• 0

Afschrijven per dag of maand?

(aangepast)

Stel dat je iets aanschaft (van hoger dan € 450,00) op bijvoorbeeld 10 juli. Moet je dan gaan afschrijven op die dag? Of mag je ook beginnen met afschrijven per 1 augustus?

Ik bereken het nu naar rato vanaf de dag dat ik de investering heb gedaan. Naar mijn idee is dit lood om oud ijzer.

 

Op de site van de belastingdienst staat wel informatie over het afschrijven waarbij de datum van aanschaf toevallig op de eerste van de maand valt. Dit is natuurlijk makkelijk rekenen.

Ik vraag mij dus af of je in alle gevallen de datum mag opschuiven naar de eerste van de maand zodat je kunt rekenen in maanden in plaats van dagen.

 

Bron afschrijving 28-04-2019:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

aangepast door Fotograaf Fabian
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 uur geleden, Fotograaf Fabian zei:

Ik vraag mij dus af of je in alle gevallen de datum mag opschuiven naar de eerste van de maand zodat je kunt rekenen in maanden in plaats van dagen.

Dat mag.

 

De fiscale afschrijving van een bedrijfsmiddel is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten. Je schrijft dus af in 5 jaar oftewel 5x365 dagen.

Dat betekent dat je niet sneller dan 1825 dagen mag afschrijven. Langer mag daarentegen wel.

Een veelgebruikte afschrijvingsmethode is de afschrijving in 60 maanden, met een start op dag 1 van de eerste volle maand na de aankoopdatum. Van een bedrijfsmiddel, dat je bijvoorbeeld koopt op 18 december, start de afschrijving op 1 januari.

 

Let op!

Bij de afschrijving is niet de aankoopdatum bindend, maar de datum van ingebruikname.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Een veelgebruikte afschrijvingsmethode is de afschrijving in 60 maanden, met een start op dag 1 van de eerste volle maand na de aankoopdatum. Van een bedrijfsmiddel, dat je bijvoorbeeld koopt op 18 december, start de afschrijving op 1 januari.

Ik ga deze methode nu ook toepassen. De berekeningen worden hier ook overzichtelijker van in plaats van een verantwoording op dagniveau.

 

5 minuten geleden, Cosara zei:

Let op!

Bij de afschrijving is niet de aankoopdatum bindend, maar de datum van ingebruikname.

Dit is een waardevolle aanvulling. Ik dacht altijd dat de aankoopdatum leidend was. Zit hier ook een restrictie aan? Stel dat je nu iets aanschaft, maar pas over twee jaar in gebruik neemt. Begin je dan pas over twee jaar met afschrijven?

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Stel dat je nu iets aanschaft, maar pas over twee jaar in gebruik neemt. Begin je dan pas over twee jaar met afschrijven?

Moeilijk te bewijzen, maar toch correct.

Dat betekend ook dat het eigen vermogen toeneemt, omdat er geen afschrijvingskosten zijn.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Cosara zei:

Moeilijk te bewijzen, maar toch correct.

Dat betekend ook dat het eigen vermogen toeneemt, omdat er geen afschrijvingskosten zijn.

Niet dat dit bij mij aan de orde is, maar stel dat het later wel een keer voorkomt, dan weet ik in ieder geval dat ik begin met afschrijven op het moment van ingebruikname.

 

Dat van het eigen vermogen is inderdaad ook iets om rekening mee te houden.

 

Bedankt voor alle uitleg. Ik kan mijn administratie nu verder gaan stroomlijnen.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Misschien is het voor jou niet (meer) van toepassing, maar houd er rekening mee dat je als starter onder voorwaarden versneld (willekeurig) afschrijven mag.

Ik ben op 19-10-2015 begonnen met de onderneming.

Wat ik destijds wel ben vergeten, is om mijn camera, die ik privé al in bezit had (sinds 03-03-2013), over te brengen naar de zaak. Ik heb begrepen dat ik het privégoed in de onderneming had kunnen inbrengen tegen de waarde die het heeft in het economisch verkeer. Ik stel dit bedrag vast op € 913,00 (nieuwprijs was € 1759,00).

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht bovenstaande alsnog op te nemen in mijn aangifte van destijds? Zo ja, kan ik er dan ook meteen willekeurig op gaan afschrijven (tevens met terugwerkende kracht)?

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Is het mogelijk om met terugwerkende kracht bovenstaande alsnog op te nemen in mijn aangifte van destijds? Zo ja, kan ik er dan ook meteen willekeurig op gaan afschrijven (tevens met terugwerkende kracht)? 

Kan wel ... middels een bezwaarschrift.

Waarschijnlijk heb je al een definitieve aanslag van 2015, 2016 én 2017 ontvangen.  Dat betekent dat je voor al deze jaren een bezwaarschrift moet indienen met een correcte berekening van aangiftes ... en dat voor een vergeten privé inbreng van 900 euro in 2015!

Als je het toch helemaal netjes wilt gaan doen, dan behoort er ook voor elk jaar een correctie voor privé gebruik uitgevoerd te worden.

 

Aangezien de onderneming is gestart op 19-10-2015, komt een willekeurige afschrijving voor het aangiftejaar 2015 niet in beeld. Zie de voorwaarden voor willekeurige afschrijving door startende ondernemers.

 

Het sop is de kool niet waard!

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.