• 0

bedrijf gestart maar geen activiteiten, hoe lang mag dat?

Hi allemaal,

 

De laatste tijd heb ik interesse ontwikkeld in ondernemerschap en alhoewel ik nog niet aan de slag ga met een bedrijfje oid, heb ik wel wat vragen. Ik vroeg mij af hoe het met de onderstaande situatie zou zijn. Zelf heb ik niet zoveel kennis, en ik hoop dat jullie mij aan antwoorden zouden kunnen helpen (wellicht dat het voor jullie wel vanzelfsprekend is allemaal).

 

Stel, je schrijft je in als ondernemer bij de KvK, wellicht omdat je gewoon een officiele naam wilt hebben met een Kvk-nummertje. Je hebt een eenmanszaak, of bv, en je bent nog bezig met je bedrijf te ontwikkelen. Je doet dit naast een studie, je eigen baan, of je bent gewoon zo druk dat je de komende 3-4 jaar nog steeds niet bent begonnen met het geld verdienen met je zaakje. Je hebt je dus wel ingeschreven en je bent al een jaar of 3-4 bestaand, maar je hebt geen geld verdiend of uitgegeven (geen diensten geleverd). Je hebt enkel die 50 euro bij het inschrijven betaald, en het zo laten staan.

 

Kan je dan gewoon nog bestaan (zo ja, hoelang?)? Word je dan failliet verklaard? Word je dan gezien als shady business (bijvoorbeeld als een bedrijf dat dan wel geld zou verdienen door niet-legale wegen, terwijl dat niet het geval is)? Hoe zit dit belastingtechnisch? Kortom, wat zijn hier de gevolgen van? 

 

Alvast bedankt!! Ik hoop dat ik vandaag wat slimmer kan worden :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een faillissement komt pas ter sprake als je je financiële verplichtingen aan meerdere schuldeisers structureel niet nakomt. Dan kunnen de schuldeisers (of de persoon/onderneming zelf) naar de rechtbank stappen en om een faillissement verzoeken. 

 

Dat wil niet zeggen dat je je zomaar in kunt schrijven bij de KvK en het daarbij laten. Het starten van een onderneming brengt toch wat verplichtingen met zich mee richting KvK en/of Belastingdienst. Lees het Handboek Ondernemen eens.  

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zolang je netjes je belastingaangiftes blijft doen (BTW en inkomstenbelasting) kun je dat volgens mij zo lang vol houden als je wilt. Je gaat pas failliet als je je rekeningen niet meer kunt betalen, dus als je wel een hoop geld uitgeeft terwijl er niets binnenkomt. Maar zolang je ook niets uitgeeft ga je ook niet failliet. 

 

EDIT tegelijk met Ron geplaatst, maar komt zo te zien op hetzelfde neer :classic_wink:

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Er is niet één alles omvattend begrip 'ondernemer'. Ondernemer voor de inkomstenbelasting is wat anders dan ondernemer voor de omzetbelasting is wat anders dan ondernemer voor de Kamer van Koophandel enzovoort.

 

Het inschrijven in het Handelsregister maakt je ook niet een ondernemer. Het enige wat je een ondernemer maakt, is ondernemen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook niet dat er veel zal gebeuren zolang je je administratieve verplichtingen maar nakomt. 

 

Voor de inkomstenbelasting ben je geen ondernemer, dus daar zal niemand nader naar kijken, en voor de rest slechts een bedrijf zonder omzet en zonder uitgaven. Misschien zou de kvk je uit het handelsregister kunnen gooien omdat je niet deelneemt aan het economische verkeer, maar ik ken geen voorbeelden van bedrijven waarbij dat gebeurde, ook niet als ze langere tijd compleet inactief waren. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Bovennemer,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Vanwaar deze vraag? Schets jouw persoonlijke situatie eens concreter of is dit een puur theoretische vraag?

 

Deelname aan het economisch verkeer is key om enige rechten te kunnen onlenen aan een 'officiële' registratie. Alleen een inschrijving volstaat dan niet.

 

Er zijn heel veel mensen die een studie of baan combineren met het voeren van een onderneming. Of dat verstandig is, is dan een tweede...

