• 0

Bol.com gratis retour zenden

Als webshop maken we ook gebruik van Bol.com. Dat genereert best wat orders, we zouden ook best zonder kunnen, maar het is wel lekker erbij. Nu kan je alleen via Bol.com verkopen als je hun gratis retour policy accepteert. Dat doen we via de 'normale' verkoop niet. Daar berekenen we retourkosten gebaseerd op de werkelijke kosten, precies zoals het volgens de EU richtlijn hoort. Daar horen we van klanten ook niet of nauwelijks wat over. Nu is het percentage retouren over Bol.com orders een riante factor 3 groter dan bij de 'normale' orders. Ik stoor me hier mateloos aan. Retouren geen probleem, zonder reden ook prima, zo hoort het, dus zo doen we het. Maar het gratis retourneren legt de lat en de beslissing om een aankoop te doen wel heel erg laag. Als je bij een winkel wat koopt en je wilt dat retourneren lijkt dat gratis, maar dat is het niet. Nog afgezien van eventuele reiskosten ben je er ook veel meer tijd mee kwijt en is het meer gedoe. Nu is de drempel wel heel erg laag. Mailtje sturen en klaar. Bol.com rekent € 2,95 dat lijkt weinig, maar daar komen alle handelings en ompak kosten nog bij. 

 

Mijn vragen:

- Stel ik me aan? 

- Zijn er meer webshops die zich hier aan storen?

 

Mijn oplossing:

- Zelf kunnen bepalen of ik gratis retourneren aanbied. Laat de klant maar bepalen of ie dat accepteert, en dusdanig belangrijk vind dat de keuze daarop wordt gebaseerd. 

 

Ps: Dat een oplossing ook is om te stoppen met Bol.com dat snap ik zelf ook wel, en dat kan uiteindelijk ook de consequentie zijn, maar zover ben ik nog niet. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Neem een scheerapparaat, waarbij de klacht is 'scheert niet glad'. De enige manier om dat te ontdekken is door het product te gebruiken. Iets soortgelijks zou je kunnen stellen voor een koffiezet waarvan pas bij gebruik blijkt dat de koffie er nogal slap of juist aangebrand uit komt. 

ook dat blijven lastige zaken.

afhankelijk van baardgroei kan je een ander scheerapparaat nodig hebben (of juist beter nat scheren). dat bij jou niet glad scheert hoeft dus geen mankement aan apparaat te zijn (kan ook zijn dat je gewoon niet goed doet). Bij koffiezetapparaat doe je misschien teveel of te weinig koffie in.

 

zelf krijg ik b.v. ook wel eens klachten/retouren voor producten die niet werken. een penispomp waarbij de klant na een week gebruik geen penis heeft die 15 cm langer geworden is (nee die claim staat ook niet op  de site). erectiepillen ter ondersteuning van krijgen van hardere erectie die een impotente man geen langdurige erectie geven  en meer van dat soort zaken.

 

Maar mag je b.v. gebruikte fles AXE deo ook terugsturen omdat niet werkt als niet een horde opgewonden vrouwen achter je aan komen als je gebruikt hebt?

 

5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Ik denk dat dat bij Bol nogal door elkaar loopt en ze binnen 30 dagen gewoon alles maar accepteren - mogelijk ook als dat onterecht is.

dat klopt, bij bol mag gewoon alles wat vanuit hun magazijn verzonden is 30 dagen retour.  een gebruikte opblaaspop/seksspeeltje, een gebruikt koffiezetapparaat, een half gebruikt pak luiers, aangebroken verzorgingsproducten, dat series wat je stuk hebt laten vallen....

In hun algemene voorwaarden staan wel uitzonderingen maar daar houden ze je niet aan. 

Maar zodra het door een externe partner zelf verzonden wordt kan dat wel eens anders worden. 

Als ik product in magazijn van bol leg en het door hun laat verzenden moet ik alles maar retour accepteren (en daarna zien dat ik het alsnog opnieuw kan verkopen).

De producten die ik zelf verstuur mag ik echter wel weigeren als niet aan retourvoorwaarden voldoen. maar daarover dus veelvuldig flinke discussies met klanten (en ook bol) want: op site staat dat alles 30 dagen retour mag (de rest staat verborgen en lezen ze niet) en een vergelijkbaar product dat vanaf bol zelf kwam mochten ze wel gewoon retour sturen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

dat klopt, bij bol mag gewoon alles wat vanuit hun magazijn verzonden is 30 dagen retour. 

