• 0

Bol.com gratis retour zenden

Als webshop maken we ook gebruik van Bol.com. Dat genereert best wat orders, we zouden ook best zonder kunnen, maar het is wel lekker erbij. Nu kan je alleen via Bol.com verkopen als je hun gratis retour policy accepteert. Dat doen we via de 'normale' verkoop niet. Daar berekenen we retourkosten gebaseerd op de werkelijke kosten, precies zoals het volgens de EU richtlijn hoort. Daar horen we van klanten ook niet of nauwelijks wat over. Nu is het percentage retouren over Bol.com orders een riante factor 3 groter dan bij de 'normale' orders. Ik stoor me hier mateloos aan. Retouren geen probleem, zonder reden ook prima, zo hoort het, dus zo doen we het. Maar het gratis retourneren legt de lat en de beslissing om een aankoop te doen wel heel erg laag. Als je bij een winkel wat koopt en je wilt dat retourneren lijkt dat gratis, maar dat is het niet. Nog afgezien van eventuele reiskosten ben je er ook veel meer tijd mee kwijt en is het meer gedoe. Nu is de drempel wel heel erg laag. Mailtje sturen en klaar. Bol.com rekent € 2,95 dat lijkt weinig, maar daar komen alle handelings en ompak kosten nog bij. 

 

Mijn vragen:

- Stel ik me aan? 

- Zijn er meer webshops die zich hier aan storen?

 

Mijn oplossing:

- Zelf kunnen bepalen of ik gratis retourneren aanbied. Laat de klant maar bepalen of ie dat accepteert, en dusdanig belangrijk vind dat de keuze daarop wordt gebaseerd. 

 

Ps: Dat een oplossing ook is om te stoppen met Bol.com dat snap ik zelf ook wel, en dat kan uiteindelijk ook de consequentie zijn, maar zover ben ik nog niet. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
44 minuten geleden, TwaBla zei:

Ook van belang, want vanuit micro-optiek is de discussie over bezorgkosten lastig, maar als je de macro-effecten meeneemt wordt het veel logischer om de kosten bij de vervuiler te leggen. Je ziet dat pickers vanuit de Oekraïne ingevlogen worden (die rijden zich dood op weg naar hun bungalowpark in België) en dat de bezorgers in gedwongen zelfstandigheid van een hongerbeloning moeten rondkomen, dus de kosten van de factor arbeid mogen naar een reëel niveau geduwd worden. En dan gaan de brandstofkosten de komende jaren ook nog eens flink omhoog.

Dat is precies het hele probleem, het maakt een klant niks uit of ie € 2,95 of € 3,95 aan verzendkosten betaald, daar triggert ie niet op. Waar ie wel op triggert is gratis verzenden. En ook al zitten die kosten dan verstopt in de productprijs, het zet veel meer druk op op de vervoerders om idioot lage verzend tarieven te hanteren voor de grote jongens. Waardoor de kortingen voor de kleintjes veel en veel lager uitvallen. Zelfde geld voor tot middernacht bestellen en de volgende dag geleverd. Dat is echt idioterie als dat betekend dat we hier het halve voormalig oostblok alle nachten via uitzendbureaus tegen hongerlonen aan het werk hebben. En als we het toch over macro economie hebben: Economie is niet hoeveel geld we sparen of verdienen, economie is hoeveel geld we uitgeven. Ik ben absoluut niet links, maar een beetje overheids sturing mag hier best. 

Link naar reactie
  • 0

Tja, wat zou een bedrijf als Bol gemiddeld betalen voor het verzenden van een pakket? Of amazon? Of de chinees op ebay die iets van $0.99 verkoopt dat niet door de brievenbus past, maar wel gratis verzonden wordt wat de koper betreft?

