• 0

BTW terugvragen mogelijk in deze situaties?

(aangepast)

Goedemorgen,

 

De vraag die ik hieronder stel heb ik ook via de klantenservice van e-boekhouden gesteld, alleen zij konden alleen technische vragen over e-boekhouden beantwoorden. Daarom probeer ik het hier. 🙂

 

Ik neem een digitale dienst af bij een Engels bedrijf, hierover heb ik wat vragen over de BTW.


Het is even belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende facturen waarover het gaat:

 

Ik heb drie facturen van de eerste 3 maanden van dit jaar(Jan, Feb, Maart):

 

Deze heb ik betaald via mijn prive rekening(ik weet inmiddels hoe ik dit correct verwerk). Op deze factuur is WEL BTW in rekening gebracht (uitgedrukt in dollars, ook staat het voor het gemak in GBP), omdat ik nog consument was op dat moment. Ook is dit Nederlandse BTW (21%) omdat dit bedrijf mij een digitale dienst levert.

   

 Vraag 1: Kan ik deze BTW (weer omgerekend naar euro's) die dat Engelse bedrijf bij mij in rekening heeft gebracht terugvragen via de normale voorbelasting? Dit bedrijf betaald het immers weer, waarschijnlijk via de MOSS regeling weer aan Nederland.

 

Dan heb ik nog één factuur van April:

 

Hier is door samenloop van omstandigheden TOCH BTW in rekening gebracht, terwijl ik wel al een BTW-Nummer had. Het factuur was al gegenereerd voordat ik mijn BTW-nummer had toegevoegd, waardoor er toch VAT in rekening werdt gebracht.

 

Vraag 2: Hoe ga ik dit correct verwerken, hier is per abuis toch BTW aan mij in rekening gebracht, terwijl dit eigenlijk naar mij verlegd had moeten worden. Kan ik deze alsnog terugvragen via de voorbelasting? Indien dit niet het geval is hoe verwerk ik dit dan correct (binnen e-boekhouden)?

 

 

Opmerking: Omdat ik in april begonnen ben kan ik van het eerste kwartaal nog terugvragen (in het tweede kwartaal). Onder het mom van aanloopkosten.


Bedankt voor het meedenken! 🙂
 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
39 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Kan dit niet via vraag 4a en b van de BTW-aangifte?

Ja (de betaling van de BTW), normaal gesproken wel, via 4b, als de BTW van het factuur over April naar mij verlegd zou zijn. Alleen is April met BTW (dus niet verlegd, om de reden vermeld in de beginpost). Daarnaast heb ik dus nog 3 facturen van het eerste kwartaal die ik als consument betaald heb, met btw.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er op mijn huidige twee vragen nog een antwoord komt, ik wil daarom een andere gerelateerde vraag stellen, misschien nogal basaal, maar ik zoek toch even de bevestiging.

 

In principe kan ik deze 4 facturen toch buiten mijn boekhouding houden? (wel houdt ik ze binnen mijn administratie). Ik vraag dus ook geen btw terug. Of maak ik hier een grote fout?

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

 

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 30 1439

Er staat NL btw op de factuur dus die kun je gewoon terugvragen net als alle andere facturen met NL btw. Dat je vanaf mei een factuur met verlegde btw krijgt omdat je in april pas een btw nummer hebt, maakt daarbij niet uit. Ook voor de factuur van april, die is uitgereikt voordat jij het btw nummer had. is prima om gewoon mee te nemen in de btw aangifte met aftrek. De belastingdienst kent standaard een regeling voor kosten in de aanloopfase, die mag je gewoon op de eerste aangifte verrekenen. Dat er in de startmaand ook nog wat dingen doorelkaar lopen is onvermijdelijk en zal normaal geen probleem zijn.

Kortom ik zou deze facturen gewoon meenemen en niet uit (extreme) voorzichtigheid de kosten en btw opeens maar niet meenemen in je boekhouding omdat je niet helemaal zeker bent.

