• 0

Vrijgestelde uren opgebouwd in periode vrijgesteld van werk

Beste forumleden,

 

sinds 1 maart 2019 zit ik in de ww. Per 1 september 2018 ben ik door mijn voormalige werkgever al vrijgesteld van werk. In deze periode (1 sep 2018 tot 1 maart 2019) heb ik veel uren gewerkt in het opzetten van een eigen onderneming. Ik heb hier nog niets mee verdient.

 

Ik wil nu van start gaan als ondernemer en kan volgens het UWV geen gebruik maken vd startersregeling omdat ik voor 1 maart me al ingeschreven heb bij de kvk (nl. Per november 2018). Ik wil nu gaan starten en daarbij qua uitkering vrijstelling krijgen middels de vrijgestelde uren. Hierbij  moet ik een opgave doen van de uren die ik in de periode van 26 weken voor 1 maart aan mijn onderneming heb gewerkt.

 

Het UWV geeft nu aan dat de uren die ik aan de onderneming heb gewerkt tijdens de periode van vrijstelling van werk niet meegerekend mogen worden. Klopt dit?

 

mvg,

 

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Patrick,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

5 uur geleden, Patrick15 zei:

Het UWV geeft nu aan dat de uren die ik aan de onderneming heb gewerkt tijdens de periode van vrijstelling van werk niet meegerekend mogen worden. Klopt dit?

 

Ja dat klopt. De vrijstelling betreft de structurele uren die je naast je werk aan je eigen bedrijf besteedde , niet de uren die je tijdens of in plaats van je werk besteedde.

Voor een zuivere meting gaat UWV uit van de periode van 26 weken voorafgaand aan het moment van aankondiging ontslag of aanvang vrijstelling werkzaamheden, niet het moment van daadwerkelijke aanvang WW.  Voor jou wordt dan dus gekeken naar de uren die je al besteed hebt aan je eigen bedrijf in de periode 1-3-2018 tot 1-9-2018

 

 

5 uur geleden, Patrick15 zei:

Ik wil nu van start gaan als ondernemer en kan volgens het UWV geen gebruik maken vd startersregeling omdat ik voor 1 maart me al ingeschreven heb bij de kvk

 

Dat klopt niet altijd . Het moment van inschrijven is niet per sé bepalend: het gaat om het moment van daadwerkelijke start van de ondernemersactiviteiten. Voorbereidende werkzaamheden zoals onderzoek, aanvraag vergunningen etc mogen al plaats vinden vóór het moment dat je gebruik maakt van de WW startersregeling.

 

Hamvraag is dus: wat heb je allemaal gedaan in de periode 01-09 tot 01-03?

 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - h i e r - o m v o u w e n  - e n - a f s c h e u r e n  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Mijn mening:

 

De UWV startersregeling en de vrijstellingsregeling zijn eigenlijk niet compatibel met situaties waar je heel lang vrijgesteld van dienst bent. Je moet een keuze maken tussen  niets doen / alleen voorbereidingen en dan met startersregeling of direct vol gas geven.  Een beetje ondernemer doet uiteraard dat laatste.

 

Aan de andere kant:  Feitelijk is de 6 maanden vrijstelling van werkzaamheden tussen 01-09 en 01-03 jouw 'startersregeling '' geweest : en eentje met een veel hogere inkomstenbron (100% salaris) dan de startersregeling (circa 50% van het salaris). Bovendien bouw je in die periode nog WW rechten op in plaats van dat ze van je uitkeringsduur afgaan.  Kortom : verwacht geen medelijden; je hebt een  veel luxere startersregeling  gehad dan menig ondernemer.

 

In alle gevallen heb je overigens nog een een vangnet: mocht het - ook zonder startersregeling of vrijstelling - om wat voor reden dan ook niet lukken met je bedrijf, dan kun je - als je per 01-03  WW aanvraag en vervolgens direct stopzet ivm zelfstandig ondernemerschap- wel de WW rechten en uitkering laten herleven zodra je - binnen de oorspronkelijke termijn van je WW rechten - je bedrijf staakt 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.