• 0

Activa en passiva in aangifte inkomstenbelasting van eenmanszaak

Goedemorgen alle,

 

Sinds 2 jaar heb ik een online onderneming gestart, de werkzaamheden zijn het promoter van enkele muziek artiesten en het verkopen van de daarbijhorende merchandise. Het bedrijf bestaat letter enkel uit mijzelf, een laptop , een kleine voorraad merchandise in mijn huurwoning.  Aangezien ik in 2018 een redelijke groei heb gehad en aantal artikelen heb verkocht wil ik de belasting aangfite juist invullen. Alleen raak ik nu in de knoop bij het onderdeel activa & passiva. Wat is precies de activa van een simpel online bedrijf? 

 

Ik zal elk advies enorm waarderen, dit is mijn eerste onderneming en heb zeker geleerd wat ik beter mijn administratie moet doen. 

 

Wat gegevens van mijn bedrijf: 

 

WINST & VERLIES REKENING

- Zelf heb ik ruim 2500 euro geinvensteerd in mijn eigen bedrijf, dit heb ik gebruikt voor het inkopen van kleding 

- Ruim 500,00 euro geinvensteerd in overige bedrijf kosten zoals marketing

- Ik heb een opbrengst van 1016,00 netto 

- DUS uiteindelijk helaas een verlies gedraait van -2180 

 

BALANS: activa ( nu raak ik in de knoop aangezien de bedragen die ik moet invullen komen naar mijn idee niet over met wat voor een bedrijf ik ben ) 

 

- Immateriële vaste activa: goodwill, vergunningen: NTV

- Materiële vaste activa: ik heb geen kantoor, of machines 

- Financiële vaste activa:  moet ik hier mijn invenstering over 2018 invullen? 

- Voorraden: moet ik hier mijn voorraad waarde invullen van de ingekochte kleding? 

- Vorderingen & effecten: NTV

- Liquide middelen: Moet ik hier mijn invenstering van 2018 invullen? 

 

BALANS: Passiva 

 

- Ondernemingsvermogen: Hoe moet ik dit precies invullen als ik verlies heb gedraait?  en 

 

Privéonttrekkingen en -stortingen

 

- Privéonttrekkingen in geld: na belasting betaling heb ik het meeste geld opgenomen voor prive doeleinde en om andere ondernemingen te financieren, vul ik hier mijn totale opbrengst in? 

 

 

Alvast onzettend bedankt! 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL!

 

Quote

- Zelf heb ik ruim 2500 euro geinvensteerd in mijn eigen bedrijf, dit heb ik gebruikt voor het inkopen van kleding 

- Ruim 500,00 euro geinvensteerd in overige bedrijf kosten zoals marketing

- Ik heb een opbrengst van 1016,00 netto 

- DUS uiteindelijk helaas een verlies gedraait van -2180 

 

Die winst-berekening klopt niet om dat deel van je inkoop niet verkocht is en nu als voorraad op de balans komt.

 

Wanneer je zelf de zakelijke IB aangifte wilt doen, dan is dat het makkelijkst wanneer je een kloppende balans hebt. Begin daar dus mee. Kom je daar niet uit, dan kun je hier verdere vragen stellen of een boekhouder zoeken.

 

Ondernemingsvermogen: EV-eind = EV-begin +/+ resultaat -/- opnames +/+ storingen

 

Vorderingen/schulden: denk hierbij ook aan de BTW die je nog krijgt of nog moet afdragen.

 

Liquide middelen: hierbij gaat het om banksaldi en kasgeld.

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 0

Bij deze omzet en omvang van je bedrijf kan het zijn dat je geen aangifte heeft te doen als ondernemer. Doe de Ondernemerscheck van de belastingdienst. Blijkt daaruit dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ook al ben je wel ondernemer voor de omzetbelasting), dan geef de winst aan onder "resultaat overige werkzaamheden". Je kunt daarbij de omzet (en eventuele opbrengst uit de kleine ondernemers regeling) en kosten nog wel splitsen, maar hoeft die dan niet te specificeren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 23-4-2019 om 15:51, prinsrachid zei:

Bij deze omzet en omvang van je bedrijf kan het zijn dat je geen aangifte heeft te doen als ondernemer. Doe de Ondernemerscheck van de belastingdienst. Blijkt daaruit dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting (ook al ben je wel ondernemer voor de omzetbelasting), dan geef de winst aan onder "resultaat overige werkzaamheden". Je kunt daarbij de omzet (en eventuele opbrengst uit de kleine ondernemers regeling) en kosten nog wel splitsen, maar hoeft die dan niet te specificeren.

 

Lijkt me het juiste advies voor dit moment. Ook dan zie ik echter niet hoe het verlies dat Rogier berekent kan kloppen..

 

Ik denk  (en ik zeg het niet graag omdat ik het heel vaak lees en vaak wat overdreven vind) dat iemand met ietsje meer verstand van boekhouden hier even naar moet kijken, want er wordt nu van alles door elkaar gehaald.

Ik geef ook maar een mening..daar kunnen geen rechten aan ontleend worden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.