Elke (startende) onderneming heeft te maken met overgangssituaties en die mogen gewoon pragmatisch opgelost worden. Je kunt onmogelijk iets doorgeven wat je nog niet hebt en er wordt ook niet verwacht dat je wacht met kosten maken totdat je een btw nummer hebt.

 

Kortom pragmatisch oplossen in de eerste kwartalen en voor nieuwe contracten zorgen dat alles meteen netjes volgens de regels gaat.

 

Zelfs als je toch besluit geen btw terug te vragen dan kun je de facturen gewoon incl btw als kosten verantwoorden. Er is geen enkele reden om ze niet in je boekhouding op te nemen. 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel J,

 

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

 

Je hebt me gerustgesteld, ik zal ze gewoon in mijn boekhouding opnemen met 21% BTW. Het maakt hier dus niet uit of een buitenlands bedrijf mij dat in rekening brengt.

 

Ik moet wel even zeggen dat ik het BTW nummer al had op de 15é en het factuur gegenereerd werd op de 17é. En ik dit pas toevoegde op de 19é... Waarschijnlijk maak ik me onnodig druk...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Nu zit ik nog met een klein dilemma.

 

Ik moet de factuur omrekenen naar euro's, maar het hangt af van wat voor soort dienst het is welke koers-datum ik moet kiezen. Indien het een intracommunautaire dienst is dan dien ik de koers te hanteren die geldt op het moment dat de dienst werd geleverd, de factuurdatum en leveringsdatum is niet hetzelfde, ik krijg altijd ongeveer 5 dagen van te voren een factuur toegestuurd. Als het geen intracommunautaire dienst is dan (kan) ik de koers hanteren die geldt op de factuurdatum.

 

De vraag is nu, welke datum moet ik nu hanteren? Ik denk dat ik het op dit moment niet als een Intracommunautaire dienst kan classificeren, immers ik had nog geen btw-nummer.  Is het dan juist om de factuurdatum aan te houden?

 

Quote

Gaat het om afgenomen intracommunautaire diensten? Gebruik dan de verkoopkoers van het moment waarop de dienst is geleverd. Voor andere diensten gebruikt u de verkoopkoers van de factuurdatum of de datum waarop de factuur uiterlijk moet worden uitgereikt (de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de dienst is afgerond).

In plaats van de laatst genoteerde verkoopkoers, mag u voor het omrekenen naar euro’s ook de wisselkoers gebruiken die op de bovengenoemde tijdstippen door de Europese Centrale Bank als laatste bekend is gemaakt. Die koersen vindt u op ecb.europa.eu

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

Link naar reactie
  • 1
19 minuten geleden, Mart1250 zei:

De vraag is nu, welke datum moet ik nu hanteren? Ik denk dat ik het op dit moment niet als een Intracommunautaire dienst kan classificeren, immers ik had nog geen btw-nummer.  Is het dan juist om de factuurdatum aan te houden? 

Gaan wij nu niet iets te moeilijk denken en doen ?

Als je geen diensten uit Venezuela hebt afgenomen zal de wisselkoers in die paar dagen zo mogelijk een paar cent verschillen.

Ik zou 'gewoon' de factuurdatum hanteren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Cosara,

 

Het zou kunnen dat ik er erg moeilijk over doe ;), maar ik wil het wel later kunnen verantwoorden, ongeacht de kleine fluctuatie.

 

Begrijp ik uit je post dat je het met me eens bent dat dit geen intracommunautaire dienst is? (op dit moment) Dan zal ik de factuurdatum hanteren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mart1250 zei:

Begrijp ik uit je post dat je het met me eens bent dat dit geen intracommunautaire dienst is? (op dit moment) Dan zal ik de factuurdatum hanteren.

 

Je hebt het antwoord zelf al gegeven ...

 

2 uur geleden, Mart1250 zei:

Ik denk dat ik het op dit moment niet als een Intracommunautaire dienst kan classificeren, immers ik had nog geen btw-nummer.  Is het dan juist om de factuurdatum aan te houden? 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Goedemiddag,

 

Dit specifieke avontuur is helaas toch nog niet voorbij...

