Jump to content
Markilanosz
Verberg

Bol.com gratis retour zenden

Als webshop maken we ook gebruik van Bol.com. Dat genereert best wat orders, we zouden ook best zonder kunnen, maar het is wel lekker erbij. Nu kan je alleen via Bol.com verkopen als je hun gratis retour policy accepteert. Dat doen we via de 'normale' verkoop niet. Daar berekenen we retourkosten gebaseerd op de werkelijke kosten, precies zoals het volgens de EU richtlijn hoort. Daar horen we van klanten ook niet of nauwelijks wat over. Nu is het percentage retouren over Bol.com orders een riante factor 3 groter dan bij de 'normale' orders. Ik stoor me hier mateloos aan. Retouren geen probleem, zonder reden ook prima, zo hoort het, dus zo doen we het. Maar het gratis retourneren legt de lat en de beslissing om een aankoop te doen wel heel erg laag. Als je bij een winkel wat koopt en je wilt dat retourneren lijkt dat gratis, maar dat is het niet. Nog afgezien van eventuele reiskosten ben je er ook veel meer tijd mee kwijt en is het meer gedoe. Nu is de drempel wel heel erg laag. Mailtje sturen en klaar. Bol.com rekent € 2,95 dat lijkt weinig, maar daar komen alle handelings en ompak kosten nog bij. 

Mijn vragen:

- Stel ik me aan? 

- Zijn er meer webshops die zich hier aan storen?

Mijn oplossing:

- Zelf kunnen bepalen of ik gratis retourneren aanbied. Laat de klant maar bepalen of ie dat accepteert, en dusdanig belangrijk vind dat de keuze daarop wordt gebaseerd. 

Ps: Dat een oplossing ook is om te stoppen met Bol.com dat snap ik zelf ook wel, en dat kan uiteindelijk ook de consequentie zijn, maar zover ben ik nog niet. 

Recommended Posts

• 1
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

ontving vandaag een mail/nieuwsbrief van bol met 6 tips om retouren te voorkomen.

dat was voor mij weer inkoppertje om te reageren met dat 80% van mijn retrouren voorkomen zouden kunnen worden met duidelijkere communicatie vanuit bol naar klant.

Daarop kreeg ik iets later de volgende reactie: "We zijn op de hoogte van dit probleem en zijn sinds 21-7 bezig met het doorvoeren van een aantal wijzigingen waardoor de klant o.a. de aanvullende retourvoorwaarden getoond krijgt op de website als hij een bestelling plaatst."

Nu enkel afwachten hoe lang die aanpassingen duren (ervaring is dat een aanpassing vaak lang duurt voordat online staat) en of het dan echt duidelijk voor de klant is

Grappig. Uit mijn laatste contact met een Bol medewerker heb ik begrepen dat ze juist naar een situatie willen gaan waarin de retourgrens versoepeld wordt. C.q. meer richting de kant van Amazon op te gaan. De aanwas van nieuwe verkopers is zo groot dan ze er best een aantal kunnen missen. 

• 0
Op 9-4-2019 om 10:48, Markilanosz zei:

Mijn oplossing:

- Zelf kunnen bepalen of ik gratis retourneren aanbied. Laat de klant maar bepalen of ie dat accepteert, en dusdanig belangrijk vind dat de keuze daarop wordt gebaseerd. 

Je hebt helaas geen onderhandelingspositie.

Dat ontstaat wellicht als grotere traders gaan samenwerken of tenminste op dit punt zich verenigen. Maar Bol meet zich vooral af aan Amazon, niet aan de tevredenheid van traders.

Je kan ook de politiek attenderen op eigenaardigheden in het businessmodel van Bol en Amazon.

Ondernemers kiezen een volksvertegenwoordiger die doorvraagt. 

• 0
36 minuten geleden, j14 zei:

Ik ben nog steeds van mening dat bol vooral aandacht en capaciteit moet inzetten op het controleren van verkopers, er zitten nu teveel verkopers op die totaal niet weten wat ze aan het doen zijn. 

Bestel zelf ook regelmatig op bol maar van externe verkopers stuur ik ook (ongeveer) de helft retour. 

Hier klopt vaak geen moer van. 

Bestel ik ergens een multipak van krijg ik een losse bijvoorbeeld. 

Lage prijs is vaak zelfs te mooi, wordt gewoon nooit geleverd en verkoper ineens weg. 

Bol compenseert het dan wel door terug te betalen, maar dit kost bol onnodig veel geld, en de reputatie gaat ook naar de kl*te van externe verkopers +Bol in het algemeen

Oh zeker. Er zitten een aantal rotte appels tussen. En niet zulke kleine appels ook. Vaak verschijnen in de laatste week van de maand meerdere nieuwe verkopers op het platform. Deze bieden dan producten aan tegen spotprijzen met levering in de 1ste of 2de week van de nieuwe maand. Nieuwe iPhones voor 500 euro of zo. Begin van de maand cashen ze geld van Bol. Bol komt er pas een week of twee later achter. 