 

Vandaar dat ik al 20 jaar fan van ze ben.:grinning-face: Niet dat heel veel terug stuur, maar  kleding in 2 maten werkt wel heel makkelijk, en als select klant komen ze het zelfs gratis bij je thuis ophalen. Wel zo prettig om in deze tijden drukte bij het postkantoor te vermijden.

 

Bol is niet de goedkoopste leverancier, met de goede service heb ik dat er graag voor over. Als verkoper heb je wel met hun voorwaarden te maken. Hoewel het online verkopen via een eigen shop ook aan striktere regels gebonden is dan in een winkel.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

dat klopt, bij bol mag gewoon alles wat vanuit hun magazijn verzonden is 30 dagen retour.  een gebruikte opblaaspop/seksspeeltje, een gebruikt koffiezetapparaat, een half gebruikt pak luiers, aangebroken verzorgingsproducten, dat series wat je stuk hebt laten vallen....

In hun algemene voorwaarden staan wel uitzonderingen maar daar houden ze je niet aan. 

 

Het ergste is dat Bol de goederen niet eens controleert. Ik heb de LVB een keer geprobeerd. Retouren horen er uiteraard bij maar LVB spant echt de kroon. De klant weet het ook en er zijn een paar die gewoon misbruik maken. Kreeg een doos van Bol terug met mijn retourgoederen. Buiten uiteraard verpakkingen ontbraken gewoon spullen. Van de elektrische apparaten kwam soms alleen het batterijklepje retour. De rest was gewoon weg. Als het nou 1x gebeurd ok. Maar gebeurde gewoon regelmatig. 

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, henkh zei:

Vandaar dat ik al 20 jaar fan van ze ben

maar je beseft hopelijk ook dat daardoor de kans groot is dat je ook gebruikte producten ontvangt he als je wat besteld.

Bol zelf doet alles wat retour is in partijen verkopen aan opkopers, maar via via komt dat veelvuldig toch weer op bol terecht. en producten van externe partners worden grotendeels direct opnieuw op bol aangeboden.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, patmaniak zei:

Het ergste is dat Bol de goederen niet eens controleert. Ik heb de LVB een keer geprobeerd. Retouren horen er uiteraard bij maar LVB spant echt de kroon. De klant weet het ook en er zijn een paar die gewoon misbruik maken. Kreeg een doos van Bol terug met mijn retourgoederen. Buiten uiteraard verpakkingen ontbraken gewoon spullen. Van de elektrische apparaten kwam soms alleen het batterijklepje retour. De rest was gewoon weg. Als het nou 1x gebeurd ok. Maar gebeurde gewoon regelmatig. 

klopt, diezelfde ervaring heb ik ook en ja dat is bij veel klanten bekend en maken misbruik van. een oud apparaat welke stuk is? gewoon nieuwe kopen en oude gebruikte retour en je hebt gratis een nieuwe.

zo is op zowel bol als amazon vrijwel gratis te winkelen.

Maar andersom werkt ook doordat ze niet controleren: producten die nog helemaal nieuw in plastic seals verpakt zitten komen ook terug naar mij als onverkoopbaar doordat uit verpakking geweest is.

 

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, henkh zei:

Niet dat heel veel terug stuur, maar  kleding in 2 maten werkt wel heel makkelijk, en als select klant komen ze het zelfs gratis bij je thuis ophalen. Wel zo prettig om in deze tijden drukte bij het postkantoor te vermijden.

 

Gratis bestaat niet. Iemand betaalt dat. Bol wentelt het af op personeel in het pakhuis, bezorgers, handelaars die verkopen, producenten en aandeelhouders van Ahold. Platforms als Bol.com en Amazon ondermijnen onze economie. We vergratiseren onzelf kapot.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

maar je beseft hopelijk ook dat daardoor de kans groot is dat je ook gebruikte producten ontvangt  als je wat besteld.

 

Zou kunnen, zelf nog geen ervaring mee.

2 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

zo is op zowel bol als amazon vrijwel gratis te winkelen.

 

Als ik zie hoeveel partners Bol en Amazon hebben  zal het best wel rendabel zijn om met hun te werken en het percentage retouren en de kosten daarvan mee gecalculeerd zijn.

 

4 minuten geleden, TwaBla zei:

Gratis bestaat niet.

