• 0

Stagiair & intellectueel eigendom (IP)

In een redelijk drukke periode einde vorig jaar kwam een hbo student naar mij, een kleine eenmanszaak, voor afstudeerstage. Omdat ik het leuk vind stagiairs te begeleiden heb ik afentoe een stagiair en het was een prima stage. De student heeft een onderzoek gedaan naar een mogelijke verbetering in mijn software en uiteindelijk zelfs een prototype zodat het resultaat van het onderzoek getest kon worden. Dit stond vermeld in de opdracht. Nu heb ik een stuk van het resultaat van het onderzoek en het prototype overgenomen maar nu stelt de stagiair dat ik het IP recht daarvoor niet heb verwijzend dat wij in het door school opgemaakte contract geen vinkje gezet hadden dat het IP aan het afstudeerbedrijf behoort. Het werk en het prototype zijn niet gekopieerd in mijn software, maar het advies is dus overgenomen.

 

Het advies en prototype doen zoiets:  "Als je de gebruiker zo aanspreekt, begeleid en deze opties toont (met voorbeelden) dan verbeterd dat de ervaring en vermindert fouten  ten opzichte van de huidige opzet"

 

Ik heb twee andere stagiairs gehad, en in een eigen model contract dit altijd wel goed verwerkt. In dit geval vond de HBO dat er niet afgeweken kon worden van hun model, en kennelijk daar, een vinkje gemist of verkeerd begrepen, en deze staat inderdaad in de algemene stage voorwaarden van de school verder beschreven, waar staat dat rechten aan de student toebehoren.

 

Mijn probleem, kan ik het advies en de uitwerking van het prototype overnemen (niet kopieren) voor de software die in de opdracht omschrijving stond? Of heb ik mij in de  vingers gesneden?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te beginnen: IP bestaat niet. Dat is een verzamelterm om over allerlei wijd uiteenlopende rechten te praten, maar niet echt nuttig als het om concrete zaken gaat. Op welke vormen van IP claimt de stagiair een recht?


IP gaat niet over ideeën, maar over concrete uitwerkingen. Als de stagiair alleen maar heeft gezegd dat als je X en Y in je software stopt (zonder daarbij aan te geven hoe), dan krijg je uitkomst Z, dan is dat waarschijnlijk niet voldoende om voor de stagiair een auteursrecht te doen ontstaan. (Wel op de tekst van het stageverslag, maar niet op de software die jij schrijft). Maar daar moet je mee uitkijken; stages kunnen best diep gaan en als jij van de stagiair een stuk pseudocode hebt gekregen wat je alleen nog maar op de automatische piloot hoeft te implementeren, waar je eigen keuzes en inzichten dus niet of nauwelijks een rol spelen, dan heeft de stagiair waarschijnlijk wel een auteursrecht. En dan heb je nog een enorm grijs gebied daartussen.

Overigens kun je bij mijn weten niet op voorhand iets als auteursrecht overdragen door een vinkje te zetten.

 

Het is in elk geval lastig, auteursrecht en stages.

 

Maar gaat het wellicht om octrooien?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie Branko,

 

De student heeft het inderdaad meer over een octrooi denk ik, ze noemt het zelf haar uitvinding. 

 

De student heeft zelf geen software of pseudo-code geschreven. Ze heeft alleen user interface/schermpjes geschetst die samengevoegd (in andere software daarvoor) interactief getest kon worden met de doelgroep. De uitkomsten daarvan zijn als advies samengevoegd als haar afstudeerresultaat. Wat er wel uitgekomen is, crue  gezegd, advies als (los voorbeeld) "Het veiligst is het stuurwiel in een auto voor de Europese markt op de linker zitplaats te plaatsen omdat [...]. De versnellingskeuzehendel/pook moet makkelijk bereikbaar zijn, met maximaal [...] afstand tot de bestuurder." met een aantal (draad)schetsen van een mogelijke opzet.

 

Ik heb haar gevraagd of ze een bron (wet/correspondentie) kan geven die duidelijker omschrijft op welk recht ze doelt.

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt als een gebruikerstest en daarbij houden wij ons als usabilityprofessionals doorgaans aan de gedragscode van de beroepsvereniging UXPA:

 

https://uxpa.org/resources/uxpa-code-professional-conduct

 

Nu is ze weliswaar nog geen professional, maar slechts stagiaire, maar ik vind deze manier van doen indruisen tegen onze gedragscode. Ze geeft namelijk de opdrachtgever een advies dat praktisch onbruikbaar is geworden en handelt daarmee uiteindelijk niet in het belang van de opdrachtgever. Ik zou het persoonlijk niet nalaten om dat bij de stagebegeider aan te kaarten.

Link naar reactie
  • 1

Storm in een glas water, als je het mij vraagt.

 

Octrooi: lijkt me onwaarschijnlijk, dat is quasi-onmogelijk op een user interface (wegens een gebrek aan een technisch effect van een userinterface). Bovendien, jij hebt er kennis van kunnen nemen, en je bent (neem ik aan) niet gebonden tot geheimhouding. Daarmee is de uitvinding al openbaargemaakt en is de uitvinding  (als die al octrooieerbaar zou zijn in principe) niet meer nieuw, en kan er dus nooit een geldig octrooi op verleend worden.

 

En als het code betreft zou er inderdaad auteursrecht op kunnen zitten, maar dan alleen op die precieze code. Dus dan is het zo zoals Branco zegt.

 

Het zou heel misschien nog kunnen dat er auteursrecht zit op de layout van de schermpjes, maar dat is ook al vergezocht en daar kun je waarschijnlijk wel om heen.

 

VErder is het volgens mij zo (maar weet ik niet zeker, te checken) dat het intellectueel eigendom van studenten in het kader van hun schoolwerk normaal gesproken bij de school ligt. Dus het kan ook nog eens zomaar zijn dat de student helemaal geen partij is in dit verhaal.

 

Kortom....tenzij er een bijzondere set van omstandigheden samenkomt, is de student gewoon aan het bluffen, en weet zij van IP nog niet de beginselen.

 

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Op 13-4-2019 om 20:08, kuifje zei:

Octrooi: lijkt me onwaarschijnlijk, dat is quasi-onmogelijk op een user interface (wegens een gebrek aan een technisch effect van een userinterface).  […] Het zou heel misschien nog kunnen dat er auteursrecht zit op de layout van de schermpjes, maar dat is ook al vergezocht en daar kun je waarschijnlijk wel om heen.

 

Er zijn veel patenten voor onderdelen van gebruikersinterfaces, van de Like-knoppen van Facebook tot en met de vorm van tekstballonnen in chat. Het beruchtste is het “Slide to unlock”-patent van Apple.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad storm in een glas water, het is pas wat waard als het als patent of octrooi is vastgelegd (en verdedigd). En als ze al aan medewerkers, klanten of wie dan ook heeft laten zien zonder dat er een geheimhoudingsverklaring is opgesteld dan is er al geen patent of octrooi aanvraag meer mogelijk. En als die al wel wordt verleent dan is die makkelijk aan te vechten. Kortom, je eigen niks van aantrekken en stagiaire gewoon verder laten kletsen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.