• 0

Bol.com gratis retour zenden

Als webshop maken we ook gebruik van Bol.com. Dat genereert best wat orders, we zouden ook best zonder kunnen, maar het is wel lekker erbij. Nu kan je alleen via Bol.com verkopen als je hun gratis retour policy accepteert. Dat doen we via de 'normale' verkoop niet. Daar berekenen we retourkosten gebaseerd op de werkelijke kosten, precies zoals het volgens de EU richtlijn hoort. Daar horen we van klanten ook niet of nauwelijks wat over. Nu is het percentage retouren over Bol.com orders een riante factor 3 groter dan bij de 'normale' orders. Ik stoor me hier mateloos aan. Retouren geen probleem, zonder reden ook prima, zo hoort het, dus zo doen we het. Maar het gratis retourneren legt de lat en de beslissing om een aankoop te doen wel heel erg laag. Als je bij een winkel wat koopt en je wilt dat retourneren lijkt dat gratis, maar dat is het niet. Nog afgezien van eventuele reiskosten ben je er ook veel meer tijd mee kwijt en is het meer gedoe. Nu is de drempel wel heel erg laag. Mailtje sturen en klaar. Bol.com rekent € 2,95 dat lijkt weinig, maar daar komen alle handelings en ompak kosten nog bij. 

 

Mijn vragen:

- Stel ik me aan? 

- Zijn er meer webshops die zich hier aan storen?

 

Mijn oplossing:

- Zelf kunnen bepalen of ik gratis retourneren aanbied. Laat de klant maar bepalen of ie dat accepteert, en dusdanig belangrijk vind dat de keuze daarop wordt gebaseerd. 

 

Ps: Dat een oplossing ook is om te stoppen met Bol.com dat snap ik zelf ook wel, en dat kan uiteindelijk ook de consequentie zijn, maar zover ben ik nog niet. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat de klant op bol.com gratis retour kan sturen is niks aan te doen, dat zijn nu eenmaal regels van bol.com en een take it of leaf it iets..

Kosten op zich vallen ook nog mee.

En ja bol.com klanten zijn waanzinnig makkelijk met retourneren van spullen (vooral de Nederlanders, Belgen zijn stuk minder erg).

Bestellen en 2 uur later alweer retour melden (nog voor ze ontvangen hebben) is doodnormaal).

dat ze een bijdrage zouden moeten betalen of dat je als winkelier eerst moet goedkeuren voor ze retourzegel krijgen zou zeker een drempel opwerpen (wat bol juist niet wil).

 

Zelf heb ik nog geen eens een probleem met dat ze gratis retour kunnen sturen (hoewel uiteraard liever niet) maar heb ik door mijn productcategorie probleem met de communicatie van retourregels door bol.com aan klant en dat veel producten (mede) daardoor dus producten retoursturen die helemaal niet retour mogen.

Ergste is dat je als je retour afkeurt het ook nog eens op je eigen kosten nogmaals naar de klant moet sturen.

 

Mijn probleem zit hem dus niet zozeer in de retourvoorwaarden maar in de communicatie/voorlichting van de klant daarover, dat zou in mijn geval tot wel 80% van de retouren voorkomen.

hebben we recent heel topic over gehad hier op HL

 

Overigens is op amazon b.v. wel dat je retour vooraf moet goedkeuren voor de klant retour kan sturen.

Maar ook daar moet je dan een gratis retourlabel verstrekken tenzij je een retouradres in land van klant zelf hebt.

En als je afkeurd wordt dat in merendeel van de gevallen opgevolgd door een A_Z claim van de klant en keurt Amazon het alsnog goed (desnoods geven ze klant geld terug zonder dat klant het product retour stuurt).

Is bij elk platform wel iets wat dat betreft en het is onmogelijk om ze hun je eigen regels en voorwaarden op te leggen.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Rik · zei:

Hoe is je prijsstelling op bol.com? Is die wat hoger dan op je eigen webshop. Je kunt de prijzen op bol.com zo verhogen dat je met alle orders via dat platform je retourkosten er toch uit hebt? Of wordt dat door bol.com niet geaccepteerd?

 

dat hangt er weer vanaf...