 

ik was de "......" vergeten. :face-with-tongue:

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

klopt, diezelfde ervaring heb ik ook en ja dat is bij veel klanten bekend en maken misbruik van. een oud apparaat welke stuk is? gewoon nieuwe kopen en oude gebruikte retour en je hebt gratis een nieuwe.

zo is op zowel bol als amazon vrijwel gratis te winkelen.

Ik heb begrepen dat Bol een maximum heeft aan retouren die iemand mag hebben. Deze is alleen gelinkt aan de hoeveelheid bestellingen. En dan nog is de hoeveelheid schrikbarend hoog.

Ik heb iemand die maandelijks een product koopt en deze ook telkens retourneert. Op dag 29 wordt het als retour aangemeld en uiteraard wordt het product ontvangen op de laatste dag van de 14 dagen. Ondertussen heeft deze persoon hetzelfde product al opnieuw gekocht. Dit riedeltje herhaalt zich al maanden. Ik heb contact met deze persoon gehad waarom zij dit doet. Het antwoord was heel simpel. Het mag. Er staat nergens vermeld dat dit niet mag. Ik was flabbergasted. 

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, patmaniak zei:

Ik heb iemand die maandelijks een product koopt en deze ook telkens retourneert. Op dag 29 wordt het als retour aangemeld en uiteraard wordt het product ontvangen op de laatste dag van de 14 dagen. Ondertussen heeft deze persoon hetzelfde product al opnieuw gekocht. Dit riedeltje herhaalt zich al maanden. Ik heb contact met deze persoon gehad waarom zij dit doet. Het antwoord was heel simpel. Het mag. Er staat nergens vermeld dat dit niet mag. Ik was flabbergasted. 

Je kan en mag dergelijke “klanten” toch uitsluiten van koop ?

Misschien niet van bol.com, maar wettelijk gezien heb je als ondernemer geen plicht om mensen als klant aan te nemen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Cosara zei:

Je kan en mag dergelijke “klanten” toch uitsluiten van koop ?

Misschien niet van bol.com, maar wettelijk gezien heb je als ondernemer geen plicht om mensen als klant aan te nemen. 

 

Klopt. Ik kan de bestelling via Bol annuleren. Alleen als je annuleert is dat een negatief punt binnen Bol en heeft dat effect op je positie binnen de koopblokken. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, patmaniak zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Je kan en mag dergelijke “klanten” toch uitsluiten van koop ?

Misschien niet van bol.com, maar wettelijk gezien heb je als ondernemer geen plicht om mensen als klant aan te nemen. 

Klopt. Ik kan de bestelling via Bol annuleren. Alleen als je annuleert is dat een negatief punt binnen Bol en heeft dat effect op je positie binnen de koopblokken. 

... dat wordt dan een afweging van verlangen en belangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Tja, sommige mensen maken het wel heel erg bont en extreem misbruik van het systeem. Het zou wel goed zijn als er een mechanisme was waarmee je naar bijv Bol kunt doorgeven dat het vermoeden hebt. Als veel verkopers dat over dezelfde klant zeggen kan Bol die klant wellicht uitsluiten van het systeem waarbij je een penalty krijgt voor het annuleren van een order. 

 

11 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Maar mag je b.v. gebruikte fles AXE deo ook terugsturen omdat niet werkt als niet een horde opgewonden vrouwen achter je aan komen als je gebruikt hebt?

 

Lastig. Die horde vrouwen hoef je niet te verwachten, maar wat als je het niet lekker vind ruiken of er allergisch voor bent?

 

Je kunt dat niet weten zonder het product een keer (of wellicht een paar keer te gebruiken). Vervolgens voldoet het niet aan de verwachting (rooie bulten ipv zweetvrije oksels), dus wie weet is dat wel een retourgrond. 

 

De vraag is misschien 'hoe leeg' -  het is zoiets als eerst 3/4 van je maaltijd in een restaurant opeten, dan gaan klagen dat het niet lekker is en je er niet voor wilt betalen. Als dat na 2 happen doet komt het meestal wel goed, maar als er nog 2 frietjes op het bord liggen meestal niet. 

 

Maar goed, dat is een situatie waar iemand -kijkt en beoordeelt- of iets redelijk is. Bij Bol doen men dat nauwelijks. In feite zou je gewoon 24 batterijen kunnen bestellen en 24 stuks lege van hetzelfde merk kunnen retourneren... no-one cares!