 

Iemand betaalt dit hele circus natuurlijk. Als ik een pakketje wil versturen kost dat 6.95 op het postkantoor. Ik neem aan dat ik dan toch wel heel veel teveel betaal - uiteraard scheelt het in de kosten als je pakketten in bulk aanlevert, en dan betaal je ook wat minder volgens een staffel etc. Maar wat het kost om bijvoorbeeld 1 miljoen pakketjes te versturen is wat minder openbare informatie ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zalando gaat kosten voor verzending in rekening brengen bij bepaalde bestellingen, signaleert De Tijd. ASOS en H&M hebben recent hun bezorgbeleid ook aangepast.

 

Quote

"Er is een kentering bezig wat gratis verzendingen betreft’, zegt Els Breugelmans, een e-commerce-expert van de KU Leuven. ‘Het is tekenend dat Zalando, het bedrijf dat de spelregels in de sector heeft veranderd, de regels opnieuw aanpast. Andere volgen."

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naja, wat Zalando doet heeft een groot risico op backfire: Als ze overgaan op een model met verzendkosten onder 25 euro, maar gratis retourneren blijven aanbieden schieten ze zichzelf waarschijnlijk in de voet: Als ik dan iets van 20 euro wil bestellen koop ik er gewoon twee, en stuur er eentje gratis retour. Geen verzendkosten voor mij, wel retourkosten voor hen. 

 

En dan heb je nog het punt waarbij een derde partij die retouren ophaalt, bijvoorbeeld picnic. Zoiets kan de daadwerkelijke kosten van het retourproces uiteraard reduceren,  maar alleen voor de grote partijen. 

 

Je zou denken dat dit voor de consument allemaal wel prettig is, maar op langere termijn is dat niet echt het geval: partijen als zalando kunnen jaren verlieslatend een product verkopen totdat alle andere verkopers op de fles zijn, en dan zelf de  nieuwe winstgevende prijs bepalen. Het verzend en retourproces is daarin cruciaal: de marge op veel producten zijn zo klein dat de kosten voor verzenden een kleine winkel uit de markt kan prijzen, zelfs als die dezelfde inkoopprijs weet te bedingen als een grote speler (wat op zich al zeldzaam is). 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Je zou denken dat dit voor de consument allemaal wel prettig is, maar op langere termijn is dat niet echt het geval: partijen als zalando kunnen jaren verlieslatend een product verkopen totdat alle andere verkopers op de fles zijn, en dan zelf de  nieuwe winstgevende prijs bepalen. 

Dat doet Amazon ook al decennia.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Die hebben dat punt al bereikt, en in het hele proces een enorm aantal kleinere partijen uit de markt geduwd. Vorig jaar 10 miljard winst. In de periode 2012 t/m 2015 hebben ze diverse kwartalen verliezen gemaakt of nauwelijks iets verdiend, maar die investeringen hebben zich inmiddels dik terugbetaald.  Helaas is het (amerikaanse) online winkelaanbod er wel een stuk minder divers door geworden. 

Link naar reactie
  • 0

Maar Amazon wordt op steeds meer plekken aangepakt/beperkt of onderzocht.

 

Kan even niet heel snel terugvinden maar in bepaald land mogen ze geen eigen producten meer verkopen waarmee ze de concurrentie aangaan met hun eigen externe verkopers.

Toen dacht Amazon slim te zijn en ging niet zelf meer verkopen maar nam gewoon een belang in die externe verkopers.

Toen is de wet weer aangepast zodat amazon ook geen direct of indirect belang meer in externe verkopers mocht hebben.

Dit was buiten Europa, Maar volgens mij las ik laatst ook over dat Amazon binnen Europa onderzocht wordt betreffende hun concurrentie met externe verkopers.

Ook daarbij is het een kwestie van tijd voor ze moeten kiezen of ze zelf de spullen willen verkopen of dat ze externe partijen die spullen willen laten verkopen.

Daarmee worden ze meer in de rol van faciliterend platform gedwongen waarbij ze zelf niet meer mogen verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Vorig jaar 10 miljard winst. 

