• 0

Staken winkel wat met de restvoorraad

Ik heb een eenmanszaak. Het was uit hobby geboren.  Ik was wel btw plichtig, maar werd verder door de belasting niet als onderneming gezien. Vorig jaar maart heb ik besloten een andere weg in te slaan en te stoppen met mijn werkzaamheden. Ik heb geprobeerd mijn voorraad te verkopen in de uitverkoop. Door aan te bieden bij opkopers. Als partij aanbieden alles of gedeeltes. Nu blijf ik met een voorraad zitten. Dit is iets minder dan de helft van mijn voorraad op 1-1-18. Ik stop met de winkel en ben per 1-1-19 gestart al coach onder het zelfde btw nummer. Ik zal nu ook voor de belastingsdienst gezien worden als onderneming. 

Maar wat moet ik nu met mijn voorraad doen. Kan die afgeboekt worden naar 0? Ligt dat er misschien nog aan hoe groot de voorraad is? Ik heb alles dus in de uitverkoop gehad van maart t/m dec. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Keihard afscheid van nemen. De waarde per 31-12-2018 afboeken naar € 0,00 (als je nog geen jaarcijfers hebt ingeleverd) en de boel weggeven aan een kerkmarkt, kringloopwinkel oid. Elk uur dat je nog aan deze handel besteed is verloren tijd. Door met het nieuwe, succes daarmee trouwens. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

plaats het op de partijhandel groepen op Facebook, ben je veelal zo kwijt als je niet teveel voor wil hebben (wel beetje afhankelijk van wat precies is uiteraard)

Dat heb ik al gedaan 3 kwart jaar lang. Winkel waarde 500/1000 voor 100 later zelfs 50 maar niet gelukt voor het laatste.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Markilanosz zei:

Keihard afscheid van nemen. De waarde per 31-12-2018 afboeken naar € 0,00 (als je nog geen jaarcijfers hebt ingeleverd) en de boel weggeven aan een kerkmarkt, kringloopwinkel oid. Elk uur dat je nog aan deze handel besteed is verloren tijd. Door met het nieuwe, succes daarmee trouwens. 

Ja mijn vraag is dus eigenlijk of dat zo mag. Het gaat nog om ongeveer 2000/3000 euro. 

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk mag dat, belangrijk is wel dat je het niet eerst volledig afschrijft en daarna bij je thuis in de schuur zet en via marktplaats "prive" verkoopt.

Het is echt zoals markilanosz zegt..  wegdoen en het verlies nemen, er is dan geen sprake van afwaarding maar gewoon van weggooien of weggeven van spul waar je geen kopers voor hebt gevonden. 

Als je het "zonde" vind en toch thuis in de schuur zet is er sprake van overdracht naar prive en als je dan af en toe nog wat verkoopt wordt het lastig om vol te houden dat het niks waard is. De crux is dus je mag verlies noemen op moment dat het spul ook niet meer van jou is.

 

jij hebt verder ook een logisch verhaal, jaar geleden gekozzen met de shop te gaan stoppen, nog driekwart jaar uitverkoop gehouden en nu definitief een streep er onder..

handel wegdoen/weggeven en verlies nemen.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad ook een optie - je kunt de hele boel overdoen naar een veilinghuis oid dat gewend is te werken met boedelveilingen. Als er nog iets van verkocht wordt dan is dat mooi meegenomen, en vaak is er wel de optie dat zo'n veilinghuis de hele boel van je afneemt, verkoopt wat verkoopbaar is, en de rest voor je afvoert/vernietigt. 

Link naar reactie
  • 1

Dat is natuurlijk altijd verstandig, maar je zou nog een keer marktplaats kunnen proberen of een garagesale kunnen organiseren en over twee weken is het Koningsdag!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ook Marktplaats heeft continu plaats gevonden in die 3 kwart jaar. Ik denk dat ik er alles aangedaan heb. Ik had deze antwoorden hier niet verwacht. Als een winkel in de stad sluit gaat die toch ook niet op koningsdag staan. Ik ben nu al een jaar in de uitverkoop hè! Ik geef het vrijwel gratis weg.  Ik wil weten hoe dit in de boeken gedaan moet worden. 

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk geen antwoord voor jouw fiscale probleem, maar wel een goedbedoelde reactie op jouw bericht. Ik ken jouw handel niet, maar als je zelf niet op Koningsdag wilt handelen, dan kan het juist nu nog altijd wel iets voor iemand anders zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat er inderdaad al wel gezegd is wat ik kan doen, maar ik heb nog niet zoiets van dat is zoals het moet of hoort. Zit er bv geen regel aan. Kan ik zo maar alles op nul zetten? En dan weg doen? Ik wil niet achteraf de belastingdienst hiervoor over de vloer. Ik kan er zelf niks over vinden. Dus ben op zoek naar zekerheid denk ik. 😊

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, Kirsten! zei:

Kan ik zo maar alles op nul zetten? En dan weg doen?

Nee, er zit wel een regel aan zoals eerder al gezegd is. Je mag die spulen dus niet behouden. Je moet ze echt wegdoen. Weggeven aan goodwill, door de wc spoelen, etc. Alles mag behalve zelf houden. En als je er nog €0,01 voor krijgt is dat je opbrengst. Rest is dus afschrijven.

