• 0

Toeristenbelasting bij hotelovernachtingen van zzp’ers

Beste collegaondernemers,

 

Sinds 1 maart ben ik voor mezelf gestart en nu ga ik deze maand voor het eerst kwartaalaangifte doen.

 

Ik heb hotelovernachtingen nodig om mijn werk te kunnen doen.

Bij het verwerken van toeristenbelasting loop ik een beetje vast. 

 

Hoe zet ik dit in mijn boekhouding? (moneybird)

Ik heb bijvoorbeeld een factuur via een tussenpartij voor de overnachting en het eten e.d. en een aparte rekening van het hotel voor toeristenbelasting.

 

Ben benieuwd.

Groeten, 

 

Joeri

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de toeristenbelasting apart als overige kosten wegvoering, maar je zou het ook onder verblijfskosten kunnen doen. Het zijn in ieder geval gewoon kosten die 100% aftrekbaar zijn voor zover de overnachtingen echt zakelijk zijn. Meestal worden alleen tussenliggende overnachtingen als zakelijk gezien, maar het ligt altijd aan de daadwerkelijke specifieke omstandigheden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, prinsrachid zei:

Je kunt de toeristenbelasting apart als overige kosten wegvoering, maar je zou het ook onder verblijfskosten kunnen doen. Het zijn in ieder geval gewoon kosten die 100% aftrekbaar zijn voor zover de overnachtingen echt zakelijk zijn. Meestal worden alleen tussenliggende overnachtingen als zakelijk gezien, maar het ligt altijd aan de daadwerkelijke specifieke omstandigheden.

Bedankt voor je reactie Rachid,

 

Betekend dit dat het 100% verrekenbaar is met de kwartaal aangifte?

Bijvoorbeeld: ik heb 6050 inclusief btw gefactureerd aan klanten en ik moet  €1050 btw afdragen dit kwartaal.

Met mijn hotel overnachtingen heb ik 1000 euro aan kosten gemaakt, inclusief btw. 
Daarvan kan ik 9% verrekenen dus in totaal 90 euro.

De toeristenbelasting komt nog over de hotel overnachtingen heen en is in totaal €60. 
 

Moet ik die belasting dan zien als 100% verrekenbaar en dat ik bij de aangifte 150 euro verreken?

Kan er weinig over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Nee toeristenbelasting hoort niet op de BTW aangifte, de btw aangifte is alleen bedoeld om BTW die op facturen terug te vragen en uiteraard om af te dragen over jou eigen kosten.

 

Andere kostenposten waarover geen btw gerekend wordt, of kosten waarvan je geen btw mag aftrekken, zoals de kosten voor maaltijden in het hotel (horeca).

Die kosten laat je dus buiten beschouwing op je btw aangifte maar neem je wel op in je boekhouding voor de aangifte Inkomstenbelasting begin volgend jaar.

Link naar reactie
  • 0

Enige partij die zich zorgen moet maken over correcte facturering van overnachtingen en toeristenbelasting is de hotelier. Daar is recent genoeg over te doen geweest met als uitkomst dat toch btw verschuldigd was.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.