 

Met cloud services vooral. Dat had V&D ook moeten doen. 😎 

 

Binnen de inkomstenstroom van retail zijn het vooral de vergoedingen die ze van merchants krijgen die geld opleveren. Amazon's eigen retailactiviteiten (inkoop etc) zijn nog steeds verliesgevend, al zijn die cijfers ver weg verstopt. Trump wil daar iets aan doen, begrijp ik.

 

Amazon komt wel met spannende experimenten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Absoluut, ze zijn wat dat betreft innovatief bezig en komen met andere diensten die best ver van hun oorspronkelijke rol af staan: in het begin was de core business vooral boeken, cd's en dvd's uit eigen magazijn. Inmiddels is dat nog maar een fractie van het bedrijf. 

 

Het zou maar zo kunnen dat ze er helemaal mee stoppen en puur als platform verder gaan, al kleven daar wel risico's aan. Bij producten van derde partijen op amazon heb je bijvoorbeeld meestal niet de garantie van supersnelle levering, en daarmee komen ze in het vaarwater van ebay, ali en dergelijke.  

Link naar reactie
  • 0

Kijk er ook met ontzag naar, laatst nog naar de ontwikkeling van huismerken. Amazon heeft de luxe van lange leercurves. Ze kunnen rustig eens een duur experiment in Engeland uitvoeren, om dat bij gebleken succes terug naar de VS te brengen. Kijk maar naar Umi van D1 in London, dat is Amazon's HEMA en Muji. Geen beleving, maar productontwikkeling!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedemiddag,

Graag wil ik mijn ervaring delen met jullie en wel het volgende: 

Bol.com accepteert retouren die vervuild en gebruikt zijn en stuurt deze door naar de externe verkoper.

dit gebeurt zowel met hygiëne artikelen, als ook met producten bestemd voor voedselbereiding.

Een medewerker van Bol.com wist mij te vertellen dat de controle binnen Bol.com op de retouren enkel en alleen bestond uit de controle of het product daadwerkelijk correspondeert met de retour zending. en dat zij verder geen enkel controle uitvoeren. Het komt dus veelvuldig voor dat er bijv. shavers en keukenapparatuur vervuild worden terug gestuurd naar ons. indien wij hier verhaal willen halen dat dit onhygienisch is, is het antwoordt dat wij accoord zijn gegaan met het "ruimhartige" retourbeleid van Bol.com.  Volgens de wettelijke regels is het nl. niet toegestaan om artikelen daadwerkelijk te gebruiken voordat men zeker weet of dat men het artikel houdt. Dit omwille van hygiene en gezondheid. 

indien wij de klant benaderen omdat wij het niet eens zijn met deze beslissing en vooral niet op hygiene artikelen en artikelen bestemd voor voedselbereiding, dan wordt er vanuit Bol.com gedreigd met sancties.

 

heeft iemand hier ervaring mee?

 

Groet,

aangepast door Bram1234
aanvulling
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minuten geleden, Bram1234 zei:

heeft iemand hier ervaring mee?

 

Niet als verkoper maar wel als klant. Koop bijna alles via Bol vanwege de goede service en zoek nauwelijks naar goedkopere shops die zelf leveren. Ik stuur verder heel weinig retour, het moet echt tegenvallen of er wat mee zijn.

 

Zo kocht een keer een elektrische  onkruidverdelger die heb ik even gebruikt en retour gestuurd. De bestrating werd zwart en het onkruid tierde vrolijk door. Echter gewoon geld terug en nooit wat van gehoord.

 

SD kaartje uit verpakking gehaald bleek beschadigd, teruggestuurd, hoop bonje door leverancier dat dit helemaal niet kon maar door Bol goed opgelost

 

In 2000 begonnen met kopen bij Bol  en als klant zeer tevreden, kan me voorstellen dat je als partner minder blij bent met hun beleid.

