• 0

Verhuurder winkelpand rekent te veel voorschot stookkosten

Ik zit met het volgende probleem:

31 mei loopt mijn contract af van het winkelpand dat ik 5 jaar heb gehuurd. Ik betaal naast de huur een een voorschot stookkosten van € 250,- per maand.
Ik zou ieder jaar februari een afrekening krijgen, maar dit heb ik nooit gekregen. Aangezien ik er altijd vanuit ben gegaan dat dit zou kloppen heb ik hier nooit meer bij stil gestaan.

 

Ik heb afgelopen jaar een ander winkelpand gehuurd waar ik komende maand naartoe zal verhuizen. Ik moet hier de nustvoorzieningen zelf regelen en betaal hiervoor € 150,- per maand voor een soortgelijk pand. Omdat dit een verschil van 100 euro is heb ik de huidige verhuurder afgelopen November alsnog om een specificatie gevraagd, deze zou ik in februari dit jaar krijgen en die € 250,- zou volgens de verhuurder juist zijn. Ook begin dit jaar heb ik wederom geen specificatie ontvangen.


Nu het einde van de huurtermijn nadert heb ik toch de begin meterstanden kunnen achterhalen en de huidige meterstanden opgenomen, hieruit blijkt dat ik (aan de hand van de huidige gas/electro prijzen incl btw, netwerkkosten en belasting) € 9450,- heb verbruikt en in 60 maanden € 15000,- heb betaald. (dus € 5550,- teveel betaald)
Ik heb de verhuurder hierover een mail gestuurd, maar heb na een week nog geen antwoord ontvangen. Aangezien de tijd dringt en ik 1 mei nog 1x een huur van € 2750,00 incl btw moet overmaken wil ik toch van te voren uitzoeken wat ik kan doen als de verhuurder niks laat horen of het afwijst.


Mag ik de verhuurder een aangetekende ingebreke stelling sturen en zelf dit met de huur verrekenen of is er iets anders wat ik kan doen? Ik heb namelijk ook nog een bankgarantie, het kan zijn dat de verhuurder dit gaat gebruikten als ik de huur niet betaald.

Heeft iemand advies hierin?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Dat hangt er allemaal nog maar net van af of er een particulier of zakelijk contract voor levering is. TS schrijft immers dat eigenaar voorheen ook zakelijk gebruiker was. Dit soort situaties zijn ook geen uitzondering.

 

Veel interessanter is wie nu dat huurcontract met bijlagen en aanvullende e-mails op korte termijn gaat beoordelen. Of valt er anders niet gewoon (onder bemiddeling) te praten?

 

Over de bankgarantie zou ik me niet direct zorgen maken, maar aan verrekenen zou ik ook niet zomaar beginnen zolang jouw rechtspositie niet duidelijk is.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat verklaart wél direct de nakomende mail en de weigering om openheid van zaken te geven.

 

Ik heb het ook al eerder gezien en zolang huurders handelen als hier geschetst is dat ook mogelijk.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Vreemd is het wel, zeker gezien de verhuurder niet echt een antwoord lijkt te geven over waarop het bedrag gebaseerd zou zijn. Als het eerlijke handel was zou het niet zo'n punt zijn dan te overleggen, en als het dan 240 ipv 250 blijkt te zijn dan klopt het wel zo ongeveer. 

 

Daarvan lijkt hier echter geen sprake. Als je het totaalverbruik van het pand kunt achterhalen en ook te weten komen wat de andere huurder betaalt heb je een completer beeld: slaat de verhuurder hier bewust een slaatje uit de energierekening, of is het een fout in de verdeling van de kosten tussen de huurders?

Link naar reactie
  • 0

Ja klopt Benm, ik denk dat het totaalbedrag deels lager is en dat daarnaast de bovenbuurvrouw te weinig betaald, ze betaald € 140,00. Dat is ook al Jaren lang zo, ook zij heeft nooit een specificatie gekregen, ze vond die € 140,00 best zo. Ze zit er al meer dan 10 jaar, dus dat zou best wel eens hoger zijn geworden. De ruimte is onder een puntdak zonder zolder, dus gigantisch hoog. Lekker veel stoken dus.

