Jump to content
Faloude

Verzekering voor schade aan goederen van cliënten

Recommended Posts

Hele eenvoudige vraag: Ik run een kleine laptop / computer reparatiezaak. Waar gehakt worden vallen spaanders; helaas 2 x voorgekomen dat ik schade heb veroorzaakt aan dure laptops van klanten.

Ik wil hier een verzekering voor afsluiten. Aan wat voor verzekering moet ik dan denken? Overig advies op dit onderwerp is van harte welkom.

Heb je al eens een tussenpersoon benaderd met deze vraag of gegoogled op bedrijfs-aansprakelijkheid of -risicoverzekeringen?

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

7 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Heb je al eens een tussenpersoon benaderd met deze vraag of gegoogled op bedrijfs-aansprakelijkheid of -risicoverzekeringen?

Ja absoluut, maar ik begrijp waar je vraag vandaan komt. Het antwoord hierop is vrij eenvoudig te vinden, maar in fora als deze krijg je vaak advies over bijzaken waar je zelf niet aan gedacht had en dit geval bijvoorbeeld échte ervaringsadvies in plaats van promotioneel informatie.

Ik vraag me af of je dit moet willen verzekeren: het is wellicht onvermijdbaar dat zoiets zo nu en dan gebeurt, en de kosten ervan horen dan bij je bedrijfsvoering. Als je straks een verzekering hebt en daar een paar keer beroep op doet binnen een jaar of iets dergelijks dan ga je zoveel premie betalen dat je beter wat winst kunt reserveren om dergelijke gevallen te dekken. 

Verzekeren is voor onwaarschijnlijke gebeurtenissen die extreem veel schade kunnen veroorzaken. Dit lijkt me een geval van iets dat waarschijnlijk wel gaat gebeuren maar niet zoveel schade zal opleveren (wat kost een "dure" laptop, 2000 euro?). Wel van belang is dat je je vrijwaart van gevolgschade die kan ontstaan doordat iemand zijn laptop niet kan gebruiken voor iets belangrijks, of bijvoorbeeld data verloren gaat als je gevolg van jouw handelen. 

25 minuten geleden, Faloude zei:

Ja absoluut, maar ik begrijp waar je vraag vandaan komt. Het antwoord hierop is vrij eenvoudig te vinden, maar in fora als deze krijg je vaak advies over bijzaken waar je zelf niet aan gedacht had en dit geval bijvoorbeeld échte ervaringsadvies in plaats van promotioneel informatie.

Top, dan is dat maar duidelijk. Wel handig als je voortaan die bijbehorende informatie ook bij de vraag vermeldt, dan hoeft er niet meer naar gevraagd te worden en ben jij misschien sneller geholpen. Waar Benm al mee begonnen is.

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

6 uur geleden, Faloude zei:

. Aan wat voor verzekering moet ik dan denken? 

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering  met een specifieke opzicht- of montagedekking voor goederen in reparatie

(Zonder deze opzicht-dekking zijn alle goederen die je in beheer of bruikleen hebt , oa voor reparatie, van de aansprakelijkheidsdekking uitgesloten)

Het te installeren of repareren onderdeel zelf blijft wel altijd jouw ondernemersrisico, maar fysieke schade aan de rest van het systeem, en ook de gevolgschade daarvan is met een opzichtdekking wel verzekerd. 

Denk overigens ook aan het opnemen van goederen van derden in je inventarisverzekering.

5 uur geleden, Benm zei:

Als je straks een verzekering hebt en daar een paar keer beroep op doet binnen een jaar of iets dergelijks dan ga je zoveel premie betalen dat je beter wat winst kunt reserveren om dergelijke gevallen te dekken. 

Een aansprakelijkheidsdekking moet je als verstandige ondernemer toch hebben, en vrijwillig hogere verhoogde eigen risico's zijn op deze verzekeringen niet of nauwelijks mogelijk of leveren niets op. Daarvoor zijn de premievolumes ook veel te laag (max paar honderd euro per jaar) .

