• 0

Eerste keer aangifte inkomstenbelasting (IB) als zzp’er

Sinds 2 april 2018 sta ik als ZZP'er ingeschreven bij de KvK. Mijn bedrijfsactiviteiten bestaan hoofdzakelijk uit: gitaarles, huiswerkbegeleiding en bijles geven. Ook ben ik actief als muzikant, maar de opbrengsten daarvan (minder dan €100) in het boekjaar zijn allemaal via een gageverklaring verlopen (en de inkomsten zijn dus eigenlijk onkostenvergoedingen).

 

Nu moet ik voor het eerst IB aangifte doen en het lijkt allemaal maar zwarte magie. Dit zijn de gegevens die ik in m'n administratie heb verzameld: ik heb in totaal €4.149,50 aan opbrengsten en €643,25 aan uitgaven, waarvan €97,79 aan advertenties, €50 voor de KvK inschrijving, €191,46 aan materiaal voor mijn gitaarlessen en administratie (boekjes, snaren, zakelijke agenda, kantoorartikelen) en €304 voor een muziekcursus waar ik deel aan heb genomen (Totale kosten waren €380, dus 80% van het totale bedrag genoteerd volgens de regel .) Ik heb geen gescheiden privé en zakelijke rekening, en in principe heb ik alle winst privé uitgegeven aan kamerhuur, onkosten, etc.

 

Van al deze gegevens heb ik een mooi overzichtje, maar bij het invullen van het IB formulier gaat het mis. Ik heb de getallen bij winst-en-verliesrekening als volgt ingevuld:

https://imgur.com/BGkctRa

https://imgur.com/s11vDNN

 

Hoe moet ik vervolgens de activa en passiva invullen? En moet ik dan het volledige winstbedrag invullen bij "privéontrekkingen in geld" gezien ik de winst direct voor privé doeleinden gebruik? (Ik heb de volledige winst in 2018 op gemaakt) De rest van de aangifte kom ik denk ik wel uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat gaat er precies "mis"?

 

Er is een beetje een lastige issue in de aangiftesoftware die iets zegt als de 'activa komen niet overeen met de passiva' of iets van die strekking, en het verschil daartussen kun je compenseren door dat verschil in te vullen als prive-ontrekkingen. 

 

Zelf heb ik wel een zakelijke rekening maar ook wel eens last van die melding gehad. Meestal ging het om een kleine discrepantie waarbij het aanpassen van het bedrag aan prive-ontrekkingen met een paar tientjes de hele boel oploste. Met een zakelijke rekening is gemakkelijker te zien hoeveel je daadwerkelijk ontrokken hebt en daarmee of het bedrag realistisch is op wat afrondingsfouten en dergelijke na.  Iets anders dat wel eens mis ging is dat ik een zakelijke uitgave pinde met een prive-pinpas. Als eenmanszaak mag dat best, maar als je het niet administreert of compenseert door datzelfde bedrag direct over te boeken van zakelijk naar prive (met een notitie erbij) kom je soms voor verrassingen te staan. 

 

Je hoeft echter niet per se een zakelijke rekening te hebben om dat onderscheid te maken: het kan ook door een tweede prive rekening te nemen en vanaf daar al je zakelijke transacties te doen zodat je in ieder geval enige scheiding hebt. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, koeno100 zei:

Hoe moet ik vervolgens de activa en passiva invullen?

Ook gewoon invullen zoals gevraagd wordt. Openstaande vorderingen, schulden etc. Het enige magische cijfer is het eind Eigen Vermogen. Dit moet je uit je balans halen die je niet hebt. Maar die kun je vrij makkelijk zelf berekenen.

 

9 uur geleden, koeno100 zei:

En moet ik dan het volledige winstbedrag invullen bij "privéontrekkingen in geld" gezien ik de winst direct voor privé doeleinden gebruik?

Niet zozeer omdat je die direct voor privé doeleinden gebruikt maar omdat je geen zakelijke bankrekening hebt. Maar... het kan zijn dat niet je volledige winst privé opname is.

 

Als je verder geen activa hebt en geen passiva (schulden) dan is je EV het volgende:

eind Eigen Vermogen = begin Eigen Vermogen + Winst + Storting privé - Opname privé

0 + 3551 + 0 - 3551 = 0

 

Maar als je bijvoorbeeld niet alle debiteuren betaald hebt gekregen neemt je activa toe (post te vorderen debiteuren) en je opname af (dus EV toe). Het geld zit dan n.l. 'nog in de zaak'. Ook als je nog kwartaal 4 van de OB moest betalen neemt je passiva/schuld toe (post te betalen btw) en je opname ook toe (dus EV af).

