Jump to content
TwaBla

BN-fraude > Google en Facebook zijn regie kwijt

Recommended Posts

Die media aanspreken is een heel lastig probleem: als ik bijvoorbeeld google advertenties in mijn website bouw dan zie ik wat er specifiek aan mij getoond wordt, maar kan ik niet zien wat andere gebruikers te zien krijgen. Mogelijk val ik buiten de doelgroep van die nep-nieuws adverteerders domweg omdat ik mijn accept-language op engels heb staan. 

In Turkije gooien ze je dan misschien in een donker hol waar je nooit meer uit komt, maar ook al wil je de informatie geven, je kunt het domweg niet omdat je geen inzicht of controle hebt in wat google ads andere gebruikers mogelijk voorschotelen. 

Resteren de platforms: Ik denk dat je daar moet zoeken: als advertenties van een bepaald bureau buitengewoon vaak als 'scam' worden geflagged maar verder door cloaking onschuldig lijken dan zou je als platform kunnen bedenken dat men de kluit belazerd en jou iets anders voorschotelt dan normale bezoekers. Er dan eens via een VPN naar kijken lijkt me niet zoveel moeite - ergens denk ik dat de motivatie een beetje ontbreekt bij facebook of google dat daadwerkelijk te doen, ze krijgen tenslotte knap betaald voor die advertenties en zullen er niet mee stoppen totdat aangetoond is dat ze zich niet achter het excuus van cloaking kunnen blijven verschuilen. 

1 uur terug, Benm zei:

Die media aanspreken is een heel lastig probleem: als ik bijvoorbeeld google advertenties in mijn website bouw dan zie ik wat er specifiek aan mij getoond wordt, maar kan ik niet zien wat andere gebruikers te zien krijgen.

Tja, het was jouw keuze om Google toegang te geven. Dan wordt het heel interessant of de rechter meent dat jij aansprakelijk bent voor de gevolgen van die keuze. Want op jouw medium (blog, nieuwssite) verschijnen nu die advertenties met afbeeldingen van mijn gezicht (John de Mol, Jort Kelder, et cetera). Je had meteen kunnen ingrijpen, maar dat heb je niet gedaan. Je blijft Google Ads gebruiken, dus eis ik nou...

Jort Kelder noemt in Brandpuntplus de mogelijkheid om ook De Telegraaf en het AD aan te spreken, dus dat spoor wordt gevolgd.

Doel ervan is in eerste instantie Nederlandse uitgevers die de malafide advertenties publiceren aan te pakken, en de marketingbedrijven die ze produceren en verspreiden.

Terecht, want jij hebt als provider (beheerder van een forum, een blog, een nieuwssite) de verantwoordelijkheid om in te grijpen als je geattendeerd wordt op onrechtmatige content die via jouw site verspreid wordt. Zet dat Google Ads maar even af, zolang die hun zaakjes nog niet op orde hebben.

Het goede nieuws is dat deze affiliates waarschijnlijk niet op jouw site willen adverteren. Maar wat niet is kan nog komen. De experimenten met nepnieuws voor afslankpillen is een voorbode. Als sitebeheerder heb jij er dus ook belang bij dat Google weer greep krijgt op zijn Ads. 

Edited by TwaBla

15 uur geleden, TwaBla zei:

Het goede nieuws is dat deze affiliates waarschijnlijk niet op jouw site willen adverteren. Maar wat niet is kan nog komen. De experimenten met nepnieuws voor afslankpillen is een voorbode. Als sitebeheerder heb jij er dus ook belang bij dat Google weer greep krijgt op zijn Ads. 

Je weet inderdaad niet wat nog gaat komen, en dat maakt het voor een uitbater van een website met advertenties nogal lastig. Google lijkt me an sich een partij met een goede reputatie, geen structurele oplichter waarmee je problemen kan verwachten. Als beheerder van de site zie je zelf nooit de malafide advertenties, dus hoe moet je het dan weten? 

Inmiddels is wel bekend dat deze advertenties rondgaan en zou je inderdaad kunnen stellen dat je erop kunt rekenen dat er narigheid  van komt, maar als je al jaren google advertenties draait op je website, is dat dan een reden ermee te stoppen? Als je als uitbater van een website verantwoordelijk wordt gehouden voor de advertenties daarop kun je eigenlijk met geen enkel advertentienetwerk meer in zee - je weet het tenslotte maar nooit. 

De omgekeerde vraag is veel belangrijker. Als de affiliate netwerken en de platforms (en de media) niet in staat zijn om te zien welke content ze doorpompen, moeten we dan de schouders maar ophalen?

Vergelijk het met de levensmiddelen. Als iemand in staat is de bonen van Hak te vervangen door kiezelstenen achter glas, komt er dan geen terughaalactie? Of zeggen Hak en AH: "Tja, iemand heeft de conserven gecloakt. Daar kunnen wij niks aan doen."

Gewoon droogleggen Google Ads, tot ze weer greep hebben op hun content. :smiling-face-with-sunglasses:

Dat is natuurlijk wel lastig voor een website die leeft van reclame inkomsten. 

Je zou kunnen zeggen: Gooi google adsense er maar van af, en kies voor iets anders. 

Of dat garanties geeft: Ik denk van niet, als je pakweg overstapt naar een platform als propeller ads, valt ook niet uit te sluiten dat die advertenties daar gaan opduiken. 

Het probleem is wellicht inherent aan advertentienetwerken, en die leveren al niet zo gek veel op de laatste jaren. 

Techreus Facebook moet maatregelen nemen om nepadvertenties te weren waarin John de Mol wordt gebruikt om bitcoins of andere cryptovaluta aan te prijzen. Als het bedrijf dat niet doet, kan dat een gepeperde rekening opleveren.

De rechter oordeelt dat Facebook binnen vijf dagen na de uitspraak alle ongewenste advertenties moet verwijderen waarin De Mol voorkomt én hem gegevens over de adverteerders moet verstrekken. Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen worden opgelegd, die uiteindelijk kunnen oplopen tot maximaal 1,1 miljoen euro.

De Mol wint van Facebook: rechtbank eist maatregelen tegen nep-ads met BN'ers

Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen worden opgelegd, die uiteindelijk kunnen oplopen tot maximaal 1,1 miljoen euro.

Wat een bizar laag bedrag. Voor Facebook is dat kleingeld. Ik kan me voorstellen dat ze die uitspraak gewoon negeren, omdat hem uitvoeren veel meer zou kosten.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.