• 0

Uitbetaling op basis van omzet ipv uurtarief

Redelijk nieuw met alle materie: ik werk 4 dagen p.w. in loondienst en krijg vaak de vraag af en toe op ZZP basis kleine bedrijven bij te staan. Voor een paar uur per week, prima. Heb eea lang afgehouden en neig er nu toch naar om zaken op te pakken. Ben in gesprek met klein bedrijf dat advies van mij wil. Op basis van gesprekken heb ik een voorstel ontvangen waarbij ik een fee ontvang van het aantal klanten dat zijn binnen halen. Loopt op naarmate klanten aantallen stijgen. Als ik het inschat kom ik ongeveer uit op een uurtarief van 50-55 Euro voor mijzelf op basis van te besteden uren. De hamvraag: is dit een slimme constructie en fiscaal wenselijk? Of een no-go area? Voor mij totaal nieuw, laat me graag voorlichten door de experts!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 minuten geleden, Marijke v. D zei:

De hamvraag: is dit een slimme constructie en fiscaal wenselijk? Of een no-go area? 

Fiscaal maakt het niet zoveel uit ... je betaald belasting over de omzet minus de kosten.

Of het een slimme constructie is? Nee ... omdat het gebaseerd is op hoopvolle verwachtingen en rijk-rekenarij.

Wat als de adviezen niet tot het gewenste resultaat leiden ... door oorzaken die zeer waarschijnlijk geheel buiten jouw invloedssfeer  bevinden?

Als dat zo is, dan heb je wel kosten en uren gemaakt die niet worden vergoed.

Mijn advies is ... gewoon de gemaakte uren in rekening brengen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vind je werkgever dit goed? Als dit exact hetzelfde werk is als je in loondienst doet is dat wellicht in strijd met je arbeidsovereenkomst.

 

Verder eens met Cosara. Afspraken op basis van klanten die ze binnenhalen zijn veel te vaag. Bijvoorbeeld: stel dat ze het eerste jaar na je advies niets binnen halen, maar een jaar daarop voor miljoenen aan klanten krijgen. Is dat dankzij jouw advies?

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Op basis van gesprekken heb ik een voorstel ontvangen waarbij ik een fee ontvang van het aantal klanten dat zijn binnen halen. Loopt op naarmate klanten aantallen stijgen.

 

Niet doen, is geen ondernemen! Het voorstel is mogelijk wel een beetje krom en onvolledig. Doe een tegenvoorstel wat duidelijker is. Management- of organisatie-advies zou ik wel op uurbasis offreren als opstartkosten van een project als dit.

 

In de online berichten heb je het over een (eenmalige?) fee per aangebrachte klant, terwijl in de topic titel omzet staat. Die loopt dikwijls ook door met herhaalopdrachten of bestedingen van klanten.  Wat zouden jullie daar over willen afspreken?

 

Optimale new business of sales development doe je m.i. ook niet in een paar verloren uurtjes in de week, maar kennelijk ziet deze opdrachtgever daar met de huidige bezetting geen kans voor.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Heel goed. Doe ik ook bij bepaalde opdrachten. Je hebt talloze varianten. Uurvergoeding, betaling per project, per woord, per regel, per schoen, per pizza. Maar adviesdiensten performance-based afrekenen kan voor beide partijen een goede zaak zijn, als je uiteraard inschat wat je invloed op het resultaat is. Stukloon, prestatieloon! Uiteraard moet je wel goed kijken naar het soort werk en de manier waarop klanten (of omzet) gerekend worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben het eens met UwJurist; een basis uurtarief en daar bovenop een commissie. Overigens is een uurtarief voor management advies al snel 75 tot 100 euro, dus die 50 euro per uur die je noemde zou mijns inziens een prima gegarandeerd basistarief zijn in dit geval.

 

Ik word zelf ook weleens gevraagd om dingen te doen op basis van een percentage van de omzet, maar het is net wat anderen al zeggen, daar heb je veel te weinig invloed op. In mijn geval kan ik bijvoorbeeld een prima website bouwen, maar als de klant zijn marketing niet op orde heeft komen er geen bezoekers en dan levert zo'n website ook niets op. 

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Op 9-4-2019 om 08:41, UwJurist zei:

Je kunt ook kiezen voor een mix: een laag uurtarief plus commissie over omzet.

Commissie over welke omzet ... over de totale omzet, of van de deelomzet waarop het advies betrekking heeft ?

Zelden zal enig advies van invloed zijn op de hele omzet, terwijl het resultaat van het advies op de deel-omzet  de nodige ontkenningen en discussies zal opleveren ... dat wordt voer voor juristen. De correlatie tussen advies en resultaat is namelijk niet altijd even makkelijk te bepalen.

 

De opdrachtgever in deze zaak stelt voor om de commissie af te laten hangen van het aantal nieuwe klanten dat door het gegeven advies wordt binnengehaald.

Ook dat zal problemen opleveren ... wat als de opdrachtgever zegt dat een x aantal nieuwe klanten, niets met het gegeven advies te maken hebben?

Vooralsnog ligt er ook geen voorstel op tafel om een percentage van de omzet overeen te komen. 

 

Niet aan beginnen!

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.