• 0

Stakingswinst VOF

Samen met mijn vrouw hebben we een VOF (horeca). We staan op het punt om alles te verkopen en iets nieuws te gaan doen. Ik verwacht dat we ongeveer 400.000 euro stakingswinst realiseren. Om te voorkomen dat we onnodig veel belasting moeten betalen wil ik o.a. een lijfrente aanschaffen. Aangezien ik 52 jaar ben en mijn vrouw 48 is mijn vraag mag ik de volledige lijfrentepremieaftrek gebruiken (229.852 euro). 

Eigendom VOF is 50/50. Als winstverdeling hebben we de laatste jaren 75/25 gehanteerd waarbij mijn vrouw 75 % kreeg van de winst. Wat is het maximaal haalbare tav lijfrentepremie aftrek?

 

m.vr.gr.

Ronald

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ronald,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wat je feitelijk wilt, is de winstverdeling binnen de VOF (in dit geval: op het moment van staken) aanpassen.

 

Dat kan en dat mag, maar dat moet dan wel een zakelijke reden hebben of een zakelijk doel  dienen. Alleen aanpassing vanwege fiscale motieven is dat niet

 

In dit geval lijkt me mede relevant: is er een vennootschapscontract en staat daar bijvoorbeeld een standaard verdeling (van 50% - 50%) in?

In dat geval kun je dat zeker als basis gebruiken voor staking; hooguit dat dan het toepassen van 75/25 de afgelopen jaren ter discussie zou komen te staan als daar geen duidelijk zakelijke reden of doel voor bestond; maar als de inbreng (qua uren) van jouw vrouw de laatste jaren meer was , is dat meestal genoeg motief om die afwijkende verdeling van 75-25 te kunnen verantwoorden én kun je gewoon met 50-50 verdeling staken. In dat geval is jouw lijfrente-aftrek € 200.000,-

 

Houdt er wel rekening mee dat eerdere FOR of lijfrentestortingen van  de maxium bedragen van jouw maximum bedrag en dat van jouw vrouw afgehaald moeten worden; dit kan de lijfrenteaftrek verder verlagen; laat de stakingswinst en lijfrente-aftrek daarom bij voorkeur berekenen of controleren door een goede boekhouder 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Iets nieuws, is dat wederom ondernemen?

 

Zie verder de site van de Belastingdienst over (gedeeltelijke) doorschuiving of staking onderneming.

 

Op wat voor voorwaarden zijn jullie getrouwd? Advies of fiscale (en juridische) bijstand lijkt me in deze ook vereist.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, Highio,

 

dank voor jullie reactie!!

en als aanvulling: 

- ja, er is een vennootschaps contract met standaard verdeling. Aangezien ik zelf nog een bedrijf (BV.) heb, heeft mijn vrouw de meeste uren gewerkt en uiteraard heb ik dat ook gedaan om de belastingdruk bij mij niet onnodig hoog te maken....

- we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

- we hebben geen gebruik gemaakt van FOR, lijfrentes etc. 

- aangezien mijn BV. Over drie jaar ophoud te bestaan ( lang verhaal maar we hebben een BV met 1 opdracht tot 2022) wil ik nog iets anders gaan doen, echter geen horeca. Wat weet ik nog niet.

- en ja, ik zal het advies van goede ondersteuning bij het verkoop proces uiteraard opvolgen. Zal higherlevel hier ook voor gebruiken!!!

 

Ronald

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Laat dan ajb het totaalplaatje beoordelen door een adviseur. Zie eens wat een aanvullende informatie beschikbaar komt na een eerste paar snelle reacties of wedervragen!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
14 uur geleden, Norbert Bakker zei:

de vraag en het antwoord zijn in ieder geval niet van belang voor de stakingswinst.

 

Maar wel voor het  betalen van belasting over de stakingswinst. Bij het starten van een nieuwe onderneming of overname van een bestaande onderneming kan er mogelijk gebruik worden gemaakt van de doorschuifregeling.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Allen,

dank voor jullie bijdrage. Alles over de lijfrente mogelijkheden heb ik nu scherp. Ik ga me nu verdiepen in de doorschuif regeling... maar daar is voorlopig voldoende informatie over te vinden op diverse sites. Ik meld me wel weer als alles zover is

nogmaals dank!

 

m.vr.gr.

Ronald

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet goed waarom er over de doorschuifregeling wordt gesproken wanneer Ronald van plan is op korte termijn de zaak te verkopen en iets anders te beginnen buiten de Horeca. Deze regeling is interessant als je de toko nog 2 jaar door wilt draaien en betaling van belasting voor je uit wilt schuiven. 

 

400k stakingswinst stoppen in een lijfrente of een bankspaarproduct. Zorg wel dat je een correcte uitkiest. 200k voor elke vennoot. Afhankelijk van je andere inkomsten zal je bij uitkering geen 52% inkomstenbelasting betalen maar een 1 of 2 schalen lager. 

 

Voor een echtpaar in mijn omgeving had ik in eenzelfde situatie een bankspaarproduct van een verzekeraar afgenomen. 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Restaurateur zei:

Ik snap niet goed waarom er over de doorschuifregeling wordt gesproken wanneer Ronald van plan is op korte termijn de zaak te verkopen en iets anders te beginnen buiten de Horeca.

Aangezien Ronald niet de hele stakingwinst in een lijfrente kan stoppen, is doorschuiven via een andere ondernemersactiviteit wellicht fiscaal interessant omdat over 2 jaar hij wel de hele stakingswinst in een lijfrente kan stoppen omdat zijn partner dan ook de leeftijd van 50 heeft bereikt. Lastige is dat het lijkt alsof de partner niet (meer) bij die andere onderneming is betrokken 

 

15 uur geleden, Restaurateur zei:

Deze regeling is interessant als je de toko nog 2 jaar door wilt draaien en betaling van belasting voor je uit wilt schuiven. 

Als je de toko nog 2 jaar door wilt draaien wordt er nu niet gestaakt en valt er ook niets door te schuiven. Doorschuiven is in deze situatie pas aan de orde als je de toko verkoopt en vervolgens wel (met iets anders) blijft ondernemen

 

15 uur geleden, Restaurateur zei:

200k voor elke vennoot.

200 K voor Ronald, maar niet voor zijn vrouw, want die is nog geen 50 en heeft daardoor een veel lagere maximum vrijstelling (€ 108.922,-)  Daardoor zou er zonder doorschuiven sowieso over € 91.078,- stakingswinst moeten worden afgerekend

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Restaurateur zei:

Mag die nog gebruik maken van de ruimte om te doteren aan de oudedagsreserve of wordt dat weer afgetrokken van de maximale lijfrente die aangeschaft mag worden? 

 

ja en ja.  Voor Ronald is dat nog een optie, want die heeft een hogere vrijstelling dan zijn winstdeel bij staking: € 229.852 - 200.000 = € 29.852  ruimte over 

Daar past dan in ieder geval nog één maximale (F)OR-dotatie  van € 8.999.- (maximum voor 2019)

 

Voor Ronalds partner kan dit niet: de dotatie verlaagt de maximale vrijstelling 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.