 

Zoals hierboven is te lezen heb ik de wisselkoers aangehouden die geldt op de dag van de factuurdatum. Nu vraag ik mij iets af:

 

De betalingen die ik verricht (dit gaat via PayPal en wordt vervolgens van mijn bankrekening afgeschreven) verschillen elke maand enkele centen (+- 0,15 cent). Nu heb ik dus de wisselkoers aangehouden die de ECB geeft, (sommige data waren niet beschikbaar dus nam ik de dag daarvoor). Met de huidige 4 facturen is dat geen probleem omdat ik deze via mijn privé rekening heb betaald en deze kan wegboeken, alleen bij de aanstaande facturen gaat dit via mijn zakelijke rekening en zie ik het gebeuren dat er verschillen ontstaan met mijn boekhouding en mijn zakelijke rekening  doordat ik de wisselkoers van de factuurdatum aanhoudt, de rekening wordt immers niet direct op de factuurdatum voldaan en sterker nog, het bedrag wordt nog later pas afgeschreven van mijn bankrekening door PayPal.

 

Ik zie nu dat bij de betaling een wisselkoers is gehanteerd door PayPal, eigenlijk mijn simpele vraag kan ik de koers die PayPal hanteert aanhouden? Het wordt wel ingewikkeld zo, want formeel moet ik de leveringsdata straks aanhouden... Maarja, je wilt ook geen verschillen met je rekening...

 

Als dit kan, dan zal ik dat ook maar aanpassen bij m'n huidige 4 facturen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Kon m'n tekst niet meer aanpassen:

 

Ik heb het hier over de factuurdatum, maar ik bedoel eigenlijk de leveringsdata, dat is immers wat ik moet aanhouden straks. De factuurdatum geldt alleen voor m'n huidige 4 facturen.

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat biedt e-boekhouden (community) m.b.t. Paypal als oplossing?

 

Hebben we het over een particulier of zakelijk Paypal-account?

 

Je zou m.i. spoedig iets aan je boekhoudkundige kennis moeten doen, anders biedt de gekozen oplossing geen soelaas zonder verregaande ondersteuning of alsnog volledige uitbesteding.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Highio zei:

Wat biedt e-boekhouden (community) m.b.t. Paypal als oplossing?

 

Hebben we het over een particulier of zakelijk Paypal-account?

 

Groet,

 

Highio

 

Beste Highio,

 

Bedankt voor je bericht!

 

Ik zie nu dat e-boekhouden een import functie heeft voor PayPal. Het zou een optie kunnen zijn, maar het punt is dat ik formeel volgens de belastingdienst de leveringsdata/factuurdatum moet aanhouden. Dan kan paypal wel een koers hanteren, maar als dat niet geldt... Wat moet je dan? Dit is even de hoofdvraag. Ik weet niet hoe jij daar tegen aankijkt?

 

Mijn huidige 4 facturen werden via mijn privé account voldaan, vanaf nu via een zakelijk account.

 

Edit: Wat heeft dat met mijn boekhoudkundige kennis te maken? Ja ik ben een rookie, maar ik lees gewoon de regels zoals de belastingdienst die vermeldt en als iets in de praktijk toch anders gaat (of getolereerd wordt), hoe moet ik dat dan weten?

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 1
42 minuten geleden, Mart1250 zei:

Ik zie nu dat bij de betaling een wisselkoers is gehanteerd door PayPal, eigenlijk mijn simpele vraag kan ik de koers die PayPal hanteert aanhouden? Het wordt wel ingewikkeld zo, want formeel moet ik de leveringsdata straks aanhouden... Maarja, je wilt ook geen verschillen met je rekening...

 

Nee want de paypal koers is de koers op betaaldatum en niet op leverdatum of op factuurdatum, daarbij is er ook op de dag van betalen een verschil tussen de koers van de ECB en die van paypal omdat paypal ook allerlei commerciele opslagen rekent voor de dienst van het omwisselen van ponden naar euro's die kosten horen niet in de belastingberekening thuis maar wel in jou boekhouding.

