• 0

BN-fraude > Google en Facebook zijn regie kwijt

 

Met interesse volg ik het verzet tegen zogenaamde BNer Fraude. De kwestie: namen van bekende Nederlanders zoals John de Mol, Humberto Tan en Jeroen Pauw worden gebruikt in banners die op nieuwsberichten lijken, die doorklikkers via een omweg doorleiden naar dubieuze bitcoin-beleggingsdiensten. De schade van deze scam loopt al in de miljoenen volgens de Fraudehelpdesk, omdat er blijkbaar sufkoppen zijn die inderdaad geld overmaken. > berichtgeving Nu.nl en Volkskrant.

 

Daar heb ik niet zo veel medelijden mee.

 

Volgens de verslaggeving staan zulke Bnepper-advertenties in social media zoals Facebook. Ik denk dat het al veel erger is, want ik zie ze via AdChoices van Google ook als banner boven pagina's van de Volkskrant en Reuters belanden. Hier is een link naar een uitlegpagina van Google met een verklaring over een banner van Babies Club die naar een nieuwsbericht zou leiden waarin Elon Musk uitlegt waarom hij niet langer betrokken is bij Tesla. Een bitcoin-belegging vast en zeker...

 

Nou zijn er een heleboel mensen die Facebook en Google vast ook melden dat hun advertentiesysteem misbruikt wordt, maar de lokale helpdesks halen hun schouders op en zeggen dat de advertenties 'niet tegen de regels zijn'. Dat is improvisatie-prietpraat van helpdesks. Facebook en Google lijken niet in staat om iets tegen deze advertenties te doen, omdat ze gecloakt zijn. Hoe dat precies werkt, heb ik nog niet kunnen vinden. Maar het betekent dat Google meent dat er bv een meubeladvertentie geplaatst wordt, terwijl de online bezoeker van die pagina de Bnepper te zien krijgt.

 

Komt erop neer dat 's werelds grootste online ontwikkelaars de greep op hun content kwijt zijn, als je het mij vraagt.

 

Wie kan uitleggen wat cloaking is en waar de juridische verantwoordelijkheid ligt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Benm zei:

Die media aanspreken is een heel lastig probleem: als ik bijvoorbeeld google advertenties in mijn website bouw dan zie ik wat er specifiek aan mij getoond wordt, maar kan ik niet zien wat andere gebruikers te zien krijgen.

 

Tja, het was jouw keuze om Google toegang te geven. Dan wordt het heel interessant of de rechter meent dat jij aansprakelijk bent voor de gevolgen van die keuze. Want op jouw medium (blog, nieuwssite) verschijnen nu die advertenties met afbeeldingen van mijn gezicht (John de Mol, Jort Kelder, et cetera). Je had meteen kunnen ingrijpen, maar dat heb je niet gedaan. Je blijft Google Ads gebruiken, dus eis ik nou...

 

Jort Kelder noemt in Brandpuntplus de mogelijkheid om ook De Telegraaf en het AD aan te spreken, dus dat spoor wordt gevolgd.

 

Quote

Doel ervan is in eerste instantie Nederlandse uitgevers die de malafide advertenties publiceren aan te pakken, en de marketingbedrijven die ze produceren en verspreiden.

 

Terecht, want jij hebt als provider (beheerder van een forum, een blog, een nieuwssite) de verantwoordelijkheid om in te grijpen als je geattendeerd wordt op onrechtmatige content die via jouw site verspreid wordt. Zet dat Google Ads maar even af, zolang die hun zaakjes nog niet op orde hebben.

 

Het goede nieuws is dat deze affiliates waarschijnlijk niet op jouw site willen adverteren. Maar wat niet is kan nog komen. De experimenten met nepnieuws voor afslankpillen is een voorbode. Als sitebeheerder heb jij er dus ook belang bij dat Google weer greep krijgt op zijn Ads. 

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, TwaBla zei:

Het goede nieuws is dat deze affiliates waarschijnlijk niet op jouw site willen adverteren. Maar wat niet is kan nog komen. De experimenten met nepnieuws voor afslankpillen is een voorbode. Als sitebeheerder heb jij er dus ook belang bij dat Google weer greep krijgt op zijn Ads. 

 

Je weet inderdaad niet wat nog gaat komen, en dat maakt het voor een uitbater van een website met advertenties nogal lastig. Google lijkt me an sich een partij met een goede reputatie, geen structurele oplichter waarmee je problemen kan verwachten. Als beheerder van de site zie je zelf nooit de malafide advertenties, dus hoe moet je het dan weten? 

 

Inmiddels is wel bekend dat deze advertenties rondgaan en zou je inderdaad kunnen stellen dat je erop kunt rekenen dat er narigheid  van komt, maar als je al jaren google advertenties draait op je website, is dat dan een reden ermee te stoppen? Als je als uitbater van een website verantwoordelijk wordt gehouden voor de advertenties daarop kun je eigenlijk met geen enkel advertentienetwerk meer in zee - je weet het tenslotte maar nooit. 

Link naar reactie
  • 0

 

De omgekeerde vraag is veel belangrijker. Als de affiliate netwerken en de platforms (en de media) niet in staat zijn om te zien welke content ze doorpompen, moeten we dan de schouders maar ophalen?

