• 0

prive onttrekkingen/storting en belasting aangifte

In mijn balans staat een post prive onttrekking/storting. 

Bij de aangifte op de belasting site met vragen over de balans kan ik dat niet invullen. Het volgende kopje op de site gaat over prive onttrekking/storting. 

Maar ik kan daar niets invullen omdat het voorgaande niet klopt. De balans is niet gelijk omdat die prive opname/storting niet erbij staat.... 

klopt de indeling van mijn balans niet? of zie ik iets over het hoofd? 

 

Wie kan hier zijn licht over laten schijnen?

thx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moeilijk te zeggen zonder wat cijfers te laten zien.

 

Maar op de balans moet je een eindstand van EV (eigen vermogen) opgeven. Die bestaat uit begin EV + storting privé - opname privé + winst. Als je dat niet goed berekend kom je niet verder.

 

Heb je wel een goed volledige balans waar die eind EV ook op staat?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi rik, bedankt voor je antwoord. 

de belasting site hanteert heel andere begrippen op andere plekken dan in mijn balans staan. 

Prive storting/onttrekking bijvoorbeeld; Dat kan ik pas later invullen en dan geeft de belastingsite aan dat de balans niet klopt. 

en btw is ook zo iets. snap ik ook niet hoe ik dat uit mijn balans moet invullen bij de belastingsite.

ik heb een gratis excel sheet. de maker ervan biedt geen ondersteuning met deze vragen. Bobbie boekhouding. (excel-boekhouden punt nl)

 

misschien toch maar tijd voor een boekhouder 🙂

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, vanRijnsoever.nl zei:

Prive storting/onttrekking bijvoorbeeld; Dat kan ik pas later invullen en dan geeft de belastingsite aan dat de balans niet klopt. 

Privé storting en opnames horen ook niet op een eindbalans thuis. Ze zijn in de eindbalans opgenomen in het eigen vermogen. Je moet dus eigenlijk op 31 december een boeking maken waarbij je die zaken naar het EV boekt. En op die manier is de balans weer correct (opnames en stortingen zijn dan 0). Als je dat niet zou doen dan lopen die privé stortingen/opnames alleen maar op jaar na jaar en dat hoort niet. Dus tegenboeken naar EV.

 

De btw is voor het 4e kwartaal. Jij bent voor het 4e kwartaal btw verschuldigd en die hoort dus als schuld aan de belastingdienst op de passiva kant van de balans.

 

Als bovenstaande begrippen jou niet duidelijk zijn lijkt het me inderdaad verstandig iemand daarvoor ik te schakelen.

 

Het opstellen van een W&V en balans is niet heel moeilijk als er geen rare dingen spelen maar je moet wel een beetje begrijpen hoe ze in elkaar steken.

 

In bijgaande xlsx staat een balans waar dan wel die opnames en stortingen staan. Maar voor de belastingdienst is alleen het begin en eind EV van belang. En die reken je dus zelf uit (a.d.h.v. mijn eerder genoemde formule of zoals hier in de xlsx gerekend wordt).

 

 

Balans en W&V HL.xlsx

aangepast door Rik ·
xlsx toegevoegd
Link naar reactie
  • 1

Ik weet niet hoe de Bobbie spreadsheet precies werkt maar normaal maak je aan het einde van het jaar een aantal boekingen om tot een finale eindbalans te komen (en weer de beginbalans van volgens jaar te hebben). (Misschien wordt dat op zijn site uitgelegd)

 

Bijvoorbeeld je kosten en opbrengstrekeningen. Wat doe je daarmee wanneer je naar het volgende jaar gaat? Precies, die stel je weer op 0. Maar dat kan alleen als je die bedragen ergens anders weer bijboekt. En dat doe je dus op je kapitaal rekening (EV). Dus alle bedragen (kosten en opbrengst) zet je op 0 (wat totaal gelijk is aan je winst) en die moet je bij je EV erbij zetten. Dan heb je voor begin volgend jaar een W&V die weer helemaal leeg is en je EV is met de winst gestegen. En dat doe je dus ook met de stortingen en opnames van privé. Die boek je naar 0 en die bedragen komen bij EV erbij/eraf. Op die manier heb je weer een schone lei voor het jaar erop.

 

De xlsx die ik liet zien is een soort tussenstap (die je wel voor de aangifte kunt gebruiken). Daar heb je de W&V nog niet 'leeggeboekt' (omdat je die bedragen ook op moet geven bij de IB). En de winst wordt wel al op de balans samen met de storting/opname zichtbaar gemaakt. Maar van die balans is dan de eindstand van het EV belangrijk voor de aangifte. Omdat daar al de berekening inzit van opname/storting hoef je die verder bij de bedrijfsgegevens niet op te geven. Later wordt die wel gevraagd om te berekenen of het EV goed opgegeven is.

 

Als je bovenstaand een beetje begrijpt ben je al een heel eind 🙂

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.