En bij een goede verzekeraar zit opzicht er voor deze activiteiten al standaard in (helaas niet bij alle) of is het tegen letterlijk een paar tientjes mee te verzekeren. Voor het geval je een keer een stevige gevolgschade hebt lijkt me dat die tientjes wel waard 

Overigens: kleine schades niet verzekeren is wellicht geen keuze, maar kleine schades niet claimen is dat wél😉

B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren     

Solopartners, brancheorganisatie voor zelfstandige zorgprofessionals       

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont

Posted (edited)
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Top, dan is dat maar duidelijk. Wel handig als je voortaan die bijbehorende informatie ook bij de vraag vermeldt, dan hoeft er niet meer naar gevraagd te worden en ben jij misschien sneller geholpen. Waar Benm al mee begonnen is.

Mee eens. Dank voor feedback.

2 uur geleden, Benm zei:

Ik vraag me af of je dit moet willen verzekeren: het is wellicht onvermijdbaar dat zoiets zo nu en dan gebeurt, en de kosten ervan horen dan bij je bedrijfsvoering. Als je straks een verzekering hebt en daar een paar keer beroep op doet binnen een jaar of iets dergelijks dan ga je zoveel premie betalen dat je beter wat winst kunt reserveren om dergelijke gevallen te dekken. 

Goed punt. Ik heb nog maar weinig nagedacht over het opwegen van de kosten tegen de risico.

2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Een aansprakelijkheidsdekking moet je als verstandige ondernemer toch hebben

Dat leek mij in eerste instantie ook verstandig.. Ik heb even onderzoek gedaan en ik moet zeggen dat het wel verwarrend is onder welke verzekering een incident als bovenin beschreven, nou valt.

Als ik tijdens de reparatie iets te hard op een schroef druk en het scherm van een € 1800 macbook barst: wordt dit vergoed via AVB (Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering) of BAV (beroepsaansprakelijkheidsverzekering)? Ik gok zelf op het laatste.

Edited by Faloude

22 uur geleden, Faloude zei:

Ik gok zelf op het laatste.

Of je leest mijn  reactie, 1e zin, 2e woord 😉 (ik het het voor de zekerheid nog maar even vetgedrukt) 

De BAV is meer bedoeld voor financieel nadeel zonder dat er sprake is van schade aan zaken of personen. 

Een goede BAV zal dit soort zaakschade  overigens ook wel dekken, maar bijvoorbeeld de meest voorkomende IT BAV, de Hixcox Technology protection, doet dat zo te lezen niet:

Uitsluitingen:

Wij zullen u geen dekking verlenen en niet tot enige vergoeding van schade of kosten gehouden zijn in verband met een aanspraak of eigen schade dan wel delen daarvan:

<knip>

14. gebaseerd op of voortvloeiende uit de kosten voor reparatie, upgrade, verbetering, herstel, recall of vervanging die door u of namens u door anderen zijn gemaakt;

Lijkt me ook dat een computer/reparatiezaak uitsluitend zaak- en letselschadeschaderisico's loopt, en dus beter en vooral ook goedkoper af is met een goede AVB dan met een veel duurdere BAV 

Dat zou wel kunnen, als je op locatie werkt is het risico groter dan in je eigen zaak: je zou pakweg een videowall of kunstwerk van een ton om kunnen duwen terwijl je aan iets anders aan het werk bent, of bijvoorbeeld gereedschap laten slingeren waar iemand zijn nek over breekt. Als je er bedrijfsmatig bezig bent dan dekt een gewone WAP verzekering meestal niet als je per ongeluk iets omgooit oid, ook al heeft dat niet direct met je werkzaamheden van doen. 

Een verzekering afsluiten maar kleine schades niet claimen zorgt er wel voor dat ze je er niet uit gooien, maar de premies zijn ongetwijfeld fors gezien de aard van het werk. Dan heb je wel dekking als je een keer een hele stellage met apparatuur van klanten laat omvallen en de schade wellicht in de tienduizenden loopt. 

1 uur geleden, Benm zei:

Als je er bedrijfsmatig bezig bent dan dekt een gewone WAP verzekering meestal niet als je per ongeluk iets omgooit oid, ook al heeft dat niet direct met je werkzaamheden van doen. 

