• 0

Hoe stel ik mijn ondernemingsvermogen vast

Ik heb nog geen zakelijke rekening. Dus het is lastig om het ondernemingsvermogen vast te stellen.

Ik ben op 15 januari 2018 begonnen met mijn bedrijf. Ik overweeg nu om het ondernemersvermogen op 15-1-18 vast te stellen op 0 euro.

En dan via de opbrengsten, kosten, onttrekkingen etc het restant op een nieuw te openen bedrijfsrekening te zetten, als belastbare winst uit de onderneming. Dat zal vermoedelijk op enkele honderden euro's uitkomen.

 

Mijn vraag: is dit een 'geldige' beredenering, en wordt dat geaccepteerd door de belastingdienst?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

En voor de rest volg je gewoon je administratie. Zolang die in orde is, wordt dat door de BD geaccepteerd. Een zakelijke rekening is geen verplichting (maar wel handig) en hoeveel en wanneer jij daarnaartoe overboekt doet er niet toe. Zolang het maar in je administratie staat.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Trudy, welkom op HL!

 

Het bedrag waar de belastingdienst naar vraagt is het Eigen Vermogen dat blijkt uit je balans (EV). Een beginvermogen van 0 is een prima start. De berekening die je moet maken is deze:

   EV-eind = EV-begin +/+ resultaat -/- opnames +/+ stortingen.

Door het aangifte programma wordt dit eindvermogen gebruikt om een vermogenstoets uit te voeren, waarbij je een foutmelding krijgt indien de berekening niet overeenkomt met de ingevoerde cijfers.

 

Dat eindvermogen is dan (meestal) weer gelijk aan het beginvermogen van het jaar erop. Belangrijk dus dat het klopt, anders heb je volgend jaar ook een probleem.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, mmint zei:

EV-eind = EV-begin +/+ resultaat -/- opnames +/+ stortingen.

Het 'probleem' is natuurlijk hoe je opnames en stortingen ziet als je alleen maar een privé bankrekening hebt. Zie je dan alle zakelijke inkomsten en uitgaves als opnames en stortingen? Of kun je dat op een handigere manier bijhouden?

Link naar reactie
  • 0

Met alleen een privé rekening maak je het jezelf lastiger dan nodig. Ik zou dan in ieder geval een aparte (privé) betaal of spaar-rekening openen om eea. te scheiden. Alternatief wellicht proberen alle zakelijke mutaties in een bankboek te administreren, maar met alles op één rekening kun je niet je saldo gebruiken om je administratie te controleren. Aparte rekening is dus beter...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minuten geleden, mmint zei:

Met alleen een privé rekening maak je het jezelf lastiger dan nodig. Ik zou dan in ieder geval een aparte (privé) betaal of spaar-rekening openen om eea. te scheiden.

Ja, dat heb ik zelf ook altijd gehad. Zakelijke bankrekening. Maar TS is dus met een privé rekening begonnen een ik vroeg me af of er een makkelijkere manier van bijhouden is. Je zou natuurlijk aan het einde van het jaar de (correcte) balans op kunnen stellen. Het verschil in activa/passiva zou dan je privé opnames moeten zijn. Maar dan raak je de balans controle natuurlijk kwijt. Misschien voor eenmalig een keer geen probleem (als je daarna toch weer even je bij en afschrijvingen controleert of dat hetzelfde is) maar voor blijvend is een zakelijke rekening natuurlijk het beste. Correctie: gezien het kennisniveau van vele beginnende ondernemers m.b.t. de balans dus wel een probleem 🤐 :classic_rolleyes:

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Rik · zei:

Het 'probleem' is natuurlijk hoe je opnames en stortingen ziet als je alleen maar een privé bankrekening hebt. Zie je dan alle zakelijke inkomsten en uitgaves als opnames en stortingen? Of kun je dat op een handigere manier bijhouden?

