• 0

2 facturen buitenland (Ierland en Canada) - is er sprake van BTW-verlegging?

Ik heb twee facturen met betrekking tot software.

 

Factuur 1:

Is afkomstig uit Ierland en hiervoor betaal ik € 9,99 exclusief BTW. Op de factuur wordt € 2,10 aan BTW in rekening gebracht (21%). In totaal is de factuur dus € 12,09.

Op de factuur staat een BTW-nummer van Ierland: IE636XXXXX.

Kan ik deze factuur behandelen als zijnde een Nederlandse factuur? Dus gewoon de BTW als voorbelasting invoeren, etc. Of moet ik hier aan de slag met BTW-verlegging? Ik had namelijk ergens gelezen dat als er een Nederlands BTW-nummer op een buitenlandse factuur staat dat je het dan kunt beschouwen als een 'Nederlandse factuur'. Ik raak in verwarring omdat er hier een Iers BTW-nummer wordt gehanteerd.

Er staat verder ook geen tekst op de factuur dat de BTW is verlegd.

 

Factuur 2:

Is afkomstig uit Canada. Dit gaat om een licentie voor software die ik heb gekocht. Er wordt € 188,19 in rekening gebracht en bij 'Tax' (BTW) staat een streepje (-). Het totaalbedrag blijft dus € 188,19. Op deze factuur staat ook niet vermeld dat de BTW naar mij is verlegd. Moet het expliciet worden vermeld door de ondernemer uit Canada dat hij de BTW naar mij verlegt? Of kan ik er hiervan uitgaan dat het gewoon zo is?

Stel dat de BTW inderdaad naar mij is verlegd, moet ik dan 21% van € 188,19 nemen (= € 39,52) en dit dan invullen bij rubriek 4a van de aangifte omzetbelasting (Prestaties uit het buitenland aan u verricht - Leveringen/diensten uit landen buiten de EU)? Kan ik dan vervolgens het bedrag van € 39,52 weer invoeren bij de voorbelasting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Factuur 1:

Je moet je daar melden als ondernemer, met je btw nummer, dan wordt er geen BTW berekend en vul je het bedrag in bij vraag 4b bij de btw-aangifte, je vult dan als extra btw wel in de €2,10 die je bij 5b weer aftrekt, saldo nul .

Misschien kin je dan een nieuwe factuur krijgen.

Makkelijker kunnen we het niet maken.

 

Factuur 2:

Is gewoon zo.

Daar is geen BTW opgenomen, prima,

BTW verleggen van buiten de EU kan niet.

Dan wel  21% van € 188,19 nemen (= € 39,52) en dit dan invullen bij rubriek 4a van de aangifte

 

Veel antwoorden zij ook gewoon te vinden op de site van de belastingdienst

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 uur geleden, dArgent zei:

Factuur 1:

Je moet je daar melden als ondernemer, met je btw nummer, dan wordt er geen BTW berekend en vul je het bedrag in bij vraag 4b bij de btw-aangifte, je vult dan als extra btw wel in de €2,10 die je bij 5b weer aftrekt, saldo nul .

Misschien kin je dan een nieuwe factuur krijgen.

Makkelijker kunnen we het niet maken.

Ik heb het nagekeken en volgens mij sta ik daar inderdaad als particulier vermeld in plaats van ondernemer. Ik neem contact met ze op zodat ik daar als ondernemer wordt geregistreerd.

 

12 uur geleden, dArgent zei:

Factuur 2:

Is gewoon zo.

Daar is geen BTW opgenomen, prima,

BTW verleggen van buiten de EU kan niet.

Dan wel  21% van € 188,19 nemen (= € 39,52) en dit dan invullen bij rubriek 4a van de aangifte

 

Veel antwoorden zij ook gewoon te vinden op de site van de belastingdienst

 

Zonet heb ik de factuur uit Canada bekeken en ik zie dat daar een Europees BTW-nummer op staat: EU826XXXXXX. In dit geval kan ik het wel invullen bij rubriek 4b toch? Het bedrag van € 39,52 neem ik dan op in rubriek 4b en dan bij de voorbelasting (5b) vul ik dan ook weer € 39,52 in. Klopt het zo?

aangepast door Fotograaf Fabian
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.