Vergeet aub die AVP  helemaal. Die is gewoon niet aan de orde als je aan het werk bent, ook niet als je schade maakt aan iets anders dan het werk. 

De AVB dekt dit wel, en ook de installatie van - of werkzaamheden  aan of vlakbij - een grote videowall of kunstwerk  is prima (en goedkoop) verzekerbaar: het belangrijkste is dat je de juiste dekking hebt

1 uur geleden, Benm zei:

Een verzekering afsluiten maar kleine schades niet claimen zorgt er wel voor dat ze je er niet uit gooien, maar de premies zijn ongetwijfeld fors gezien de aard van het werk. Dan heb je wel dekking als je een keer een hele stellage met apparatuur van klanten laat omvallen en de schade wellicht in de tienduizenden loopt. 

Premies worden niet direct fors van een grote schadeomvang. Het gaat vooral om de kans op schade en die is in het door jou gegeven voorbeeld - als je geen beun bent en weet wat je doet - nog steeds laag.

Wat gebeurt er bij een opdracht voor reparatie van een scherm mocht er onverhoopt dataverlies optreden?

Groet,

Highio

HelikopterLandingsplaats...

9 minuten geleden, Highio zei:

Wat gebeurt er bij een opdracht voor reparatie van een scherm mocht er onverhoopt dataverlies optreden?

Dan zijn de rapen gaar.

Posted (edited)

Juist daartegen (of volledige uitval van apparatuur bij een in eerste aanzien eenvoudige reparatie) zou ik mij als reparateur willen verzekeren of beschermen in AV.

Wat gebeurt er in dit geval dus verzekeringstechnisch of kwa wettelijke aansprakelijkheid?

Groet,

Highio

Edited by Highio

Ja uiteraard, maar waarom benoem je dat zo specifiek? Valt dit niet gewoon onder een doorsnee bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?

Posted (edited)

Dat weet ik niet, maar dat zou ik als ondernemer in deze branche wel willen dubbelchecken of zonder meer goed aftimmeren (juridisch én verzekeringstechnisch).

Is er een verschil tussen fysieke schade en directe of indirecte schade die onstaat door dataverlies? Of kun je deze tweede categorie eenvoudig uitsluiten van aansprakelijkheid?

Groet,

Highio

Edited by Highio

Zojuist, Highio zei:

Dat weet ik niet, maar dat zou ik als ondernemer in deze branche wel willen dubbelchecken of goed aftimmeren.

Ah okay ik begreep het even verkeerd. Ik dacht dat je reactie een aanvulling was op andere reacties hierboven.

Ik denk dat dataverlies inderdaad het grootste risico vormt vanwege de theoretische waarde. Het duurste fysieke onderdeel dat ik ooit heb vervangen was € 700 waard. Maar een compleet ongebackupt bestand aan technische schetsen van een architect is dan al gauw een jaaromzet aan schade.

41 minuten geleden, Highio zei:

Dan moet de installateur wellicht de kosten van het terugzetten van de meest recente backup vergoeden.

18 minuten geleden, Faloude zei:

Maar een compleet ongebackupt bestand aan technische schetsen van een architect is dan al gauw een jaaromzet aan schade.

Zou kunnen, maar jouw aanprakelijkheid gaat niet verder dan de kosten van het terugzetten van de backup.  Dat de architect z'n backup niet goed geregeld heeft is niet jouw probleem en ook niet jouw verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. You can fix laptops, but you can't fix stupid

25 minuten geleden, Highio zei:

Is er een verschil tussen fysieke schade en directe of indirecte schade die ontstaat door dataverlies?

Er is een verschil tussen dataverlies dat ontstaat als gevolg van een fysieke schade ( dat is de eventuele aansprakelijkheid van de reparateur op de AVB gedekte gevolgschade) of dataverlies dat niet ontstaat door een fysieke schade bijvoorbeeld omdat de reparateur met bepaalde software de harde schijf wist of onleesbaar maakt. Dat laatste is alleen gedekt op een BAV.

maar dat zou ik als ondernemer in deze branche wel willen dubbelchecken of zonder meer goed aftimmeren (juridisch én verzekeringstechnisch).

Goede branchevoorwaarden (Nederland ICT) en een goede verzekering dus. 

