• 0

BTW-aangifte 1e kwartaal: investering(en) gedaan (o.a. computer). Relatie OB-IB

Goedenavond allemaal,

 

Mijn naam is Fabian en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben werkzaam als fotograaf en word op dit moment alleen aangemerkt als ondernemer voor de omzetbelasting (BTW).

 

In het eerste kwartaal van 2019 heb ik een aantal investeringen gedaan, waaronder de aanschaf van een nieuwe computer. Ik heb hier € 1899,10 (excl. BTW) voor betaald. De BTW bedraagt € 398,81.

Ik schat in dat de computer voor 90% zakelijk wordt gebruikt en 10% privé.

 

Nu wil ik graag weten hoe het zit met de aangifte omzetbelasting (1e kwartaal 2019), en ook alvast, in relatie tot de toekomstige aangiften inkomstenbelasting.

 

Voor zover ik weet, kan ik de BTW ad € 398,81 ineens terugvragen bij de aangifte OB van het 1e kwartaal 2019.

Omdat ik de computer voor 10% privé gebruik, dan zou ik ook € 7,98 aan BTW moeten betalen, want: € 1899,10 / 5 jaar = € 379,82 afschrijving per jaar. 10% van € 379,82 is € 37,982 voor het privé gebruik. 21% van € 37,982 is, afgerond, € 7,98. Het bedrag van € 7,98 voer ik dan ook op bij het eerste kwartaal als te betalen BTW.

 

Moet ik nu tot en met 2023 (in totaal 5 jaar), telkens het 1e kwartaal, een bedrag van € 7,98 opvoeren als te betalen BTW? Ervan uitgaande dat mijn gebruik zakelijk/privé in de verhouding 90%/10% blijft.

 

Nu wil ik ook graag weten wat bovenstaande betekent in relatie tot de aangifte inkomstenbelasting. Momenteel neem ik de inkomsten uit mijn fotografiewerk op in de post 'Inkomsten uit overig werk'. Kan ik nu bij de aftrekbare kosten 90% van € 1899,10 nemen = € 1709,19. Lineaire afschrijving: € 1709,19 - € 0,00 (restwaarde) / 5 jaar ≈ € 341,84 aftrekbaar per jaar t/m 2023?

 

Ik hoop dat bovenstaand verhaal enigszins duidelijk is. Ik hoor graag of mijn theorie klopt (of niet).

 

Vriendelijke groet,

 

Fabian

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de btw terugvragen in het kwartaal van aanschaf en ingebruikname. De 398,81 voorbelasting krijg je dus via de aangifte omzetbelasting van Q1 terug. Het privégebruik moet je officieel corrigeren. Dit kun je dus aan het einde van het jaar. Je kijkt dan hoeveel procent je de computer dat jaar hebt gebruikt. Je geeft dan inderdaad in Q4 een bedrag van 10% x 1/5e x 379,82 onder "privégebruik" aan. Als het gebruik in de volgende jaren verandert kun je het percentage van 10% voor die jaren veranderen, zonder dat je het met terugwerkende kracht hoeft te herberekenen. Dit btw-bedragje is overigens wel een aftrekpost (=kost) voor de inkomstenbelasting.

 

Wat deze omzetbelasting betekent voor de inkomstenbelasting? In principe niets. Die twee belastingen lopen langs elkaar heen. Maar in dit geval lopen ze aardig synchroon. Omdat de PC voor 90% gebruikt wordt, is het verplicht ondernemingsvermogen. Je moet de computer op de balans zetten voor aanschafprijs (excl btw) en je mag daar inderdaad in 5 jaar op afschrijven. Ook hier zou je het privégebruik als een soort 'bijtelling' (privéonttrekking) in de boekhouding kunnen verwerken.

 

Maar om eerlijk te zijn, het opslitsen in privé en zakelijk kan lastig zijn. Hoe zou je het gebruik zakelijk/privé willen meten? Bij een auto of voertuig is dat op zich makkelijk te doen via een kilometerteller bijvoorbeeld. Bij een computer misschien middels een timer-app? Het kan wat onpraktisch zijn en ik vraag me ook af of de fiscus dat echt verwacht. Zeker bij een apparaat dat nagenoeg helemaal zakelijk wordt gebruikt.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord prinsrachid.

 

Ik zat mij ook af te vragen of ik überhaupt de splitsing moet maken voor zakelijk en privé. Ik heb zelfs een andere computer die voor 100% privé wordt gebruikt. Op de zakelijke computer is ook alleen maar de programmatuur geïnstalleerd die ik nodig heb voor mijn fotografiewerkzaamheden.

De splitsing was meer vanuit de gedachte dat je misschien de computer nooit 100% zakelijk gebruikt. Ik weet niet hoe de fiscus hier tegenaan kijkt.