 

Verkopen via platforms heeft voordelen maar ook nadelen.

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Bram1234 zei:

Volgens de wettelijke regels is het nl. niet toegestaan om artikelen daadwerkelijk te gebruiken voordat men zeker weet of dat men het artikel houdt. Dit omwille van hygiene en gezondheid. 

 

 

Zoals je het daar stelt is dat onjuist.

 

Elk online besteld artikel mag gewoon gebruikt worden om het uit te proberen en als het niet bevalt, mag het gewoon retour. Ook producten die je vanwege de hygiëne niet retour zou willen hebben.

 

Waar je waarschijnlijk op doelt is dat er een uitzondering voor die producten bestaat in de wet. Dat er een uitzondering bestaat betekent niet dat het, zoals jij stelt, verboden is om die artikelen te retourneren. Je mag best van die uitzondering afwijken als dat in het voordeel is van de consument. En bovendien, je kan je alleen beroepen op die uitzondering als je de consument daarvan van te voren op de hoogte stelt. Anders gezegd, jij hebt als verkoper een informatieplicht en je moet de klant van te voren duidelijk maken dat het product niet geretourneerd kan worden. 

 

Nu stelt bol wel in haar AV en FAQ dat dergelijke producten uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht. Alleen is dat zeer waarschijnlijk niet voldoende om te voldoen aan je informatieplicht. Al helemaal niet als er op de productpagina van jouw product iets staat in de strekking van "30 dagen bedenktijd en gratis retourneren", wat Bol.com standaard op elke PDP vermeldt en bol.com je blijkbaar ook nog meldt dat jij akkoord gegaan bent met hun ruimhartige retourbeleid.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, Wouter Hol zei:

 

Zoals je het daar stelt is dat onjuist.

 

Elk online besteld artikel mag gewoon gebruikt worden om het uit te proberen en als het niet bevalt, mag het gewoon retour. Ook producten die je vanwege de hygiëne niet retour zou willen hebben.

 

Waar je waarschijnlijk op doelt is dat er een uitzondering voor die producten bestaat in de wet. Dat er een uitzondering bestaat betekent niet dat het, zoals jij stelt, verboden is om die artikelen te retourneren. Je mag best van die uitzondering afwijken als dat in het voordeel is van de consument. En bovendien, je kan je alleen beroepen op die uitzondering als je de consument daarvan van te voren op de hoogte stelt. Anders gezegd, jij hebt als verkoper een informatieplicht en je moet de klant van te voren duidelijk maken dat het product niet geretourneerd kan worden. 

 

Nu stelt bol wel in haar AV en FAQ dat dergelijke producten uitgezonderd zijn van het herroepingsrecht. Alleen is dat zeer waarschijnlijk niet voldoende om te voldoen aan je informatieplicht. Al helemaal niet als er op de productpagina van jouw product iets staat in de strekking van "30 dagen bedenktijd en gratis retourneren", wat Bol.com standaard op elke PDP vermeldt en bol.com je blijkbaar ook nog meldt dat jij akkoord gegaan bent met hun ruimhartige retourbeleid.

 

Een product moet altijd retour genomen worden maar de verkoper mag kosten in rekening brengen indien het product gebruikt is. Een product mag bekeken worden zoals je het in de winkel ook zou kunnen bekijken. Het daadwerkelijk gebruiken van het product mag dus niet. Klant moet ervan uit kunnen gaan dat het product naar behoren werkt. Dit staat ook beschreven bij Thuiswinkel Waarborg. Als verkoper mag je daar vanaf wijken mits het in het voordeel van de klant is. Veel retailers kiezen er daarom voor om het product maar retour te nemen. Het uitzoeken / discussie aangaan met de klant kost meer tijd en dus geld. 

 

Bol.com controleert niet op hygiene. Dat zegt men ook. Dus als je onderbroeken op Bol.com koopt heb je kans dat je buurman er al een week in heeft gelopen. Ik snap niet waarom iemand ooit een hygiene product op Bol.com zou kopen. 