 

Theoretisch zou je dit inderdaad moeten bijhouden. Elke boeking is dan een privéstorting of een priveonttrekking. Maar dat is ook meteen het 'voordeel'. Ieder boeking is een privéstorting of -onttrekking! Ik heb ondernemers zonder zakelijke bankrekening dit zien oplossen door simpelweg alle transacties te salderen en dat als 'saldo privé' op te geven. Niet helemaal correct en wat slecht controleerbaar, maar het zou in principe per definitie moeten kloppen, omdat er verder geen financieel ventiel is in de onderneming dan dat saldo.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik heb nog geen zakelijke rekening. Dus het is lastig om het ondernemingsvermogen vast te stellen.

Nog even voor de duidelijkheid: ook bij een zakelijke rekening is je EV zelden gelijk aan je banksaldo.

 

Quote

[...] belastbare winst uit de onderneming. Dat zal vermoedelijk op enkele honderden euro's uitkomen.

Met een dergelijke jaarwinst is het lastig om rond te komen van je onderneming. Ben je wel aangemerkt als kndernemer voor de inkomstenbelasting?

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Alternatief is om je privé rekening als zakelijke rekening te behandelen. De tenaamstelling maakt daarbij niet uit. Al je transacties verwerk je zakelijk. En wat privé eraf gaat is een privé onttrekking. 

Zonder zakelijke betaalrekening een administratieve verplichting.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-4-2019 om 18:02, TrudyV zei:

Ik heb nog geen zakelijke rekening. Dus het is lastig om het ondernemingsvermogen vast te stellen.

Ik ben op 15 januari 2018 begonnen met mijn bedrijf. Ik overweeg nu om het ondernemersvermogen op 15-1-18 vast te stellen op 0 euro.

En dan via de opbrengsten, kosten, onttrekkingen etc het restant op een nieuw te openen bedrijfsrekening te zetten, als belastbare winst uit de onderneming. Dat zal vermoedelijk op enkele honderden euro's uitkomen.

 

Mijn vraag: is dit een 'geldige' beredenering, en wordt dat geaccepteerd door de belastingdienst?

 

 

Het lijkt me dat je het saldo op een eventuele zakelijke bankrekening (liquide middelen) gelijkstelt aan ondernemingsvermogen. Dat is natuurlijk niet zo.

Hoe wil je dat dan doen als je iets inkoopt? Dat niet betalen van je zakelijke rekening? Want dan zou je (jouw redenering volgend) de inkoop ten laste van je ondernemingsvermogen boeken.

 

Ook zonder het hebben van een zakelijke rekening zie ik niet in waarom het zo moeilijk zou zijn je ondernemingsvermogen vast te stellen. Zolang je je boekhouding bijhoudt (en of uitgaven/inkomsten dan via een bankrekening of via een R.C Prive gaan maakt niks uit) heb je op elk moment inzicht.

Als je wel een zakelijke rekening hebt kun je echt niet stellen dat het saldo hierop gelijk is aan je ondernemingsvermogen.

 

 

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, FredJansen zei:

Het lijkt me dat je het saldo op een eventuele zakelijke bankrekening (liquide middelen) gelijkstelt aan ondernemingsvermogen. Dat is natuurlijk niet zo.

TS bedoelde dit natuurlijk alleen voor de eerste keer volstorten van de nieuw te openen zakelijke rekening. Niet om gedurende het hele jaar die rekening op het EV te houden.

 

Link naar reactie
  • 1
Zojuist, Rik · zei:

TS bedoelde dit natuurlijk alleen voor de eerste keer volstorten van de nieuw te openen zakelijke rekening. Niet om gedurende het hele jaar die rekening op het EV te houden.

 

 

Misschien.

Als ik lees: het is lastig om het ondernemingsvermogen vast te stellen omdat ik geen zakelijke rekening heb....dan weet ik niet of TS dat zo bedoelde.

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, FredJansen zei:

Misschien.

Als ik lees: het is lastig om het ondernemingsvermogen vast te stellen omdat ik geen zakelijke rekening heb....dan weet ik niet of TS dat zo bedoelde. 