 

Vergelijk het met de levensmiddelen. Als iemand in staat is de bonen van Hak te vervangen door kiezelstenen achter glas, komt er dan geen terughaalactie? Of zeggen Hak en AH: "Tja, iemand heeft de conserven gecloakt. Daar kunnen wij niks aan doen."

 

Gewoon droogleggen Google Ads, tot ze weer greep hebben op hun content. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat is natuurlijk wel lastig voor een website die leeft van reclame inkomsten. 

 

Je zou kunnen zeggen: Gooi google adsense er maar van af, en kies voor iets anders. 

 

Of dat garanties geeft: Ik denk van niet, als je pakweg overstapt naar een platform als propeller ads, valt ook niet uit te sluiten dat die advertenties daar gaan opduiken. 

 

Het probleem is wellicht inherent aan advertentienetwerken, en die leveren al niet zo gek veel op de laatste jaren. 

Link naar reactie
  • 0
Quote

 

Techreus Facebook moet maatregelen nemen om nepadvertenties te weren waarin John de Mol wordt gebruikt om bitcoins of andere cryptovaluta aan te prijzen. Als het bedrijf dat niet doet, kan dat een gepeperde rekening opleveren.

 

De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties moet verwijderen waarin De Mol voorkomt én hem gegevens over de adverteerders moet verstrekken. Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen worden opgelegd, die uiteindelijk kunnen oplopen tot maximaal 1,1 miljoen euro.

 

 

De Mol wint van Facebook: rechtbank eist maatregelen tegen nep-ads met BN'ers

Link naar reactie
  • 0
Quote

Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen worden opgelegd, die uiteindelijk kunnen oplopen tot maximaal 1,1 miljoen euro.

 

Wat een bizar laag bedrag. Voor Facebook is dat kleingeld. Ik kan me voorstellen dat ze die uitspraak gewoon negeren, omdat hem uitvoeren veel meer zou kosten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Tja, de content wordt dynamisch en fluide. Facebook verkoopt een plekje op zijn platform en daar kan de koper (via tussenpersonen desnoods) elk moment en wellicht zelf voor elke bezoeker andere content vertonen. Toch blijft Facebook als eigenaar van het platform aanspreekbaar en verantwoordelijk, dus zal Facebook of moeten stoppen met de verkoop van advertentieruimte of een beheersmiddel moeten bedenken.

 

Zo'n uitspraak is redelijk ver strekkend, maar voor De Mol als media-tycoon erg interessant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik begrijp wel dat ze in hoger beroep gaan - content vooraf screenen is blijkbaar idioot lastig en/of kostbaar. Op zich is het wel gek dat ze een plaatje waar een have tepel op staat in 2 seconden verwijderen, maar hier blijkbaar automatisch niet zoveel tegen kunnen doen: Ik denk niet dat facebook wil dat deze oplichtings-advertenties op hun platform te zien zijn, maar nu met een lastig precedent zitten. 

 

Die miljoen euro zal ze een zier zijn, ze verdienen bijkans meer in de tijd dat ik hier een reactie aan het typen ben ;) Maar als het iedere keer een miljoen wordt dan wordt het wel een lastiger verhaal. Bovendien hebben ze een probleem als ze er technisch geen grip op krijgen: wat let iemand om zelf zo'n oplichtigsadvertentie te plaatsen waarin hij zelf 'misbruikt' wordt, om vervolgens te gaan voor de dwangsom? Kan wel een leuk verdienmodel worden voor de oplichters ;)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In Amerika heeft Facebook een zaak geopend tegen ILikeAd Media International Company (Hongkong) vanwege het ontwikkelen van malware en misleiding van mensen om die malware op hun account te plaatsen. Facebook heeft deze mensen geholpen hun accounts vrij te maken van malware en financieel gecompenseerd.

 

Quote

More specifically, it used deceptive tactics to get people to click on ads and download malware, according to Facebook. The malware then allows the company access to people’s Facebook accounts (the level to which accounts were compromised isn’t clear), in order to promote counterfeit goods and diet pills.

 

Die mensen zijn waarschijnlijk affiliates / publishers, vermoed ik.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Aangespannen is natuurlijk nog lang niet gewonnen. 

 

Met malware kun je veel doen, niet alleen facebook feeds manipuleren, maar ook google zoekresultaten, en uiteraard veel onplezieriger zaken als het onderscheppen van inloggegevens, plaatsen van ransomware en dergelijke.

 

Wat de advertenties zelf betreft is cloaking wat het potentieel lastig maakt voor facebook: een foute adverteerder die bij de geringste twijfel de bonafide versie serveert aan bijvoorbeeld een facebook medewerker of -bot, en de malafide versie bewaart voor gebruikers niet vrijwel zeker echte mensen zijn die niet voor facebook werken is lastig te betrappen. 

 

Tegen automatische controlesystemen kunnen de domweg dingen gebruiken die bedoeld zijn om bonafide onderscheid te maken tussen mensen en bots, bijvoorbeeld (invisible) recaptcha en dergelijke. Voor menselijke checks kan men werken met een lijst van bekende facebook ip adressen, en lijsten van vpn/tor exit nodes en dergelijke om ook die alleen de bonafide versie van de doorklik na de advertentie te serveren. 

