• 0

Gift aan ANBI administreren

Beste iedereen,

 

Ik probeer er achter te komen hoe ik een gift (in natura) in mijn administratie kan verwerken. In dit geval heb ik een taart afgeleverd. Alleen de ingrediënten worden doorberekend. De rest is een gift. Ik kan een factuur maken met alleen de kosten van de ingrediënten. Maar hoe boek ik dan het gift gedeelte?

 

Ik gebruik e-boekhouden en daar staat alleen uitleg voor als ik geld als gift heb gegeven, maar niet als het in natura is weg gegeven. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Groeten,

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Bak nog eens zo'n taart. Verkoop deze in punten aan derden met een totaalopbrengst van 550 EURO en doneer dan de (netto) opbrengst aan de ANBI. Over de omzet ben je omzetbelasting verschuldigd. Luxe taarten is dat 9%?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ja, als je het op een belachelijke manier ostentatief wil doen, dan die je dat zo inderdaad.

 

Een normaal iemand maakt een taart voor nop en geef je die gewoon.

 

Komen we terug op mijn oorspronkelijke vraag: wat wil je nou precies bereiken? Denk je dat je ergens een voordeel laat liggen door de donatie in geld naar de oppervlakte te brengen? Het lijkt me dat we hier namelijk bezig zijn om een abusievelijke aanname van jou te adresseren.

 

Ik moet zeggen dat het wat vriendelijker mag. Nogmaals ik heb een taart zakelijk voor bijna niks weg gegeven en ben geïnteresseerd hoe ik dat zakelijk zou moeten administreren, that's it. 

 

Stel ik zou dit vaak doen, dan ziet de belasting dienst dat ik alleen maar ingrediënten koop en deze zonder winst verkoop. Dat is toch raar? Zeker als ik het helemaal gratis zou weggeven. Dat denken ze dat ik alleen maar ingrediënten koop en nooit er mee doe. Vandaar dat ik wil weten hoe ik deze donaties kan verwerken in mijn administratie. Ik weet niet waarom je hier zoveel slecht in ziet?

 

Je geeft aan dat wat ik voorstelde een "belachelijke ostentatief" manier. Nou dat boeit me verder niet, want wie gaat dit zien? Niemand... niet eens me boekhouder want die heb ik niet. En jullie kennen mij niet. Het is wel een manier dat duidelijk maakt voor de belastingdienst dat ik daadwerkelijk iets nuttigs doe met de inkopen (de ingrediënten). Zelfs als is het soms gratis. Deze manier is toch juist zuiver? Zo weet de belasting precies in termen van geld wat ik er mee heb gedaan.

 

Maar goed ieder geval bedankt voor alle moeite die jullie doen om me helpen.

aangepast door NLatuny
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, Highio zei:

Bak nog eens zo'n taart. Verkoop deze in punten aan derden met een totaalopbrengst van 550 EURO en doneer dan de (netto) opbrengst aan de ANBI. Over de omzet ben je omzetbelasting verschuldigd. Luxe taarten is dat 9%?

 

Groet,

 

Highio

 

Ja klopt taarten hebben 9% btw tarief.

 

Wat je hier zegt, dat zou ik kunnen doen, maar zij willen zelf een taart eten. Als ik dat zou doen, zouden ze met het doneer geld alsnog naar mij komen met de vraag om een taart te maken voor dat geld.

aangepast door NLatuny
Link naar reactie
  • 0

NLatuny, schrijf nu je gedachte eens uit je blijft hangen in je eigen versie dat als gift boeken voordeliger moet zijn. Terwijl het op papier niks uitmaakt of zelfs onvoordeliger is.

Voor de inkomstenbelasting is het heel simpel zo dat je alleen werkelijk gemaakte kosten kan aftrekken. Jij hebt een taart maakt voor een ANBI en daarvoor 50 euro gerekend daarnaast heb je 50 euro aan ingredienten besteed en dus 0 winst gemaakt. Er zijn verder geen kosten gemaakt dus kun je ook niks aftrekken.

 

Als jij de taart gewoon verkoopt reken je 550 euro min 50 euro ingredienten = 500 euro winst daarna besluit je een gift te doen van 500 euro, die aftrekbaar blijkt (ik laat daarbij de regels van de 1% drempel voor IB even buiten beschouwing) 500-500 = 0 euro winst.

