• 0

Inkomstenbelasting zzp’er bij kleineondernemersregeling (KOR) en stakingswinst

Hallo,

 

Ik had een vraag m.b.t. inkomstenbelasting als ZZP'er (als bijbaan). Dit bedrijf heb ik laten opheffen op 30 december 2018, vanwege volledig fulltime in loondienst te gaan. Dit is dus de laatste keer dat ik dit bedrijf mee moet nemen in de inkomstenbelasting. Ik heb het altijd door een boekhouder laten doen, maar die is kort geleden vader geworden en doet momenteel eventjes niets. Ik had geen ingewikkeld bedrijf waardoor, ik de inkomstenbelasting dit keer zelf maar besloot te doen.

 

Ik begon 2018 met een eigen vermogen van €1.221,-
Ik heb het hele jaar geen kosten gehad en alleen diensten verkocht met een totaal resultaat van €2.792,50 excl btw.

Ik heb de omzet belasting afgedragen. Dit was een totaal bedrag van €586,-

Deze heb ik met de laatste aangifte omzetbelasting weer teruggevraagd vanwege de Kleine Ondernemings Regeling (KOR).

Doordat ik geen zakelijke rekening heb, wordt dit gestort op mijn privé rekening. Maar sinds ik stop met het bedrijf neem ik dit dus allemaal bij wijze van spreke op.

Ik heb geen producten waar ik nog wat van moet afdragen. Alles is al afbetaald (Ik bestond al 5 jaar en heb alleen eerste jaar geïnvesteerd in een laptop).


Doordat ik al het geld uit de eenmanszaak haal is de balans op zowel de activa als de passiva aan het einde van het boekjaar 0.

Daarbij heb ik privéontrekkingen van € 4.599,- (eigen vermogen + resultaten 2018 + ontvangen bedrag uit KOR) opgenomen, waardoor dus al het geld uit de eenmanszaak is.

Dit houdt in dat ik een fiscale winst van € 3.378 heb behaald  waar ik dus nog inkomstenbelasting over moet betalen.

Doe ik dit op deze manier goed of zie ik iets over het hoofd? Ik heb de stakingswinst in dit verhaal buiten beschouwing gehouden, maar ik was benieuwd of het zo klopte.

Hoop dat jullie er licht op kunnen werpen en alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 29-4-2019 om 21:48, Betjoo zei:

Ik heb de stakingswinst in dit verhaal buiten beschouwing gehouden, maar ik was benieuwd of het zo klopte.

De laptop is weliswaar fiscaal afgeschreven, maar zal zeker nog enige marktwaarde hebben. De stakingswinst zal dus het verschil zijn tussen de boekwaarde en de marktwaarde.

 

1 uur terug, mmint zei:

Die teruggave van de kor krijg je pas het jaar erop en is daarmee een uitstaande vordering op de balans waardoor je activa/passiva niet nul zullen zijn.

De laptop wordt als het ware verkocht aan privé. Hierover zal btw moeten worden berekend en afgedragen en dat kan gevolgen hebben voor de KOR-berekening.

 

De stakingsdatum van de onderneming voor de omzetbelasting is dus niet dezelfde als die voor de inkomstenbelasting.

Het ondernemers hap voor de omzetbelasting eindigt pas als de laatste handeling daarvoor is uitgevoerd.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.