• 0

Fictief dienstverband in de praktijk

Ik ben mijzelf momenteel aan het orienteren op het inhuren van ZZP'ers, maar dan met fictief dienstverband.

 

De reden is dat ik niet altijd aan de uitsluitingsclausules ga willen voldoen, en de ZZP'er niet in loondienst wil.

Ik neem aan dat ik met een ZZP'er prima een passende overeenkomst van opdracht kan afsluiten (niet zijnde arbeidsovereenkomst) maar dat uit de bepalingen daaruit dan blijkt dat er sprake is van een fictief dienstverband.  (Er is bijvoorbeeld een gezagsverhouding  en  de ZZP'er verplicht zich tot persoonlijke arbeid)

 

Stuurt de ZZPér dan nog wel een factuur waar ik vervolgens een deel van inhou en afdraag aan de belastingdienst, of loopt dat dan toch direct via de loonadministratie? Voor de zzp'er is dat dan minder 'omzet' ...  Puur uit interesse en voor mijn beeldvorming:  hoe gaat dat administratief en fiscaal in de praktijk ? 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, prinsrachid zei:

Geeft dit enkele aanknopingspunten?

 

Ja en nee 🙂 Ik ga er al vanuit dat er een fictief dienstverband is, dus ik wil niet gaan reserveren maar gaan inhouden en afdragen. 

En daar bij gaat het wel om een zelfstandig ondernemer, maar met fictief dienstverband.

 

aangepast door Pavox
Link naar reactie
  • 0

Wat is er fictief aan dit dienstverband dan? Als er wel een gezagsverhouding en verplichting tot persoonlijke arbeid is, en loon een gegeven en beoogd (want inhouding en afdracht)  dan is er al snel sprake van een echt dienstverband met dito rechten en plichten. 

 

De fictieve aard van het dienstverband zou dan vooral moeten blijken uit de aard van de werkzaamheden en of die werkzaamheden niet meestal door werknemers worden uitgevoerd; kun je daar iets meer over vertellen?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Qua werkzaamheden gaat het om het verrichten van stoelmassages.

Gezagsverhouding is niet echt verplicht. Maar de eis tot persoonlijke arbeid wel. Ik wil werken met een 'pool' van zelfstandigen  (leden van het platform, alleen geaccepteerd op basis van objectieve competenties) , hetgeen ook een belangrijk criterium is voor de vaststelling van het fictieve dienstverband.   Masseur zal ook mijn bedrijfskleding (moeten) dragen. 


onderliggend: Masseurs hebben vaak een eigen praktijk of werken daarbij ook nog in loondienst. Ik kan regelmatige opdrachten aanbieden, maar ze willen zelf graag als zelfstandig worden aangemerkt.  Ik zoek een modus voor 'wat als' ik xx uur per week voor 1 masseur werk heb. Hij wil liefst factureren en zelfstandig zijn,  maar ik wil geen gezeur en zelf inhouden en afdragen ... dat is het spanningsgveld momenteel.  In dienst nemen, payrollen, verloning.nl ... ik laat het allemaal de revue passeren ... maar kom er niet echt uit hoe een fictief dienstverband, eenmaal vastgesteld, dan in de praktijk wordt uitgevoerd.

 

Quote

en loon een gegeven en beoogd (want inhouding en afdracht)  

 

Loon is niet beoogd, maar inhouding en afdracht volg vanzelf na vaststelling fictief dienstverband ?

 

aangepast door Pavox
Link naar reactie
  • 0

Die persoonlijke arbeid regel vind ik sowieso vreemd. Juist bij ZZP'ers willen vaste opdrachtgevers  vaak met die specifieke persoon samenwerken, bijvoorbeeld omdat ze tevreden zijn over eerder werk en omdat het goed klikt. En dat ze in jouw bedrijfskleding werkt lijkt me ook niet vreemd als ze in jouw bedrijfspand voor jouw klanten aan het werk is. Beide dingen komen in tal van branches, bijvoorbeeld in de IT, kappers, de bouw en ook in de dj branche.

 

Maar wat is nou de scheidslijn tussen iets wat in tal van branches heel normaal is, en een fictief dienstverband?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Die persoonlijke arbeidsregel is zodat ik zeker weet dat de juiste persoon bij mijn klant komt. Kan hij niet op bepaalde dag, of is hij ziek, dan wordt er vanuit het platform vervanging geregeld door iemand met dezelfde kwalificaties en die dezelfde gedragsregels heeft onderschreven, al een account heeft op het platform om de werkzaamheden te registreren.  Dus 'zomaar' laten vervangen is praktisch niet mogelijk mede omdat er ook met medische gegevens wordt gewerkt bijvoorbeeld... Daarom is de persoonlijke verrichting van de arbeid best 'scheidslijn'.  

