• 0

Nieuwe koper wil huurcontract opzeggen

Beste lezers,

 

Een klant van mij, huurt al jaren (meer dan 10 jaar) een winkelpand. Deze komt vandaag met het bericht dat hij zijn pand waarschijnlijk binnenkort moet verlaten want de verhuurder heeft zijn winkelpand verkocht aan de boven buren.

De bovenbuurvrouw sprak hem gisteren aan en vertelde dat zij het pand als woning wil gaan inrichten. 2 jaar geleden heeft zij de bovenwoning gekocht maar nu haar kinderen wat groter zijn heeft ze meer ruimte nodig, voor opslag, fietsen etc. Volgens haar is de koop al zo goed als rond, het huurcontract is nog niet officieel opgezegd. (zolang ze nog niet officieel eigenaar is, kan dat ook niet)

Het gaat om één kavel (een pand met a en b met eigen voordeur) van mijn klant en een nieuwe buurman er naast, nog geen 3 maanden geleden zijn in trek heeft genomen, zij zijn nog niet eens open en nog druk aan het verbouwen.

Mijn klant heeft op zit moment een contract van 5 jaar dat ergens volgend jaar afloopt, met het recht tot 5 jaar verlenging als hij zelf niet opzegt.

 

Nu ben ik geen jurist en geef ik alleen bedrijfsadvies, maar het lijkt mij dat:

- de huur officieel opgezegd moet worden door de nieuwe eigenaar (brief, aangetekend)

- je daar bezwaar tegen kan maken

- er sprake moet zijn van urgentie, maar wat is dan urgent? is kan hier niet de correcte jurisprudentie van vinden.

- wat zijn dan opzeg termijnen (3 of 6 maanden)

- kan het door de koper afgekocht worden

 

Bij mijn weten heeft de (binnenkort) nieuwe eigenaar alleen maar een pand gekocht met 2 huurders. Voor zover bekend is er geen urgentie, alleen dat de nieuwe koper het bij zijn woning wil gaan betrekken. Volgens de makelaar die het object verkoopt is het een beleggingsobject bestaande uit twee verhuurde bedrijfsruimten.

 

Ik begrijp de lichtelijke paniek die is toegeslagen bij mijn klant wel. Ik ben opzoek naar meer regelgeving, bij mijn zoekresultaten gaat het veelal meer over bestaande woningen die vn eigenaar veranderen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.