• 0

Samenwerking: aandeel factuur versturen

Hallo,

 

Ik heb op dit moment een eenmanszaak met meerdere dochterbedrijven. Het hoofdbedrijf richt zich vooral op website-ontwikkeling en online marketing. De dochterbedrijven zijn voornamelijk webshops. Nu wil ik samen met een goede vriend een nieuw (dochter)bedrijf oprichten onder mijn naam. Echter, hij wilt niet de juridische en financiële risico's dragen. Hierdoor is (volgens mij) een V.O.F. geen optie. 

 

Nu kwamen we op het idee om een dochterbedrijf in te schrijven onder mijn eenmanszaak, maar bezit hij alleen een winstaandeel in het nieuwe dochterbedrijf. Hierdoor werkt hij (in theorie) gratis, maar krijgt hij als het dochterbedrijf goed loopt een winstaandeel uitbetaald. Ik dacht aan een aandeel van ±30%.

 

TL;DR: Is het mogelijk om een dochteronderneming in te schrijven onder een eenmanszaak, waarin een particulier (zonder eenmanszaak) een winstaandeel bezit?

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
15 minuten geleden, Branko Collin zei:

Eigenlijk is een overeenkomst in iedere samenwerking een must have, los van de kosten.

Het aantal recent op HL gemelde probleem- en conflictsituaties waarin niets blijkt vastgelegd op papier spreekt boekdelen...

 

Misschien dat we hier alleen maar de gevallen zien dat het misgaat.

Niet alleen op dit forum ... ik kan er een dik boek mee volschrijven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Branko Collin zei:

Misschien dat we hier alleen maar de gevallen zien dat het misgaat.

 

Geen misschien;  de situaties waarin het goed gaat leveren meestal geen forumvragen op :classic_cool:.

 

Maar de hamvraag is uiteraard: voorkom je gedoe en kosten achteraf als je vooraf zaken goed vastlegt?

 

Naar mijn onbescheiden mening wel: al was het alleen maar omdat het je dwingt om vooraf de wederzijdse verwachtingen goed te bespreken en goed vast te leggen.  Gecombineerd met de zwarte scenario's levert dat in ieder geval achteraf veel minder discussie op over de waardering, wijze van uit elkaar gaan, aanpak et cetera.

En "veel minder" is uiteraard iets anders dan "geen". De hoofdregel van samenwerkingen en uit elkaar gaan blijft fier overeind: "Gedoe komt er toch". 

Maar met een goede overeenkomst is de kans op gedoe minder en levert het ook veel minder negatieve energie, tijd en kosten op.

 

En de kritische lezer valt het overmatige gebruik van het woord "goed(e)" in de voorgaande zinnen vast op. Er is namelijk één ding nog erger dan geen overeenkomst en dat is een slechte of de verkeerde overeenkomst, zoals een zelf bij elkaar geknipt en geplakt standaard VOF contractje waarvan de meeste bepalingen door geen van de vennoten wordt begrepen, en ook volkomen verkeerd wordt toegepast. 

Een goede overeenkomst wordt bij voorkeur opgesteld of op zijn minst gescreend door een ter zake kundige jurist. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden van HL,

 

Ik ben een eenmanszaak en ik wil met 2 andere eenmanszaken een softwareproduct ontwikkelen. Ik ben eigenaar van het product, maar de 2 andere eenmanszaken zullen het product gaan ontwikkelen.  Omdat ik in het begin nog geen geld kwijt wil aan arbeidsuren, wil ik een overeenkomst met de 2 andere eenmanszaken aangaan dat ze in het begin arbeidsuren investeren en later, als het bedrijf met een winstoogmerk de markt gaat betreden, een (winst)aandeel krijgen van het softwareproduct.

 

Is dit (juridisch en fiscaal) mogelijk?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.