• 0

Afronding programmeeropdracht wordt hoofdpijndossier

In januari 2018 heb ik een programmeeropdracht aangenomen, waarbij overeengekomen werd dat betaling in termijnen plaats zou vinden. 
De eerste ruwe versie van deze software was in mei 2018 beschikbaar. 

 

De klant had wensen m.b.t. de user interface, dus die is aangepast en (gratis) iets uitgebreid.


Afgesproken was dat de software een onderhoudsmodule zou bevatten, zodat de klant altijd zelf instellingen en inhoud aan kan passen.

In juli 2018 heb ik aangegeven dat de software klaar was voor gebruik, maar dat de inhoud incompleet was en de rekenregels onjuist.
Klant heeft een deelfactuur betaald.

 

Ik heb hem geadviseerd de software pas in gebruik te nemen zodra alle inhoud correct was, om te voorkomen dat er anders allerlei credittransacties moesten plaatsvinden, omdat de berekeningen verkeerde uitkomsten zouden geven. De klant heeft toen (telefonisch) toegezegd de benodigde aanpassingen te gaan doen (via de onderhoudsmodule).

 

Een maand later kreeg ik een mail waarom het allemaal zo lang moet duren voordat de software in gebruik genomen kon worden. Ik heb de klant gewezen op ons telefoongesprek en dat het initiatief aan zijn kant lag. Klant heeft daar niet op gereageerd. Vanaf dat moment heb ik laten weten communicatie alleen nog per e-mail plaats te laten vinden om misverstanden mbt afspraken te voorkomen. 

 

Weer een maand (!) later krijg ik een e-mail met excuses voor de verlate reactie en de vraag wat er allemaal nog moet gebeuren om de software in gebruik te nemen. Wederom referereerde ik aan de eerder gemaakte afspraak over het toevoegen van de juiste rekenregels. Met veel pijn en moeite weet ik hem zover te krijgen een tweede deelfactuur te betalen.

 

Het blijft daarop weer een maand stil. Vervolgens krijg ik een mail "dat het allemaal veel te lang duurt" en dat "het tijd wordt om
knopen door te haken
", want anders "ga ik uitkijken naar een andere programmeur". 

 

Wederom heb ik aangegeven dat de software wat mij betreft helemaal klaar was, maar inhoudelijk incompleet. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat de vertraging niet bij mij heeft gelegen, maar dat een andere programmeur inschakelen wat mij betreft een prima idee was.

 

Eind november krijg ik weer een mail die begint met excuses voor de vertraging die "zeker niet aan jou heeft gelegen". Klant geeft aan geen tijd te willen vrijmaken om de inhoud zelf te completeren en vraagt wat de kosten zijn als ik dat voor hem zou doen. Ik geef aan wat dat kost en dat wordt per ommegaande geakkoordeerd. Uiteraard alles per e-mail.....

 

De klant levert de inhoud en de rekenregels aan, maar.... niet allemaal. Zo'n 80% voer ik meteen door, stuur hem vervolgens een factuur en vertel daarbij dat het toevoegen van de overige 20% van regels uiteraard voor mijn rekening is, zodra hij deze aanlevert.  Wederom stilte...

 

Na 2 maanden heb ik een betalingsherinnering gestuurd. Helaas zonder reactie. Een maand later heb ik nog een herinnering gestuurd  met het verzoek om te betalen omdat ik anders de vordering uit handen moet geven.

 

Ik krijg daarop een boze e-mail terug (mail werkt dus gelukkig wel!) met het verwijt "dat al die extra's niet waren afgesproken", hoewel hij deze zelf per e-mail heeft goedgekeurd. Als ik de vordering uit handen zou geven, zou hij naar de rechter stappen en mij in gebreke stellen, omdat ik de software niet op tijd geleverd zou hebben en ik zou ook aansprakelijk zijn voor de kosten van een nieuwe programmeur (waar hij nog steeds niet naar op zoek was gegaan), inkomstenderving etc. etc.  Er wordt niet gerept over het feit dat de betalingen al maanden op zich laten wachten.

