• 0

Startperiode uitkering UWV en privé onttrekking BV

Beste allen,

 

Ik ben op dit moment bezig om te onderzoeken vanuit een ww uitkering een eigen bedrijf op te zetten. ( onderzoeksperiode is in volle gang )

 

voor mij zijn er een aantal zaken onduidelijk kijkend naar het behouden van (een deel van ) de uitkering tijdens de 26-weekse opstart periode en de risico's die er zijn tav mogelijk terug betalen van deze uitkering in bepaalde omstandigheden.

 

De gedeeltelijke uitkering die er vanuit het UWV uitbetaald zou worden is in mijn geval onvoldoende om te voorzien in mijn privé uitgaven/betalen vaste lasten.

 

Er is vanuit een andere BV bereidheid te investeren in mijn plannen (bedoeling is om een BV op te starten en aandelen uit te geven aan deze BV). Binnen de begroting heb ik rekening gehouden met een privé onttrekking als aanvulling op de UWV uitkering. Mag dat zonder dat het UWV de uitkering terug vordert? 

 

Tevens heb ik omzet prognoses opgesteld waarbij de verwachting is dat er na drie maand omzet gegenereerd wordt. Deze omzet zal ik de periode daarna volgens prognose alleen maar toenemen. Gevolg is dat er dan winst in de BV gemaakt gaat worden. Ik heb ergens gelezen dat in de 52 weken na aanvang startperiode bij winsten / verloning verrekening plaats vindt op de eerder beschikbaar gestelde UWV uitkering.

 

klopt dit? en hoe kan ik zorgen dat ik voldoende aanvulling op de uitkering heb om prive uitgaven te dekken zonder dat ik achteraf (een deel) van de UWV uitkering moet terug betalen.

 

Alvast dank voor jullie reactie,

 

Met vriendelijke groet,

 

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een BV kent geen "privéonttrekking". Het is dan een rekening-courant of gewone lening. Maar als het voor levensonderhoud is, is het ook niet echt een (houdbare) lening, want er is geen zicht op terugbetaling. Het lijkt me verder ook dat je gewoon een salaris (gebruikelijk loon) moet betalen. Normaal gesproken is dat minimaal 45.000 euro per jaar (2019), maar je kunt om een verlaging vragen in de opstartfase. De meeste berichten lijken er op te wijzen dat de fiscus tegenwoordig minimaal verwacht dat de BV ten minste het minimumloon betaalt (21.000 euro per jaar - vakantiegeld inbegrepen) in de beginfase.

 

Volgens mij spreekt het UWV overigens van "zelfstandige". Dat betekent dus een onderneming als eenmanszaak en niet een onderneming als BV. Als je in de startperiode zit, maakt het dan niet uit hoeveel tijd je er aan besteedt of hoeveel inkomen je uit de zaak haalt. Was er een speciale reden om naar een BV te kijken in plaats van een eenmanszaak?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Michelk22 zei:

voor mij zijn er een aantal zaken onduidelijk kijkend naar het behouden van (een deel van ) de uitkering tijdens de 26-weekse opstart periode en de risico's die er zijn tav mogelijk terug betalen van deze uitkering in bepaalde omstandigheden.

 

De regeling is eigenlijk heel duidelijk voor wat betreft de startperiode van 26 weken. In ruil voor een korting van 29% hoef je die 26 weken geen uren en inkomsten te verrekenen. Dat je daar niet van kan leven is het probleem van het uwv niet, Hooguit dat je een toeslag tot bijstandsniveau kan krijgen die je terug moet betalen als blijkt dat je meer verdiend hebt in dat jaar.  Alternatief is dat je voor verrekening van uren en inkomsten gaat, maar dat is een draak van een regeling.

 

Uit eigen ervaring: de startperiode is prima, lagere uitkering maar met inkomen van mijn vrouw was het prima te doen. En gelijk vanaf dag 1 knallen. Toonbankhangen en wachten tot er wat naar binnen waait is er niet bij. (en niet zeggen "de eerste 3 jaar maak ik geen winst" want die tijd is al lang voorbij)

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Michel,

 

Top om te lezen dat je al een afspraak hebt met een van mijn  collega's.

Hij of zij kan toelichten hoe wij omgaan met het opzetten van de BV en waar je rekening mee moet houden, als je daar geld voor levensonderhoud uit onttrekt. 

 

Nog een kleine aanvulling over het verrekenen van je inkomsten als zelfstandige tijdens de WW-uitkering: 
 

Tijdens de startperiode van 26 weken ontvang je 29% minder WW-uitkering. De inkomsten die je uit je onderneming hebt tijdens de startperiode hoef je niet terug te betalen.
Ontvang je van ons een toeslag bovenop je WW-uitkering? Dan kunnen de inkomsten als zelfstandige wel gevolgen hebben voor de toeslag.

 

Besluit je om na de startperiode door te gaan met je bedrijf?

Dan geef je na de startperiode het aantal uren dat je werkt voor je bedrijf aan ons door.  Wij berekenen op basis van de gewerkte uren een fictief inkomen. Hoe we dat inkomen berekenen, vind je hier. Dit fictieve inkomen trekken wij af van je WW-uitkering.

Je krijgt geen WW-betaling als de inkomsten uit werk per maand hoger zijn dan 87,5% van je WW-maandloon.

 

Ik wens je veel succes met je onderneming!
 

Met vriendelijke groet,


Nelleke
UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.