• 0

Stakingswinst investeren in een bestaande BV

Hallo allemaal,

 

Ik heb geprobeerd om dit onderwerp in de bestaande topics te vinden en gegoogeld ook, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Ik ben sowieso van plan om bij een fiscalist langs te gaan, maar  wil toch graag voorbereid zijn voordat ik dit doe. De situatie is als volgt:

 

1) Zelf net een nieuwe BV gestart met mijn persoonlijke holding (A) erboven, werkmaatschappij eronder (B) en daaronder nog een (C). Momenteel bezit de pers holding 100% van de aandelen van E en E bezit 100% van F. Bedrijfsvoering is beleggingsadvies geven.

2) 3 familie leden (broers en zus) hebben een horeca onderneming welke ze op korte termijn willen verkopen (laten we zeggen 400K verkoop prijs) en zich vervolgens willen inkopen in B voor ieders waarschijnlijk 25%. Ze hebben alle 3 schat ik zo'n 40K in de FOR zitten.

 

1) Ik heb begrepen dat de FOR omgezet kan worden in een lijfrente? 

2) Aangezien we bijna altijd alles samen gedaan hebben, is er niet echt een prijs vastgesteld voor het inkopen in de BV, maar zou ik graag willen weten op welke manier het meest voordelig zou zijn. Kunnen zij zich gewoon inkopen in B voor ieders 133K (dus ieders 25%), zodat ze niet over de stakingswinst hoeven af te dragen? 

 

 

3) Nog een vraag voor mezelf: Hier heb ik tot nu toe geen duidelijkheid over gekregen. Ik geef namelijk online beleggingsadviezen aan volgers wereldwijd, dit zal voornamelijk gebeuren dmv maandelijkse abonnementen. Bij de belastingdienst site heb ik begrepen dat bepaalde financiële adviezen BTW vrij zijn. Een fiscalist heeft me verteld dat dit in mijn geval niet van toepassing is, maar ik twijfel dus over zijn conclusie. Ik ga overigens wel vanuit dat de mensen buiten de EU sowieso geen BTW hoeven te betalen aan mij en ik dus ook over hun inkomsten ook geen BTW hoef af te dragen

 

4) Daarnaast heb ik een affiliate programma lopen (mensen die ik heb doorverwezen naar een broker),  waar ik een deel van de transactie kosten krijg. Hier doe ik dus niks voor, behalve een link die op mijn profiel pagina staat bij een internationale website (heb zelf nog niet eens een website), waar de mensen zelf op klikken, zich inschrijven en voor de rest gaat alles automatisch. Ook hierin was dezelfde fiscalist duidelijk in dat ook over deze inkomsten ook BTW betaald moeten worden. Hierover had ik eerlijk gezegd een ander antwoord verwacht (of gehoopt). Even voor de duidelijkheid, mocht het een rol spelen, alles is hobby matig opgebouwd (dus ook al mijn affiliates) maar ben dus onlangs een BV gestart omdat het nu te groot is en ik gewoon belasting wil betalen en geen problemen hiermee wil hebben. Wel moet ik nog alle aangiften doen, maar omdat ik dus nog startende ben heb ik dit nog niet gedaan tot ik voorbereid ben. Wellicht belangrijk ook, de affiliate inkomsten zijn 100% in Bitcoins mocht dat een verschil maken. Hopelijk maak ik het allemaal niet te ingewikkeld nu. 

 

5) In een andere topic heb ik gelezen, dat als ik mijn BV (of een ervan) in bijvoorbeeld de Caymaneilanden zou vestigen, moet ik hoe dan ook belasting in NL betalen als ik zelf gewoon in NL blijf wonen en werken. Ook als ik mezelf inhuur (of loondienst) ten dienste van de BV in het buitenland. De BTW over de abonnementen lijkt me dit toch niet het geval? Neem aan dat de BTW verplichtingen dat niet voor NL van toepassing is maar voor het land waar de BV die de abonnementen int de BTW afdracht geld. 

 

 

Hopelijk heb ik niet teveel vragen gesteld, bij voorbaat dank voor alle hulp.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er nog een vennootschap D?

 

Envoordat we er heel diep op ingaan: zijn dit vragen die je stelt vóórdat je BV's gaat oprichten of zijn ze al daadwerkelijk opgericht? In dat laatste geval, hoe is dat gebeurd (met begeleiding)?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De familie hebben ook al persoonlijke holdings. Dus totaal 4 pers. holdings en daaronder B en C. Alleen de familie bezit momenteel 0%.

Mijn pers. Holding bezit 100% van B en daarmee dus ook C. Maar we hadden al iets laten opstellen bij de notaris dat de familie een optie zou hebben om in te kopen of te krijgen B (weet ik momenteel even niet zeker). Dus we hebben ons er voorbereid. 

 

Dus deze bv’s zijn al opgericht en met begeleiding. De notaris heeft er advies bij gegeven en een fiscalist. 

Vraag 5 is nieuw, nog niet advies over ingewonnen. Vraag 4 lijkt me toch wat complexer en 3 heb ik dus ook wat twijfels over. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-4-2019 om 12:48, Davidd zei:

Ik heb me laten vertellen, dat als je stakingswinst vanuit een vof, niet kunt investeren in een BV. Wat dus eigenlijk een van mijn vragen is. Conclusie was bijna dat er hoe dan ook betaald moet worden. 

Ik vraag me af of er geen andere mogelijkheden zijn, namelijk om de belasting uit te stellen maar ook om niet het vermogen  kwijt te zijn voor een lange periode (lijfrente). Liefst het vermogen  beschikbaar om dan over x aantal jaar pas belasting te gaan betalen. 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-4-2019 om 07:03, prinsrachid zei:

Is er nog een vennootschap D?

 

Envoordat we er heel diep op ingaan: zijn dit vragen die je stelt vóórdat je BV's gaat oprichten of zijn ze al daadwerkelijk opgericht? In dat laatste geval, hoe is dat gebeurd (met begeleiding)?

Ik weet niet zo goed of ik op deze manier had moeten reageren, maar probeer het dus nog een keer. Hierboven heb ik dus al gereageerd op jouw vorige  bericht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.