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik snap die regel vanuit jou heel goed, maar vanuit de belastingdienst vind ik het een vreemd criterium om op te beoordelen of het om een fictief dienstverband gaat 😉 

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, er is wel meer vreemd te vinden, en het is ook niet voor niets dat de wet DBA een 'issue' is ...  

Normaliter doet iedereen daarom zijn best om een fictief dienstverband uit te sluiten. Ik zie er op zich wel de voordelen van 🙂 
Dus wel een ZZP'er inhuren, en toch inhouden en afdragen, want: fictief dienstverband.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je bemiddeld bij stoelmassages is het onvermijdelijk dat er 1 persoon aangewezen wordt, maar juist het feit dat er een andere masseur ingezet kan worden is ook een aanwijzing dat er geen sprake is van persoonlijke arbeid, er kan immers ook een vervanger gestuurd worden. En bij juiste opzet ook wijzen op het niet aanwezig zijn van een gezagsverhouding. Het is immers zo dat jij niet kan zeggen  dat Masseur A op dinsdag morgen om 10 uur daar moet zijn zoals je met een werknemer doet. Enige wat jij doet is vragen of de masseur beschikbaar is en op dat tijdstip die opdracht wil doen.

 

Met enig uitzoekwerk moet het echt mogelijk zijn dat jij zowel de persoonlijke arbeid regel als de gezagsverhouding kan omzeilen.

Het is vreemd om ZZP-er doelbewust te gaan binden met elementen die een (fictieve) arbeidsrelatie in de hand werken. Daarmee kan je je stevig in de voet schieten. Wat als de zzp-er echt ziek wordt en opeens claimt dat hij recht heeft op doorbetaling van loon omdat er een arbeidsrelatie bestaat...

Je kunt ook formeel afspreken dat de zzp-er zelf de vervanging moet regelen via het platform, en als hem dat niet lukt dat hij dan jou kan inschakelen om het voor hem te doen (uiteraard tegen een vergoeding)
Als je zeker wilt zijn dat zzp-er hun geplande opdrachten uitvoeren kun je ook werken met annuleringsboetes of "strafpunten" (bij gebrek aan een beter woord) als een masseur te vaak te laat een al bevestigde afspraak annuleert binnen een bepaalde periode krijgen ze geen nieuwe klanten / verzoeken meer via je platform voor 1,2,3 maanden. Daarmee bouw je ook garanties in dat mensen verschijnen, dat hoeft niet met een clausule in het contract die er een arbeidsrelatie van maken. Dat kan prima met andere bindende contractuele afspraken tussen twee commerciële partijen.

 

Het vervangingsprobleem los je niet op door aan te sturen op fictieve arbeidsrelatie, jij moet nog steeds voldoende informatie hebben van de professionals om te weten wie als vervanger zou kunnen optreden. Daar ligt een heel andere marktkans voor jou. Veel ZZP-ers heeft so wie so moeite om backup te vinden voor hun eigen praktijk, jij zou juist als aanvullende dienst kunnen leveren dat ZZP-ers ook opdrachten kunnen plaatsen voor vakantie vervanging in hun praktijk, of om met een klein clubje ZZP-er een backup pool opzetten voor elkaars diensten als de een ziek wordt. Jij hebt de informatie welke professionals qua vaardigheden bij elkaar zouden kunnen passen.

 

In mijn optiek moet je als bemiddeaar met een hele grote boog om die valkuil van fictieve arbeidsrelatie met alle bijkomende neveneffecten heen lopen. Het is absoluut niet nodig. Stel je op als dienstverlener aan zelfstandig professionals met een stevig dienstenpakket.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Benweerweg zei:

Ik ga er al vanuit dat er een fictief dienstverband is, dus ik wil niet gaan reserveren maar gaan inhouden en afdragen. 

Dat noemen ze loondienst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als roepende in de woestijn wil ik er graag nogmaals op wijzen dat fictieve dienstbetrekking een term is die bij de belastingdienst een expliciete betekenis heeft en dat dit niet hetzelfde is als een verkapt dienstverband.

 

De vraagsteller heeft wellicht het meeste aan punt 6.14, "Pseudowerknemers (opting-in)", en het daarin gelinkte formulier Verklaring Loonheffingen Opting-in, al heb ik van de materie verder geen verstand en weet dus ook niet of dit de juiste weg is. Misschien dat de belastingdienst je kan helpen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.