• 0

Schuld omzetbelasting in aangifte inkomstenbelasting

Een vraag over de aangifte inkomstenbelasting 2018, en de btw in de balans.

 

Ik ben ondernemer en hanteer het kasstelsel (advocaat zonder personeel);

aangifte btw per kwartaal.

 

Bij de aangite inkomstenbelasting 2018;

bij het onderdeel Balans: passiva; staat een vraag over de omzetbelasting.

Met deze vraag worstel ik.

Ik heb al mijn aanslagen tijdig betaald. Dus ik heb geen schuld.

 

Begin januari 2019 heb ik aangifte gedaan voor de btw.

Dit betreft Q4 van 2018.

 

In de toelichting (het vraagteken) staat: “Het gaat om de schuld van aangiften omzetbelasting die op de balansdatum nog niet zijn verwerkt, zoals de laatst ingediende maand- of kwartaalaangifte.”

Op 31-12-2018 waren al mijn aangiften omzetbelasting verwerkt en betaald.

Ik heb pas 6 januari 2019 aangifte gedaan over Q4 (en die gelijk betaald).

 

Als privaatrechtelijk jurist zie ik het zo. De schuld over Q4 ontstaat pas nadat ik de aangifte heb gedaan. Vervolgens is eerst op 1 februari 2019 deze ook opeisbaar door de belastingdienst.

Mijn vermoeden is nu echter dat mijn juridische werkelijkheid hier anders is dan de fiscale werkelijkheid.

 

Is het de bedoeling dat ik bij deze vraag over de kortlopende schulden, invul het bedrag van mijn aangifte omzetbelasting die ik in januari 2019 heb gedaan?

 

Alvast dank voor de verheldering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Een boekhoudig is niks anders dan een huishoudboekje met een paar andere / extra spelregels voor zakelijke elementen en zeker niet (alleen) een juridisch logboek. Je reseveert kosten of schulden die op balansdatum te voorzien zijn en het resultaat (of de schuldpositie van de onderneming) van het boekjaar beinvloeden.

als jij op 15 oktober 2018 , 1.210 euro van een klant ontvangt dan weet je al dat je 1000 euro omzet hebt maar in januari 2019 pas 210 euro btw hoeft af te dragen. je weet op 15 oktober bij de bankontvangst dus al dat je op enig moment moet gaan betalen en dat moet je weergeven in je boekhouding vanaf dat moment. Daarom moet er dus een schuld op de balans staan op 31-12-2018.

Of er nu juridisch al sprake is van een opeisbare schuld of niet is dus inderdaad niet/minder relevant.. Het gaat erom dat je balans een weergave is van alle te voorziene gebeurtenissen.

 

Op jou eindbalans moet dus zowel alle af te dragen btw over de omzet en alle te vorderen btw op kosten zichtbaar zijn. Als alle aangiften juist en volledig waren dan staat er op de eindbalans per 31-12 dus alleen het saldo van de aangifte die je op 6 januari hebt gedaan.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met de inkoopfacturen die op 31-12 nog niet zijn betaald in het kasstelsel  boekhoudsysteem?

Op 31-12 weet je immers ook dat deze  facturen welke je in het boekjaar hebt ontvangen nog op enig moment moet gaan betalen en het BTW -bedrag daarvan kan verrekenen.  Moeten die bij de aangifte IB dan als kortlopende schulden worden aangegeven en de BTW- bij nog te ontvangen bedragen? En hoe moet dit dan aangegeven worden bij de 'verlies en winstrekening' in de aangifte IB?

Idem bij verkoopfacturen?

Ik  heb begrepen dat bij het kasstelsel altijd de betaaldatum of ontvangstdatum van het bedrag leidend is en nimmer de factuurdatum. Wanneer dat bij de BTW weer niet geldt wordt het wel erg ingewikkeld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, gert0403 zei:

Op 31-12 weet je immers ook dat deze  facturen welke je in het boekjaar hebt ontvangen nog op enig moment moet gaan betalen en het BTW -bedrag daarvan kan verrekenen.