 

Heb je zelf al een W&V en balans opgesteld? Want om nu direct getalletjes bij de aangifte in te geven lijkt mij niet zo handig. Je kunt bijvoorbeeld bijgaande xlsx gebruiken om een beter inzicht te krijgen in de getallen die je dan bij de IB op moet geven.

 

Balans en W&V HL.xlsx

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Koeno100,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Heb je nog andere bronnen van inkomen?

 

Onder wat voor regeling val je m.b.t. omzetbelasting? KOR?

 

En wat voor aangifte IB wil je gaan invullen?

 

Heb je het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst het afgelopen jaar doorgenomen en bij de hand?

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. je wordt ook niet op een zondagavond gitarist

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 hours ago, R.I.P. - Benm said:

Wat gaat er precies "mis"?

Het is niet per se dat het mis gaat doordat er in het programma iets fout gaat, maar eerder dat termen als "vaste materiële activa" en "liquide middelen" etc. mij heel weinig zeggen waardoor ik geen idee heb wat ik waar in moet vullen.

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, Rik · said:

Heb je zelf al een W&V en balans opgesteld? Want om nu direct getalletjes bij de aangifte in te geven lijkt mij niet zo handig. Je kunt bijvoorbeeld bijgaande xlsx gebruiken om een beter inzicht te krijgen in de getallen die je dan bij de IB op moet geven.

Heel fijn bestandje, maakt het gelijk een stuk overzichtelijker en eenvoudiger! Verder zijn alle facturen aan het eind van het jaar betaald, heb ik zelf ook alles betaald en ik heb verder geen apparaten oid aangeschaft die langer dan een jaar meegaan en die ik zou moeten afschrijven. Verder is het totaal wat ik aan kamerhuur heb moeten betalen hoger dan mijn winst, dus ben ik er vrij zeker over dat ik al mijn winst heb opgemaakt in 2018.

 

Ik heb dat Excel bestandje als volgt ingevuld. Klopt dit een beetje naar wat ik heb gezegd?

https://imgur.com/qtwwyW5

 

Link naar reactie
  • 0
2 hours ago, Highio said:

Heb je nog andere bronnen van inkomen?

Nee, alleen de inkomsten uit mijn eigen "onderneming".

 

2 hours ago, Highio said:

Onder wat voor regeling val je m.b.t. omzetbelasting? KOR?

Ik heb afgelopen jaar Q2, 3 en 4 omzetbelasting aangegeven. Pas januari dit jaar kwam ik er achter dat ik de KOR kon toepassen.

 

2 hours ago, Highio said:

En wat voor aangifte IB wil je gaan invullen?

Zijn er verschillende soorten? Ik ben ZZP'er dus de IB die ik wil invullen is voor een onderneming.

 

2 hours ago, Highio said:

Heb je het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst het afgelopen jaar doorgenomen en bij de hand?

Nee, wist ook niet dat deze er was om eerlijk te zijn! Als ik er zo even doorheen scrol had ik die misschien wel door moeten nemen...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, koeno100 zei:

Ik heb afgelopen jaar Q2, 3 en 4 omzetbelasting aangegeven. Pas januari dit jaar kwam ik er achter dat ik de KOR kon toepassen.

Kwam je hier pas achter na aangifte Q4 of heb je bij Q4 de KOR aangegeven?

 

Krijg je dan niet voor vorig jaar de betaalde OB terug? Als je in januari voor 2018 KOR aangeeft zou je van de BD de betaalde bedragen van Q2 en Q3 terug moeten krijgen. Die moet je ook op de balans zetten.

 

De KOR moet je n.l. ook bij je winst optellen. Heb je dat gedaan?

 

Als de termen materiële activa en liquide middelen je overigens niets zeggen is het de vraag of je zelf wel IB aangifte moet doen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, koeno100 zei:

 Dit zijn de gegevens die ik in m'n administratie heb verzameld: ik heb in totaal €4.149,50 aan opbrengsten en €643,25 aan uitgaven

 

Ben je überhaupt wel ondernemer voor de inkomstenbelasting? Heb je de ondernemerscheck gedaan? Zo nee, doe die dan meteen. Als je namelijk geen ondernemer bent, vul je de winst gewoon onder resultaat overige werkzaamheden in - en ben je klaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
21 minutes ago, prinsrachid said:

 

Ben je überhaupt wel ondernemer voor de inkomstenbelasting? Heb je de ondernemerscheck gedaan? Zo nee, doe die dan meteen. Als je namelijk geen ondernemer bent, vul je de winst gewoon onder resultaat overige werkzaamheden in - en ben je klaar.

Eerder de check gedaan, daar kwam toen ja uit. Echter wist ik mijn omzet toen niet en nu ben ik volgens alle categorieën ondernemer behalve bedrijfsomvang dus kan ik gewoon als particulier aangifte doen. Maakt het een stuk makkelijker, thanks!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Side question m.b.t. gitaarles, huiswerkbegeleiding en bijles geven. Lever je direct aan particuliere klanten of word je door organisaties ingehuurd? Tegen welk uurtarief? Dat zou ik dan ook eens laten toetsen!