 

Per saldo maakt het dus niks uit in principe. Hoewel je dus ook nog tegen een aftrekbeperking aan kan lopen in de IB omdat je de eerste 1% van je giften niet als aftrekpost kunt rekenen. of zoals de belastingdienst er is sprake van een drempelbedrag. pas als jou giften boven 1% van je verzamelinkomen gaat leidt het tot aftrek.

Het lijkt dus slimmer om deze taart gewoon als verkocht voor 50 euro te boeken. dan heb je 0 winst en geen belastingheffing. (tenzij je heel vaak bijna gratis taarten maakt voor ANBI's)

Terwijl als je het als gift boekt (en de ANBI ook alsnog een factuur van 550 euro stuurt) heb je 500 winst die je als gift boekt (en ook daadwerkelijk schenkt) maar vervolgens verlaagt wordt naar 0 als je de drempel nog niet gehaald hebt betaal je dus gewoon winstbelasting over je 500 euro winst.

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Roel J zei:

NLatuny, schrijf nu je gedachte eens uit je blijft hangen in je eigen versie dat als gift boeken voordeliger moet zijn. Terwijl het op papier niks uitmaakt of zelfs onvoordeliger is.

Voor de inkomstenbelasting is het heel simpel zo dat je alleen werkelijk gemaakte kosten kan aftrekken. Jij hebt een taart maakt voor een ANBI en daarvoor 50 euro gerekend daarnaast heb je 50 euro aan ingredienten besteed en dus 0 winst gemaakt. Er zijn verder geen kosten gemaakt dus kun je ook niks aftrekken.

 

Als jij de taart gewoon verkoopt reken je 550 euro min 50 euro ingredienten = 500 euro winst daarna besluit je een gift te doen van 500 euro, die aftrekbaar blijkt (ik laat daarbij de regels van de 1% drempel voor IB even buiten beschouwing) 500-500 = 0 euro winst.

 

Per saldo maakt het dus niks uit in principe. Hoewel je dus ook nog tegen een aftrekbeperking aan kan lopen in de IB omdat je de eerste 1% van je giften niet als aftrekpost kunt rekenen. of zoals de belastingdienst er is sprake van een drempelbedrag. pas als jou giften boven 1% van je verzamelinkomen gaat leidt het tot aftrek.

Het lijkt dus slimmer om deze taart gewoon als verkocht voor 50 euro te boeken. dan heb je 0 winst en geen belastingheffing. (tenzij je heel vaak bijna gratis taarten maakt voor ANBI's)

Terwijl als je het als gift boekt (en de ANBI ook alsnog een factuur van 550 euro stuurt) heb je 500 winst die je als gift boekt (en ook daadwerkelijk schenkt) maar vervolgens verlaagt wordt naar 0 als je de drempel nog niet gehaald hebt betaal je dus gewoon winstbelasting over je 500 euro winst.

 

Ok ik probeer het even te begrijpen wat je zegt. Dus zoals ik het lees zijn er 2 manieren waarop dit kan verlopen:

 

1. Ik koop aan 50 euro ingrediënten in en ik factureer de ANBI 50 euro voor de taart.

2. Ik doneer 500 euro aan de ANBI. Ik koop aan 50 euro ingrediënten in en ik factureer de ANBI 550 euro voor de taart.

 

Beide zijn belastingtechnisch correct, maar bij optie 2 betaal ik winstbelasting over de 500 euro van de taart? Ik kan die 500 euro bij optie 2 niet aftrekken door de 1% regel. Dus alleen als ik het vaak zou doen kom ik boven die 1% uit en zou het aftrekbaar zijn. Heb ik dit zo goed begrepen?

 

Mijn vervolg vraag zou dan zijn, stel ik besluit om de taart volledig gratig te schenken. In dat geval zou ik zakelijk ingrediënten kopen voor 50 euro. Hoe zou ik het dan moeten administreren? Ik zal namelijk vaker donaties doen aan de ANBI, soms ook volledig gratis. Ik wil niet dat de belastingdienst straks ziet dat ik alleen maar ingrediënten zakelijk koop en vervolgens nooit heb gebruikt, maar wel uit de voorraad zijn verdwenen. Of is dat niet erg?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Manier 2 bestaat niet, want je hebt de ANBI naar eigen zeggen al anders beloofd.