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Tja, sommige mensen maken het wel heel erg bont en extreem misbruik van het systeem. Het zou wel goed zijn als er een mechanisme was waarmee je naar bijv Bol kunt doorgeven dat het vermoeden hebt. Als veel verkopers dat over dezelfde klant zeggen kan Bol die klant wellicht uitsluiten van het systeem waarbij je een penalty krijgt voor het annuleren van een order. 

 

Bol heeft al een soortgelijk systeem. Alleen de grens voor uitsluiting ligt zeer hoog. Als een klant exorbitant retourneert dan wordt er pas naar gekeken. 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-7-2020 om 02:12, R.I.P. - Benm zei:

k denk dat dat bij Bol nogal door elkaar loopt en ze binnen 30 dagen gewoon alles maar accepteren - mogelijk ook als dat onterecht is. 

Hier ontleent Bol toch een groot deel van zijn bestaansrecht aan?

Snelle service en geen gezeur met de klant, ten koste van de ondernemer, terwijl wettelijk ongeschikte zaken uit te sluiten zijn.  (Bv de penispomp, halve fles deo, scheermesjes ect.)


De ondernemer kiest er voor om gebruik te maken van het bestaansrecht van Bol, maar gaat vervolgens wel klagen over de consequenties daarvan.

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Hier ontleent Bol toch een groot deel van zijn bestaansrecht aan?

Snelle service en geen gezeur met de klant, ten koste van de ondernemer, terwijl wettelijk ongeschikte zaken uit te sluiten zijn.  (Bv de penispomp, halve fles deo, scheermesjes ect.)


De ondernemer kiest er voor om gebruik te maken van het bestaansrecht van Bol, maar gaat vervolgens wel klagen over de consequenties daarvan.

het probleem zijn de onderlinge verschillen en (gebrek aan) communicatie over regels.

 

bol heeft ook in zijn eigen voorwaarden een uitsluiting staan voor o.a. hygiëne producten dat die niet retour mogen na verbreken van verzegeling.

Maar hanteert die uitsluiting niet voor alles wat ze zelf verzenden.

Partners die zelf verzenden mogen dit wel gewoon weigeren. Maar daarbij weigert bol om deze uitsluiting duidelijk naard e klant te communiceren door bij elk product te vermelden "30 dagen gratis retour" en dan naar de externe verkoper te zeggen dat dit zo duidelijk genoeg is voor de klant (dus dat die uitsluiting verstopt is op pagina's die de klant nooit bekijkt).

 

Ik verkoop zowel via LVB als via eigen verzending en kan dus zijn dat een klant 2 producten bij mij koopt via bol en de ene dus zonder probleem kan terugsturen en ik de ander weiger omdat niet aan retour voorwaarden voldoet. dus binnen 1 bestelling met 2 gelijkwaardige producten bij dezelfde externe verkoper worden 2 verschillende soorten regels gehanteerd.

 

en uit ervaring van vele gesprekken met klanten hierover weet ik dat 95% van de klanten begrijpt dat iets niet retour mag vanwege hygiëne, wat ze niet begrijpen en waar ze erg boos over kunnen worden is dat dit niet (duidelijk) gecommuniceerd wordt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mijn laatste communicatie met Thuiswinkel m.b.t. de certificering op Bol nog eens bekeken en daarin wordt door de juristen van Thuiswinkel het volgende aangegeven m.b.t. retourvoorwaarden. 

- Wij verkopen producten die verzegeld zijn en om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden als de verzegeling na levering is verbroken; Deze producten kunt u niet terugsturen.

-        De artikelen dienen indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking te zitten. Als de verpakking van een product onnodig is beschadigd of beschreven kan hiervoor een waardevermindering in rekening worden gebracht.

-        Het risico van de retourzending ligt bij u; zorg er daarom voor dat ze in een correcte verpakking zitten zodat er geen schade kan ontstaan aan het product.

 

Deze punten zijn in mijn ogen volledig valide. Als ik deze punten opneem in de retourvoorwaarden dan dient Bol zich daaraan te houden. Dat Bol het niet juist communiceert is, in mijn ogen, het probleem van Bol. Dat mogen zij niet afwentelen op de verkoper. Ik heb mijn ervaring doorgestuurd naar de juristen van Thuiswinkel. Volgende week heb ik een telefonisch overleg met ze. Ik ben benieuwd hoe zij hier tegenaan kijken. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, logistieke dienstverlening zei:

Hier ontleent Bol toch een groot deel van zijn bestaansrecht aan?