 

Dus stel dat ik uit ga van 100% zakelijk gebruik, dan zou ik volgend jaar, bij de aangifte inkomstenbelasting, een bedrag van € 379,82 (1/5 van € 1899,10) kunnen opvoeren bij het gedeelte 'Inkomsten uit overig werk' als aftrekpost? Het bedrag wel naar rato neem ik aan, want ik heb de computer op 6 maart in gebruik genomen.

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Ik zat mij ook af te vragen of ik überhaupt de splitsing moet maken voor zakelijk en privé.

De splitsing was meer vanuit de gedachte dat je misschien de computer nooit 100% zakelijk gebruikt.

In principe behoor je alles netjes te splitsen in zakelijk en privé gebruik ... computer, printer, inkt of toner, papier,  paperclips ...

 

Bij een auto of voertuig is dat op zich makkelijk te doen via een kilometerteller.

Bij een telefoon via de in- en uitgaande telefoonnummers.
 

51 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Ik weet niet hoe de fiscus hier tegenaan kijkt. 

“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.” is ook hier van toepassing.

De belastingdienst accepteert een pragmatische benadering, en wel omdat de regel nagenoeg oncontroleerbaar is ... maar waarschuwt voor een al te hebzuchtige benadering.

Dat geldt overigens ook voor het zakelijk/privé gebruik van een fototoestel ... je gaat toch niet elk jaar een kostenverdeling maken tussen het aantal zakelijke en privé foto's ... of wel soms ?

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het is echt niet zo als je af en toe op je facebookaccount kijkt of googled naar een vakantie op je zakelijke pc dat je dan meteen een privébijtelling moet rekenen.

Het gaat om  structureel prive gebruik dus als jij een spel met hoge videoresolutie eisen op je zakelijke pc installeert om 's avonds met hoge kwaliteit beelden te kunnen gamen dan heb je privegebruik.

Kortom de belastingdienst verwacht dat je een goede weergave van de realiteit in je administratie terug laat komen. niet dat jij je schuldig hoeft te voelen elke keer dat je even of je facebook kijkt.. Het is voor de belastingdienst ook nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat er sprake is van prive gebruik op dat apparaat. Tenzij het vol staat met vakantiekiekjes of gamesoftware.

Als jij dus een pc hebt met alleen zakelijke software erop.  En daarnaast prive ook gewoon een laptop of pc hebt kun je prima verdedigen dat die PC alleen zakelijk wordt gebruikt.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, prinsrachid zei:

Wat deze omzetbelasting betekent voor de inkomstenbelasting? In principe niets.

 

Met als uitzondering op de regel de kleineondernemersregeling. Als je in aanmerking komt voor deze regeling en de ontvangen omzetbelasting deels of geheel niet af hoeft te dragen, telt dit voordeeltje wel mee als belaste winst voor de inkomstenbelasting. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-4-2019 om 13:31, Cosara zei:

In principe behoor je alles netjes te splitsen in zakelijk en privé gebruik ... computer, printer, inkt of toner, papier,  paperclips ...

 

Bij een auto of voertuig is dat op zich makkelijk te doen via een kilometerteller.

Bij een telefoon via de in- en uitgaande telefoonnummers.

 

Het gaat mij er inderdaad ook om dat het netjes gebeurt. De computer sta nagenoeg alleen aan als ik zakelijk bezig ben. Het kan natuurlijk zijn dat ik een keer een privémail lees. 10% privégebruik is naar mijn idee een ruime inschatting omdat de computer nagenoeg alleen aanstaat als ik bezig ben met zakelijke projecten. Privé en zakelijk zijn zelfs fysiek gescheiden (twee computers). Ik vroeg mij daarom af of het verdedigbaar is om uit te gaan van 100% zakelijk.

 

Op 23-4-2019 om 13:31, Cosara zei:

“Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.” is ook hier van toepassing.

De belastingdienst accepteert een pragmatische benadering, en wel omdat de regel nagenoeg oncontroleerbaar is ... maar waarschuwt voor een al te hebzuchtige benadering.

Dat geldt overigens ook voor het zakelijk/privé gebruik van een fototoestel ... je gaat toch niet elk jaar een kostenverdeling maken tussen het aantal zakelijke en privé foto's ... of wel soms ?

 

 

 

De vraag van hoe de fiscus er naar kijkt, had ik gesteld omdat ik, jaren geleden, in mijn studententijd, een computer voor 100% had afgetrokken voor de studiekosten. Destijds had ik daar een gesprek over met een belastingconsulent en die zei dat zij in ieder geval uitgaan van 20% privégebruik. Ik vroeg mij daarom af of er in dit geval ook een regel zou bestaan waarin lag vastgelegd dat er in ieder geval wordt uitgegaan van een vast percentage privégebruik.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-4-2019 om 13:45, Ron van der Kolk zei:

 

Met als uitzondering op de regel de kleineondernemersregeling. Als je in aanmerking komt voor deze regeling en de ontvangen omzetbelasting deels of geheel niet af hoeft te dragen, telt dit voordeeltje wel mee als belaste winst voor de inkomstenbelasting. 

