• 0

Personeelskosten in de Horeca

Hallo,

 

Mijn naam is Romano,

 

Ik ben al enige tijd bezig geweest met mijn ondernemingsplan voor mijn Horeca-concept.

Echter loop ik nu tegen de volgende vraag aan: Wat kost het mij om direct horeca personeel in dienst te nemen, en is dit rendabel bij het opstarten van het bedrijf?

 

Uiteraard heb ik mij al zeer goed laten informeren over de opties om te laten detacheren, uitzenden, ZZP'en en payrolling.

Daar heb ik de tarieven al voor kunnen berekenen.

 

Ik zou nu dus ook graag willen vergelijken wat het direct in dienst nemen zou kosten en of er naast de nadelen van de administratieve rompslomp ook voordelen aan zitten,

Ik heb verschillende websites afgezocht en door de forums heen gespit alleen blijft dit voor mij toch een lastig vraagstuk.

 

Na opstarten zou ik dan ook een P&O medewerker aannemen, om zich te ontfermen over het personeel met de kennis die hij/zij heeft.

(Voor uw beeldvorming: het gaat om een horecabedrijf met 25 medewerkers)

 

Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!

Romano

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hallo Romano,

Heb je deze informatie al gevonden op internet m.b.t. personeelskosten in de horeca? Met handige rekentools en toelichting op belastingzaken en premies m.b.t.:

Loonbelasting

Premie volksverzekeringen (AOW, Anw en Wlz)

Premies werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW)

Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet

 

 Er staat ook een video met "grip op personeelskosten in de horeca".

 

En op deze pagina kun je informatie lezen over de voor- en nadelen van flexibel of vast personeel

 

Uiteraard blijf je op ons forum van harte welkom als je op die informatie toelichting/vragen hebt m.b.t. je eigen bedrijfsvoering.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Betreft dit nog altijd het eerder door jou beschreven plan met inbreng van 50.000 EURO eigen middelen?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zowel payrollers als uitzendbureaus gebruiken een simpele formule om hun kosten te bepalen: factor × brutoloon. Die factor ken ik even niet uit mijn hoofd, maar hij begint geloof ik bij 1,6* voor payroll, en uzb is duurder.

 

Zelf zou je het goedkoper moeten kunnen doen in ruil voor werk en koppijn.

 

*) Kan ook 1,9 zijn, ik herhaal even uit het hoofd wat ik hier op het forum heb gelezen. De zoekfunctie is je vriend.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben 2 jaar geleden ook begonnen met het aannemen van personeel.
Er komen een hoop leuke en minder leuke uitdaging bij kijken.
Sommige uitdagingen gelden zowel voor werknemers als uitzendkrachten andere gelden ook voor freelancers.

Denk hierbij aan:

- Arbo regels
- Arbo regelingen
- verzekeringen
- jaarlijkse trainingen
- kerstpakketen
- reguliere evaluties

Voor mij kwamen sommige punten behoorlijk onverwacht, maar ben uiteindelijk wel heel blij met de meerwaarde van een werknemer t.o.v. iemand die niet op de verloningslijst staat.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan, verbondenheid, inzet en terugverdienen van aangeleerde kennis en ervaring.

Toch zijn het wel kosten die je mee moet nemen in je berekeningen.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0

De payroll betaalt mijn personeel wekelijks.

Ik betaal het payroll bedrijf na 30 dagen.

 

Veel klanten betalen ook per 30 dagen...

 

Het scheelt mij ook nog een P&O manager, want dat is het payroll bedrijf...

Los van het feit dat ik ze ruime tijd op proeftijd heb.... er zijn een paar extreme gevallen die tussen de 3 en 6 mnd alsnog eruit vlogen (helaas)

Link naar reactie
  • 0

Wat voor Horeca doe je dat je klanten (in de Horeca ook wel gasten genoemd), pas na 30 dagen betalen?

Een P&O manager? Als het team zo groot zal worden, is payroll echt zonde van je geld.
Bovendien regelt je payrolbedrijf niet alles en moet je op de werkvloer nog steeds alles netjes op orde hebben

Bovendien je kan je werknemers toch een contract van 6 maanden geven? Je mag er 2 geven voor het voor onbepaalde tijd is.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, RiVe zei:

De vraag is juist wat de kosten zijn van direct personeel, zonder tussenkomst van een payroller, bureau o.i.d. Branco

 

Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn. Wat ik bedoelde was: ergens tussen 1 × brutoloon en F × brutoloon, waarbij F de factor is die de goedkoopste payroller gebruikt.

