• 0

Winst bepalen ingekochte partij margegoederen.

(aangepast)

Goedenavond,

 

Dit is mijn eerste topic hier. Ik ga een eigen bedrijfje starten waarbij ik o.a. margegoederen zal gaan verkopen. Dit zullen vooral goederen zijn welke via marktplaats en dergelijke sites worden gekocht. Nu ben ik nog een totale leek qua btw-aangifte doen etc., maar ben mij hier al zo goed mogelijk over aan het inlezen.

 

Nu heb ik begrepen dat je bij margegoederen btw moet afdragen aan de belastingdienst over de winst die je maakt op een goed. Dus je koopt bijvoorbeeld een tv van een particulier voor €100,-, en je verkoopt deze voor €150,-, wat maakt dat je (€50,- / 121) * 21 = €8,68 aan btw moet afdragen aan de belastingdienst.

 

Nu zie ik het wel voorkomen dat ik eens een partij van verschillende goederen zal kopen voor een bepaald bedrag, dus bijvoorbeeld een aantal computers, tv's, en nog wat onderdelen in één keer voor een bedrag van laten we zeggen €500,-. Mijn vraag is nu, als je van deze partij 1 computer verkoopt, hoe bepaal je dan van deze ene computer de winst waarover je belasting moet betalen (of het verlies)? Je verkoopt deze computer bijvoorbeeld voor €100,-, maar de inkoopprijs van dit ene product is niet bekend. Moet je dan de totale inkoopprijs van de partij gaan delen door het aantal producten die in de partij zaten, en het bedrag dat daar uit komt als inkoopprijs beschouwen o.i.d.? Lijkt mij sterk, maar goed :).

 

Of valt dit op te lossen met de globaliseringsmethode? Maar stel dat je dan in een btw-aangifte tijdvak nog niet voldoende hebt verkocht van de ingekochte partij om winst te maken, hoe pak je dit dan aan

 

Ik kan hier zelf geen duidelijk antwoord op vinden, dus hopelijk kan iemand van jullie mij hier duidelijkheid over geven! In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn vraag!

 

Edit: Waarschijnlijk moet ik sowieso gebruik maken van de globalisatiemethode, aangezien het gaat om elektrische apparaten (computers, randapparatuur etc.)? En dus de winst op een individueel product alleen bijdraagt aan de totale winst van een aangiftetijdvak.

aangepast door Leser123
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.