 

Ik verkoop zelf ook producten op Bol.com en kies er bewust voor om het zelf te verzenden en retour te ontvangen. De producten die ik verkoop bevatten een geheugen waardoor het snel zichtbaar is of een product gebruikt is of niet. Op het moment dat klant een product retourneert en het product blijkt gebruikt te zijn, dan ga ik de discussie aan met de klant. Klant krijgt dan nooit het volledige bedrag retour maar maximaal de verkoopprijs minus de inkoopprijs. Klant kan er ook voor kiezen om het product retour te ontvangen tegen de geldende verzendkosten. De verzendkosten moeten ze dan naar mij overmaken. Ik heb hier nog nooit problemen met Bol.com overgehad. 

 

Ik heb uiteraard ook klanten gehad die het er niet mee eens waren. Deze verwijs ik door naar de wetgeving of Thuiswinkel Waarborg. Ik heb ze nooit meer gehoord. Dit zijn er in de afgelopen 1-2 jaar misschien 10-20 geweest. 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-7-2020 om 17:18, patmaniak zei:

Het daadwerkelijk gebruiken van het product mag dus niet.

 

Dat is onjuist.

 

Op 17-7-2020 om 17:18, patmaniak zei:

Een product mag bekeken worden zoals je het in de winkel ook zou kunnen bekijken.

 

Bijna!

 

Het product mag uitgeprobeerd worden, zoals je het in de winkel ook uit zo kunnen proberen en/of zoals het daar ook gedemonstreerd kan worden door een verkoopmedewerker. Bijvoorbeeld door een kopje koffie te zetten met het koffiezetapparaat waar ik het eerder over had. 

Mocht je mijn woord er niet op geloven, dan misschien die van juristen wel?
https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht#:~:text=Uitpakken en uitproberen,werking ervan vast te stellen.
https://www.ictrecht.nl/blog/hof-van-justitie-herroepingsrecht-geldt-ook-na-verwijdering-beschermfolie-matras
https://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/

Link naar reactie
  • 0
Op 17-7-2020 om 14:36, Bram1234 zei:

Bol.com accepteert retouren die vervuild en gebruikt zijn en stuurt deze door naar de externe verkoper.

 

Op 17-7-2020 om 14:36, Bram1234 zei:

heeft iemand hier ervaring mee?

 

ja veel ervaring mee.

Ik verkoop sextoys en lingerie op bol en heb regelmatig met retouren te maken.

 

om te starten een groot probleem: Bol.com vermeld bij elk product dat 30 dagen gratis retour kan. de uitzonderingen daarop weigert bol bij betreffende producten te vermelden. 

die uitzonderingen staat dan vaak op de pagina van externe verkoper onder aanvullende retourvoorwaarden en daarnaast in de algemene voorwaarden van bol waarmee klant instemt. en ook op de pagina waar een retour aangemeld wordt wordt het (half verborgen) nog eens vermeld.

In elkgeval ziet 99% van de klanten die aanvullende voorwaarden voor retouren van hygiene producten nooit.

 

dan heb je daarna 2 mogelijke situaties:

 

1. je verzend zelf. Op moment dat er dan een retourmelding komt stuur ik nog een extra mail waarin ik de klant op wijs dat niet retour mag als verzegeling verbroken is.

Die mail wordt of niet gelezen of genegeerd. van de retouren die ik vervolgens alsnog binnen krijg voldoet 70 a 80% niet aan de retourvoorwaarden omdat verzegeling verbroken is. die weiger ik dus en keur ik af.

Daarover veelvuldig discussie met klanten en bol klantenservice zelf die boos (klanten) worden omdat op de site staat dat 30 dagen gratis retour mag.

Hierover vaak contact met bol gehad maar bol weigert aan te passen en vind dat op huidige manier duidelijk genoeg is.