En uiteraard die voorwaarden ook op het juiste moment (offertefase) van toepassing verklaren en ter hand stellen. 

Faloude, welke AV gebruik je op dit moment?

Groet,

Highio

13 uur geleden, Highio zei:

Faloude, welke AV gebruik je op dit moment?

Ik ben op dit moment 0 verzekerd helaas.

Posted (edited)

Met AV vraag ik naar jouw huidige Algemene Voorwaarden (ik snap de onduidelijkheid naast AVB en BAV 😉)...

Groet,

Highio

Edited by Highio

1 minuut geleden, Highio zei:

Met AV vraag ik naar jouw huidige Algemene Voorwaarden (ik snap de onduidelijkheid 😉)...

Ah, ook die heb ik niet. Nu mijn bedrijfje groeit en vorm begint te nemen, ben ik bezig al deze dingen in orde te maken.

16 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Zou kunnen, maar jouw aanprakelijkheid gaat niet verder dan de kosten van het terugzetten van de backup.  Dat de architect z'n backup niet goed geregeld heeft is niet jouw probleem en ook niet jouw verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. You can fix laptops, but you can't fix stupid

Dat lijkt me een redelijke aanname, maar niet een waar elke rechter het mee eens gaat zijn. Zo vond mr. R.A. Franken in 2013 dat een reparateur 7.500 euro 'schade' moest betalen aan een vertaler die vanwege redenen vond dat hij geen backups hoefde te maken.

Een goed proces gecombineerd met goede AV lijken me onontbeerlijk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

56 minuten geleden, Branko Collin zei:

Dat lijkt me een redelijke aanname, maar niet een waar elke rechter het mee eens gaat zijn. Zo vond mr. R.A. Franken in 2013 dat een reparateur 7.500 euro 'schade' moest betalen aan een vertaler die vanwege redenen vond dat hij geen backups hoefde te maken.

Goed gevonden.  Het is inderdaad een aanname, maar wel gebaseerd op de praktijk, waaronder jurisprudentie. Maar er blijven altijd uitzonderingen en situaties waarin een rechter anders oordeelt. In dat geval,  als het volgens de rechter wél de aansprakelijkheid van de reparateur  is,  dan dekt  een goede AVB  of BAV -afhankelijk van wel of geen zaak-of letselschade-  zie onder (*) die schade . Want dat is immers ook de bedoeling van die dekking: aansprakelijkheid verzekeren.

Edit. Deze specifieke case lezende: 

hier ging het niet om upgradewerk met enig kans op dataverlies, maar om een overeenkomst van opdracht die specifiek ging over het backuppen van data. En als dat specifiek je opdracht is, dan is “oeps, alles is weg” geen acceptabel antwoord.

* = nota bene:

in dit specifieke geval is het "sneuvelen van de harddisk" zeer waarschijnlijk geen fysieke schade, tenzij de reparateur een fout heeft gemaakt met een stuk gereedschap. Op een AVB is deze schade dan niet gedekt, want er is geen zaak- of letselschade. 

1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Edit. Deze specifieke case lezende: 

"hier ging het niet om upgradewerk met enig kans op dataverlies, maar om een overeenkomst van opdracht die specifiek ging over het backuppen van data. En als dat specifiek je opdracht is, dan is “oeps, alles is weg” geen acceptabel antwoord."

Inderdaad, en daarom zei ik ook: "je proces en je AV goed inrichten".

Manage de verwachtingen van je klant. Maak heldere afspraken en kom die na. Wijk niet van je script af.

De reparateur in de genoemde zaak was blijkbaar gewend dat de harde schijf zou sneuvelen, maar week van dat scenario af en daarom kreeg hij duizenden euro's schadevergoeding aan zijn broek.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

23 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Premies worden niet direct fors van een grote schadeomvang. Het gaat vooral om de kans op schade en die is in het door jou gegeven voorbeeld - als je geen beun bent en weet wat je doet - nog steeds laag.

Is het dan ook geen probleem dat de TS aangeeft al 2x eerder schade te hebben gehad?

Neem aan dat ze daar bij de acceptatie naar vragen?!