 

Je hebt m.i. voorlopig een boekhouder nodig, want je leest (of begrijpt) onze reacties niet. Zie bijvoorbeeld mijn bericht over een opmerking maken op de factuur voor de gemaakte materiaalkosten. Van de Belastingdienst heb je met deze aantekening bij controle helemaal niks te vrezen.

 

Dat is niet onvriendelijke bedoeld met Prinsrachid even afgezien van woordkeuze, maar een feitelijke constatering. Je bakt er hier belastingtechnisch gezien helaas weinig van. Dat valt werkelijk maar één iemand aan te rekenen. Handboek Ondernemen als leestip. Je bent de tweede vandaag.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
25 minuten geleden, NLatuny zei:

Ik kan die 500 euro bij optie 2 niet aftrekken door de 1% regel. Dus alleen als ik het vaak zou doen kom ik boven die 1% uit en zou het aftrekbaar zijn. Heb ik dit zo goed begrepen?

 

Klopt, het werkt dus beetje vergelijkbaar met andere aftrekbeperkingen zoals die voor representatie en zakendiners waar je ook maar 73,5% kan aftrekken van de totale kosten of de bijtelling van de auto die ook verrekend worden met de zakelijke autokosten waardoor de eerste x duizend euro uiteindelijk geen verlaging van de winst oplevert. Je kunt het totaal in alle gevallen wel als zakelijke kosten boeken maar bij je winstaangifte worden dus deze beperkingen toegepast waardoor je uiteindelijk geen belastingvoordeel ervan hebt.
Door dit soort maatregelen wordt je fiscale winst hoger dan je bedrijfseconomisch berekende winst, waardoor je meer belasting betaald.

 

37 minuten geleden, NLatuny zei:

Mijn vervolg vraag zou dan zijn, stel ik besluit om de taart volledig gratig te schenken. In dat geval zou ik zakelijk ingrediënten kopen voor 50 euro. Hoe zou ik het dan moeten administreren? Ik zal namelijk vaker donaties doen aan de ANBI, soms ook volledig gratis. Ik wil niet dat de belastingdienst straks ziet dat ik alleen maar ingrediënten zakelijk koop en vervolgens nooit heb gebruikt, maar wel uit de voorraad zijn verdwenen. Of is dat niet erg?

 

Nee dat is niet erg zolang jij het kan uitleggen. waar je ook rekening mee moet houden is dat je geen 550 euro schenkt maar slechts 50 euro als je het volledig gratis weggeeft. dat zijn immers jou kosten. alle uren die je besteed zijn geen kosten. je krijgt immers geen uurloon. jou loon is de winst die overblijft nadat alle kosten van alle opbrengsten zijn afgetrokken.  Als je dus producten verkoopt die arbeidsintensief zijn maar weinig materiaal / ingredientkosten. Dan is schenken dus niet zo heel aantrekkelijk als je dacht. zoals ik in mijn eerste reactie ook zei: niet gerealiseerde winst is niet op te voeren als een kostenpost.

Feitelijk is de regeling om het tegen kostprijs te leveren dus voor beide partijen het meest voordelig en fiscaal het makkelijkst uit te leggen.

Want als je iets helemaal gratis weggeeft doe je een schenking, die een aftrekbeperking kent en als je tegen kostprjis levert kan dat gewoon, de belastingdienst zal niet zomaar een fictieve winst gaan toerekenen omdat je ander 550 euro omzet had gehad en nu maar 50. Jij bent vrij om je verkoopprijzen te bepalen en mag de ene klant best een grote korting geven terwijl de andere de volle mep betaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 minuten geleden, Roel J zei:

 

Klopt, het werkt dus beetje vergelijkbaar met andere aftrekbeperkingen zoals die voor representatie en zakendiners waar je ook maar 73,5% kan aftrekken van de totale kosten of de bijtelling van de auto die ook verrekend worden met de zakelijke autokosten waardoor de eerste x duizend euro uiteindelijk geen verlaging van de winst oplevert. Je kunt het totaal in alle gevallen wel als zakelijke kosten boeken maar bij je winstaangifte worden dus deze beperkingen toegepast waardoor je uiteindelijk geen belastingvoordeel ervan hebt.
Door dit soort maatregelen wordt je fiscale winst hoger dan je bedrijfseconomisch berekende winst, waardoor je meer belasting betaald.

 

 

Nee dat is niet erg zolang jij het kan uitleggen. waar je ook rekening mee moet houden is dat je geen 550 euro schenkt maar slechts 50 euro als je het volledig gratis weggeeft. dat zijn immers jou kosten. alle uren die je besteed zijn geen kosten. je krijgt immers geen uurloon. jou loon is de winst die overblijft nadat alle kosten van alle opbrengsten zijn afgetrokken.  Als je dus producten verkoopt die arbeidsintensief zijn maar weinig materiaal / ingredientkosten. Dan is schenken dus niet zo heel aantrekkelijk als je dacht. zoals ik in mijn eerste reactie ook zei: niet gerealiseerde winst is niet op te voeren als een kostenpost.

Feitelijk is de regeling om het tegen kostprijs te leveren dus voor beide partijen het meest voordelig en fiscaal het makkelijkst uit te leggen.

Want als je iets helemaal gratis weggeeft doe je een schenking, die een aftrekbeperking kent en als je tegen kostprjis levert kan dat gewoon, de belastingdienst zal niet zomaar een fictieve winst gaan toerekenen omdat je ander 550 euro omzet had gehad en nu maar 50. Jij bent vrij om je verkoopprijzen te bepalen en mag de ene klant best een grote korting geven terwijl de andere de volle mep betaald.

 

 

Ah super, bedankt voor je uitleg! Hier kan ik wat mee en is wat mij betreft deze thread dan ook afgerond.

aangepast door NLatuny
Link naar reactie
  • 0

Dat is opnieuw de grootste onzin, want je kunt giften op jaarbasis gewoon bij elkaar optellen...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De belastingdienst bemoeit zich niet inhoudelijk met je onderneming, maar controleert wel (soms) of je daadwerkelijk een onderneming drijft.

Jij bent bang dat de belastingdienst raar tegen je omzet vs. kosten aankijkt. Dat hoeft niet. In feite is het weggeven van je al je taarten net zo raar als het weggeven van al je winst. De belastingdienst zal wellicht de vraag stellen of je onderneming wel een bron van inkomsten is. Indien dat niet het geval is, dan voldoe je niet aan de criteria om fiscaal gezien als ondernemer te worden aangemerkt.

 

Maak je af en toe een taart tegen kostprijs, dan is er dus weinig aan de hand. Verdien je door al het weggeven te weinig om van rond te kunnen komen, dan trekt dat de aandacht.

 

Verder sluit ik me aan bij wat al genoemd is. Als ondernemer staat je arbeid niet in de boekhouding. Doe jij 20 uur over een taart, in plaats van 10 uur, dan zet je dat niet in je boekhouding...

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

wat is onzin?

Dat TS bij deze dit draadje als afgerond ziet ondanks vele vrijwillige en goedbedoelde bijdragen die werkelijk nog niet geland zijn naar mijn mening...

 

...optie 2 bestaat helemaal niet als je al een levering aan 50 EURO beloofd hebt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Misschien moet jij ook eens kijken naar de manier waarop jij bijdraagt in dit draadje, je hebt inmiddels 10 keer gereageerd in dit draadje waarbij  de helft van de reacties gaat over de manier waarop volgens jou gereageerd zou moeten worden door TS.

Terwijl er niet veel meer aan de hand is dan in eerste instantie wat langs mekaar heen praten voordat het kwartje viel hoe het nu werkt en het probleem dus blijkbaar heeft opgelost voor TS.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Highio zei:

Dat TS bij deze dit draadje als afgerond ziet ondanks vele vrijwillige en goedbedoelde bijdragen die werkelijk nog niet geland zijn naar mijn mening...

 

Groet,

 

Highio

 

Mis ik nog wat dan? Ik ben nu van plan om een factuur van 50 euro te sturen naar de ANBI. Dat is toch goed dan?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

2. Ik doneer 500 euro aan de ANBI. Ik koop aan 50 euro ingrediënten in en ik factureer de ANBI 550 euro voor de taart.

Quote

Mis ik nog wat dan? Ik ben nu van plan om een factuur van 50 euro te sturen naar de ANBI. Dat is toch goed dan? 

Dit zijn twee verschillende zaken. RoelJ, ik vind jouw opmerking aan mijn adres werkelijk de omgekeerde wereld, maar have fun met dit soort pannenkoekenbakkers op een ondernemersforum..

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Onder een gift wordt normaal gesproken iets verstaan zonder tegenprestatie. Dus wanneer men de 500 euro binnen zou hebben zouden ze elders taart kunnen kopen. Jij geeft gewoon een mooie korting en daarvoor maakt het niet uit of je het doet vanwege de goedheid van je hart,  slecht ondernemerschap, dat deze bijna over datum gaat of wat dan ook. Dat mag in principe gewoon.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Wat je hier zegt, dat zou ik kunnen doen, maar zij willen zelf een taart eten.

Dat heeft m.i. dan puur gezien ook weinig van doen met de doelstellingen of bedrijfsvoering van welke  ANBI dan ook. Dat is gewoon een feestje bouwen met gratis of goedkoop taart eten of hooguit kantoorkosten besparen. Mooi he, dat verschil van inzicht!?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Highio zei:

Dat heeft m.i. dan puur gezien ook weinig van doen met de doelstellingen van welke  ANBI dan ook.

Dat is toch volstrekt irrelevant? 

 

Ik vind de vraag best begrijpelijk. Er staan taarten in mijn etalage en als ik er eentje weggeef aan een goed doel, hoe werkt dat door in mijn boekhouding? Er hangt weliswaar een prijskaartje aan, maar als je die taart weggeeft voor kostprijs maak je geen omzet (behalve die kostpijs dan) en valt er dus ook niet zoveel te boeken.

 

De vraag of het als gift aan een goed doel ergens aftrekbaar is, werd niet eens gesteld. Al zweeft die vraag er wel een beetje onder. Maar voor deze case had het ook een buurvrouw kunnen zijn. Nu is het een goed doel, en weten we eigenlijk niet of het een ANBI is.

 

Er zijn wetenschappelijke schattingen (gebaseerd op panelonderzoek) dat Nederlandse bedrijven jaarlijks voor 2 miljard geven aan goede doelen, deels als gift en deel als sponsoring. Een aanzienlijk deel daarvan vindt plaats in natura. Het is dus geen marginaal onderwerpje. Al wordt daar nauwelijks over gepubliceerd. Het structureren van die 2 miljard lijkt me een vak apart.

 

Alleen al vanwege de BTW.

 

En niet zeuren over taarteters op een zomerse Paasavond!!! 🛀

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Er staan taarten in mijn etalage en als ik er eentje weggeef aan een goed doel, hoe werkt dat door in mijn boekhouding?

Die vraag lijkt mij ruimschoots beantwoord, maar is deze ook begrepen? Naar mijn beste inschatting in eerste instantie in ieder geval niet. Ik snap daarbij werkelijk het idee niet waarom juist ik hier moeilijk zou (willen) doen.

 

Quote

De vraag of het als gift aan een goed doel ergens aftrekbaar is, werd niet eens gesteld. Al zweeft die vraag er wel een beetje onder.

Dat is toch ook precies waar Prinsrachid naar vraagt?

 

Ik krijg wekelijks (bedel)brieven waarvan ik denk, waarom zou ik als ondernemer sponsoren of doneren!? Deze vraag is werkelijk bijzaak waar onze economie niet op draait. Verkoop morgen beter x taarten aan dit bedrag, maar daar heb ik in mijn eigenwijsheid of koppigheid dan weer een hard hoofd in.

 

Lees allemaal de bijdragen van mmint even terug! 😉

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Wij sponsoren regelmatig materialen en manuren.
Dus een kleine tip, zet het totale bedrag wel op de factuur, de organisatie mag best wel weten wat je weggeeft, bovendien kun je bij een volgende keer beter uitleggen wat de prijs werkelijk is.

Dus de taart kost 550 euro, sponsoring/korting/promotie is 500 euro. Eindbedrag 50 euro.

Hoef je meteen niet bang te zijn dat een belastingdienst er moeilijk over zou doen, zelfs niet als dit de enige opdracht van dit jaar wordt.

Het is namelijk helemaal niet ongebruikelijk om dingen weg te geven of korting te geven om een opdracht binnen te halen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.