 

Zie: criteria van een onderneming (KvK).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, bovennemer zei:

Word je dan gezien als shady business (bijvoorbeeld als een bedrijf dat dan wel geld zou verdienen door niet-legale wegen, terwijl dat niet het geval is)?

 

Zolang je daarnaast wel andere inkomsten hebt, zal dat wel meevallen.

Er zijn een hoop "hobby ondernemers" zonder noemswaardige omzet.

 

Maar aan de andere kant.

Zal niet de eerste keer zijn dat de BD een student als windhapper aanmerkt.

De meeste ‘windhappers’ vind je in Delft

 

Link naar reactie
  • 0

Als je niets verkeerd doet heb je daar weinig van te vrezen lijkt me. 

 

Hobby-ondernemers zijn er vast genoeg, die in principe leven van loondienst, maar zo nu en dan iets zakelijks doen. Of ze zich feitelijk -moeten- inschrijven is dan de vraag, maar het kan gewoon handig zijn gezien je facturen kunt verstrekken en dergelijke. 

 

Uiteraard heb je ook inschrijvingen met kwade bedoelingen, bijvoorbeeld witwassen, maar die hebben juist wel heel veel omzet en meestal een kasstelsel. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

 

 

Branko Collin Het is meer dan logisch dat iemand pas ondernemer is wanneer hij/zij onderneemt. Het gaat er hier niet om dat iemand met de titel als ondernemer/CEO/owner of wat dan ook op LinkedIn zou pronken. Het alvast laten inschrijven zou wellicht bij vroegtijdige naamsbekendheid oid kunnen helpen, lijkt mij. Vreemd zou het niet zijn om nog voordat het concept volledig ontwikkeld is je in te laten schrijven.

 

Ron van der Kolk, dank voor het Handboek - hier was ik al bekend mee. Heel handig, maar het geeft vooral algemene informatie. Niet helemaal naar waar ik op zoek was, zoals hierboven beschreven. Het was vooral de vraag of er bepaalde vereisten zijn vooral in het begin van het starten van een onderneming (minimaal zoveel transacties/inkomsten etc.). 

 

Highio, bedankt voor het onthaal :) Ik heb nog geen eigen onderneming, maar ik werk wel. Is dat ook deelnemen aan het economisch verkeer? In de toekomst zou ik graag willen ondernemen, maar nu heb ik absoluut geen plan of idee waarmee ik aan de slag wil gaan. Zoals ik al aangegeven had ben ik vooral geinteresseerd in het ondernemerschap en vroeg me af hoe het met bepaalde situaties zit, omdat het niet altijd helder op het internet staat (de gelinkte criteria zijn ook erg vaag, hebben niet bepaald grenzen). Een niet in dit topic passend, maar wel interessant vind ik hoe het zit met het uitgeven van meerdere franchises terwijl het concept enkel en alleen op papier bestaat. Zijn daar speciale constructies voor? Theoretische vragen dus!

 

Maxn Ja! Dit is precies wat ik bedoelde met shady businesses. Ik kan mij voorstellen dat veel mensen hier op verkeerde manier gebruik van maken. Als iemand met het oog op de ontwikkeling van het bedrijf zich alvast wil laten inschrijven, maar het niet zo vlot kan laten verlopen als gehoopt, dan zou het vervelend zijn als zij als windhoppers worden gezien. 

 

R.I.P. - Benm Hobby-ondernemers zijn weer een andere groep, daar doelde ik niet helemaal op in dit topic. Die hebben dan ook niet het oog op echt degelijke inkomsten te maken (of zouden dit niet moeten hebben).

Link naar reactie
  • 0
Quote
Quote

Zoals ik al aangegeven had ben ik vooral geinteresseerd in het ondernemerschap en vroeg me af hoe het met bepaalde situaties zit, omdat het niet altijd helder op het internet staat (de gelinkte criteria zijn ook erg vaag, hebben niet bepaald grenzen). Een niet in dit topic passend, maar wel interessant vind ik hoe het zit met het uitgeven van meerdere franchises terwijl het concept enkel en alleen op papier bestaat. Zijn daar speciale constructies voor? Theoretische vragen dus!