 

Maar het is inderdaad vreemd dat hij geen duidelijk antwoord wil geven, hij kan heel simpel een copy van de maandafschrift maken waarbij hij de rest zwart maakt en alleen Nuon en maandbedrag laat zien, dat zou dan rond de € 390,00 moeten zijn. Dan laat hij zien dat hij niet bewust is van een onjuiste verdeling. Met iedere keer vooruit schuiven verwacht hij misschien dat ik het (weer) vergeet.

 

Link naar reactie
  • 0

Vandaag eindelijk een afrekening ontvangen en bericht dat het verschil is overgemaakt.

In de afrekening merk ik op dat er ieder jaar Waterschapsbelasting is doorberekend, mag dat wel?

Dit betaal ik namelijk zelf het huurdersdeel ook al aan de gemeente/provincie.

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat verhaal rond waterschapsbelasting klinkt vreemd, als je het zelf al betaald  dan zou je niets meer hoeven betalen aan je verhuurder.

 

Zo vreemd is het niet. De waterschapsbelasting ken een eigenaarsdeel en een gebruikersdeel. Een verhuurder mag het eigenaarsdeel in rekening brengen aan de huurders, maar alleen als dat contractueel is vastgelegd. Even checken in de huurovereenkomst en voorwaarden dus! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat gebeurt er in het geheel met de BTW?

 

Is de eindafrekening daarbij voldoende gespecificeerd? Lijkt dan gelukkig toch schot in de zaak te zitten een aantal weken voor afloop van de huurperiode.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 2

Ik heb een excel sheet met berekening ontvangen en originele afrekeningen van Nuon en watermaatschappij.

Ik heb hier wel fouten uitgehaald, begin stand klopt niet, deze heb ik zwart op wit op papier. Hier ga ik hem nog over aanspreken en ook over de waterschapsbelasting, dit is inderdaad niet opgenomen in het contract en ook nooit overleg over geweest.

 

Wat ook opvalt is dat hij meterstanden van de tussenmeters blijkt te hebben terwijl deze meter in ons pand zit... blijkbaar zonder toestemming ons pand binnen geweest, ik heb die standen nooit doorgegeven.

 

Wat de BTW betreft is het wat lastig. Een verhuurder mag BTW in rekening brengen op het voorschot, maar omdat ik niet echt een uitgeplitste afrekening krijg is dat voor mij moeilijk terug te vragen. Ik zal proberen hier meer informatie over in te winnen.

 

Ik heb in ieder geval een groot deel van de eerste 4 jaar terug, nu nog een stukje verekening ivm foute beginstand en waterschaps belasting. Het 5e jaar zal na 31 mei pas verekend worden. (eens kijken hoe lang dat gaat duren). Verder hopen dat hij zo sportief is niet naar onnodige onregelmatigheden in het pand te zoeken om de bankgarantie aan te kunnen spreken.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Fairyland zei:

Ik heb in ieder geval een groot deel van de eerste 4 jaar terug, nu nog een stukje verrekening ivm foute beginstand en waterschaps belasting. Het 5e jaar zal na 31 mei pas verrekend worden. (eens kijken hoe lang dat gaat duren). Verder hopen dat hij zo sportief is niet naar onnodige onregelmatigheden in het pand te zoeken om de bankgarantie aan te kunnen spreken.

 

Goed gedaan. Gewoon volhouden en alle sneren over laksheid negeren: dat had je zelf ook al lang bedacht. Voor 5000+ euro wordt juridische bijstand wel de moeite waard, maar nou heb je het zelf opgelost door een beetje druk op de lakse verhuurder te zetten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Kan jouw tussenmeterstand niet afgeleid zijn van of berekend zijn uit de andere (tussen)meterstanden?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Bazzio zei:

mest vastgoedeigenaren moet je overal zelf achteraan, dat wist ik al, maar wel goed dat je volhoudt!

hopelijk loopt dit verder goed af, staan de zaken wat betreft de borg wel goed op papier? 