De ontvangst of aanmaakdatum van in- en verkoopfacturen doen er niet toe in het kasstelsel. Je neemt de factuur pas op in je boekhouding bij betaling of ontvangst. Dus facturen die je al hebt ontvangen maar nog niet betaald hebt voor 31-12 kun je de btw nog niet verwerken (zelfde als van de verkoopfacturen). Dat kan dus pas voor Q1 van het opvolgende jaar (aannemend dat je in Q1 betaald) en dus in de aangifte in april.

 

Als je de factuur in december betaald, dan kun je wel de btw verwerken als voorbelasting in de aangifte die je in januari doet (en die voorbelasting heb je dan wel op de eindbalans staan).

 

4 uur geleden, gert0403 zei:

Wanneer dat bij de BTW weer niet geldt wordt het wel erg ingewikkeld.

Let op dat Roel het had over een verkoopfactuur die betaald was in oktober. In dat geval ben je op 31-12 daar gewoon btw over verschuldigd en dien je dat ook op de balans te zetten.

 

Edit: oeps, dan heb ik het dus verkeerd. Ik dacht dat voor de inkoop ook geen keuze was en hetzelfde gedaan moest worden als bij de verkoopfacturen. Voor het goede antwoord zie dus het antwoord van Roel hieronder.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, gert0403 zei:

Moeten die bij de aangifte IB dan als kortlopende schulden worden aangegeven en de BTW- bij nog te ontvangen bedragen?

 

Ook bij het kasstelsel geldt voor de BTW dat je in principe voor de inkoopfacturen de btw terugvraagd in het tijdvak dat je de factuur ontvangt. Alleen als je geen inkoop- en verkoopadministratie bijhoudt mag je zelf kiezen of je het terugvraagt in het tijdvak dat je betaald of het tijdvak dat je de factuur ontvangt.

Maar voor de meeste ondernemers geldt dat ze inkoop btw dus terugvragen op factuurdatum

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/hoe_berekent_u_het_btw_bedrag/kasstelsel/kasstelsel

 

Quote

Btw aftrekken

Uw leveranciers brengen u btw in rekening voor uw inkopen, kosten en investeringen. Deze btw trekt u af op uw btw-aangifte. U doet dat in het aangiftetijdvak waarin u de factuur krijgt. Ook als u uw leveranciers nog niet hebt betaald.

 

Voor de inkomstenbelasting is het so wie so nodig kosten en opbrengsten aan de juiste periode toe te rekenen om zo tot de juiste winst te komen voor je balans zet je niet betaalde inkoopfacuren dus als schuld op de balans en heb je ook een vordering voor de BTW.

Alleen het moment waarop de BTW terugkrijgt hangt dan af van de gekozen methodiek. Maar de BTW is op 31-12 al wel een toekomstige vordering.

Link naar reactie
  • 0

'Maar voor de meeste ondernemers geldt dat ze inkoop btw dus terugvragen op factuurdatum'

 

Ik begrijp dat het is conform de regelgeving. Dat wist ik niet en dus dank voor de info.

Wel wil ik een kleine opmerking maken. Formeel houdt dit dus in dat je voor de verkoopfacturen het kasstelsel dient te hanteren, doch voor de inkoopfacturen het factuurstelsel. Dit vraagt volgens mij om problemen/fouten. In het volgende boekjaar moet je continue in de gaten gaan houden over welke faktuur je wel of niet al de btw hebt teruggevorderd.

 

'Voor de inkomstenbelasting is het so wie so nodig kosten en opbrengsten aan de juiste periode toe te rekenen om zo tot de juiste winst te komen'

 

Dat doe ik dus door het als overlopende posten te boeken bij het opmaken van de eindbalans. Wel exclusief btw trouwens, maar gelukkig is er voor ons geen sprake van een inkoopfacturen administratie...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.