 

Snap ik niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
9 minutes ago, Highio said:

Snap ik niet.

 

Groet,

 

Highio

Excuus, ik zal het uitschrijven.

 

1. Ik ben nog geen ondernemer. Maar ik ben wel geinteresseerd in ondernemerschap. Omdat niet alles duidelijk online te vinden is, dacht ik dat het een goed idee zou zijn om een topic te openen. Ik heb een dergelijk topic nog niet kunnen vinden. De criteria die daar staat zeggen niks over bepaalde termijnen of iets dergelijks, enkel dat de KvK uiteindelijk bepaalt wat een onderneming is.

 

2. Een franchise bestaat wanneer iemand tegen betaling en wellicht bepaalde verplichtingen het merk/producten etc. van de eigenaar van dat merk mag gebruiken, toch? Maar wat als het concept nog niet uitgevoerd is - dus dat in het geval van een restaurant het betreffende restaurant nog niet bestaat. Er bestaat enkel een concept op papier and that's it. Stel je vindt meerdere personen die het concept geweldig vinden en geinteresseerd zijn om deze te franchisen. Bestaan er zulke constructies, hoe zit het met eventuele nadelen? Ik begrijp echter dat dit niet in dit topic thuishoort. En ja, ook dit is puur theoretisch.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, bovennemer zei:

Bedankt voor jullie reacties!

 

<> Het alvast laten inschrijven zou wellicht bij vroegtijdige naamsbekendheid oid kunnen helpen, lijkt mij. <> In de toekomst zou ik graag willen ondernemen, maar nu heb ik absoluut geen plan of idee waarmee ik aan de slag wil gaan.

 

Dit is dus een totaal hypothetische situatie, waarbij je diverse zijsporen verkent zonder enig doel of plan. Dat is niet alleen voor jezelf tijdverspilling maar ook voor anderen. Van belang voor ondernemers is dat ze niet teveel tijd verspillen aan bespiegelingen die niks opleveren. Ik zou het onderzoeken uitstellen totdat je op concrete vragen stuit. Dat gebeurt doorgaans als je aan de slag bent. Aan het werk!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ooit ook in de hobby sfeer gestart.

Drie jaar had ik nihil activiteit met de onderneming, meer ook omdat ik het te druk had met loondienst.

 

Ik heb daar nooit iemand over gehoord of gelezen. Netjes elke 3 maand BTW aangifte met 0 gedaan (misschien had ik daar zelf achteraf wel iets mee kunnen doen door het naar jaaraangifte om te zetten oid) en bij jaarlijkse belastingaangifte vul je dan overig inkomen in, wat de eerste jaar nog iets was, maar daarna was de eenmanszaak eigenlijk slapend en werd het 0.

 

Enig nadeel wat ik later had, was dat ik geen starter meer was, dit onder andere voor de bank die starterspakketten aanbood.

Enig voordeel wat ik nu heb, is dat men vraagt bij financiering naar de jaarcijfers van afgelopen twee jaar, maar men ziet dat de onderneming al jaren oud is dus men denkt dat ik mijn bestaansrecht als goed ondernemer al bewezen heb...  (hoe krom kan het zijn).

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Ik heb daar nooit iemand over gehoord of gelezen. Netjes elke 3 maand BTW aangifte met 0 gedaan (misschien had ik daar zelf achteraf wel iets mee kunnen doen door het naar jaaraangifte om te zetten oid) en bij jaarlijkse belastingaangifte vul je dan overig inkomen in, wat de eerste jaar nog iets was, maar daarna was de eenmanszaak eigenlijk slapend en werd het 0.

 

Dat dus, ik ken meer gevallen waarbij iemand naast loondienst een inschrijving had in het handelsregister, en gedurende een paar jaar nihil bedrijfsresultaat had. De KVK zegt dat ze het controleren ism de belastingdienst, maar blijkbaar niet al te grondig. 

 

Overigens is startersaftrek weer weer een dingetje, maar dat heeft alleen zin als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, niet als je voornamelijk leeft van inkomen uit loondienst. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.