• 0

Na verhuizing naar Spanje met onderneming inschreven blijven bij KvK NL

(aangepast)

Mijn man en ik willen een VOF beginnen met als bedrijfsactiviteit 100% online dienstverlening, gericht op de Nederlandse markt. We gaan werken vanuit onze werkkamer aan huis en hebben geen fysiek kantoor/vestigingsadres nodig.

Nu willen we in de nabije toekomst naar Spanje verhuizen om daar permanent te gaan wonen. Om allerlei ingewikkelde (fiscale) toestanden te voorkomen heeft het onze voorkeur om ons bedrijf vanuit Spanje voort te zetten. We willen ook gewoon belasting etc. in Nederland blijven betalen.

Echter de KvK stelt dat we en een vestigingsadres in Nederland moeten hebben en fysiek aanwezig dienen te zijn. Maar omdat onze dienstverlening 100% online is hebben we geen fysiek kantoor/vestigingsadres nodig en hoeven we niet ”fysiek aanwezig” te zijn. Onze feitelijke bedrijfsactiviteit blijft plaatsvinden op de Nederlandse markt met een Nederlandse website en facturatie alleen aan Nederlandse klanten.

O.b.v. een wetswijziging in 2011 (zie onder) moet het toch mogelijk zijn om als ondernemer, woonachtig in het buitenland, inschreven te blijven staan bij de KvK in Nederland??

Wie kan ons helpen? Alvast bedankt!
 

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2011-199.html zie onderstaande;

Besluit van 21 april 2011, houdende wijziging van het Handelsregisterbesluit 2008 in verband met de inschrijving van een onderneming zonder vestiging, de toekenning van een uniek nummer aan functionarissen en enkele andere besluiten in verband met het vervallen van de plicht een uittreksel te verschaffen

ARTIKEL I

Het Handelsregisterbesluit 2008 wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 11 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 11a

1. Een onderneming zonder vestiging in Nederland kan worden ingeschreven in het handelsregister, indien de activiteiten van de onderneming in Nederland zelfstandig zouden kwalificeren als een onderneming in de zin van artikel 2.

2. In het handelsregister wordt over een onderneming zonder vestiging in Nederland het adres opgenomen waarop degene aan wie de onderneming toebehoort fysiek bereikbaar is.

aangepast door Ludmila
aanvulling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Ludmila zei:

O.b.v. een wetswijziging in 2011 (zie onder) moet het toch mogelijk zijn om als ondernemer, woonachtig in het buitenland, inschreven te blijven staan bij de KvK in Nederland??

 

Nee, want je geeft zelf al aan dat er geen activiteiten in Nederland plaatsvinden, alleen in Spanje. Zie ook de toelichting van de KvK met voorbeelden.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat is een feitelijke activiteit? Er staat bovendien: "Als er wel activiteiten in Nederland zijn, blijft..." Er is een Nederlandse website (die in Nederland gehost wordt) en er wordt aan Nederlandse klanten gefactureerd via Nederlandse bankrekeningen... Er zijn dus nog wel Nederlandse activiteiten.

 

Quote

Kun je bij KVK ingeschreven blijven?

 

Van Es legt uit: "Blijven er feitelijke activiteiten in Nederland bestaan? Nee? Dan schrijven wij het bedrijf uit. Als er wel activiteiten in Nederland zijn blijft de inschrijving in het Nederlandse Handelsregister bestaan. Neem tijdig met KVK contact op om te bespreken wat je situatie is en hiervoor oplossingen te zoeken.

 

Uit de voorbeelden zou je kunnen afleiden dat feitelijke activiteit fysieke aanwezigheid vergt. Maar dat had heel makkelijk zo geformuleerd kunnen worden. Er staat echter dat een onderneming zonder vestiging mogelijk is. Waar moet die fysieke aanwezigheid dan zijn? Bij de klant of opdrachtgever, zo lijkt uit de voorbeelden. Dat kan wellicht opgelost worden met een regelmatig event als onderdeel van de dienstverlening. Een constructie...

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Moeten betalen is nooit het probleem...

 

Corrigeer me als ik mis zit, maar een werkkamer aan huis is een fysiek kantoor/vestigingsadres van een (kennelijk in Spanje te baseren/gebaseerde) onderneming.

 

Als je dat zelf niet begrijpt dringt dat besef vroeg of laat ongetwijfeld door tot de Spaanse belastingdienst.

 

En daarbij lijkt het geheel vooralsnog toekomstmuziek, niks om ons hier op dit moment over op te winden dus.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Highio zei:

Corrigeer me als ik mis zit, maar een werkkamer aan huis is een fysiek kantoor/vestigingsadres van een (kennelijk in Spanje te baseren/gebaseerde) onderneming.

Ik ken wel meer Nederlandse ondernemers met een werkkamer aan huis in het buitenland. Hebben ze in Spanje zimmer polizei?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

TS wil zich daar als voornemen permanent gaan vestigen dus dan is dat toch geen vraag? Laten we het hier als toeschouwer of lezers ajb niet lastiger maken dan dat de praktijk (automatisch) uitwijst.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Dat is in toenemende mate een vraag. Je kan een bedrijf runnen op locatie A en je leven leiden op andere plekken. Dat heet de netwerk-economie. Die bestaat al een jaar of vijfentwintig.

 

aangepast door TwaBla
Hij bestaat al langer...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nationaliteit maakt niets uit, zeker niet als iedereen in dit verhaal een Nederlandse of tenminste EU nationaliteit heeft. 

 

Woonplaats is echter iets anders: als je daadwerkelijk in Spanje gaat wonen dan zul je je moeten conformeren aan de regels van dat land, en je bedrijf daar ook moeten inschrijven. 

 

Het enkel hebben van de Nederlandse nationaliteit geeft je niet het recht om in Nederland een bedrijf te kunnen vestigen: als je emigreert blijf je wel Nederlander volgens je paspoort, maar wordt je de facto een onderdaan van het land waar je naar toe migreert. 

Link naar reactie
  • 0

In mijn beleving vinden de feitelijke activiteiten zowel voor als na onze verhuizing plaats in Nederland; onze dienstverlening is gericht op Nederlandse klanten, er is een Nederlandse website (die in Nederland gehost wordt) en er wordt aan Nederlandse klanten gefactureerd via Nederlandse bankrekeningen. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Ludmila zei:

In mijn beleving vinden de feitelijke activiteiten zowel voor als na onze verhuizing plaats in Nederland; onze dienstverlening is gericht op Nederlandse klanten, er is een Nederlandse website (die in Nederland gehost wordt) en er wordt aan Nederlandse klanten gefactureerd via Nederlandse bankrekeningen. 

 

De arbeid ten behoeve van de onderneming, dus jullie activiteit, lijkt echter uitsluitend plaats te vinden in Spanje. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.