 

Ik herinner hem er nogmaals aan dat ik al die tijd op zijn input heb gewacht om de software in gebruik te kunnen nemen, want zoals ik al meerdere malen heb aangegeven: de software is klaar!

Ik geef hem daarbij 2 opties: 

 

1) hij neemt de software in gebruik, maar neemt zelf verantwoordelijkheid voor de foute inhoud en de logistieke afhandelingen die daarbij komen kijken. En hij besteedt verdere uitbreidingen uit aan een nieuwe programmeur (die de volledige broncode van mij krijgt).  Ik blijf uiteraard wel beschikbaar voor het (gratis) oplossen van bugs en beantwoorden van vragen van die nieuwe programmeur.

 

2) we beeindigen het project en ik crediteer hem voor het volledige betaalde bedrag en scheld de niet betaalde vorderingen kwijt, m.a.w. het kost hem niets. 
Weliswaar een verliespost aan mijn kant, maar die heb ik er in dit stadium graag voor over.

 

Uiteraard.... tot op heden (alweer een paar weken) geen reactie.

 

Mijn vraag (sorry voor het lange verhaal) is nu: kan IK rechtsmatig eenzijdig de samenwerking beeindigen? 


Hij is qua betalingen toch duidelijk in gebreke gebleven EN heeft meermaals toegegeven zelf voor de vertraging te hebben gezorgd? Of heb ik iets fout gedaan dat ik zelf over het hoofd zie? Ben ik zelf in gebreke gebleven wellicht?

 

Uiteraard crediteer ik hem bij beeindiging nog steeds voor het betaalde bedrag. De werkrelatie is immers al zo verstoord, dat toekomstige overeenkomsten uitgesloten zijn. Overigens is dit de eerste keer in 15 jaar ondernemerschap dat ik dit meemaak.   

 

Ik beschik over algemene voorwaarden (waar in elke offerte en elke factuur aan gerefereerd wordt), waarin duidelijk vermeld staat dat ik niet aansprakelijk ben voor niet tijdig aangeleverde gegevens, niet aansprakelijk ben voor niet gebruikte producten, niet aansprakelijk voor indirecte schade zoals inkomstenderving etc.

 

Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor alle reacties!

 

Groeten,

 

W. uit Oldenzaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er komen hier allerlei vragen voorbij van ondernemers die hun hoofdpijndossiers delen, dus suggestie is om de titel te verduidelijken - zodat lezers kunnen zien waar de vraag over gaat.

 

Afronding programmeeropdracht wordt hoofdpijndossier

 

Hoe moeilijk zou het zijn om de opdracht gewoon helemaal gebruiksklaar af te ronden, eventueel met hulp van een mediator?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: welkom op Higherlevel!

 

52 minuten geleden, webbouwer zei:

Uiteraard crediteer ik hem bij beëindiging nog steeds voor het betaalde bedrag.

 

Het is niet helemaal duidelijk wat je nog verschuldigd bent, wat je nog moet factureren (bijvoorbeeld een laatste termijn bij definitieve oplevering) en wat de klant nog niet heeft betaald. Over welke orde van grootte hebben we het dan per saldo?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Zoals in bijna elk topic: wat is er precies afgesproken en wat kun je onderbouwen. Laat dat door een derde screenen en je weet je positie. Zoals je het nu vertelt sta je heel sterk, maar een verhaal heb je in de zittingszaal niks aan, dan gaat het om bewijzen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al 6x om die gegevens gevraagd, letterlijk gezegd: "het wachten is op jou, dan kun je de software in gebruik nemen".

Als ik het voor hem doe, kost het hem zelfs niets. Ik weet niet hoe ik deze klant nog kan overtuigen om de volgende stap te zetten. 

Link naar reactie
  • 0

Als je op punt staat om alles te crediteren, waarom laat je het dan niet gewoon rusten en wacht je op zijn ontbrekende gegevens? Dus geen aanmaning versturen of incasso starten. Dan irriteer je de klant niet en hij zal je ook niet in gebreke stellen omdat je op zijn reactie wacht.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, webbouwer zei:

Maar hoezo irriteer ik mijn klant als ik betaald wil krijgen voor meerwerk dat gewoon is afgesproken? Al bijna 6 maanden.