 

Ik weet nu al dat ik dit jaar meer dan € 1883,00 btw ga betalen. Ik kom dus niet in aanmerking voor de kleine ondernemersregeling.

 

De reden dat ik vroeg naar de relatie inkomstenbelasting - omzetbelasting, is omdat ik wel alles met betrekking tot de omzetbelasting moet aangeven bij inkomsten uit overig werk.

Volgens mij ben ik inmiddels ook achter de relatie IB en OB. Ik heb mijn aangifte IB 2017 erbij gepakt en ik zie daar dat de inkomsten van mijn fotografie-opdrachten - aftrekposten wordt opgeteld bij het bedrag dat ik uit loondienst heb verworven. Het totaalbedrag (loondienst + inkomsten overig werk) wordt vervolgens weer verdeeld over de verschillende schijven (1e schijf, 2e schijf, etc.). Alle premies worden berekend over dit totaalbedrag, etc.

aangepast door Fotograaf Fabian
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Fotograaf Fabian zei:

De vraag van hoe de fiscus er naar kijkt, had ik gesteld omdat ik, jaren geleden, in mijn studententijd, een computer voor 100% had afgetrokken voor de studiekosten. Destijds had ik daar een gesprek over met een belastingconsulent en die zei dat zij in ieder geval uitgaan van 20% privégebruik.

Voor zover ik weet bestond die regel vroeger ook al niet.

Waarom zou je standaard 20% voor privé-gebruik rekenen als er geen of minder privé-gebruik is?

 

1 uur terug, Fotograaf Fabian zei:

Ik vroeg mij daarom af of er in dit geval ook een regel zou bestaan waarin lag vastgelegd dat er in ieder geval wordt uitgegaan van een vast percentage privégebruik.

Nee, die bestaat niet.

Het privé-gebruik is op basis van ‘meten is weten’ ... of als dat niet kan, door een redelijke inschatting.

Ik zou het allemaal niet te krampachtig benaderen.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Voor zover ik weet bestond die regel vroeger ook al niet.

Waarom zou je standaard 20% voor privé-gebruik rekenen als er geen of minder privé-gebruik is?

We hebben het wel over ongeveer 12 jaar geleden denk ik. Toen ik de consulent vroeg naar het waarom kreeg ik alleen als antwoord: "Daar gaan wij gewoon niet vanuit". Niet een heel bevredigend antwoord, maar meer kreeg ik niet. Vandaar dat het tot op de dag van vandaag tot een nieuwe vraag resulteert.

 

1 uur terug, Cosara zei:

Nee, die bestaat niet.

Het privé-gebruik is op basis van ‘meten is weten’ ... of als dat niet kan, door een redelijke inschatting.

Ik zou het allemaal niet te krampachtig benaderen.

 

Ik ga het inderdaad niet te krampachtig benaderen. Waar het meetbaar is, daar ga ik dat zeker doen. In alle andere gevallen maak ik een schatting die verdedigbaar blijft.

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

We hebben het wel over ongeveer 12 jaar geleden denk ik. Toen ik de consulent vroeg naar het waarom kreeg ik alleen als antwoord: "Daar gaan wij gewoon niet vanuit". Niet een heel bevredigend antwoord, maar meer kreeg ik niet.

Dat was dan wel een vooruitstrevende consulent ... destijds.

 

30 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Ik ga het inderdaad niet te krampachtig benaderen. Waar het meetbaar is, daar ga ik dat zeker doen. In alle andere gevallen maak ik een schatting die verdedigbaar blijft.

Dat vind ik een eerlijk antwoord ... top!

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-4-2019 om 13:39, Roel J zei:

Het is echt niet zo als je af en toe op je facebookaccount kijkt of googled naar een vakantie op je zakelijke pc dat je dan meteen een privébijtelling moet rekenen.

Het gaat om  structureel prive gebruik dus als jij een spel met hoge videoresolutie eisen op je zakelijke pc installeert om 's avonds met hoge kwaliteit beelden te kunnen gamen dan heb je privegebruik.

Kortom de belastingdienst verwacht dat je een goede weergave van de realiteit in je administratie terug laat komen. niet dat jij je schuldig hoeft te voelen elke keer dat je even of je facebook kijkt.. Het is voor de belastingdienst ook nagenoeg onmogelijk om te bewijzen dat er sprake is van prive gebruik op dat apparaat. Tenzij het vol staat met vakantiekiekjes of gamesoftware.

Als jij dus een pc hebt met alleen zakelijke software erop.  En daarnaast prive ook gewoon een laptop of pc hebt kun je prima verdedigen dat die PC alleen zakelijk wordt gebruikt.

Er is inderdaad geen sprake van structureel privégebruik. Het ging mij om de de eventuele privé zaken die je soms even doet (mail bekijken, nieuwsbericht lezen, etc.).

Het is mij inmiddels duidelijk hoe ik dit kan aanpakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.