• 0

BTW-aangifte 1e kwartaal: investering(en) gedaan (o.a. computer). Relatie OB-IB

Goedenavond allemaal,

 

Mijn naam is Fabian en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben werkzaam als fotograaf en word op dit moment alleen aangemerkt als ondernemer voor de omzetbelasting (BTW).

 

In het eerste kwartaal van 2019 heb ik een aantal investeringen gedaan, waaronder de aanschaf van een nieuwe computer. Ik heb hier € 1899,10 (excl. BTW) voor betaald. De BTW bedraagt € 398,81.

Ik schat in dat de computer voor 90% zakelijk wordt gebruikt en 10% privé.

 

Nu wil ik graag weten hoe het zit met de aangifte omzetbelasting (1e kwartaal 2019), en ook alvast, in relatie tot de toekomstige aangiften inkomstenbelasting.

 

Voor zover ik weet, kan ik de BTW ad € 398,81 ineens terugvragen bij de aangifte OB van het 1e kwartaal 2019.

Omdat ik de computer voor 10% privé gebruik, dan zou ik ook € 7,98 aan BTW moeten betalen, want: € 1899,10 / 5 jaar = € 379,82 afschrijving per jaar. 10% van € 379,82 is € 37,982 voor het privé gebruik. 21% van € 37,982 is, afgerond, € 7,98. Het bedrag van € 7,98 voer ik dan ook op bij het eerste kwartaal als te betalen BTW.

 

Moet ik nu tot en met 2023 (in totaal 5 jaar), telkens het 1e kwartaal, een bedrag van € 7,98 opvoeren als te betalen BTW? Ervan uitgaande dat mijn gebruik zakelijk/privé in de verhouding 90%/10% blijft.

 

Nu wil ik ook graag weten wat bovenstaande betekent in relatie tot de aangifte inkomstenbelasting. Momenteel neem ik de inkomsten uit mijn fotografiewerk op in de post 'Inkomsten uit overig werk'. Kan ik nu bij de aftrekbare kosten 90% van € 1899,10 nemen = € 1709,19. Lineaire afschrijving: € 1709,19 - € 0,00 (restwaarde) / 5 jaar ≈ € 341,84 aftrekbaar per jaar t/m 2023?

 

Ik hoop dat bovenstaand verhaal enigszins duidelijk is. Ik hoor graag of mijn theorie klopt (of niet).

 

Vriendelijke groet,

 

Fabian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0