zijn geregistreerd als fiscale eenheid.

 

Volgens de belasting dienst mag je als DGA een RC van een klein bedrag, tot 17500 rentevrij lenen bij de BV.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/voorwaarden_bij_de_rekening_courant

 

Mijn vraag is of ik bij iedere betrokken BV een RC positie kan hebben waardoor ik dus in totaal 3x 17500 = 52.500 rentevrij mag lenen? Of dat dit alleen geldt voor de BV waar ik als natuurlijke persoon een belang in heb, de personal holding dus.

 

Bedankt voor jullie antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Welkom op HL.

 

Nee. De bedoeling van een rekening-courant is niet dat je die ziet als lening. Jij benoemd dat wel zo dus moet je het ook als een rentedragende lening zien.

 

Overigens staat er in de link die je geeft ook een voorbeeld dat als je €16.000 leent, dat het dan een rentedragende lening is.

 

Er is dus geen sprake van rentevrij lenen. Er is bij een rekening-courant sprake van tijdelijke kleine bedragen heen en weer. Niet € 16.000 die je overmaakt naar prive en daar jaren laat staan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.