1. je all in prijs op bol.com mag niet hoger zijn als de prijs op je eigen webshop + de daar geldende verzendkosten. als je op bol.com duurder bent en klant klaagd erover (of ze zien dat in een steekproef) dan krijgt klant het verschil terugbetaald en verhaald bol.com dat op jou. in ergste geval kan je account op inactief gezet worden als dat niet overeen komt (er wordt overigens niet heel actief op gecontroleerd).

 

2. je hebt kans dat je daarmee te duurt bent ten opzichte van de concurrentie en koopblok niet pakt en 97% van de verkopen gaan naar een partij die koopblok vermelding heeft.

 

3. je kan boven de relevante marktprijs komen. Bol.com scant per productgroep de prijzen van volgens hun leidende webshops en telt daar de verzendkosten van die partijen bij op en noemt dat de relevante marktprijs. jouw prijs op bol.com max daar max x procent boven zitten. zit het teveel daarboven dat wordt je product inactief gezet en is het niet meer zichtbaar op bol.com. kan dus best zijn dat er 10 aanbieders van een product op bol.com zijn maar dat het product toch niet tekoop staat op bol.com omdat volgens bol allemaal boven de relevante marktprijs zitten (ze verkopen liever niet als dat te duur is volgens hun).

 

Ik heb momenteel b.v. 20% van mijn producten niet tekoop omdat ze volgens bol.com boven relevante marktprijs zitten.

Maar als ik de commissiekosten van bol.com en verzenden verpakkosten meereken kan ik niet lager omdat ik anders verlies ga maken.

Vooral bij goedkopere producten is dat snel het geval omdat daar die 1 euro vaste vergoeding zwaar meeweegt (+ uiteraard nog 15% + verzendkosten.

Daarom zie je veelal dat bol.com bij goedkope producten veelal koopblok heeft omdat die veel goedkoper kan verkopen doordat ze die kosten (1 euro + 15%) niet hebben en voordeel hebben door hun lagere inkoopprijs voor verzending.

 

Je kan dus niet zomaar je prijs op bol.com naar wens verhogen met allemaal kosten.

Link naar reactie
  • 0

Heel goed dat je dat aankaart. Er zijn ook (veel) consumenten die het aanbod van gratis heen-en-weer geen goede zaak vinden, omdat het de indruk wekt dat transport niks kost. Dat de bezorger inbegrepen is bij de prijs. Dat de vervuiler niks betaalt. Maar uiteindelijk betaalt de terughoudende klant voor de klant die niet nadenkt voordat hij/zij bestelt. Met als gevolg dat de nadenkende klant op een gegeven moment niet meer (of minder) inkoopt bij webwinkels die gratis heen-en-weer aanbieden.

 

Dus als genoeg merchants mopperen, verandert het vanzelf. :classic_wink:

 

(Al kopieert Bol.com vrijwel alles wat Amazon.de doet... of ziet iemand dingen die Bol.com beter geregeld heeft?)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

overigens 

19 minuten geleden, TwaBla zei:

omdat het de indruk wekt dat transport niks kost

het "grappige" is dat als een klant op bol.com b.v. 6 producten koopt hij eigenlijk juist 6 x verzendkosten betaald voor die ene order omdat het in de prijs doorberekend zit.

dus als verkoper heb je een voordeeltje als een klant meerdere producten bij jou koopt (wat overigens niet heel vaak gebeurd).

 

Ik ben altijd heel blij als een klant 4 producten koopt, kost mij 1 x 5,25 om te verzenden en de klant betaald 4 x 5,25 = 21,00 dus steek ik 15,75 euro extra in mijn zak, eindelijk een leuke winstmarge denk ik dan.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kun je als verkoper op Bol.com ook bundels met producten aanbieden waarin je de 'dubbelbetaalde of dubbel ingerekende' verzendkosten verdisconteert?

 

Ik vrees dat je op een platform of als platformhouder bijna niet ontkomt aan het aanbieden van gratis retourneren, anders geeft dat zeer veel verrekeningen en wordt de retourstroom als risico ook minder uniform (klanten en aangesloten bedrijven gaan dan zelf een verzendmethode met verschillende kosten kiezen e.d.).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

(Al kopieert Bol.com vrijwel alles wat Amazon.de doet... of ziet iemand dingen die Bol.com beter geregeld heeft?)

 

Bedenk wel dat ze niet alleen concurrentie van Amazon hebben, maar ook bijvoorbeeld van normale webshops die Paypal accepteren.

