• 0

IB & Omzetbelasting - Nu al van toepassing?

(aangepast)

Beste Allemaal,

 

Mijn vraag:

 

Sinds vandaag sta ik ingeschreven in het handelsregister als eenmanszaak, officiële startdatum is 15 april.  Ik krijg binnen 2 werkdagen een brief van de belastingdienst met de inloggegevens voor de omzetbelasting.

 

Nu schiet er wat te binnen bij mij waar ik niet echt eerder aan gedacht heb... Moet ik voor 30 April al de omzetbelasting hebben ingevuld? En de IB voor 1 Mei?

Ik heb een voorgevoel van wel, voor de IB althans. Maar ook de omzetbelasting? (even er van uitgaande dat ik per kwartaal moet gaan betalen)

 

Ik zou niet weten waarom het niet zou gelden, daarom vraag ik het hier maar even voor de zekerheid. Achteraf gezien had ik beter na 1 Mei moeten inschrijven  als bovenstaande waar is. Maar ja, weer een leerschool. 🙂

 

En dan heb ik nog een klein ander vraagje, de maanden voor de start van m'n bedrijf heb ik uiteraard kosten gemaakt. Ik weet dat ik deze BTW mag aftrekken als voorbelasting, maar mag dit ook voor kosten die buiten het aangiften kwartaal vallen?

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart1250

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

16 minuten geleden, Mart1250 zei:

Nu schiet er wat te binnen bij mij waar ik niet echt eerder aan gedacht heb... Moet ik voor 30 April al de omzetbelasting hebben ingevuld? En de IB voor 1 Mei?

Je hebt nog geen login gegevens dus zelfs al zou je aangifte omzetbelasting willen doen, kan het nog niet 😀

Als je 15 april begonnen bent (en ingeschreven) dan heb je sowieso niets met Q1 (kwartaal 1) te maken (januari, februari maart). Dus je krijgt na het inloggen de vraag om je e-mail adres op te geven en dan krijg je voor Q2, ergens begin juli een uitnodig om aangifte OB te doen.

 

Q1 loopt dus over januari, februari, maart. En de aangifte doe je dan in april (voor 30 april). Maar daar heb jij niets mee te maken.

 

IB 2018 moet je natuurlijk wel gewoon voor 1 mei doen. En als je verwacht in Q2-Q4 al een behoorlijke omzet te maken dan kan het ook zo zijn dat je misschien een voorlopige aanslag IB 2019 wilt doen. Voor IB 2018 heb je in ieder geval ook helemaal niets te maken met je eenmanszaak omdat je die pas in april 2019 begonnen bent.

 

16 minuten geleden, Mart1250 zei:

En dan heb ik nog een klein ander vraagje, de maanden voor de start van m'n bedrijf heb ik uiteraard kosten gemaakt. Ik weet dat ik deze BTW mag aftrekken als voorbelasting, maar mag dit ook voor kosten die buiten het aangiften kwartaal vallen?

Kosten die je al gemaakt hebt zou ik gewoon in april 2019 inboeken in je administratie. En dan kun je daar netjes voor Q2 aangifte OB voor doen. Tenzij het kosten zijn die je vorig jaar gemaakt hebt. Dan kun je die misschien wel als kosten meenemen maar of je dan ook de BTW terug kunt krijgen weet ik niet precies.

 

Andere tip is natuurlijk even heel goed Handboek Ondernemen door te nemen (daar staat misschien ook wel in wat je precies met de kosten kunt doen die je voor de start gemaakt hebt).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

voor 1 mei moet je de inkomstenbelasting aangifte van 2018 doen. Dus nee voor je onderneming die 15-4-2019 start doe je geen IB aangifte 2018

 

Voor de omzetbelasting krijg je apart instructie over hoe je je eerste aangifte moet doen, maar eind april moet de aangifte voor het 1e kwartaal zijn gedaan.

Jou ondernemerschap start pas in het 2e kwartaal 2019 dus nee ook daar hoef je geen aangifte voor te doen..

 

De btw over de kosten die je hebt gemaakt in de aanloopfase voor je inschrijving mag je als voorbelasting aftrekken in de eerste aangifte die jij moet doen, waarschijnlijk over het 2e kwartaal 2019. Daarbij hoef (bij uitzondering) dus geen rekening te houden met tijdvakken van aangifte, je mag alle btw van kosten aftrekken (uiteraard als je daarvoor een factuur hebt, of in elk geval volgens de normaal geldende regels voor aftrek voorbelasting)

 

zie ook: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie behulpzame reacties Rik & Roel J! Ik ben inderdaad nieuw hier. 🙂

 

Mijn vraag is volledig beantwoord! Bedankt! 🙂

 

Ik weet nu dat ik pas aangiften hoef te doen voor 31 Juli. Eerst maar eens wachten op de inloggegevens. 😉

 

Rik · Ik verwacht niet direct een hoge omzet dus een voorlopige aanslag indienen is niet aan de orde.

 

Roel J Ik had het kunnen weten wat betreft de IB.. Dat gaat over 2018. Stom van me.

 

 

Een fijne dag nog!

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart1250

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Mart1250 zei:

Ik weet nu dat ik pas aangiften hoef te doen voor 31 Juli. Eerst maar eens wachten op de inloggegevens.

Ook handig om direct nadat je de inloggegevens hebt, naast het opgeven van je e-mail adres, ook gelijk je bankgegevens door te geven. Mijn ervaring was vroeger dat daar wel even over heen kan gaan (paar weken) en als je voor Q2 iets terug zou krijgen wil je natuurlijk dat ze die bankgegevens gelijk al hebben :classic_laugh:

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Rik · zei:

Ook handig om direct nadat je de inloggegevens hebt, naast het opgeven van je e-mail adres, ook gelijk je bankgegevens door te geven. Mijn ervaring was vroeger dat daar wel even over heen kan gaan (paar weken) en als je voor Q2 iets terug zou krijgen wil je natuurlijk dat ze die bankgegevens gelijk al hebben :classic_laugh:

 

Fijn om te weten! Ik heb vrijdag een afspraak om een zakelijke rekening te openen, dus zodra dit allemaal geregeld is zal ik dat ook alvast doorgeven.

 

3 minuten geleden, Roel J zei:

 

Ach beter 2x gecheckt dan 1x vergeten, dat laatste is duurder.. 🙂

 

Zo is dat. 😉

 

 

Mart1250

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.