• 0

Zakelijke kilometers en parkeerkosten opgeven IB?

Hallo,

 

Ik ben een startende freelancer en breng elke maand naast mijn gewerkte uren ook mijn parkeerkosten en zakelijke kilometers in rekening bij mijn opdrachtgever.

Over dit totaalbedrag gooi ik nog een keer btw.

Die btw geef ik weer op bij de btw aangifte en betaal ik dus weer terug.

 

Vraag 1: Moet ik voor mijn IB aangifte het totaalbedrag van mijn facturen (ex btw) maar inclusief die parkeer en km kosten opgeven?

(Dat lijkt me onjuist want dan wordt mijn belastbaar inkomen/resultaat verhoogd met reiskosten, dus dan is het geen zuivere omzet meer.)

 

Vraag 2: Hoe kan ik de facturatie en belastingaangifte van reiskosten het beste aanpakken in de toekomst?

 

Ik geef mijn gereden kilometers x 0,19 ct overigens wel op voor de IB 

 

Bij voorbaat veel dank voor een reactie!

M. van der Wagt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alles wat jij doorbelast aan je opdrachtgever is omzet dus ook je reis- en parkeerkosten. Sterker nog het is precies andersom aan wat je beweert als je deze posten niet meeneemt dan heb je geen (fiscaal) zuivere omzet meer.. dan geef je namelijk te weinig op..

 

Je bent geen werknemer (meer) dus reis en parkeerkosten zijn geen vrijgestelde vergoedingen.

Ze horen dus gewoon op je facturen als dat is afgesproken

 

De 19 cent is een vergoeding aan prive die onbelast mag, dat is verder prima. die boek je dan gewoon als kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.