Je moet dus de koersen van de factuurdatum aanhouden en van één van de door de belastingdienst genoemde bronnen.

 

Een onvermijdelijke consequentie van ondernemen in meerdere valuta is dat je koersverschillen krijgt. Bij elke betaling of ontvangst in vreemde valuta zal dit gebeuren.

Immers als jij op 1 mei een factuur ontvangt met die datum boek je die in met de koers van die dag. Als je op 31 mei moet betalen gebruikt de bank de koers van die dag. op 1 mei weet je niet wat de koers op 31 mei is dus krijg je verschillen. dat is onvermijdelijk

Het is gebruikelijk om die verschillen gewoon op een rekening koersverschillen te boeken soms zijn dat kosten, soms opbrengsten.

 

De regels zijn er niet voor niks.. Heel simpel gesteld koersrisico's zijn ondernemersrisico's en geen risico voor de belastingdienst. Daarom is de enige eerlijke manier dat je koers van de factuurdatum gebruikt zodat je niet opeens meer belasting moet betalen in Euro's alleen maar omdat de Pond opeens meer waard wordt en ook niet minder belasting betaald omdat toevallig de pond minder waard wordt tussen moment van factureren en betalen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt Roel! Ja, daar zit wat in... Niet aangedacht.

 

Ik maak gewoon een nieuwe rekening aan en eventuele verschillen die op mijn bankrekening ontstaan boek ik op een 'koers verschil' rekening. Ik maak er direct een aan! 🙂

 

Voor de koersverschillen die er zijn voor de betalingen die via mijn privé rekening zijn gegaan hoef ik dit toch niet te registreren? Als ik dat nu wel zou doen dan ontstaat er met opzet een verschil. Misschien nogal evidente vragen allemaal, ik begrijp dat veel van jullie jaren ervaring hebben, maar begrijp aub dat al het begin moeilijk is en dat het vaak in de details zit... Als je eenmaal in de flow zit dat gaat het wel, verwacht ik...

 

Bedankt voor je waardevolle reacties!

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 1

nee voor die eerste facturen zou ik voor die paar centen er niks mee doen.. enige die daar voor- of nadeel van heeft ben je zelf. Kernpunt is dat de belastindienst krijgt waar ze recht op hebben volgens de daarvoor geldende regels. het is niet verplicht koersverschillen te hebben, maar die volgen onvermijdelijk uit zakelijke transacties in vreemde valuta.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Edit: Wat heeft dat met mijn boekhoudkundige kennis te maken?

Als dit ooit overgenomen zou moeten worden door een dienstverlener valt de variabele werkwijze verdraaid lastig te volgen en indien nodig te corrigeren.

 

Waarom factureert een Engels bedrijf in dollars aan een Europese consument of onderneming?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik volg je niet.

 

Dienstverlener? Je bedoelt als mijn bedrijf wordt overgenomen? Variabele werkwijzen? Wat is er variabel aan mijn werkwijzen? Het enigste dat variabel is geweest is dat ik 4 facturen met mijn privé rekening heb betaald als consument. Vanaf nu is dat anders.

 

Waarom dat bedrijf in dollars factureert weet ik ook niet, waarschijnlijk omdat hun afzetmarkt vooral in de US ligt.

 

 

Mart

aangepast door Mart1250
Link naar reactie
  • 0

Nee, ik bedoel als jouw administratie door iemand anders gevoerd zou worden en mogelijk gecorrigeerd zou moeten worden. Je hebt de vierde rekening zoals ik het begrijp vanaf het zakelijke Paypal-account voldaan dus het wordt al met al best ingewikkeld hoor voor meelezers hier of voor evt. uitbesteders. Er zijn volgens mij drie verschillende handelswijzen. Dat vraagt 'schakelen' bij inboeken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Alle 4 de facturen zijn via mijn persoonlijke paypal gegaan. Vanaf nu van mijn zakelijke paypal. Dit is zoals eerder aangegeven vrij normaal in de aanloopfasen, net als dat je ook nog geen zakelijke rekening had voordat je begon.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.