Jump to content
Pieter Visser

Zouden jullie werken met meerdere groothandels?

Recommended Posts

Wij ontwikkelen onderhoudsproducten voor boten, tenten, caravans, etc. Deze worden verkocht via onze webshops en dealers. 

 

Tot nu toe leveren we alles zelf. We willen de B2B echter via groothandels gaan doen. 

 

Zouden jullie met 1 of meerdere groothandels werken?

 

Ik ben benieuwd.

 

Groet, Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Pieter Visser zei:

Zouden jullie met 1 of meerdere groothandels werken?

Het is toch relevanter om je af te vragen of en hoe het wat voor jullie zou zijn?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Ik begrijp je reactie. Voor ons zou een groothandel per branche (Watersport, kampeer, etc) interessant zijn. Ik had de vraag beter anders kunnen formuleren.

 

Zou je de groothandel exclusiviteit geven of andere groothandels onze producten ook laten verkopen?

 

Ik heb slechte ervaring met een distributeur in het buitenland. Hij had exclusiviteit maar uiteindelijk kwam daar niets uit. 

 

Ik denk dat elke groothandel zijn eigen klanten heeft. Met meerdere groothandels binnen dezelfde branche kan de detaillist zelf kijken waar hij de producten bestelt. 

 

Ik vraag me af in hoeverre dit goed werkt. 

 

Groet Pieter

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is toch uiteindelijk iets wat die groothandel zelf moet bepalen? Ik zou met zoveel mogelijk groothandels werken als maar mogelijk. Das allemaal gratis reclame voor je product. En met exclusiviteit haal je je allemaal gedoe op de hals met contracten die die exclusiviteit garanderen. Exclusiviteit werkt 2 kanten op. Hij krijgt exclusief jouw producten in de verkoop, maar jij wilt dan ook vast niet dat ie de producten van je concurrent ernaast verkoopt. Als je dat namelijk wel goedvind, kan hij je benadelen door je minder prominent te promoten. Misschien heeft ie wel meer marge op de producten van je concurrent, of heeft ie daar een warmer lijntje mee. Ik zou al dat gedoe niet aanhalen, gewoon zoveel mogelijk groothandels gebruiken. Uiteindelijk filtert zich dat vanzelf uit. Je kan dat stimuleren door kortingspercentage op basis van afname volume te hanteren. Ik denk dat je meer vanuit je eigen kracht moet denken en handelen, en niet zelf op de stoel van de groothandel moet gaan zitten, laat die zelf maar zien wat ie doet. Dat is niet jouw probleem. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

even vanaf de andere kant:

Ik ben klant bij diverse groothandels.

Bepaalde merken kan ik bij elke groothandel krijgen en zijn dus niet exclusief bij bepaalde groothandel (de prijzen per groothandel variëren).

Andere merken zijn eigen merken van groothandels en dus enkel daar verkrijgbaar.

Weer andere merken zijn exclusief bij bepaalde groothandel (soms per land of per werelddeel) verkrijgbaar.

 

Het lijkt mij als leverancier enkel interessant om exclusiviteit aan bepaalde groothandel te geven als daar bepaalde voordelen voor jou tegenover staan, b.v. dat die partij extra in marketing van jou product steekt, of dat dat een zeer grote partij is die heel veel kan afnemen en daar minimum afspraken voor kan geven of iets dergelijks.

 

Wat je vaak ziet van de producten die bij elke groothandel verkrijgbaar zijn is dat die ook bij afnemers terecht komen die niet heel serieus met het product ebzig zijn en daarmee merken schade toebrengen (prijzen kapotmaken b.v.) bij exclusieve deals zie je juist vaak weer dat enkel afnemers die aan bepaalde voorwaarden voldoen de producten mogen kopen (enkel klanten met een stenen winkel, enkel klanten met xxx omzet, enkel klanten die voldoen aan ....).

 

Het hangt dus mede vanaf hoe jij je product in de markt wil zetten en hoe exclusief jouw product is en welke groothandel(s) jou wat te bieden hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

één groothandel is één klant die hopelijk veel afneemt, maar daar ook een bepaalde korting verwacht.

één groothandel is één klant die hopelijk niet stopt met afnemen, al dan niet direct door faillissement.

 

Ik denk dat het van je product afhangt of het verstandig om te spreiden om het exclusief te houden 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk daar kan ik wat mee. 🙂

 

Het heeft ook mijn voorkeur om via meerdere groothandels te werken. Na een tijd wordt het dan vanzelf duidelijk wie zich inspant en wie niets doet.

 

Dealers kunnen vervolgens zelf bepalen bij welke groothandel ze kopen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groothandel is een groot begrip, je hebt ook regionale groothandels...

Dan hebben ze toch een beetje iets exclusief en jij het risico gespreid... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het als volgt bekijken: als je kiest voor 1 groothandel weet je nooit of je daarmee de volle potentie van je markt bereikt. Als je start met 2 of 3 groothandels krijg je een beter beeld bij de totale potentie en ook welke groothandel meer oplevert. Je kunt dan alsnog toewerken naar 1 groothandel en dan kijken of je totale verkopen op peil blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoel ook niet te zeggen dat je iedereen die 'groothandel' op zijn gevel heeft staan als klant moet accepteren. Maar 1 groothandel das wel heel zuinig. Dan kun je net zo goed een eigen groothandel ernaast beginnen en die marge in je eigen zak steken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vraag gaat eigenlijk over de keuze tussen een intensieve, selectieve of exclusieve distributie strategie.  Intensief betekent dat je zo breed mogelijk verkrijgbaar wilt zijn, om de kansen te vergroten dat een klant met jouw product wordt geconfronteerd. Dit model is bijvoorbeeld heel gebruikelijk voor levensmiddelen, waar de verkopen sterk samenhangen met het aantal distributiepunten. Nadeel is echter dat je weinig invloed hebt op hoe het merk wordt aangeboden, en er veel concurrentie in de markt kan ontstaan door de ruime beschikbaarheid. Exclusieve distributie wordt vaak toegepast in een situatie dat een distributeur actief voor jouw merk de marketing en verkoopinspanningen in een bepaalde markt verricht. Jammer dat je daar slechte ervaringen mee hebt, want dat hoeft bij een goede voorselectie en duidelijke afspraken niet zo te gaan. Selectieve distributie is ook nog een mogelijkheid, dat betekent dat je enkele groothandels of retailers uitkiest en voorwaarden stelt aan bijvoorbeeld inkoopvolume en de wijze waarop zij het merk ondersteunen.  Voldoen ze niet, kun je het contract weer opzeggen. Dit lijkt in jouw situatie als een interessante optie. Het is wel verstandig om daarbij advies in te winnen van een jurist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept