• 0

intracommunautaire levering - factuuradres en leveradres verschillen - BTW

(aangepast)

Hallo mensen,

 Ik ben Floor , 27 jaar en een startend ondernemer. 

Dit lijkt mij een behulpzame forum en ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik heb wat onderzoek gedaan en kon geen antwoord vinden voor deze specifieke situatie.

Ik en mijn eenmanszaak zijn gevestigd in Nederland. Ik laat on-demand schilderijen printen door een bedrijf in België. Dit bedrijf stuurt de schilderij naar mijn klanten in Nederland en Duitsland.  Ik krijg van het printbedrijf een factuur met  0% BTW (intracommunautaire levering? BTW is dus verlegd). Op het factuur staat het zowel het BTW nummer van het printbedrijf als mijn eigen BTW nummer. Echter, het factuuradres en het leveradres verschillen. Bij het factuuradres staat mijn bedrijfsnaam- en adres en bij het leveradres staat het adres van mijn particuliere klanten.

Mijn vraag is of dit een probleem oplevert voor de fiscus? Is deze BTW factuur gewoon geldig en maakt het niet uit dat het afleveradres niet het adres is van mijn bedrijf?

Alvast hartelijk dank!

aangepast door Floorida
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minutes ago, Hardloper said:

Het factuuradres klopt, dus dit lijkt me in orde.
Belangrijkste bij verlegde BTW tussen ondernemingen is dat beide btw nummers op de factuur staan.

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik hoop dat dit klopt.

 

6 minutes ago, Rik · said:

... en dat het afleveradres niet in hetzelfde land ligt als de leverancier want dan is er geen sprake van intracommunautaire levering !!!

 

Bedankt voor je reactie Rik. Wie is hier de leverancier volgens jou? En het wordt toch van België naar Nederland en Duitsland gestuurd, dus een ander land dan België? Als ik het goed heb, dan is er sprake van intracommunautaire levering..

Link naar reactie
  • 1

Het antwoord van domein158 klopt niet. Btw wordt geheven waar de goederen geleverd worden, niet waar de koper en verkopers gevestigd zijn.

Bij een afleveradres in Nederland is er niets aan de hand, je verwerft dan intracommunautair met je eigen Btw-nummer. Bij een verzending naar Duitsland krijg je te maken met Duitse Btw. In beginsel verwerf je dan intracommunautair in Duitsland  en moet je daar Btw aangifte doen.

Link naar reactie
  • 1
20 minuten geleden, Floorida zei:

Wie is hier de leverancier volgens jou? En het wordt toch van België naar Nederland en Duitsland gestuurd, dus een ander land dan België? Als ik het goed heb, dan is er sprake van intracommunautaire levering..

Dat klopt. Zolang je maar weet dat zij het dus niet aan een klant van jou in België kunnen leveren.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minutes ago, Bert. said:

Het antwoord van domein158 klopt niet. Btw wordt geheven waar de goederen geleverd worden, niet waar de koper en verkopers gevestigd zijn.

Bij een afleveradres in Nederland is er niets aan de hand, je verwerft dan intracommunautair met je eigen Btw-nummer. Bij een verzending naar Duitsland krijg je te maken met Duitse Btw. In beginsel verwerf je dan intracommunautair in Duitsland  en moet je daar Btw aangifte doen.

Bedankt voor je reactie Bert. Heeft het drempelbedrag van 100.000 EUR aan omzet hier iets mee te maken? Dat je pas na 100K omzet in Duitsland pas in Duitsland btw aangifte moet doen in plaats van in Nederland, ookal heb je intracommunautair in Duitsland gewerfd?

Zo nee, als ik dus in Duitsland btw aangifte moet doen omdat ik intracommunautair verwerf in Duitsland (ik moet dus aangifte doen in Duitsland waarbij ik aangeef hoeveel BTW is verlegd), betekent dat dan ook dat ik per se de BTW over het verkoopbedrag aan mijn Duitse klanten (over mijn omzet dus) moet aangeven op de Duitse aangfite ipv de Nederlandse aangifte? Of heb ik hier een vrije keuze in?

Dus bij de eerste vraag gaat het om de aangifte over de intracommunautaire werving.
Mijn tweede vraag gaat over de BTW over het verkoopbedrag.

aangepast door Floorida
Link naar reactie
  • 0
19 hours ago, Floorida said:

Bedankt voor je reactie Bert. Heeft het drempelbedrag van 100.000 EUR aan omzet hier iets mee te maken? Dat je pas na 100K omzet in Duitsland pas in Duitsland btw aangifte moet doen in plaats van in Nederland, ookal heb je intracommunautair in Duitsland gewerfd?