Snelle service en geen gezeur met de klant, ten koste van de ondernemer, terwijl wettelijk ongeschikte zaken uit te sluiten zijn.  (Bv de penispomp, halve fles deo, scheermesjes ect.)


De ondernemer kiest er voor om gebruik te maken van het bestaansrecht van Bol, maar gaat vervolgens wel klagen over de consequenties daarvan.

Zowel de ondernemer als Bol zijn gehouden aan regels en voorwaarden. Bol houdt zich alleen niet aan de voorwaarden. Zij bepalen dat een hygiene item niet retour mag maar accepteren het wel. Zij dwingen de ondernemer om de afgesproken voorwaarden te schenden. 

 

Bol kan het heel eenvoudig oplossen door gewoon te communiceren en op te nemen in de algemene voorwaarden dat alles retour mag. Of het nu gebruikt is, hygiene etc. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, patmaniak zei:

Dat Bol het niet juist communiceert is, in mijn ogen, het probleem van Bol. Dat mogen zij niet afwentelen op de verkoper.

 

Tja, het probleem is dat de klant uiteindelijk, wellicht onterecht, ervan overtuigd is dat het wel retour gezonden mag worden, en nogal boos wordt als dat niet zou kunnen. 

 

Die klant zou dan wel eens teleurgesteld kunnen raken in Bol en voortaan elders kopen, waar wel voorwaarden gelden voor retourneren, maar die expliciet vermeld zijn voordat de koop gedaan is. Niet dat het een 'betere deal' is, maar de klant voelt zich niet voorgelogen en dat is ook heel wat waard. 

 

Bol gooit feitelijk hun externe verkopers onder de bus om de eigen reputatie hoog te houden. Uiteraard willen ze klanten op het platform houden en zal het ze wordt wezen of die mensen iets via een externe partij of uit het eigen magazijn kopen: omzet is omzet, en omzet moet groeien. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Tja, het probleem is dat de klant uiteindelijk, wellicht onterecht, ervan overtuigd is dat het wel retour gezonden mag worden, en nogal boos wordt als dat niet zou kunnen. 

 

Die klant zou dan wel eens teleurgesteld kunnen raken in Bol en voortaan elders kopen, waar wel voorwaarden gelden voor retourneren, maar die expliciet vermeld zijn voordat de koop gedaan is. Niet dat het een 'betere deal' is, maar de klant voelt zich niet voorgelogen en dat is ook heel wat waard. 

dat is precies wat er regelmatig gebeurd.

Ik krijg boze klant over me heen omdat op bol niet duidelijk vermeld staat.

dan kan ik uitleggen wat ik wil dat ik geen invloed op heb op waar of hoe vermeld staat maar dat intereseert klant niks, ik moet zorgen dat beter vermeld staat en nu moet ik het maar retour nemen.

Slechts 1 op de 100 klanten heeft begrip voor mijn situatie en begrijpt het.

De rest wordt zeer boos en niet zelden met extreme bedreigingen richting mij en/of bol of chantage pogingen met dat ze overal negatieve beoordelingen zullen plaatsen.

En ook niet zelden met uitkomst dat ze aangeven nooit meer op bol.com wat te zullen kopen.

De waardering van bol.com is de laatste maanden ook flink achteruit gegaan: https://nl.trustpilot.com/review/www.bol.com

 

Bijkomend probleem is ook dat veel mensen geen idee hebben waar ze kopen, die kopen op bol en lezen zo slecht dat ze niet eens zien dat ze bij externe verkoper kopen en niet bij bol zelf en/of kunnen gen onderscheid maken tussen bol en externe verkopers

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

De waardering van bol.com is de laatste maanden ook flink achteruit gegaan: https://nl.trustpilot.com/review/www.bol.com

dat komt overigens uiteraard door veel meer als het onjuist/onvolledig informeren van klanten over retourvoorwaarden.

Bol heeft serieuze problemen de afgelopen maanden rondom de Corona situatie.

Het aantal orders is zeer sterk gestegen wat grote druk op magazijnen van bol geeft.

Veelvuldig hebben ze levertijden van assortiment van zichzelf uitgezet en/of levertijden van 24 uur verhoogd naar zelfs 13 dagen aan toe.

Datzelfde ook voor assortiment van externe verkopers.

