• 0

e-mailberichten met facturen bewaren

Binnenkort zijn wij verplicht electronisch te gaan facturen naar de overheid (niet te verwarren met digitaal factureren.)
Mijn softwarepakket heeft helaas deze mogelijkheid nog niet.
In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik er vandaag achter dat de belastingdienst eist dat de e-mailberichten met facturen bewaard moeten worden.
Tot nu toe bewaarde ik alleen de bijlages en niet de e-mailberichten.

Ik kan dit echter op de website niet terugvinden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/uw_facturen_bewaren

Weet iemand hier meer over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet alles wat maar met je onderneming te maken heeft bewaren. Dus b.v. ook die kleine sticky notes die je gebruikt als een klant gebeld heeft :classic_rolleyes:

 

Alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of in digitale vorm, horen bij uw administratie.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/administratie/administratie_opzetten/wat_hoort_er_allemaal_bij_uw_administratie

 

Overigens wordt er niet bepaald waar je die bewaard. Het is dus geen verplichting dat je die e-mail ook aan de factuur hecht. Zolang je maar een archief hebt van al je mail.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dan niet eerst een backup gemaakt hebt voor je administratie is dat dus niet volgens de regels.

 

Als het om outlook gaat kun je gewoon de pst file backuppen op een externe schijf voordat je je opschoonactie uit gaat voeren.

 

Of je negeert de regels gewoon 🤐

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Rik · zei:

Je moet alles wat maar met je onderneming te maken heeft bewaren. Dus b.v. ook die kleine sticky notes die je gebruikt als een klant gebeld heeft.

Nou, niet echt alles ... maar wel die informatie ‘dat te allen tijde hun rechten en verplichtingen alsmede de voor de heffing van belasting overigens van belang zijnde gegevens hieruit duidelijk blijken.’ 

Artikel 52 van de AWR

De versnipperaar is dus niet helemaal overbodig geworden.

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je bedoeld je complete bedrijf vertrouwen aan een onbekend bedrijf, terwijl er nergens op de website staat wat men met de gegevens mag doen?
 

Denk trouwens niet dat je veel particulieren hier vindt 😉

Ik gebruik nu zelf thunderbird, met gratis backuptool.

 

Welkom op Higherlevel en bedankt voor je input!

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
Op 23-5-2019 om 23:38, Jasper S. zei:

Je bedoeld je complete bedrijf vertrouwen aan een onbekend bedrijf, terwijl er nergens op de website staat wat men met de gegevens mag doen?
 

Denk trouwens niet dat je veel particulieren hier vindt 😉

Ik gebruik nu zelf thunderbird, met gratis backuptool.

 

Welkom op Higherlevel en bedankt voor je input!

Nee, ik heb weinig vertrouwen in de "grote/bekende" bedrijven om daar mijn gegevens te bewaren, tenzij flink versleuteld.


Wat ik bedoelde is dat je jouw bedrijfsgegevens (of in ieder geval een back-up) niet op dezelfde schijf/pc moet bewaren als je 'werk-'gegevens. Als je pc crasht tijdens het dagelijks gebruik is het wel zo makkelijk om een separate back-up te hebben die dus niet op je pc zelf staat.

 

Ik ben zelf een voorstander van open-source en gebruik zelf ook thunderbird. (En LibreOffice voor de admin, maar ben steeds op zoek om het nog makkelijker/efficienter te maken)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper!

 

Ik zou me er niet druk om maken. Een mailtje waarin staat 'bij deze ontvangt u een nieuwe factuur' heeft ook voor de belastingdienst geen meerwaarde. Ik ken zelf geen bedrijf waar expliciet de mailtjes zelf ook bewaard worden. Mijn inkomende facturen komen overigens direct in mijn boekhoudpakket terecht. Mijn leveranciers mailen dus gewoon naar mijn boekhoudpakket. De factuur komt netjes in mijn boekhouding, maar het mailtje heb ik zelf nooit gezien 😉

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.