• 0

Wonen in Nederland, werken in België en rijden met Belgisch kenteken

Hallo, We plannen een verhuis naar NL vanuit Belgie. Mijn vrouw is al 25 jaar grensarbeider, wonen in Belgie werken in Nederland. Nu willen we verhuizen naar Nederland, haar auto omzetten naar NL kenteken is geen probleem. Mijn wagen, een leasing wagen die geen deel uitmaakt van mijn loon, ik betaal deze zelf met mijn 13 de maand. En heb er ook geen fiscaal voordeel van. Waarbij ik de keuze had om 13 de maand in te leveren tegen extra vakantie dagen of een wagen. De meeste lease wagens maken deel uit van je loon. Deze omzetten op NL kenteken kan niet en inleveren ook niet omdat ik een lease contract heb van 5 jaar. Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de risico's? Is er speciaal statuut voor grensarbeiders?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet alleen hoe het een paar jaar geleden was:

 

Als je officieel in NL woont mag je niet in een auto met een buitenlands kenteken rijden: Belastingontduiking van de BPM, serieuze boetes (vele duizenden)

 

Er is/was een uitzondering als je een auto van de zaak van een buitenlandse werkgever had, maar daar heb je niet veel aan, want daarmee mocht je dan wel in NL rijden, maar alleen de normale route werk-thuis.

 

En het zou ook nog eens zomaar kunnen dat je verzekeringstechnisch in de knoei komt. Als de verzekeraar merkt dat jij op een ander adres woont dan wat je opgegeven hebt, zelfs in een ander land, dan kunnen ze wel eens moeilijk gaan doen. En als dat om een scahde van 500€ gaat gaan ze er niet achteraan, maar als ze een miljoen moeten betalen (bijvoorbeeld: een ongeluk met als resultaat: fietser voor de rest van zijn leven in een rolstoel) gaan ze echt wel kijken of ze daar niet onderuit kunnen/of dat kunnen verhalen op jou.

 

Er is denk ik geen andere mogelijk dan in onderhandeling te gaan met je leasemaatschappij over een vervroegde opzegging van het contract. Misschien heb je geluk en is er een ontbinding in het contract voorzien op basis van emigratie. Heel misschien is het een internationale maatschappij die iets kan regelen en de auto overzetten op NL kenteken (maar dat zal hoe dan ook geld kosten).

 

Verhuizen kost nu eenmaal geld, en internationaal verhuizen (al is het 'maar' BE-NL) kost nog meer. Dit is gewoon een van de kosten van verhuizen.


 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien kun je een vrijstellingsaanvraag indienen als je aan de volgende voorwaarden voldoet :
 

- alleen u of uw inwonende gezinsleden de auto in Nederland gebruiken

- uw werkgever schriftelijk verklaart dat de auto aan u ter beschikking is gesteld én u de auto hoofdzakelijk (meer dan 50%) voor uw werk buiten Nederland gebruikt. De kilometers die u voor woon-werkverkeer aflegt, tellen niet mee.

- u geen invloed heeft op de beslissing in welk land de auto wordt geregistreerd.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_werknemer

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.