Ook PostNL en andere vervoerders kunnen werk niet aan en maken er niet zelden een puinhoop van (2 weken terug had postNL 45% van mijn zendingen vertraagd afgeleverd, wat mij tienduizenden euro's omzet gaat kosten).

 

Momenteel is de prestatiescore van mijn bol account waarin ik enkel LVB producten heb slechts gemiddeld. dat is dus de Score die bol zelf aan hun eigen dienstverlening geeft (alles in dat account wordt dus door bol afgehandeld) op dit moment. Mijn eigen accounts hebben een zeer goed en een uitstekend als beoordeling (toch bied LVB vaak nog voordelen).

ook beoordelingen op orders verzonden via LVB zijn momenteel slechter als van zelf verzonden orders. Veel klachten over slecht verpakt, verkeerde producten en telaat.

En naast al die logistieke problemen werken de meeste klantenservice en partnerservice medewerkers momenteel nog steeds vanuit huis, hierdoor zijn die diensten minder vaak en minder goed bereikbaar en is het lastiger en duurt langer om zaken op te lossen.

Dat alles heeft zeer grote gevolgen merk ik. 

Dat beloofd allemaal niet veel goeds voor de 2de helft van dit jaar met een mogelijke 2de golf en dat in combinatie met de feestdagen, dat gaat uitlopen op een regelrecht drama vrees ik.

Zelf druk aan het kijken hoe ik dat moet gaan opvangen en in goede banen leiden

Link naar reactie
  • 0

Het gaat idd niet goed met Bol. Het wordt veel op corona gegooid maar daarvoor was het overigens al steeds slechter aan het worden. Communicatie naar consumenten, maar ook partners, wordt minder. De 1ste coronagolf heeft ze zeker geen goed gedaan en ik vrees ook de feestdagen aan het einde van het jaar. 

 

Betere, eerlijke communicatie is gewoon beter. Alle producten die ik aanbied op Bol worden aangeboden met een levering van maximaal 2-3 werkdagen.  En toch worden ze dezelfde dag nog verzonden. Het kost mij misschien soms het koopblok maar ik heb alleen maar uitstekende reviews.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, patmaniak zei:

Het gaat idd niet goed met Bol. Het wordt veel op corona gegooid maar daarvoor was het overigens al steeds slechter aan het worden.

 

Ik heb eens gekeken wat ik dit jaar bij/via Bol besteld heb, vanaf januari in totaal 36 bestellingen gedaan. Geen idee of ik daarmee een gemiddelde of veel besteller ben. Vervolgens bekeken hoe snel geleverd is (kan zelf alle bestellingen tot aan de eerste op 31 januari 2000 terugkijken) slechts 1 item is pas na 5 dagen bezorgd, dit was een bestelling bij een partner. 3 bestellingen geretourneerd: Tondeuse met als reden lijkt wel kinderspeelgoed. rol magic tape  (die van bakstenen aan de wand plakken:face-with-tongue:) met als reden zeepdispenser pleurt binnen 10 minuten van de wand:frowning-face: en een kledingstuk vanwege te kleine maat.

 

48 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ook PostNL en andere vervoerders kunnen werk niet aan en maken er niet zelden een puinhoop van

 

Waarschijnlijk ben ik een uitzondering maar mijn ervaring is anders. Wel uit het oogpunt als klant maar als ik 36 verschillende bestellingen doe en slechts 1 is een paar dagen vertraagd denk ik dat het wel mee valt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met bol.com wordt juist wel minder.. Ik bestel niet heel vaak (4x per jaar misschien)

Afgelopen weekend plaatste ik een bestelling 3 artikelen in 1 keer het bleek van 3 wederverkopers te gaan komen.

Dus ik kies, zoals ik altijd doe voor achteraf betalen.. Dat vond ik altijd een prettige functie bij Bol.com.
9 van de 10 bestellingen betaalde ik 2 of 3 dagen na ontvangst omdat het naar tevredenheid was.

 

Dit weekend liep dat even anders.. 10 minuten nadat mijn bestelling was geplaatst kreeg ik een mail dat ik mijn bestelling was geannuleerd omdat de door mij gekozen betaalwijze niet mogelijk was bij deze artikelen.. Dat bleek nergens tijdens het bestelproces.. mijn keuze werd gewoon geaccepteerd.