 

Dit soort aanpak wordt gemakkelijker gemaakt doordat andere bedrijven het ontwikkelen om bijvoorbeeld het ontwijken van geofencing door vpn/tor gebruik tegen te gaan (netflix/amazon etc). 

 

In die zin krijg je een soort bizarre wapenwedloop van contentbeschermers tegen facebook screeners, waar de malafide adverteerders dankbaar gebruik van maken. 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat hoor ik Facebook niet zeggen tegen landen die content restrictions opleggen. Daar heeft Facebook zelfs beleid voor.

 

Quote

When something on Facebook or Instagram is reported to us as violating local law, but doesn't go against our Community Standards, we may restrict the content's availability in the country where it is alleged to be illegal. We receive reports from governments and courts, as well from non-government entities such as members of the Facebook community and NGOs.

 

This report details instances where we limited access to content based on local law.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nouja, let wel even op de bewoording: "we may" - dat wil dus niet zeggen dat ze het 100% garanderen te doen, maar zich wel de optie voorbehouden. 

 

In de praktijk denk ik dat dat vooral neerkomt op content die door gebruikers en/of instanties word geflagged - als ik een cartoon over Erdogan op mijn tijdlijn zet zou het maar zou kunnen dat die in Turkije niet zichtbaar is - als iemand het daar als 'aanstootgevend' heeft gerapporteerd. Dat is op zich ook een vrij enge praktijk, maar min of meer het omgekeerde van wat ze nu gevraagd wordt te doen rond die malafide advertenties. 

Link naar reactie
  • 0

Is Jort Kelder een filantroop? Je zou het bijna zeggen van de man die steevast bovenop de geheimen om 'erg rijk' te worden zit, maar daar zelf blijkbaar geen gebruik van maakt. Quote noemt hem "de man die zichzelf geen high net worth individual noemt" en berekent vervolgens dat Kelder zo'n 3 miljoen euro waard is, voornamelijk in vastgoed.

 

Hij weet veel af van mensen die wel 'erg rijk' zijn en ik vermoed dat dát de gedachtekronkel is die slachtoffers van deze scam moeten volgen. Niet iedereen kent de rijken, maar iedereen kent degene die de rijken kent.

 

Maar dit terzijde. Ik moest even lachen om die advertentie, ondanks dat het een serieus misdrijf is waar mensen ook echt intrappen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik moest even lachen om die advertentie, ondanks dat het een serieus misdrijf is waar mensen ook echt intrappen.

 

Ja, die omweg snap ik ook niet. Er zijn blijkbaar mensen waar het geld zo los zit dat ze voor dit soort scams gevoelig zijn. 

 

Eerlijk gezegd heb ik daar beperkt medelijden mee. Het is meer weerzin tegen scammers en boosheid over het onvermogen van bedrijven als Google en Facebook die een systeem overeind houden dat niet opgewassen is tegen zulke scammers. Dit zijn nog stupide scams, maar als je die niet kan stoppen: wat doe je dan met slimme scams?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het Russische persbureau TASS was tot 1992 een staatsbedrijf en is nadien verzelfstandigd. Dat is nu een commercieel bedrijf, dus ze proberen inkomsten te krijgen door hun nieuwsvoorziening te monetariseren. Dat doen ze door samen te werken met content aggregator Marketgid oftewel MGID, naar eigen zeggen een leading push ad network. Een bedrijf uit de Ukraïne, opgericht door een Oleg Shkot. Die zijn gespecialiseerd in native advertising oftewel sluikreclame. Op een willekeurige pagina vind je dan vijf leads naar een ander bericht: drie daarvan bewieroken Putin en twee zijn waarschijnlijk reclame-teksten in redactionele opmaak. Zie plaatje...

 

Mij viel op dat één bericht zou leiden naar nieuws over een Nederlandse postbode die z'n baan had opgezegd omdat hij 1 miljoen verdiend had. Een arbeidersheld zogezegd....

 

TASS Breaking News.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

In de VS heeft Clint Eastwood drie cannabisbedrijven aangeklaagd omdat ze misbruik maken van zijn naam en beeld om de suggestie te wekken dat hij hun producten aanbeveelt. Verschil met de bitcoin-case is dat de adverteerders bekend zijn.

 

Eerder hebben de actrice Sandra Bullock en de comedienne Ellen DeGeneres een zaak aangespannen tegen beauty companies die suggereerden dat beiden hun good looks te danken hadden aan producten van deze firma's. Hier bleken de afzenders zich te verstoppen achter een breiwerk van firma's.

 

Overeenkomst is dat in alle voorbeelden nepnieuws-artikels werden gebruikt om de claims kracht bij te zetten. 

 

LA Times voeg toe over zulke fake endorsements (die we dus ook in Nederland zien opduiken)...

 

Quote

The Better Business Bureau said in December millions of consumers are being scammed with fake endorsements and such scams have cost consumers more than $1.3 billion in the last decade.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.