Daar krijgt de klant de retourkosten ook mee vergoed...

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Markilanosz zei:

Daar berekenen we retourkosten gebaseerd op de werkelijke kosten, precies zoals het volgens de EU richtlijn hoort.

 

Ik vermoed (cq. hoop) dat je dit wat ongelukkig geformuleerd hebt. Maar je mag een consument geen kosten in rekening brengen voor retourneren. Je mag alleen stellen dat de consument de directe kosten voor retourneren zelf draagt. Dat wil zeggen dat ze zelf de postzegel of pakketzegel betalen om de zending terug te sturen. Edit: Bijvoorbeeld iets vermelden in je AV in de trant van dat je een percentage inhoudt op de goederenwaarde met een bepaald minimum is niet toegestaan volgens de wet..

 

Dat gezegd hebbende kan de retourenstroom via bol.com inderdaad wel problematisch zijn. Maar Bol.com wilt nu eenmaal een bepaald serviceniveau waarborgen, en daar hoort gratis retourneren voor de consument helaas nu eenmaal bij.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Highio zei:

Kun je als verkoper op Bol.com ook bundels met producten aanbieden waarin je de 'dubbelbetaalde of dubbel ingerekende' verzendkosten verdisconteert?

je kan sinds enige tijd wel bundels van hetzelfde product maken en daar korting op geven. dus bij 3 van hetzelfde product 5% korting, bij 5 10% korting enz.

je kan dat niet met verschillende producten doen dat je zegt dat als iemand 2 of meer verschillende producten koopt dat je dus korting geeft

20 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Je mag alleen stellen dat de klant de directe kosten voor retourneren zelf draagt. Dat wil zeggen dat ze zelf de postzegel of pakketzegel betalen om de zending terug te sturen.

om precies te zijn mag je kiezen of je de klant op eigen kosten retour laat betalen en de kosten van heenzenden terug betaald of dat je gratis retourzegel bied en de verzendkosten die klant betaald heeft niet terugbetaald. in meeste gevallen zal voor de webshop de eerste optie het voordeligst zijn. Voor service naar de klant kan 2de optie beter zijn (de klant is dan mogelijk wat goedkoper uit en als webshop heb je meer zendingen wat weer positief voor je tarief kan zijn) maar kan weer discussie opleveren waarom de betaalde verzendkosten niet terugbetaald worden.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

om precies te zijn mag je kiezen of je de klant op eigen kosten retour laat betalen en de kosten van heenzenden terug betaald of dat je gratis retourzegel bied en de verzendkosten die klant betaald heeft niet terugbetaald.

Dat klopt zo ongeveer, mits je de consument daar goed van te voren over geïnformeerd hebt. Anders heeft de consument per definitie recht op gratis retourneren.


Ik zeg ongeveer, want stel dat de verzendkosten die jij rekent hoger zijn dan de daadwerkelijke verzendkosten, dan kan je die niet inhouden op de terugstorting naar de klant. Stel dat je 15 euro verzendkosten zou rekenen in jouw webshop, dan moet je die 15 euro wel terugstorten want dat staat niet gelijk aan de rechtstreekse kosten die gemaakt zouden worden bij een retourzending.
 

Hier zit wel nog weer een uitzondering op; extra verzendkosten als gevolg van een keuze van de klant tijdens de heenzending, bijvoorbeeld een meerprijs voor sameday delivery, hoef je ook niet terug te storten.

Maar buiten kijf staat dat je niet een percentage van het factuurbedrag met een bepaald minimum mag inhouden.

Een en ander staat in Artikel 230r en 230s Burgerlijk Wetboek Boek 6

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Dus als genoeg merchants mopperen, verandert het vanzelf. :classic_wink:

 

Dat valt nog te bezien, gezien er weinig alternatief is. Er is geen tweede bol.com dat betere voorwaarden voor de verkoper heeft. 

 

En klanten raken inderdaad gewend aan gratis kunnen retourneren. Bol is lang niet de enige die dat doet, pakweg coolblue of de wehkamp doen het ook. 