Maar in plaats van een service mail met de keuze of ik alsjeblieft alsnog wil vooraf betalen of wil annuleren is de hele handel geannuleerd en mocht ik alles opnieuw invoeren en het bestelproces opnieuw doorlopen.. de hele instructie hoe je een bestelling plaatst stond dan wel weer in de mail.. Wat ik dan wel amusant vond want ik dat deel was al gelukt alleen vond juf Bol het niet netjes genoeg en moest het over.

 

Nu waren dit zorgvuldig uitgekozen cadeautjes door 2 nichtjes dus er zat weinig anders op dan opnieuw bestellen, maar als dit een bestelling voor mijzelf had geweest had ik de moeite niet genomen..

 

En ook het bezorgproces verliep wat moeilijk, ik heb totaal 12 mails ontvangen van zowel bol als de wederverkopers. Bol meld "het wordt morgen bezorgd" Wederverkoper meldt "het word morgen verzonden en hou rekening met vertraging door drukte bij Postnl" en dat dan in verschillende vormen van de verschillende wederverkopers.

En dat zal allemaal wel liggen aan de wederverkopers die de berichten niet goed instellen of met de extra mails proberen je de volgende keer naar hun site te loodsen.

Feit is dat het mij geen bal uitmaakt. Bol was top, Bol is nu Mwah.

Link naar reactie
  • 0
Op 29-7-2020 om 09:35, henkh zei:

Waarschijnlijk ben ik een uitzondering maar mijn ervaring is anders. Wel uit het oogpunt als klant maar als ik 36 verschillende bestellingen doe en slechts 1 is een paar dagen vertraagd denk ik dat het wel mee valt.

ik kan niet inschatten of je gemiddelde of grote klant bent. in mijn productgroep weinig klanten die vaak bestellen in elkgeval.

Maar denk dat je zeker geluk gehad hebt dan, de ervaringen van mij als verkoper zijn helaas anders als ik de percentages tijdig geleverd zie van mezelf en van verzendingen door bol zelf. en dan is dat niet doordat ik of bol telaat verstuur maar echt doordat PostNL

 veelvuldig gewoon pakketten een dag langer laat staan.

1 uur terug, Roel J zei:

Bol meld "het wordt morgen bezorgd" Wederverkoper meldt "het word morgen verzonden en hou rekening met vertraging door drukte bij Postnl"

en dat dat bol meld dat morgen bezorgd wordt komt dat ook overeen met de leverbelofte die  bij product stond?

Wat naelijk ook kan zijn is dat als order binnenkomt bij externe partner deze de zending verwerkt en een tracktrace aanmaakt. dan wordt op bol als verzonden verwerkt en krijg je de melding dat morgen afgeleverd wordt terwijl leverbelofte later kan zien en de partner ook pas dag later daadwerkelijk bij PostNL inlevert.

 

Ik heb b.v. ook vaak dat ik van klanten mails krijg: jullie leverbelofte gaf aan levering morgen, maar nu krijg ik van PostNL bericht dat pas overmorgen komt. Bij mij ligt dan aan dat ik pas later inlever op een speciaal punt welke tot laat verwerkt en het pas laat opgehaald wordt daar. PostNL registreerd dan dat niet in hun sorteercentra is en dat daarom dag later zal worden terwijl dan savonds later alsnog daar aankomt en alsnog de volgende dag afgeleverd wordt.

Dat is dus precies andersom. maar er zijn vele redenen waarom mails van bol, PostNL en partners niet overeen kan komen. maar ben eens dat dat niet handig is

1 uur terug, Roel J zei:

f met de extra mails proberen je de volgende keer naar hun site te loodsen

dat zal in veel gevallen niet zo zijn, dat soort pogingen kunnen ook flink afgestraft worden door bol met aftrek van beleidspunten.

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

denk dat je zeker geluk gehad hebt dan

 

De duivel schijt altijd op de zelfde hoop :face-with-tongue: vanwege de operatie aan mijn been gisteren om 13:00 een tube littekencrème besteld die om 18:15 al bezorgd werd. Misschien ligt het aan het feit dat ik al jaren select gebruik. :grinning-face:

 

25 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

de ervaringen van mij als verkoper zijn helaas anders doordat PostNL  veelvuldig gewoon pakketten een dag langer laat staan.

 

Misschien draait de bezorger er een avondje proef mee.:face-with-tongue:

 

Gezien de klachten die veel partners hebben vraag ik me af waarom ze dan toch bij BOL blijven hangen. Komt dat door de extra omzet die je genereert via BOl en neem je de kosten van retouren maar voor lief? 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.