Ik zeg ook niet dat die irritatie terecht is. Maar het is wel duidelijk dat die irritatie aanwezig is als de klant jou in gebreke wil stellen (n.a.v. jouw melding van uit handen geven).

 

Het laten rusten tot een reactie zou ik in ieder geval prefereren boven het compleet crediteren en terugbetalen.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, webbouwer zei:

Orde van grootte = nog geen 700 euro samen...

 

Voor 700 euro zou ik geen hoofdpijn willen hebben. Draag de software over, zeg tegen de klant dat je het prima vind dat een ander het afmaakt en sluit het boek. Als je een advocaat in moet schakelen zullen de kosten een factor x hoger zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijn tip voor vandaag: Geef expliciet aan welke gegevens je nog nodig hebt en stel dat je de opgeleverde software als geaccepteerd beschouwt wanneer hij niet binnen de aangegeven redelijke termijn reageert. Doe dit schriftelijk en bel of - beter misschien nog - bezoek hem om de betekenis daarvan toe te lichten en te bespreken. Probeer de boel te deescaleren, maar neem wel het heft in handen. Sommige klanten hebben wat meer begeleiding nodig en uit wat ik hier lees concludeer ik dat het daaraan heeft ontbroken. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Iemand heeft mij ooit wijsgemaakt dat ze in België een spreekwoord hanteren dat er, in eigen woorden, op neerkomt dat als je problemen 3 dagen laat liggen zich 80% vanzelf oplost. Ik denk dat je wat langer nodig hebt dan 3 dagen. Maar ik zou me niet zo druk maken. 

Vind het trouwens een zwakte bod om aan te bieden om het project te stoppen en alle betalingen te crediteren. Dat kan door een jurist worden uitgelegd als twijfel over je eigen werk en terecht dat de klant een schade claimt. ( Dat zegt niet dat die claim gehonoreerd wordt, maar het verzwakt je onderhandelingspositie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Markilanosz zei:

Iemand heeft mij ooit wijsgemaakt dat ze in België een spreekwoord hanteren dat er, in eigen woorden, op neerkomt dat als je problemen 3 dagen laat liggen zich 80% vanzelf oplost.

 

Haha inderdaad, ik krijg regelmatig een mailtje van klanten die een probleem hebben, dat ze een uurtje later dan toch zelf opgelost hebben :classic_biggrin:

 

Ik heb ook weleens klanten gehad waar ik bijna een jaar op de content moest wachten. Daarom heb ik tegenwoordig in mijn contract het volgende artikel staan: 
Indien is overeengekomen dat contractant 1 zelf content aanlevert dient dit te gebeuren binnen 30 dagen nadat contractant 2 daartoe verzoekt. Indien contractant 2 de verzochte content niet binnen 30 dagen ontvangt zal de website als geaccepteerd beschouwd worden en dient het overeengekomen totaalbedrag binnen 14 dagen daarna voldaan te zijn.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het is een overeenkomst van opdracht. Als er verder niets is afgesproken, mag jij de opdracht niet zomaar opzeggen (de klant mag dat wel, BW 7, artikel 408). Je hebt het erover dat je algemene voorwaarden hebt, misschien dat daarin iets is afgesproken over beëindiging. Een advocaat kan je meer vertellen.

 

Ook ik gebruik (soms) een clausule waarin ik stel dat als de door mij benodigde inhoud niet voor een bepaalde datum is aangeleverd, de opdracht als voldaan zal worden beschouwd en de klant het volledige bedrag schuldig is. (Ik zeg 'soms', omdat ik meestal uurtje-factuurtje werk, wat voor de meeste van mijn klanten handiger is.)

 

Praktisch gezien vind ik je houding wat afwachterig. Wat heeft je ervan weerhouden om bij de klant langs te gaan en te helpen die rekenregels in te voeren?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.