• 0

Autokosten zzp’er en bijtelling

Beste forumleden,

 

Met zoeken kon ik helaas geen antwoord op mijn vraag vinden, dus hopelijk vraag ik dit niet dubbel:

Ik begreep altijd dat je voor de IB als ZZP'er de autokosten mag aftrekken van je bijtelling? Dus wanneer de uiteindelijke autokosten (benzine, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, etc) hoger uitvallen dan je aan bijtelling hebt je uiteindelijk dus nihil bijtelling hebt. Hoe verwerk je zoiets dan in je IB aangifte?

 

Alvast dank!

 

Groet,

 

E. de Wolf 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet het niet zeker, maar misschien dat je een aantal dingen door elkaar haalt. Het is wel zo dat de bijtelling eventueel beperkt is als de de autokosten láger zijn dan de bijtelling. Maar in jouw geval is het volgens mij zo dat je gewoon de autokosten mag aftrekken van de winst. Vervolgens moet je aan het einde van de aangifte de bijtelling uitrekenen. Deze bijtelling wordt dan weer bij het uiteindelijke resultaat opgeteld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heb er toevallig pas nog naar gekeken.  Als je totale kosten (onderhoud, motorrijtuigenbelasting, afschrijving, brandstof, verzekeren en reparatie) lager zijn dan de bijtelling dan wordt de bijtelling gelijk aan de totale kosten. In mijn geval is de afschrijving nog zo groot dat ik volledig moet bijtellen. Even uitgaand van een gemiddelde auto van 20.000 euro en 25% bijtelling dan is de bijtelling dus 5000 euro. Als je in 5 jaar afschrijft tot restwaarde 1000 euro dan zit je al op 3800 euro en met de andere kosten al heel snel boven de 5000 euro. Het wordt dus in de praktijk pas interessant om te kijken na einde afschrijving (als je daar ooit komt en niet vervangt).

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wellicht haalt TS naast het maximeren van de IB-bijtelling ook het boeken van de BTW bijtelling door elkaar. Deze wordt soms als kosten geboekt om dubbele belastingheffing te voorkomen.

 

Zie oa. dit topic:

Quote

[*]standaard is de regeling zoals ik aangaf, de correctie voor het privégebruik wordt tegen de privé weggeboekt.

[*]de belastingdienst staat toe dat de correctie wordt weggeboekt als autokosten (en dus druk op je winst).

 

Feitelijk heb je dus de keuze: tegen privé of als autokosten. Natuurlijk is het veelal gunstiger om dit als autokosten weg te boeken, maar voor zover ik weer is de grondslag hiervoor een toestaan van de Belastingdienst en niet een besluit van de stas.

 

En in dit topic:

Quote

Wat Fred ongetwijfeld bedoelt (en daar heeft hij gelijk in) is dat de ‘bijtelling’ voor de IB voor zowel werknemers als ondernemers bedoeld is om het privé-gebruik inclusief BTW te dekken.

Daarnaast moet de onderneming (dus niet de werknemer en/of de ondernemer als persoon), ongeacht of het een BV/NV of een eenmanszaak is, een BTW correctie doen. Dit omdat de onderneming eigenlijk (in de ogen van de fiscus) te veel BTW heeft teruggevraagd (omdat niet alles zakelijk was, maar een gedeelte voor privé).

 

Dus als de ondernemer (die een geheel met zijn onderneming vormt) éérst de IB bijtelling als privé moet verantwoorden en daarnaast óók de BTW correctie als privé moet verantwoorden, dan is dat dubbel.

 

@E. de Wolf: waar het in feite op neer komt is dat de autokosten tot het bedrag van het forfait niet aftrekbaar zijn waardoor ze tot het belastbare inkomen worden gerekend. De BTW bijtelling wil je niet dubbel belasten.

 

aangepast door mmint
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.