 

Veel consumenten denken zelfs dat het een recht is om de kosten voor retourzending vergoed te krijgen, domweg omdat veel grote spelers dit aanbieden en ze er vervolgens van opzien als je het zelf moeten frankeren.  Er zijn bedrijven die dit als businessmodel hebben, iets als zalando die het zelfs gratis komt ophalen, maar daar is de stadaard order denk ik 3 paar schoenen in maat 38, 39 en 40, waarvan standaard minstens 2 paar retour komt. Dit is ongetwijfeld in de productprijs meegenomen. 

Link naar reactie
  • 0

En Zalando heeft het weer van Zappo die als voorloper geldt in gratis heen-en-weer. Met als gevolg dat Zalando een enorme retourstroom te verwerken kreeg. Dat kan alleen omdat beide producten (aanvankelijk alleen schoenen) verkopen in het mid-price segment, waar vanouds al ondoelmatige supply chains bestaan. Daar gaat de kostprijs een paar keer over de top. Dan doet uitverkoop ook niet zoveel zeer. Maar als je dezelfde aanpak loslaat op producten die doorgaans wel in een doelmatige aanleverketen zitten, maakt iedereen verlies.

 

IKEA kan dat niet. Nooit niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nu lijkt er wel voorzichtig een kentering te komen in het onbeperkte gratis retouren.

Lees de laatste tijd steeds vaker stukjes over grote spelers die of weer een bijdrage gaan rekenen of het met tal van manieren moeilijker maken (b.v. grote labels eraan die niet verwijderd mogen worden) tot het gaan weigeren van klanten die teveel retour sturen.

Op de lange termijn is het onbeperkt gratis retour kunnen sturen financieel onhoudbaar en ook onwenselijk uit oogpunt van milieu (vele extra ritten van bezorgers en verspilling van materialen (weggooien van veel producten).

Ik verwacht dus dat dit een kwestie van tijd is voor het er grotendeels weer vanaf gaat en je weer gewoon een bijdrage moet betalen voor het retoursturen van producten. (desnoods via verbod vanuit politiek vanwege milieu)

Maar of dat met 1 jaar is of nog 10 jaar duurt durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt natuurlijk bepaalde markten waarbij enorme aantallen retouren gewoon te verwachten zijn. Schoeisel en kleding zijn er denk ik het meest gevoelig voor vanwege "past niet" argumenten, alswel de redelijk lage prijzen van de producten waardoor consumenten er gemakkelijk 3 kunnen kopen om er later 2 terug te sturen. 

 

Bij duurdere artikelen gaat dat gewoon wat minder makkelijk omdat je ze toch moet betalen in eerste instantie. Ik denk niet dat iemand 3 laptops gaat bestellen voor 1000 euro per stuk om te kijken welk formaat scherm ze prettiger vinden, maar met schoenen of kleren van een paar tientjes is dat geen probleem. 

 

Van de politiek hoef je hier denk ik niets te verwachten, ik zou niet weten welke partij zich hieraan wil branden. Je krijgt dan toch zoiets als "door de schuld van groenlinks/etc moet ik nu voor iets betalen dan voorheen gratis was". 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Bij duurdere artikelen gaat dat gewoon wat minder makkelijk omdat je ze toch moet betalen in eerste instantie.

helaas gaat dat niet op omdat je bij veel/meeste grote sites gewoon achteraf kan betalen.

 

5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Van de politiek hoef je hier denk ik niets te verwachten, ik zou niet weten welke partij zich hieraan wil branden. Je krijgt dan toch zoiets als "door de schuld van groenlinks/etc moet ik nu voor iets betalen dan voorheen gratis was". 

daar hebben die partijen over het algemeen geen moeite mee als ze het over de boeg van milieu kunnen gooien of dat ze zelf ergens in geloven en graag iedereen dat op leggen en op kosten jagen voor hun geloof.

Neem als voorbeeld de hele energie transitie  met van het gas af moeten. daarbij hebben die partijen ook geen enkele moeite mee om de burger op gigantische kosten te jagen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit het zo dat je de consument bij retouren de werkelijke retourkosten van verzending in rekening mag brengen. Dus niet de kosten die je intern maakt met opnieuw verpakken, afhandeling etc. Er staat alleen nergens dat je de consument voor retourkosten moet laten profiteren van je transport inkoopvoordeel. Wij berekenen de consument dus 2x onze transportprijs. Dat is nog steeds voor de consument voordeliger dan zelf de zending retour aanbieden. Hiermee dekken we dan wel de kosten voor heen en weer transport. Dit geld trouwens alleen voor consumenten, voor BtoB gelden deze regels niet. Alleen maakt volgens mij niemand dat onderscheid. 

