• 0

Niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@PenSI45, allereerst welkom op Higherlevel

 

5 minuten geleden, PenSI45 zei:

Niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek mag je 9 jaar op je verlies en winstrekening hebben staan.

 

Nee. Niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek kan maximaal 9 jaar in de toekomst worden verrekend met de resterende winst na toepassing van de zelfstandigenaftrek van dat jaar. In 2019 kan dus nog niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek van 2010-2018 worden toegepast 

 

6 minuten geleden, PenSI45 zei:

Dit jaar zit ik in mijn negende jaar. Wat heeft dit voor gevolgen?

 

Als je dit jaar (2019) na toepassing van de zelfstandigenaftrek  van 2019 winst overhoudt, kan het nog niet gerealiseerde deel van de zelfstandigenaftrek van 2010  daarmee worden verrekend. Kan dat niet, dan vervalt dat restant van 2010 . Volgend jaar geldt het zelfde voor de nog niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek van 2011 

 

Heb je ieder jaar een winst die lager is dan de zelfstandigenaftrek van dat jaar, dan heb je niets aan deze regeling  (totdat je er een keertje bovenuit komt ) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Heb je ieder jaar een winst die lager is dan de zelfstandigenaftrek van dat jaar, dan heb je niets aan deze regeling  (totdat je er een keertje bovenuit komt ) 

 

Als je winst lager is dan de zelfstandigenaftrek, kun je die aftrek dan niet alsnog gebruiken om je winst helemaal naar nul te krijgen, zodat je geen belasting hoeft te betalen?

 

Overigens lijkt het me wel een uitzonderlijke situatie als je 9 jaar kunt leven van zo weinig winst dat je er niet voor in aanmerking komt maar wel IB-ondernemer bent, tenzij je wellicht aan het rentenieren bent en er voor de lol wat naast doet. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Benm zei:

Als je winst lager is dan de zelfstandigenaftrek, kun je die aftrek dan niet alsnog gebruiken om je winst helemaal naar nul te krijgen, zodat je geen belasting hoeft te betalen?

 

Deze vraag (en de betreffende regeling) heeft betrekking op wat er gebeurt of kan gebeuren nadat je je winst op nul hebt gezet met je aftrek, maar je nog steeds een stuk aftrek overhoudt omdat de aftrek hoger was dan de winst. Dat stukje nog niet gerealiseerde ZA kun je dus voorwaarts 9 jaar verrekenen met de winst die overblijft na aftrek ZA van dat toekomstige jaar (in any). 

 

En uiteraard hoef je het bovenstaande niet te doen: het is een keuze. Je kunt bijvoorbeeld ook de volledige ZA (en SA) gewoon toepassen waardoor je een verlies krijgt in dat jaar. Dat verlies valt vervolgens te verrekenen met overige inkomsten uit werk en woning van dat jaar, of kun je voor- en achterwaarts verrekenen met andere jaren. 

 

7 uur geleden, Benm zei:

Overigens lijkt het me wel een uitzonderlijke situatie als je 9 jaar kunt leven van zo weinig winst dat je er niet voor in aanmerking komt maar wel IB-ondernemer bent.

 

Yep,  het is sowieso een minder gebruikelijke en minder gebruikte regeling. Wie nog andere inkomsten heeft, of in het verleden een hoger inkomen had, past meestal liever direct verrekening van de volledige ZA (en evt SA) toe;  zeker ook door de lucratieve combi van achterwaartse verliesverrekening én middeling.  Ben ook erg benieuwd waarom vraagsteller deze methode toepast. Bewuste en juiste keuze ? 

 

Quote

tenzij je wellicht aan het rentenieren bent en er voor de lol wat naast doet. 

 

En je moet dan verder vrijwel geen box 1 inkomen hebben; dus nog geen AOW/pensioen/lijfrente, maar bijvoorbeeld box 3 inkomsten uit verhuur vastgoed voor iemand die de AOW-leeftijd  nog niet heeft bereikt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.