• 0

Auto privé/zakelijk: zit ik in grijs gebied?

Beste higher levelers,

 

Al jaren lees ik met grote interesse vele topics mee op dit mooie forum!

Nu dan toch een vraag waarvan de randzaken me bezig blijven houden...

 

Het 'klassieke' probleem: de auto als zakelijk of privé beschouwen (ZZP, IB Ondernemer)?

Al heel veel over gelezen maar ik kom niet echt tot een conclusie.

 

Volgens mij zit ik nogal in grijs gebied: het maakt voor de grootte van de aftrekpost IB niet heel veel uit of ik de auto zakelijk of privé beschouw. Denk ik tenminste. De diverse berekeningen variëren iets, en zijn natuurlijk gevoelig voor een variatie in kosten/km, maar het scheelt max enkele honderden euro's. In mijn ogen is de onzekerheid in de basisgegevens al groot genoeg dat het nét de ene kant op kan slaan of de andere kant.

 

De meeste scenario's (meer/minder km zakelijk/privé) laten een klein voordeel zien als de auto privé beschouwd wordt. Allemaal niet heel schokkend en het lijkt me, bij een onverhoopt niet ideale keuze, hooguit enkele honderden euro's te schelen op jaarbasis. Bij autokosten van ~ 10k niet heel wild.

 

Onderaan heb ik de relevante gegevens vermeld, kan iemand mijn vermoeden bevestigen?

 

Verdere overwegingen:

 

- Na 5 jaar zakelijk is de bijtelling gemaximeerd op de werkelijke autokosten. Dit beperkt de bijtelling, maar betekent dus altijd na 5 jaar geen enkel fiscaal voordeel meer? De auto wordt privé gereden onderaan de streep maar er is geen enkele aftrekpost meer.

 

- De auto als privé geeft meer flexibiliteit: als mijn werkzaamheden of km's radicaal minder/anders worden óf ik zou onverhoopt in loondienst gaan werken dan hoeft deze niet de deur uit. De onderneming draait simpelweg minder omzet en hoeft ook niet per se te worden opgeheven om de auto privé te kunnen blijven rijden. Alleen maar verlies boeken (autokosten) lijkt me ook niet de bedoeling.

 

- Ik verwacht wat langer dan 5 jaar met de auto te blijven rijden gezien te verwachten ontwikkelingen rond die tijd. Als de auto privé wordt beschouwd heb ik na 5 jaar wél recht op aftrek van kosten. Verder zit ik niet gevoelsmatig op de schopstoel om de auto weg te moeten doen omdat je een "dief bent van de eigen portemonnee" zeg maar.

 

- Gooi ik niet teveel BTW-voordelen weg, zoals bij aanschaf bijvoorbeeld?

 

 

Kortom, veel vragen en overwegingen, ik hoop dat er HL'ers zijn die van gedachten willen wisselen hierover.

 

-Sven

 

 

(P.S. Excuus als mijn verhaal wat hak-op-de-tak overkomt, ik wilde het nog enigszins kort en bondig houden.)

 

 

Gegevens

 

Kilometers

Ongeveer 10k zakelijk, 15k privé

Leeftijd

Aangeschaft bij 18 maanden, 50dkm, van plan minimaal 5 jaar te rijden, mogelijk langer.

Cat.waarde
38154

BPM
4334 

MRB
€ 313 x 4 = € 1.252

Onderhoud
€ 125 x 12 = € 1.500

Verzekering
€ 1.500

Restwaarde / schatting, ANWB
€ 7.500
(geschat obv vergelijkbare wagen, 7 jr, 180.000 km) 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
14 uur geleden, Sven J. zei:

...het maakt voor de grootte van de aftrekpost IB niet heel veel uit of ik de auto zakelijk of privé beschouw. Denk ik tenminste.

Die gedachtegang klopt aardig ... de overheid is echt niet zo dom om  - door één van de twee opties te kiezen - privé een substantieel fiscaal voordeel te geven.

Dat kiezen moet eenmalig ... Het ene jaar win je wat, het andere jaar verlies je wat.

Een ondernemer weet wel betere manieren om geld te verdienen of te besparen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.