Het ondernemingsvermogen blijkt uit de W&V-rekening en de Activa/Passiva van de onderneming.

Daar is geen zakelijke of privé bankrekening voor nodig. TS kan alles wel contant betalen en ontvangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Cosara zei:

Het ondernemingsvermogen blijkt uit de W&V-rekening en de Activa/Passiva van de onderneming.

Daar is geen zakelijke of privé bankrekening voor nodig. TS kan alles wel contant betalen en ontvangen.

 

Ja. Probeerde ik ook al te zeggen.

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, FredJansen zei:

Ja. Probeerde ik ook al te zeggen. 

Klopt ... het is slechts een bevestiging mijnerzijds.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie allemaal voor de reactie.

 

Het openen van een zakelijke rekening is natuurlijk het gemakkelijkst om privé en zaak te scheiden. En dat ga ik ook doen. Maar op dit moment moet ik mijn belastingformulier als ondernemer  invullen. Dat gaat over het jaar 2018. Het jaar dat ik ben begonnen met mijn bedrijf. Volgens de check ben ik ondernemer voor de belastingdienst, dus ik moet aangifte doen en kan niet volstaan met 'overige inkomsten'.

 

Ik snap dat het ondernemersvermogen "het ondernemingsvermogen blijkt uit de W&V-rekening en de Activa/Passiva van de onderneming" is. Dat kan ik ook uitrekenen. Maar wat is het startbedrag? Het bedrag waarmee ik begon, toen er nog geen verlies/winst was? Toen ik in 2018 begon had ik een spaarrekening, en nog wat inkomsten uit ander werk waarmee ik gemaakte kosten kon betalen, zonder dat daar omzet tegenover stond. Zou ik dat  bedrag kunnen aanmerken als ondernemersvermogen per 15-1-18 (startdatum bedrijf) voor de belastingdienst? Of kan ik een  fictief bedrag nemen, bijvoorbeeld 5.000?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Begin gewoon op 0 dat is echt het eenvoudigst. NOOIT, NEVER EVER zet je op een fiscale aangifte fictieve bedragen. dus nee niet maar even 5000 invullen.

 

De kosten die je prive betaald hebt voor de start van je onderneming en boek je dan gewoon als kosten in de startmaand met als tegenrekening op de balans een prive storting, dat is voor een kleine zzp onderneming echt prima. niet onnodig moeilijk maken. Het is niet verplicht om een openingsbalans met getallen te hebben. daarbij 0 is ook een getal..

 

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, TrudyV zei:

Maar wat is het startbedrag? Het bedrag waarmee ik begon, toen er nog geen verlies/winst was?

Het startbedrag is altijd €0. Daarna kun je privé stortingen doen. Maar omdat je nog geen zakelijke rekening had zou je dus elke zakelijke uitgave als privé storting zien (en elke zakelijke opbrengst als privé opname).

 

Nee, je moet niets 'fictief' doen.

Uitgave die je dus privé hebt gedaan voor de zaak zijn stortingen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Seminar Goede start met de Belastingdienst (vanavond: Breda (U kunt zich niet meer aanmelden)) en het aanvragen van uitstel voor belastingaangifte lijkt me voor dit moment ook een aardig advies afhankelijk van het aantal mutaties in jouw zakelijke administratie.

 

Staan die '61' bijeenkomsten al op de HL-kalender?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 23-4-2019 om 22:57, Joost Rietveld zei:

Alternatief is om je privé rekening als zakelijke rekening te behandelen. De tenaamstelling maakt daarbij niet uit. 

 

Al je transacties verwerk je zakelijk. En wat privé eraf gaat is een privé onttrekking. 

 

Groet, Joost

 

Ik denk dat ik hiermee aan de slag ga, dat lijkt mij het meest praktisch. Voor het ondernemersvermogen begin ik op 0 en start met de toevoeging van een privé storting. Het aantal mutaties is te overzien, en dan heb ik het maar een keer gedaan.  Veel dank voor het meedenken. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.