Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Bob de webbouwer

Web Registraties Nederland domeinnaam scam

Recommended Posts

Een klant van me kreeg zojuist een "factuur" van Web Registraties Nederland, en was zo slim mij te mailen om te vragen of hij deze moet betalen. Zeker niet dus, want dit is een ouderwetse domeinregistratie scam. Helemaal onderaan de "factuur" staat dan in piepkleine lettertjes "Dit is een aanbieding en geen factuur,betaling van deze aanbieding wordt beschouwd als opdrachtbevestiging . Mocht tijdige betaling uitblijven vervalt onze dienstverlening en verblijft de domeinextentie opkoopbaar voor derden." Ging in dit geval om een waardeloze .co extensie.

Volgens mij zijn er wel vaker topics over dit soort scams geweest maar ik kon er zo snel geen vinden dus maar even een nieuwe aangemaakt, dan is  Web Registraties Nederland ook beter vindbaar in Google 😉 Mocht een moderator vinden dat dit samengevoegd moet worden met een ander topic, be my guest.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Deze hebben wij gisteren ook ontvangen.

Onduidelijke omschrijving zonder domeinnaam en een Spaans IBAN nummer.

Pure oplichting!

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Of dit juridisch gezien oplichting is valt nog te bezien: als de aanbieder daadwerkelijk een domein registreert na betaling dan doen ze feitelijk niets onwettigs, je mag een absurd hoge prijs vragen voor een dienst die je elders veel goedkoper kunt afnemen.

Ik zou aanraden te kijken of je het elders goedkoper kunt krijgen als je een domein wil kopen. 

Dat er onderaan een factuur in kleine lettertjes staat dat de factuur geen factuur is, maakt het nog niet tot geen factuur. Het lijkt mij juridische te zien wél oplichting.

Zie de bijlage voor hoe deze scam eruitziet (ik heb hem ook ontvangen).

Factuur 57124.pdf

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Hier werd ie ook ontvangen door een kennis (en werd aan mij gevraagd wat ze ermee moesten doen) :classic_smile:

Geen gegevens (naam en adres e.d.) van de afnemer.

Geen KvK nummer van de leverancier.

Geen BTW nummer van de leverancier.

En inderdaad in de "kleine lettertjes" de melding van de "aanbieding" i.p.v. factuur.

Maar bij de eerste drie punten gaan er bij mij al allerlei alarmbelletjes rinkelen en gaat ie "factuur" zo het spam-bakje in. Ik kom dan niet eens toe aan de kleine lettertjes.

Trouwens een leuke postcode: 0091 LJ

Als je daarop zoekt kom je hem vanzelf meerdere keren tegen.

Deze is inderdaad wel heel fout, gezien er gewoon met dikke letters "FACTUUR" rechtsboven staat, en het ding vervolgens niet alle informatie bevat om een geldige factuur te kunnen zijn. Ik denk dat er best mensen in kunnen trappen als ze niet opletten. Wat er wellicht wel aan helpt is dat men een spaanse bankrekening gebruikt, dat valt wellicht nog meer op dan het onbrekende BTW of KVK nummer. 

1 uur terug, Rik · zei:

Trouwens een leuke postcode: 0091 LJ

Ook omdat een Nederlandse postcode nooit met 0 begint.

Lange 0900-informatienummers hebben maar 7 cijfers na de prefix, geen 8.

Posted (edited)

Rekeninghouder voor Artikel 326nogwat...😉

Groet,

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Ook een slecht opgestelde factuur is nog steeds een factuur.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.