 

De ondernemer heeft de overhead van de payroller niet (althans niet in die mate), dus zou het zelf goedkoper moeten kunnen.

 

Wat het brutoloon is, weet ik niet, maar wellicht dat de CAO daarover enig inzicht biedt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

@Jasper S.

 

Ik zit in ander tak van sport.... niet in Horeca, dat maakt wel een verschil uiteraard...

Wil alleen aangeven dat men niet alleen blind moet staren op kosten...

TS heeft het over een P&O manager... ik heb nu diverse partijen mee samengewerkt, maar die nemen alles uit handen voor mij.

Ze lopen zelf over de vloer samen met je....

 

Wat TS zoekt zijn de kosten. Die zou je bij de belastingdienst kunnen opvragen. Per sector zal dit verschillend kunnen zijn.

Loonheffing was meende ik 1,48 dan moet je nog aangifte doen, daarvoor heb je meende ik software nodig.

Uiteraard moet men nog verzekerd zijn en die betalen vaak ook niet bij dag 1 uit...

 

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Wat TS zoekt zijn de kosten. Die zou je bij de belastingdienst kunnen opvragen. Per sector zal dit verschillend kunnen zijn.

Ik vrees dat de belastingdienst geen overzicht van kosten gaat geven. Alle premies en loonheffingen worden wettelijk bepaald en gepubliceerd, net als de sectorale WHK-premies die je  kennelijk bedoelt: alles kun je in theorie online vinden en zelf berekenen ( maar dat is niet altijd ook verstandig )

 

18 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Loonheffing was meende ik 1,48

Loonheffing is geen willekeurig getal  ;hooguit een sectoraal gemiddelde dat afhankelijk van leeftijd en salaris behoorlijk kan afwijken van de werkelijkheid. En loonheffing is niet het enige:  naast werkgeverslasten spelen ook CAO bepalingen zoals loondoorbetaling bij ziekte en pensioen 

 

18 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

daarvoor heb je meende ik software nodig.

Misschien doet vraagsteller er verstandiger aan om voor een paar honderd euro bij een salarisadministrateur een aantal proefberekeningen te laten maken op basis van leeftijd, salaris en functie van de (beoogde) personeelsprofielen. Dan heb je niet alleen salaris CAO-conform, maar ook zaken als sociale premies en afdracht bedrijfstakpensioenfonds inzichtelijk. 

 

18 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Uiteraard moet men nog verzekerd zijn

Toevallig is dat mijn kopje thee. Reken voor Horeca 2% van de loonsom voor verzuimverzekering op basis CAO  en reken 90 Euro PP ex btw voor All in  Arbodienstverlening per jaar , dan zit je aan de  veilige kant.  (Zodra je 10-25 man personeel daadwerkelijk in dienst hebt stap je dan over naar een basis arboabonnement van een paart tientjes en ga je de dienstverlening op verrichtingenbasis betalen) 

 

Quote

en die betalen vaak ook niet bij dag 1 uit...

Dat klopt. Maar dat  verzuim levert geen meerkosten op , dat salaris moest je toch al betalen.  De meerkosten zijn de extra inzet van ander personeel  tijdens ziekte van het ene personeelslid. Daarvoor kun je 1% van de loonsom ( de helft van de verzuimpremie)  aanhouden als kostenpost: bij een wachttijd van 10 werkdagen valt grofweg 35% van de totale verzuimkosten binnen dit eigen behoud namelijk 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De vraag is juist wat de kosten zijn van direct personeel, zonder tussenkomst van een payroller, bureau o.i.d.

Voor een startende ondernemer of investeerder lijkt het mij ook juist interessant en verstandig om te weten wat de (eenmalige of deels doorlopende) wervings- en selectiekosten zijn...

 

...horecapersoneel schijnt bij algemene informatie en bij mijn weten op dit moment nogal lastig te vinden (laat staan te binden) te zijn.

 

Romano, zoek jij vaste medewerkers of krachten in de flexibele schil? En op welke termijn wordt de planvorming concreet?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Highio zei:

Romano, zoek jij vaste medewerkers of krachten in de flexibele schil? En op welke termijn wordt de planvorming concreet?

 

Hoi, Allen bedankt voor de reacties.. ik ben nog steeds zoekende.

 

Ik ben op zoek naar vaste medewerkers en ik streef ernaar om volgend jaar rond deze periode van start te gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.