 

Ik hoor inderdaad ook dat er zo langzamerhand weerstand komt tegen de gratis retour policy van de grote jongens. Volgende vraag is dan ook, hoe krijgen we die weerstand in een stroomversnelling?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat gaat denk ik niet lukken. AH/Bol.com heeft anders ook een eigen distributie- en winkelnetwerk (bestelwagens, afhaal- en inleverpunten) met heel veel (mobiele) boodschappenjongens en -meisjes.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Benm zei:

Schoeisel en kleding zijn er denk ik het meest gevoelig voor vanwege "past niet" argumenten


Bij Zalando Lounge (merk-outlet) kun je (voor sommige producten) maar 1 maat bestellen.

Niet zeker van de maat?

Geen reden om dubbel te bestellen
  • Gebruik onze maattabel
  • Bespaar jezelf de weg naar het postkantoor
  • Laten we samen lief zijn voor het milieu.

 

Misschien proeftuintje voor het 'echte' Zalando (en consorten)?

aangepast door RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

daar hebben die partijen over het algemeen geen moeite mee als ze het over de boeg van milieu kunnen gooien of dat ze zelf ergens in geloven en graag iedereen dat op leggen en op kosten jagen voor hun geloof. Neem als voorbeeld de hele energie transitie  met van het gas af moeten. daarbij hebben die partijen ook geen enkele moeite mee om de burger op gigantische kosten te jagen.

Jij bent nog een broekie, neem ik aan. Toen Nederland de transitie naar gas maakte, heeft de overheid gratis zesduizend kilometer pijplijn van Slochteren naar elke woning in Nederland aangelegd. Werden fornuis en geiser voor je omgebouwd. Later is elektrisch koken gestimuleerd met gratis pannensetten. En nog niet zo lang geleden zijn elektromobielen gesubsidieerd.

 

Een beetje salonkapitalist gelooft in zulke investeringen!

 

De politiek moet het lef hebben om overbodige bezorgkilometers extra te belasten, als we al een infrastructuur hebben die het voedsel en de sextoys naar een afhaalpunt in de directe buurt brengt: de winkel. Das Laden. Le magasin!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Retouren kan inderdaad nog steeds gratis. Alleen twee maten bestellen van 1 artikel (meestal) niet. Daarmee voorkom je in ieder geval de 'ik-bestel-twee-maten-voor-de-zekerheid-retourtjes'.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Markilanosz zei:

Volgende vraag is dan ook, hoe krijgen we die weerstand in een stroomversnelling?

 

Door je als verkopers op Bol.com te verenigen en samen proberen Bol op andere gedachte te brengen, al dan niet onderbouwd met een ronkend marketing verhaal dat gratis retouren niet meer van deze tijd zijn.

Bol.com heeft recentelijk zijn strategie aangepast en gaat zich veel meer ontwikkelen als partnerplatform en eigen verkopen worden  minder belangrijk. Het lijkt dus voor de hand te liggen dat er meer mogelijkheden komen voor partners om hun voorwaarden beter te kunnen in regelen. of het nu om wel of niet gratis retour of korting op meerdere artikelen (ivm ontdubbelen van verzendkosten bij meerdere artikelen in bestelling).

 

Link naar reactie
  • 1
46 minuten geleden, TwaBla zei:

Jij bent nog een broekie, neem ik aan

zo wordt ik met bouwjaar 1975 niet vaak meer genoemd. maar voor dat verhaal wel ja.

 

47 minuten geleden, TwaBla zei:

De politiek moet het lef hebben om overbodige bezorgkilometers extra te belasten, als we al een infrastructuur hebben die het voedsel en de sextoys naar een afhaalpunt in de directe buurt brengt: de winkel.

 

Het is waarschijnlijk beter om die winkels op te heffen. honderdduizenden mensen die dagelijks in hun auto stappen om naar de stad te rijden, daarbij veelal tijden met ronkende motor in de file staan om daar spullen op te halen is verre van efficiënt en erg milieu belastend. het van huis uit bestellen en dan wat bezorgers die langs hele rits van mensen rijd om het thuis te bezorgen bespaard enorm veel milieu belastende km's van al die auto's

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.