 

Ik heb bankgarantie, dus het document van de (ING) bank. Bij het contract is een copy van 7:290bw van 2012 toegevoegd, hierin staat bankgarantie vanaf 6 maanden na beindiging van het contract kan worden opgezegt. En dat is wel een beetje vaag, omdat het om een huurgarantie gaat heeft de bank ook geen einddatum ingevuld.

 

2 weken geleden heb ik wel een kosteloos inleidend gesprek gehad met een advocaat, die vertelde al dat er in het wetboek hierin een beetje tekort schiet voor bedrijven. Er staat wel in wanneer een afrekening etc moet plaatsvinden, maar niet wat de sancties zijn als een verhuurder zich er niet aan houdt. En bij de borg of bankgarantie is ook niet in de wet opgenomen hoelang een verhuurder het maximaal mag vasthouden.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ben weer even terug ... ik heb nu uiteindelijk over de eerste 4 jaar ca 75% van het bedrag ontvangen. (laatste jaar ga ik nu ook over touwtrekken).

Ik heb ook een berekening gekregen van de verhuurder + kopieen van water, gas en licht maatschappijen.

De berekening is verdeeld in ons deel en deel van de bovenbuurvrouw. Allemaal netjes opgemaakt... maar 25% minder ontvangen dan ik had verwacht dus eens even goed naar die berekening gekeken.

 

Puntje 1, de berekening begint bij meterstanden van februari 2014, ik heb 2 juni 2014 de sleutel pas gekregen... verschil: ca € 450,00

Puntje 2, Ieder jaar waterschapsbelasting aan mij doorberekend (en alleen 100% aan mij terwijl ik ca 45% van water verbruik, bovenbuurvrouw 55%).

Wat ik zoiezo al tegenkom op internet is dat waterschapsbelasting niet mag worden doorbelast in de stook of servicekosten, behalve als dat specifiek is overeen gekomen, en dat is het niet.

Mijn bovenbuurvrouw vertelde dat zij 2 dagen voor mij een berekening heeft ontvangen, waar wel een verdeelsleutel is toegepast voor de waterschapsbelasting, maar ze protesteerde. Dus toen heeft verhuurder haar deel er bij mij op gezet. (zij moest bijbetalen dus verhuurder reageerde vrij snel)

Wat vooral opvalt is dat de bedragen ieder jaar op de cent nauwkeurig hetzelfde zijn, terwijl waterschapsbelasting normaal gesproken ieder jaar omhoog gaat. En ik heb geen kopieen van die fakturen ontvangen.

 

Ik heb direct hierop gereageerd en duidelijk aangegeven welke punten in zijn berekening niet klopte. De verhuurder doet geen enkele moeite om hier naar te kijken.

De sleuteloverdracht heeft hij uitgesteld omdat hij op het afgesproken tijdstip plotseling een andere afspraak had en hij vind dat de muren niet "glad" genoeg zijn en wij deze eerst glad moeten maken. (waren 5 jaar geleden ook niet glad, hebben wij foto's van) Het lijkt erop dat hij dat belangrijker vind dan de afrekening die hij al 5 jaar verzuimt heeft)

Uiteindelijk heb ik 1 juni maar een aangetekende brief gestuurd, hij was niet thuis zegt hij, dus brief ligt nu nog op PostNL punt. Ik heb nu al 2x aangegeven waar de brief ligt met welk pakketnummer hij het op kan halen. Maar nog steeds heeft hij het niet opgehaald en sinds afgelopen weekend krijg ik op geen enkele manier nog kontakt met hem.

 

Kan ik het zo zien dat hij bewust die cijfers heeft toegevoegd zodat hij minder terug hoefde te betalen aan mij? Dan zou dit een vorm van fraude zijn.

Totale achterstand komt nu op € 950,00. Te weinig om hier een advocaat op te zetten. (voor 5e en laatste jaar komt heb ik ook ca € 1000,00 teveel betaald, maar daar is hij nog niet te laat mee dus daar kan ik op dit moment nog niet veel mee doen)

Wat zou ik nog kunnen doen, kan ik dit als fraude zien en aangifte doen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.