Zo nee, als ik dus in Duitsland btw aangifte moet doen omdat ik intracommunautair verwerf in Duitsland (ik moet dus aangifte doen in Duitsland waarbij ik aangeef hoeveel BTW is verlegd), betekent dat dan ook dat ik per se de BTW over het verkoopbedrag aan mijn Duitse klanten (over mijn omzet dus) moet aangeven op de Duitse aangfite ipv de Nederlandse aangifte? Of heb ik hier een vrije keuze in?

Dus bij de eerste vraag gaat het om de aangifte over de intracommunautaire werving.
Mijn tweede vraag gaat over de BTW over het verkoopbedrag.

Terugkomend op mijn vraag hier. Ik heb wat meer informatie op de belastingdienst site gevonden:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/btw_berekenen_over_goederen_en_diensten/intracommunautaire_verwerving/uw_goederen_komen_aan_in_een_ander_eu_land

Ik citeer:
 

Quote

Gebruikt u uw btw-identificatienummer voor een intracommunautaire verwerving van goederen in een ander EU-land? Dan betaalt u hierover in Nederland btw, tenzij u aantoont dat u de btw al hebt betaald in het andere EU-land.

 

............................

Voorbeeld

U koopt goederen uit Italië. U laat de goederen in België afleveren. De Italiaanse leverancier heeft uw Nederlandse btw-identificatienummer op de factuur gezet. Omdat het vervoer in België eindigt, moet u in België btw betalen. U kunt deze btw normaal gesproken in België aftrekken. Omdat uw Nederlandse btw-identificatienummer op de factuur staat, verwerft u de goederen ook in Nederland. U hoeft de btw hierover echter niet te betalen, als u kunt aantonen dat u in België voor die goederen al btw hebt betaald. Hebt u de btw in Nederland al betaald? U kunt deze dan niet als voorbelasting op uw aangifte aftrekken, maar wel terugvragen. Als u de Nederlandse btw wilt terugvragen, neemt u contact op met uw belastingkantoor.


Hier wordt gezegd dat ik dus wel in Nederland de BTW mag betalen. Klopt dit?

Even verderop staat echter dat ik het dan niet op dezelfde BTW aangifte als voorbelasting de BTW terug kan vragen, indien ik de BTW al in Nederland heb betaald. Wat bedoelen ze hier precies mee? Als er 0% BTW is gerekend bij de intracommunautaire werving, dan is er toch nog geen BTW betaald en kan ik het wel als voorbelasting op de aangifte aftrekken?

Alvast bedankt!
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
22 minutes ago, Marco van Houttum said:

Als de klant in Duitsland een ondernemer is met btw nummer dan klop de ICL naar jou wel. Jij factureert toch aan de klant.

In dit geval is het een ABC levering.

 

Als de klant een particulier is facturen met 21% NL btw 


De klant is geen ondernemer, dus er is geen sprake van een ABC levering.

De klant in Duitsland koopt dus als particulier. Mijn onderneming is gevestigd in Nederland. Mijn leverancier in België maakt en verstuurt het product naar mijn klant in Duitsland. Ik krijg van de leverancier een factuur met 0% BTW en op het factuur staat bij het factuuradres mijn bedrijfsgegevens en bij het leveradres de gegevens van mijn klant. Kan ik dus in dit geval het BTW bij de Nederlands omzetbelasing betalen en ook meteen terugvragen bij 5b voorbelasting?

De pagina van de belastingdienst en het antwoord van Bert en jou antwoord verwarren mij nogal. Ze komen niet overeen.

Hartelijk dank.

aangepast door Floorida
Link naar reactie
  • 1
  • 0
(aangepast)
9 minutes ago, Marco van Houttum said:

Als ik het goed begrijp hoef ik dus niet voor dit jaar in Duitsland mijn bedrijf te registreren. Dat is een hele opluchting.
 
10.000 voor volgend jaar is wel heel laag. Dat is jammer!

Hartelijk dank!

aangepast door Floorida
Link naar reactie
  • 1
Op 27-4-2019 om 15:06, Marco van Houttum zei:

 Tot drempel bedrag facturen met NL btw daarna registratie in Duitsland verplicht. Drempel is dit jaar nog 100.000 vanaf volgend jaar 10.000

 

Dit komt me nogal vreemd voor, Nederlandse BTW factureren voor goederen uit België die in Duitsland geleverd worden (en dus niet eens in NL komen...). Volgens de website van de Europese Commissie is de plaats waar de levering belast is:

"where the goods are located when the dispatch or transport to the customer begins for distance sales if the supplier's annual sales are below the threshold applied by the customer's Member State (except if the supplier has opted to tax in the Member State of destination) [Article 34 of the VAT Directive]"

De goederen worden vervoerd vanuit België, dus  Belgische BTW, tenzij gekozen wordt om de BTW te belasten in de lidstaat van aankomst (Duitsland).  Die keuze is gebaseerd op artikel 34 lid 4 van de EU BTW Richtlijn:

"De lidstaat binnen het grondgebied waarvan de goederen zich op het tijdstip van vertrek van de verzending of het vervoer bevinden, verleent de belastingplichtigen die leveringen van goederen verrichten welke in aanmerking kunnen komen voor het bepaalde in lid 1, het recht ervoor te kiezen dat de plaats van deze leveringen wordt bepaald  overeenkomstig artikel 33."

Tenzij ik ergens een vereenvoudiging gemist heb lijkt het me dus Belgische BTW onder het drempelbedrag en daarboven (of naar keuze) Duitse BTW.

Link naar reactie
  • 0
7 hours ago, Bert. said:

Dit komt me nogal vreemd voor, Nederlandse BTW factureren voor goederen uit België die in Duitsland geleverd worden (en dus niet eens in NL komen...). Volgens de website van de Europese Commissie is de plaats waar de levering belast is:

"where the goods are located when the dispatch or transport to the customer begins for distance sales if the supplier's annual sales are below the threshold applied by the customer's Member State (except if the supplier has opted to tax in the Member State of destination) [Article 34 of the VAT Directive]"

De goederen worden vervoerd vanuit België, dus  Belgische BTW, tenzij gekozen wordt om de BTW te belasten in de lidstaat van aankomst (Duitsland).  Die keuze is gebaseerd op artikel 34 lid 4 van de EU BTW Richtlijn:

"De lidstaat binnen het grondgebied waarvan de goederen zich op het tijdstip van vertrek van de verzending of het vervoer bevinden, verleent de belastingplichtigen die leveringen van goederen verrichten welke in aanmerking kunnen komen voor het bepaalde in lid 1, het recht ervoor te kiezen dat de plaats van deze leveringen wordt bepaald  overeenkomstig artikel 33."

Tenzij ik ergens een vereenvoudiging gemist heb lijkt het me dus Belgische BTW onder het drempelbedrag en daarboven (of naar keuze) Duitse BTW.

Hallo Bert,

 

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk weet ik zelf niet veel van de BTW regels, maar moet er hier geen onderscheid gemaakt worden tussen leveringen aan particuliere klanten en leveringen aan zakelijke klanten? Het kan zijn dat de genoemde wetsartikelen bestemd zijn voor de vraag waar de BTW van verkoop aan particulieren moet worden betaald, en niet voor verkoop aan bedrijven.  

In mijn geval kun je zeggen dat het eerst aan mij (mijn bedrijf) wordt verkocht, want ik koop het goed in. Het factuuradres op de factuur is mijn bedrijfsadres in Nederland. Dus het factuur voor de intracommunautaire levering is de factuur die ik betaal, en niet de klant in Duitsland. De klant in Duitsland krijgt een factuur die de overeenkomst bepaalt tussen mij en mijn klant in Duitsland.


Dus je zou kunnen zeggen dat het Belgisch bedrijf eerst (fictief) aan mij levert.

Ik zeg maar wat hoor.   Wellicht kan iemand anders een derde opinie hier geven?

 

Link naar reactie
  • 0
On 29/04/2019 at 10:45, Bert. said:

Dit komt me nogal vreemd voor, Nederlandse BTW factureren voor goederen uit België die in Duitsland geleverd worden (en dus niet eens in NL komen...). Volgens de website van de Europese Commissie is de plaats waar de levering belast is:

"where the goods are located when the dispatch or transport to the customer begins for distance sales if the supplier's annual sales are below the threshold applied by the customer's Member State (except if the supplier has opted to tax in the Member State of destination) [Article 34 of the VAT Directive]"

De goederen worden vervoerd vanuit België, dus  Belgische BTW, tenzij gekozen wordt om de BTW te belasten in de lidstaat van aankomst (Duitsland).  Die keuze is gebaseerd op artikel 34 lid 4 van de EU BTW Richtlijn:

"De lidstaat binnen het grondgebied waarvan de goederen zich op het tijdstip van vertrek van de verzending of het vervoer bevinden, verleent de belastingplichtigen die leveringen van goederen verrichten welke in aanmerking kunnen komen voor het bepaalde in lid 1, het recht ervoor te kiezen dat de plaats van deze leveringen wordt bepaald  overeenkomstig artikel 33."

Tenzij ik ergens een vereenvoudiging gemist heb lijkt het me dus Belgische BTW onder het drempelbedrag en daarboven (of naar keuze) Duitse BTW.


Hallo Bert,

 

Nog een vraagje. Zou dit dan ook betekenen dat ik een  Duits bedrijf op zou moeten richten puur om deze intracommunautaire wervingen in Duitsland op te geven en de BTW over te dragen aan Duitsland?

Wat als ik nu stop met het leveren aan Duitse klanten, moet ik dan nog steeds een Duits bedrijf oprichten om de BTW van de oude bestellingen over te dragen aan Duitsland? Of is er dan een simpelere oplossing beschikbaar?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Er is uiteraard verschil met levering aan particulieren of bedrijven. Bedrijven hebben een BTW nummer, particulieren niet. Bij bedrijven zou je een levering  van België naar Duitsland nog kunnen oplossen door toepassing van de vereenvoudigde ABC transactie maar dat gaat hier niet op.  Nederlandse BTW factureren aan de Duitse particulier (zoals Marco schreef) is niet correct, Afhankelijk van de drempelbedragen en of je de regeling voor afstandsverkopen toe wil passen moet je je registreren in België, met Belgische BTW factureren (onder de drempelbedragen) en in België aangifte doen.  Of registreren in Duitsland, met Duitse BTW factureren en in Duitsland BTW aangifte doen. In dat geval levert de Belgische leverancier met 0% BTW naar jouw Duitse BTW nummer. In dat geval is  een Duits bedrijf oprichten niet nodig, je moet wel een Duits BTW nummer aanvragen. 

Onder het drempelbedrag moet de Belgische leverancier jou inclusief Belgische BTW factureren, die BTW verreken je dan in je Belgische BTW aangifte.

 

De belastingdienst heeft een hulpmiddel voor het bepalen van de plaats van heffing, 

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/.  Als je deze invult en onder de drempelbedragen blijft zou de uitkomst als volgt moeten zijn:

Resultaat

De levering is belast in het EU-land waar het vervoer begint.

Wat moet u doen?

U moet aangifte doen in het EU-land waar het vervoer begint.

Vraag de belastingdienst van het betreffende EU-land hoe u zich kunt registreren en aan welke verplichtingen u moet voldoen.

Geef de levering niet aan in de Nederlandse btw-aangifte.

Geef de levering niet op in de Nederlandse opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 01/05/2019 at 12:20, Bert. said:

Er is uiteraard verschil met levering aan particulieren of bedrijven. Bedrijven hebben een BTW nummer, particulieren niet. Bij bedrijven zou je een levering  van België naar Duitsland nog kunnen oplossen door toepassing van de vereenvoudigde ABC transactie maar dat gaat hier niet op.  Nederlandse BTW factureren aan de Duitse particulier (zoals Marco schreef) is niet correct, Afhankelijk van de drempelbedragen en of je de regeling voor afstandsverkopen toe wil passen moet je je registreren in België, met Belgische BTW factureren (onder de drempelbedragen) en in België aangifte doen.  Of registreren in Duitsland, met Duitse BTW factureren en in Duitsland BTW aangifte doen. In dat geval levert de Belgische leverancier met 0% BTW naar jouw Duitse BTW nummer. In dat geval is  een Duits bedrijf oprichten niet nodig, je moet wel een Duits BTW nummer aanvragen. 

Onder het drempelbedrag moet de Belgische leverancier jou inclusief Belgische BTW factureren, die BTW verreken je dan in je Belgische BTW aangifte.

 

De belastingdienst heeft een hulpmiddel voor het bepalen van de plaats van heffing, 

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/.  Als je deze invult en onder de drempelbedragen blijft zou de uitkomst als volgt moeten zijn:

Resultaat

De levering is belast in het EU-land waar het vervoer begint.

Wat moet u doen?

U moet aangifte doen in het EU-land waar het vervoer begint.

Vraag de belastingdienst van het betreffende EU-land hoe u zich kunt registreren en aan welke verplichtingen u moet voldoen.

Geef de levering niet aan in de Nederlandse btw-aangifte.

Geef de levering niet op in de Nederlandse opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 


Erg duidelijk. Hartelijk dank Bert! Het is wel een opluchting dat ik niet een nieuw bedrijf hoef te registreren in Belgie of Duitsland om daar BTW aangifte te kunnen doen.

aangepast door Floorida
Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Floorida zei:


Erg duidelijk. Hartelijk dank Bert! Het is wel een opluchting dat ik niet een nieuw bedrijf hoef te registreren in Belgie of Duitsland om daar BTW aangifte te kunnen doen.

En een erg onduidelijke reactie..... Je hoeft  geen "nieuw" bedrijf te registreren in Duitsland of België, wel je al bestaande bedrijf om in Duitsland of België BTW aangifte te doen. Kan me niet echt voorstellen dat dat een opluchting is........

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.