• 0

Privégeld lenen aan eenmanszaak - overeenkomst + rente vaststellen noodzakelijk?

Goedemiddag allemaal,

 

Context: ondernemer voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting. Mijn inkomsten uit de onderneming worden geplaatst in de categorie 'inkomsten uit overig werk'.

 

Nu wil ik een bedrag van privégeld gaan lenen aan mijn eenmanszaak. Ik heb hier wat onderzoek naar gedaan en heb o.a. onderstaande informatie gevonden:

 

http://geldlenenzzp.nl/kan-mijn-eenmanszaak-prive-geld-lenen/

 

https://www.deondernemer.nl/weblogs/item/lenen-van-en-aan-je-onderneming

 

Zoals ik het begrijp, kan ik niet zonder meer privégeld aan de eenmanszaak storten, zonder een overeenkomst met mijzelf aan te gaan en hier ook nog rente voor te vragen.

 

Gaat dit in alle gevallen op? Of bestaan er ook situaties waarbij bovenstaande niet nodig is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Fotograaf Fabian zei:

Zoals ik het begrijp, kan ik niet zonder meer privégeld aan de eenmanszaak storten, zonder een overeenkomst met mijzelf aan te gaan en hier ook nog rente voor te vragen.

De auteurs van de gelinkte artikelen hebben het volgens mij ook niet helemaal begrepen ...

 

Als eigenaar van een eenmanszaak kan je je eigen geld inderdaad investeren in je onderneming door het op de rekening van je onderneming te storten o.v.v. privé storting in de boekhouding.

Dat geld moet dan wel een zakelijk doel dienen ... je moet er dus wel wat mee doen. Het is namelijk niet toegestaan om overtollig spaargeld van box 3 naar box 1 over te hevelen, om daarmee de vermogensredementsheffing te ontwijken.

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Fotograaf Fabian zei:

Zoals ik het begrijp, kan ik niet zonder meer privégeld aan de eenmanszaak storten, zonder een overeenkomst met mijzelf aan te gaan en hier ook nog rente voor te vragen.

Ik denk dat TS ook nog rente voor die storting wil ontvangen. Die die storing daarom als lening wil zien.

 

En volgens mij is dat niet mogelijk (hoewel dat artikel wel anders doet suggereren).

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Ik denk dat TS ook nog rente voor die storting wil ontvangen. Die die storing daarom als lening wil zien.

TS is de eenmanszaak ...

... alsdan is de rente inkomsten voor de eigenaar van de eenmanszaak en kosten voor de eenmanszaak van diezelfde eigenaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, Cosara zei:

TS is de eenmanszaak ...

... alsdan is de rente inkomsten voor de eigenaar van de eenmanszaak en kosten voor de eenmanszaak van diezelfde eigenaar.

De rente valt dan inderdaad in box 1. Maar daar heb je wel weer een TBS-vrijstelling van 12% (??).

 

Quote

U zelf krijgt te maken met de TBS-regeling. Dat betekent dat de rente op de geldlening in box 1 progressief is belast. Ook hiervoor geldt de TBS-vrijstelling van 12%.

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

De rente valt dan inderdaad in box 1. Maar daar heb je wel weer een TBS-vrijstelling van 12% (??).

 

Ter beschikking stelling is hier niet van toepassing ...

... Je kunt namelijk geen geld lenen aan jezelf, facturen sturen aan jezelf en ook geen bezittingen ter beschikking stellen aan jezelf.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Fotograaf Fabian zei:

Zoals ik het begrijp, kan ik niet zonder meer privégeld aan de eenmanszaak storten, zonder een overeenkomst met mijzelf aan te gaan en hier ook nog rente voor te vragen. Gaat dit in alle gevallen op? Of bestaan er ook situaties waarbij bovenstaande niet nodig is?

 

Je hebt beide artikelen niet helemaal goed begrepen. Het tweede artikel gaat namelijk over de situatie waarin je een BV zou hebben. Dat is dus niet van toepassing op jou. En het eerste artikel gaat over een eenmanszaak, waarin duidelijk wordt gesteld dat je dan geen geld kúnt lenen:

 

Quote

Kun je dan als ondernemer geld lenen van jezelf? Een goede vraag. Het vermogen van een eenmanszaak of ZZP-onderneming valt onder je privévermogen. Dit vermogen kun je daarom niet aan of van jezelf lenen. Je kunt het wel investeren in je onderneming door het op de rekening van je onderneming te storten o.v.v. privéstorting in de boekhouding.

 

Oftewel: gewoon geld overboeken van je privérekening naar je zakelijke rekening als dat een zakelijk doel dient.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor alle reacties.

 

Dus als ik alles zo samenvat, dan kan ik zonder meer geld van de privérekening naar de zakelijke rekening overmaken (o.v.v. privéstorting), zolang het zakelijke doel maar gewaarborgd blijft.

 

Overeenkomst en rente zouden dan niet van toepassing zijn. Niet dat ik straks problemen krijg zodra de belastingdienst vraagt waar ik bepaalde investeringen mee heb gefinancierd.

aangepast door Fotograaf Fabian
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Fotograaf Fabian zei:

Dus als ik alles zo samenvat, dan kan ik zonder meer geld van de privérekening naar de zakelijke rekening overmaken (o.v.v. privéstorting), zolang het zakelijke doel maar gewaarborgd blijft.

 

Klopt. Zie ook hier.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.