 

Wel handig om voor de moeite die je gedaan hebt voor de uitverkoop bewijs te hebben (mailtjes e.d.) maar ook van het afvoeren van de restvoorraad is bewijs wel zo handig. Met het voorgenoemde door de wc spoelen is het dus handig dat je vriendin of vrouw daar een filmpje van maakt :classic_biggrin: bij wijze van spreken. Schenking aan goodwill zou je via een afleverbon kunnen doen. Of op de stort een fotootje maken.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Op 12-4-2019 om 15:19, Roel J zei:

Tuurlijk mag dat, belangrijk is wel dat je het niet eerst volledig afschrijft en daarna bij je thuis in de schuur zet en via marktplaats "prive" verkoopt.

Het is echt zoals markilanosz zegt..  wegdoen en het verlies nemen, er is dan geen sprake van afwaarding maar gewoon van weggooien of weggeven van spul waar je geen kopers voor hebt gevonden. 

Als je het "zonde" vind en toch thuis in de schuur zet is er sprake van overdracht naar prive en als je dan af en toe nog wat verkoopt wordt het lastig om vol te houden dat het niks waard is. De crux is dus je mag verlies noemen op moment dat het spul ook niet meer van jou is.

 

jij hebt verder ook een logisch verhaal, jaar geleden gekozzen met de shop te gaan stoppen, nog driekwart jaar uitverkoop gehouden en nu definitief een streep er onder..

handel wegdoen/weggeven en verlies nemen.

Zo ga ik het doen. En hier maakt het dan niet uit hoe groot die voorraad is? 

Link naar reactie
  • 0

Wegdoen is natuurlijk altijd een mogelijkheid - je kunt de hele zooi bij de gemeentelijke afvalverwerking afleveren en daar een ontvangstbewijs voor vragen. Nadeel is dat daar vaak kosten voor worden gerekend als je ondernemer bent.

 

Verkopen voor een symbolisch bedrag kan daarom aantrekkelijker zijn, ongeacht wat de koper er vervolgens mee doet. 

 

Dat symbolische bedrag kan in principe best van een particuliere koper komen die de hele zwik voor 1 euro van je koopt, en het vervolgens in de kliko gooit. Niet heel netjes, maar gezien de hoogte van de afvalkosten in de meeste gemeenten zou ik er geen gewetensbezwaren mee hebben :D 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Kirsten! zei:

Zo ga ik het doen. En hier maakt het dan niet uit hoe groot die voorraad is? 

 

Er is geen min of max bedrag dat je mag afschrijven in euro's . 2000-3000 euro is niet echt een schokkend bedrag bij een "bedrijfsbeëindiging"  De basis houding van de belastingdienst is dat ze niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten. Zolang je geen hele rare dingen doet en het verlies nemen een normale ondernemingshandeling is er niets aan de hand.

 

Jij hebt een heel logisch verhaal, je gaat je een ondernemersactiviteit staken en daar blijft wat restvoorraad van over die je maandenlang hebt proberen te verkopen. Elke maand dat je nog door zou gaan met proberen te verkopen kost je ook tijd en geld, waarbij je vooral je tijd wel beter kunt besteden als ondernemer.

Bewaar gewoon alles als onderdeel van je administratie waaruit blijkt wat je hebt gedaan om van die voorraad af te komen, incl mails naar opkopers als je die hebt, misschien mails naar leveranciers of ze handel terug willen nemen.

 

Belangrijkste aandachtspunten zijn dat je als ondernemer moet handelen bij je beslissingen. Dus weggooien of weggeven en niet uit zuinigheid denken ik zet het wel op zolder. Want dan is er sprake van overgang van vermogen naar prive.

En waarom is weggeven aan een derde dan wel  ok? nou bijvoorbeeld omdat het voor jou onderneming geen waarde meer heeft omdat je het niet meer kan verkopen (kost meer dan het oplevert) en het wegbrengen naar de vuilstort ook geld kost. Dus weggeven aan een kerk, kringloopwinkel of koningsdaghandelaar dier er misschien nog wel een "grijpstuiver" aan kunnen verdienen voor jou dus de goedkoopste oplossing is.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, wimj zei:

Maar ik neem aan dat weggeven aan je partner, broer of ander iemand die erg dicht bij staat dan weer niet mag.

 

Waarom zou dat niet mogen?

 

Afgezien van een partner waarmee je getrouwd bent en ook financieel verantwoordelijk is voor de zaak zie ik niet direct waarom je het niet aan je broer maar wel aan gekke henkie of de kringloop mag geven. Als je er maar administratie van bijhoudt (dwz ontvangstbewijs laten tekenen oid). 

Link naar reactie
  • 0

We leven hier niet in de één of andere dictatoriale staat waar je tot op de millimeter je eigen moet verantwoorden. Als je naar eer en geweten de boel afhandelt dan is er niks aan de hand. Er begint pas iemand te piepen als bedragen niet met elkaar in verhouding zijn. Je maakt het jezelf veel te moeilijk en ingewikkeld. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.