 

Klopt mijn vermoeden dat je student met studiefinanciering bent?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 minute ago, Highio said:

Side question m.b.t. gitaarles, huiswerkbegeleiding en bijles geven. Lever je direct aan particuliere klanten of word je door organisaties ingehuurd? Tegen welk uurtarief? Dat zou ik dan ook eens laten toetsen!

 

Klopt mijn vermoeden dat je student met studiefinanciering bent?

 

Groet,

 

Highio

Ik word voor huiswerkbegeleiding ingehuurd, bij gitaarles en bijles lever ik direct aan particuliere klanten. Uurtarief wisselt. Gitaarles 30 per uur, huiswerkbegeleiding 15 per uur en bijles 20 per uur. Waar/hoe zou ik dat kunnen laten toetsen?

 

Wat betreft je vermoeden, op dit moment zit ik in mijn tweede tussenjaar. September 2019 begin ik met een studie en krijg ik studiefinanciering, waarna mijn werkzaamheden ook zullen afnemen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Succes met de aanvang van die studie!

 

Heeft nooit iemand in jouw persoonlijke omgeving het alternatief van een (bij)baan in loondienst als verstandig/zakelijk alternatief genoemd? Bij deze ik dus wel en verder bemoei ik me niet met jouw leven en zaken! 😉😎

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Tja, mijn tip voor lezers in soortgelijke omstandigheden: ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting, lees dan het gratis Handboek Ondernemen en leer boekhouden of besteed het uit. Indien je zelf geen kloppende begin- en eindbalans kunt opstellen en toch je zakelijke aangifte gaat invullen, dan vraag je om problemen. Meest belangrijk is de vaststelling van het Eigen Vermogen. Klopt je EV niet, dan gaat er volgende aangifte nog meer mis...

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om lid te worden van FNV zelfstandigen. Op het inlogdeel van hun website staat behoorlijk wat info voor zzpers die hun eigen aangifte willen doen. Zelfs een excelsheet waarmee je de cijfers van je w&v rekening om kan zetten naar fiscale cijfers. 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Drie tips/opmerkingen:

 

1. De eerste keer dat je dit doet, kan het nuttig zijn een boekhouder in te schakelen. Geef aan dat je over zijn/haar schouder wil meekijken, zodat je het voortaan zelf kunt doen.

 

2. Mocht je verwachten dat je langer dan een week nodig hebt om je aangifte af te ronden, vraag dan uitstel aan.

 

3. "uitgaven, waarvan €97,79 aan advertenties, €50 voor de KvK inschrijving, €191,46 aan materiaal voor mijn gitaarlessen en administratie (boekjes, snaren, zakelijke agenda, kantoorartikelen) en €304 voor een muziekcursus waar ik deel aan heb genomen"

 

De belastingdienst ziet studies en cursussen als een verrijking van de persoonlijke bagage en deze zijn daarom niet als ondernemingskosten af te trekken. Een uitzondering is als de cursus leidt tot een uitbreiding van bestaande kennis; denk aan een advocaat die op cursus gaat om over nieuwe wetten te leren. Een advocaat daarentegen die een cursus Spaans volgt, omdat hij vaak Spaanstalige klanten heeft, kan die kosten niet als zakelijk opvoeren.

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Branko Collin zei:

De belastingdienst ziet studies en cursussen als een verrijking van de persoonlijke bagage en deze zijn daarom niet als ondernemingskosten af te trekken. Een uitzondering is als de cursus leidt tot een uitbreiding van bestaande kennis ...

Een muziekcursus voor een muzikant lijkt mij daar heel goed in passen ... zeker als dat hogere inkomsten zal opleveren.

Dat het tevens een verrijking van de persoonlijke bagage zal zijn, is dan mooi meegenomen.

Dat geldt overigens ook voor de advocaat die op cursus gaat om over nieuwe wetten te leren ... zal in privé ook handig zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Branko Collin zei:

304 euro voor een muziekcursus waar ik deel aan heb genomen

 

Niet aftrekbaar als ondernemerskosten, maar waarschijnlijk nog wel deels (alles boven de 250 euro) als studiekosten via het privégedeelte van de aangifte. Ongeacht of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent of niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de cursus afgetrokken volgens "Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen,
seminars, studiereizen (inclusief reis- en verblijfkosten), e.d." in de volgende link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten

 

De cursus was ook bedoeld ter verrijking van mijn bestaande kennis als musicus met als doel om op mijzelf beter op de markt te plaatsen en beter te presteren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.