 

Bol verwacht dat je vervolgens op eigen kosten opnieuw nogmaals naar de klant stuurt.

 

2. je gebruikt LVB - in dat geval kan iedereen alles retour sturen. of nu een gebruikte buttplug of een gebruikte opblaaspop is (ja allemaal al eens retour gehad).

Bol accepteerd alles en kijkt niks na naar zet allemaal als onverkoopbaar en stuurt op kosten van partner terug naar partner die maar weer uitzoekt. dat gebeurd zelfs met producten waarvan overduidelijk de verzegeling niet verbroken is, wordt werkelijk nergens naar gekeken.

Ook als de verpakking leeggehaald is dan wordt door bol nog geaccepteerd. zelfs als de klant een heel ander product terugstuurt

 

 

Van de eigen producten van bol die terugkomen gaan die per productgroep op pallets en worden als retourpartijen verkocht aan opkopers.

Weet dat veel van die partijen weer door bol verkopers opgekocht worden (ook de retour gekomen sextoys en andere hygiene producten) en dat in elkgeval 1 grote verkoper van erotische producten die retourproducten daarna (na controleren/schoonmaken) weer opnieuw op o.a. bol.com verkoopt.

dat gebeurd dus met alle retouren, hygiene of niet.

 

Die niks vragen/niet kijken retourprocedure van bol.com is niet fijn en super irritant maar is wel iets wat bij bol hoort en je rekening mee moet houden.

Je kan er ook niks aan doen. Ik hou daarom altijd goed in de gaten welke producten veel terugkomen en indien  mogelijk waarom en probeer daarop dan de info voor de klant aan te passen zodat ze vooraf beter weten wat ze kopen (dat is niet altijd mogelijk om de info aan te passen). en lost dat het niet op dan stop ik met betreffende producten op LVB.

is b.v. ook de reden dat ik geen lingerie bij Bol in magazijn leg.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-7-2020 om 17:18, patmaniak zei:

Klant kan er ook voor kiezen om het product retour te ontvangen tegen de geldende verzendkosten. De verzendkosten moeten ze dan naar mij overmaken. Ik heb hier nog nooit problemen met Bol.com overgehad.

 

deed ik eerst ook klant keuze geven tussen ophalen, vernietigen of tegen verzendkosten opnieuw opsturen.

Daar een paar keer flink voor op mijn flikker gehad van bol waarbij gedreigd werd er echt werk van te maken.

Het kan je beleidspunten kosten, en wel in zo een mate dat je account daarvoor gesloten wordt.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, j14 zei:

Wellicht handig om bij zulke producten naast de pakbon ook een extra brief te doen met retour beperkingen ivm hygiëne product ?

 

Ziet de klant het sowieso bij openen van het pakket

dat doe ik ook al.

tegen de tijd dat een klant het product daadwerkelijk terugstuurt zijn die voorwaarden 5 a 6 keer aan de klant meegedeeld (enkel dus op bol site op half verborgen manieren)

Maar klanten zijn van mening dat ze daar niks mee te maken hebben aangezien op bol staat dat alles 30 dagen gratis retour mag. dus die beperking voor hygiëne regels is niet van toepassing op hun en een gebruikte opblaaspop of buttplug moet gewoon retour kunnen.

Of mensen die beweren dat het product niet verzegeld was terwijl als ze foto sturen restanten van verzegeling duidelijk te zien zijn. of mensen die plots zeggen dat ze het zo ontvangen hadden en zo nog 10 standaard smoesjes.

zelfs wel eens een medewerker van bol aan de lijn gehad die zich afvroeg of een vibrator wel onder hygiëne producten viel en niet onder gewoon elektronica.....

Link naar reactie
  • 0
Op 22-7-2020 om 09:09, Wouter Hol zei:

 

Dat is onjuist.

 

 

Bijna!