• 0

Precies dat bedoel ik,  ik vind dat bol voor nieuwe verkopers de 1e maand moet "reserveren" en de maand erop de 1e betaling moet  doen. 

Hieraan meet je meteen de serieuze intentie van nieuwe verkopers , nu komen de "oplichters" elke maand terug met nieuwe naam/gegevens

• 0
12 uur geleden, TwaBla zei:

Dat ontstaat wellicht als grotere traders gaan samenwerken of tenminste op dit punt zich verenigen.

Begin een verzameltopic op dit forum: Boos op Bol? Kom!

• 1
37 minuten geleden, TwaBla zei:

Begin een verzameltopic op dit forum: Boos op Bol?

zullen we er dan gelijk een openen: Blij met Bol?

• 0
3 minuten geleden, henkh zei:

Zit er een gebruiksaanwijzing bij je medicijnen Henk? :nerd-face:

• 0
7 minuten geleden, TwaBla zei:

Zit er een gebruiksaanwijzing bij je medicijnen Henk? 

ja alleen de leesbril +5 ontbreekt. :face-with-tongue:

Verder werkt het prima, kan wel een fotootje voor en na plaatsen maar denk niet dat HL leden geïnteresseerd zijn in mijn knieën :face-with-tears-of-joy:

• 0
13 uur geleden, patmaniak zei:

Oh zeker. Er zitten een aantal rotte appels tussen. En niet zulke kleine appels ook. Vaak verschijnen in de laatste week van de maand meerdere nieuwe verkopers op het platform. Deze bieden dan producten aan tegen spotprijzen met levering in de 1ste of 2de week van de nieuwe maand. Nieuwe iPhones voor 500 euro of zo. Begin van de maand cashen ze geld van Bol. Bol komt er pas een week of twee later achter. 

dat werkt niet helemaal zo.

Pas als je order bevestigd is als verzonden op bol dan gaat bedrag naar uitbetaling.

Dan zouden ze dus alles op laatste dagen van de maand als verzonden moeten markeren maar dat zal je misschien 1 keer kunnen doen, daarna zal bol echt wel actie ondernemen.

• 0
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

dat werkt niet helemaal zo.

Pas als je order bevestigd is als verzonden op bol dan gaat bedrag naar uitbetaling.

Dan zouden ze dus alles op laatste dagen van de maand als verzonden moeten markeren maar dat zal je misschien 1 keer kunnen doen, daarna zal bol echt wel actie ondernemen.

Dat is precies wat ze doen. Ze 'verzenden' het op de laatste dag en incasseren dan 1-2 dagen later. Ze maken een account aan op Bol met gegevens van een katvanger bedrijf. 

• 0
8 uur geleden, henkh zei:

Ja zeg we zijn geen consumenten forum :face-with-tears-of-joy:

6 uur geleden, patmaniak zei:

Dat is precies wat ze doen. Ze 'verzenden' het op de laatste dag en incasseren dan 1-2 dagen later. Ze maken een account aan op Bol met gegevens van een katvanger bedrijf. 

Dat is zo'n constructie die goed gaat tot het fout gaat :)

dat deurtje wordt vanzelf dichtgezet.. maar je hoeft je over bol geen zorgen te maken toch?

• 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Ja zeg we zijn geen consumenten forum

Ik koop regelmatig voor mijn bedrijf spullen via Bol, gewoon uit gemak en luiigheid :face-with-tears-of-joy:

10 uur geleden, patmaniak zei:

wist niet dat Bol zo snel uitbetaald. zou bijna partner worden. :face-with-tongue: maar zoals Roel al zegt: ze zullen het kunnen lijden.

• 0
14 uur geleden, Roel J zei:

Ja zeg we zijn geen consumenten forum

ondanks dat ik regelmatig kritiek op ze heb en veel dingen beter kunnen (en het laatste half jaar slechter geworden zijn (door Corona situatie/amazon))

ben ik over het algemeen zeker blij met ze als ondernemer.

10 uur geleden, henkh zei:

wist niet dat Bol zo snel uitbetaald. zou bijna partner worden. :face-with-tongue: maar zoals Roel al zegt: ze zullen het kunnen lijden.

voorheen was dat je elke dag uitbetaald kreeg wat 10 dagen daarvoor als verzonden gemarkeerd was. tegenwoordig krijg je 1 keer per maand uitbetaald, op 1ste van de maand (staat het er 2 a 3 dagen later op je rekening).

Wat je op 1ste van de maand verkoopt (en verzend) duurt dus een maand voor je uitbetaald krijgt, wat je op laatste dag van de maand verkoopt en verzend krijg je dus de volgende dag al uitbetaald.

• 0
On 12/04/2019 at 17:17, Markilanosz said:

Zelfde geld voor tot middernacht bestellen en de volgende dag geleverd. Dat is echt idioterie als dat betekend dat we hier het halve voormalig oostblok alle nachten via uitzendbureaus tegen hongerlonen aan het werk hebben. 

Korting als je het niet perse morgen moet hebben zou ook een optie kunnen zijn. Spaart een hoop nachtwerk uit.

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Verandermanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs