• 0

Stichting in slaap zetten: hoe juridisch regelen?

Hallo!

 

Ik heb een vraag die ik anoniem stel, al ben ik al langer met mijn persoonlijke account bekend bij Higherlevel. Ik heb inmiddels al online gezocht naar mijn vragen, maar een passend antwoord heb ik helaas nog niet gevonden. Ik heb met mijn organisatie een rechtsvorm voor een stichting waar ik enige officiële bestuurder ben. De stichting heeft geen winst-oogmerk, maar moet wel een bepaalde omzet maken om uiteindelijk kiet te draaien. Dit jaar is de stichting ook voor het eerst subsidie-loos, maar lukt het niet goed om samen met de vrijwilligers voldoende omzet te genereren. Mijn partner helpt mij mee in het denkwerk en het ondersteunen, maar meer en meer komen we zo langzamerhand tot de conclusie dat we wellicht de stichting in slaapstand moeten zetten zodat we het op een later moment wellicht beter kunnen gaan oppakken. In plaats van opheffen van de stichting, zien we een slaapstand meer zitten voor de stichting. Maar: hoe dit verwezenlijkt kan worden en op welke wijze, is niet goed duidelijk. Het gaat dan ook wel om vooral praktische zaken zoals:

- Kun je tijdelijk een bankrekening stopzetten? En wat doe je met eventueel vermogen wat er dan nog staat op de rekening tijdens de slaapperiode?

- We willen graag de website dan wel aan houden, daar hier de kosten niet heel hoog van zijn

- Welke zaken moet je nog meer realiseren als je een stichting in slaap gaat brengen?

 

Voor de volledigheid: de stichting heeft geen schulden ergens, maar wij vangen nu de kosten op en dat lijkt ons gewoon niet de bedoeling. Het gaat niet om verschrikkelijk hoge bedragen, daar we kiet draaien al bij € 1500,-, maar gezien we allen alles vrijwillig al doen in tijd, mag het eigenlijk geen geld gaan kosten. 

 

Wie kan ons verder helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb al dertig jaar een slapende stichting, dus dat kan probleemloos. Kraait geen haan naar.

 

Waar geef je 1500 euro aan uit? Er was blijkbaar iemand die subsidie gaf, dus er zijn instellingen die meenden dat je iets nuttigs deed. Doe je dat nog steeds? Komen daar geen inkomsten uit voort?

 

Wat was het originele plan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De subsidie was een opstartsubsidie om materialen e.d. aan te kopen en te ondersteunen bij de opstart van het project. De subsidie was goed voor maximaal 50% van de kosten. De activiteit is verder niet veranderd, maar de kosten die we nu nog hebben, zijn niet voor een nieuwe activiteit maar om de bestaande activiteit overeind te houden. Deze kosten zitten hem in:

- Bankkosten (hebben van een rekening)

- Website hosting

- Kosten boekhoudpakket snelstart

- Kosten administratiekantoor

- Huur

- Opleidingskosten vrijwilligers

- Verbruikskosten voor onze activiteit

 

We hebben overigens wél inkomsten, maar de inkomsten zijn simpelweg niet toereikend. Als we in de trend van nu doorgaan, zou het over het hele boekjaar een verlies komen van plusminus 500 euro ten aanzien van de kostprijs. 

 

Het originele plan was dat we diensten zouden verlenen aan mensen die beperkte financiële mogelijkheden hadden door vrijwilligers op te leiden om deze diensten te verlenen. We hebben daarbij om de week een moment waarop onze cliënten hiervan gebruik kunnen maken. Daarbij hebben we een in onze ogen erg lage dekkingsgraad gekozen van 30% om de kostprijs te berekenen van elk uur dat we onze diensten verlenen. Daarbij hebben we in de bijsturing naar 2019 een secundaire doelgroep toegevoegd van mensen die net boven de bijstandsnorm vallen + studenten, waardoor de bijstandsgerechtigden eigenlijk wat minder betalen dan de kostprijs en de tweede doelgroep dit zou compenseren. Helaas blijft de clientèle van de tweede doelgroep achter, waardoor we vooral cliënten uit onze primaire doelgroep hebben. In allerlaatste geval zou je nog kunnen bedenken om voor deze doelgroep de prijs omhoog te trekken naar de kostprijs, maar dat is iets waar ik eigenlijk pas als allerlaatste aan wil denken.

 

We hebben n.a.v. kwartaal 1 wel wat maatregelen genomen om in 2019 in elk geval kiet te kunnen draaien (uitwerking moet nog op zich laten wachten), maar deze vraag hier is dan ook vooral erop gericht: stel het zou na kwartaal 2 of 3 (we bekijken het per kwartaal) nog steeds te laag liggen qua omzet: wat zijn de mogelijkheden en waar moeten we rekening mee houden.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, StichtingNL zei:

Daarbij hebben we een in onze ogen erg lage dekkingsgraad gekozen van 30% om de kostprijs te berekenen van elk uur dat we onze diensten verlenen.

 

Geen flauw idee wat daar staat. Stel je rijdt in een busje met plek voor 10 man en je dekkingsgraad is 30% dan zegt dat nog niks over de kostprijs. De kostprijs is de kostprijs, dat is geen toerekenbare factor. En hoezo bereken jij je tijd in 'uren dat we onze diensten verlenen'?? Zijn jullie onderdeel van de kostprijs? Zo je 80 euro per uur willen, maar vraag je 24 euro?

 

Met een omzet van 1500 euro per jaar oftewel 125 euro per maand kun je  vrijwel niets betalen.

 

Er zal vast een vooronderstelling geweest zijn. Een verwachting. Die niet uitkomt. Dat kun je wijten aan aanloopproblemen of kinderziekten. Het kan ook een structureel probleem zijn. Er is onvoldoende behoefte. In beide gevallen is een pauze nemen niet de oplossing.

 

 Maar je kan gewoon stoppen en de stichting aanhouden. Als je dat slapen wil noemen is het best. En die bankrekening: die loopt vanzelf leeg op de kosten. Zorgt de bank wel voor. Staat daar nog een subsidierestant op? Moet je aan iemand verantwoording afleggen over de balans? In geval van nood kun je het altijd nog doneren aan een verwant goed doel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij rekenen de kostprijs als volgt: € 1.500,- gedeeld door 26 edities = € 57,69. Per editie is er 7,5 uur beschikbaar, hiervan 30% is 2,25 uur.  Per uur zouden we dan tenminste € € 25,64 moeten omzetten bij de dekkingsgraad van 30%.

 

Verder de subsidie die vorig jaar verkregen is, is geen restant meer van over en inmiddels is de verantwoording daarover afgedragen. Kun je een dan ook een stichting slapende houden zonder de bankrekening aan te houden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.