 

Het product mag uitgeprobeerd worden, zoals je het in de winkel ook uit zo kunnen proberen en/of zoals het daar ook gedemonstreerd kan worden door een verkoopmedewerker. Bijvoorbeeld door een kopje koffie te zetten met het koffiezetapparaat waar ik het eerder over had. 

Mocht je mijn woord er niet op geloven, dan misschien die van juristen wel?
https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht#:~:text=Uitpakken en uitproberen,werking ervan vast te stellen.
https://www.ictrecht.nl/blog/hof-van-justitie-herroepingsrecht-geldt-ook-na-verwijdering-beschermfolie-matras
https://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/

Dank voor je reactie. 

 

Ik denk dat het discussiepunt is tot welke mate een product 'geprobeerd' / 'gebruikt' worden. 

Vermeld bij Thuiswinkel Waarborg:

Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.

 

OK, je zou het koffiezetapparaat dus mogen proberen maar in principe dus maar 1x keer. Ga je meerdere kopjes zetten dan ga je het daadwerkelijk gebruiken. 

Ik ga Thuiswinkel nog eens bellen voor verdere verdieping. 

 

Link naar reactie
  • 1
Op 23-7-2020 om 09:33, patmaniak zei:

OK, je zou het koffiezetapparaat dus mogen proberen maar in principe dus maar 1x keer.

hoeveel winkels zijn er waar je elk koffiezetapparaat kan proberen om een kopje koffie te zetten?

Soms staan er 1 a 2 apparaten opgesteld waarmee echt koffie gezet kan worden maar met overige 90% kan dat in de winkel ook niet.

net zoals je je in de winkel niet even kan proef scheren of een wasje kan draaien in een wasmachine of even  wat dingen kan strijken met een strijkijzer, of een grasmaaier even kan testen in de bouwmarkt enz.

 

Een tv staat in de winkel meestal aan zodat je beeld kan beoordelen, maar zijn weinig andere apparaten die je in de winkel daadwerkelijk ook even kan proberen/testen.

Link naar reactie
  • 0

Tja, de regels voor verkoop op afstand en in een fysieke winkel zijn nou eenmaal verschillend. 

 

Op 17-7-2020 om 14:36, Bram1234 zei:

Het komt dus veelvuldig voor dat er bijv. shavers en keukenapparatuur vervuild worden terug gestuurd naar ons. indien wij hier verhaal willen halen dat dit onhygienisch is, is het antwoordt dat wij accoord zijn gegaan met het "ruimhartige" retourbeleid van Bol.com. 

 

Dat is natuurlijk een lastige. Neem een scheerapparaat, waarbij de klacht is 'scheert niet glad'. De enige manier om dat te ontdekken is door het product te gebruiken. Iets soortgelijks zou je kunnen stellen voor een koffiezet waarvan pas bij gebruik blijkt dat de koffie er nogal slap of juist aangebrand uit komt. 

 

Wellicht kun je zoiets in klakkeloos retourneren op basis van zichtrecht, maar wel op basis van een product dat niet aan de verwachtingen voldoet. Verschil ertussen is dat je normaliter eigenlijk alles kunt retourneren zonder opgaaf van redenen, maar als het een mankement vertoont kun je het ook retourneren op basis daarvan, eventueel ook na een veel langere periode dan 14 of 30 dagen (bijvoorbeeld een TV die er na 3 maanden spontaan me ophoudt). 

 

Er is een verschil tussen beide zaken, maar zeker de eerste 6 maanden heeft een consument toch echt wel behoorlijk wat rechten, ook bij aankoop bij een fysieke winkel: Als een product niet correct werkt en de consument stelt dat er "iets mis mee is" dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat het wel in orde is, en er geen sprake is van een fabricagefout of iets dergelijks. 

 

Ik denk dat dat bij Bol nogal door elkaar loopt en ze binnen 30 dagen gewoon alles maar accepteren - mogelijk ook als dat onterecht is. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.